Uitlaatgaswaarschuwingslampje/Lamdasonde

Sinds afgelopen vrijdag is het uitlaatgaswaarschuwingslampje van mijn polo 9n bj 2002 1.2 gaan branden!
lampje_2.gif

Echter merkte ik er niks van qua rijgedrag. Het enige wat mij opviel was de onrustige toerental tijdens stationair. Zaterdag laten uitlezen bij de garage die geeft aan dat het probleem bij de eerste lamdasonde vandaan komt. Maargoed de garage heeft hem eerst gereset. 2 dagen geen enkel probleem maar gister toch weer gaan branden. Op internet rondgekeken en zie ik toch dat het vervangen van de lamdasonde (een duur grapje trouwens: 130 eur ongeveer) niet meteen het probleem hoeft op te lossen. Bobines, bougies, EGR klep en ander ongein kan ook de oorzaak zijn!
Hebben jullie misschien tips wat betreft het oplossen van dit probleem? Kan ik de lamdasonde bijvoorbeeld niet testen ofzo?

Groetjes!
 
als ze een foutcode uitlezen op je lambdasensor zou het wel heel goed kunnen

als er een bobine stuk is merk je echt wel dat 1 cilinder niet meeloopt en merk je ook vermogenverlies! erg klep merk je wel als die open blijft staan in je stationaire toerental, auto wil dan wat slechter lopen..

maar heb je garage hem al een de 4gas meter gehangen? kun je al een hoop uit afleiden!
 
Ben naar een andere garage geweest. Die geeft ook aan dat het aan de lambdasensor ligt. Nog niet aan de 4gas meter gehangen! Zal het morgen even aanbevelen. Ik voel geen vermogensverlies dus de bobines vallen af (en bougies ook?).

To be continued
 
Op 9N info staat al heel lang een topic over de problemen met de 1.2 lees het hele topic maar eens door dan zie je dat het probleem vaak aan een verbrande klep terug te herleiden is.

http://forum.polo9n.info/motor-technik/ ... 22125.html

Probleem is bekend bij de oudere 1.2 motoren van de bouwjaren 2002 tm 2006, mocht je motorblok slecht zijn dan heb ik nog een verse verbeterde versie 2008 1.2 liggen met 32dkm ervaring.
 
ChrisPoloParts zei:
Op 9N info staat al heel lang een topic over de problemen met de 1.2 lees het hele topic maar eens door dan zie je dat het probleem vaak aan een verbrande klep terug te herleiden is.

http://forum.polo9n.info/motor-technik/ ... 22125.html

Probleem is bekend bij de oudere 1.2 motoren van de bouwjaren 2002 tm 2006, mocht je motorblok slecht zijn dan heb ik nog een verse verbeterde versie 2008 1.2 liggen met 32dkm ervaring.

Ik schrok meteen na het lezen van dit bericht van Chris. Ik heb namelijk ook een 1.2 motor in mijn 9N hangen maar gelukkig heb ik dan nog het 12v model.

In het topic op Polo9N.info wordt beschreven dat meerdere mensen met een 1.2 6V (AWY) problemen krijgen met hun motor. Wat is hier het probleem, deze motoren hebben per cilinder een grote en een kleine klep. En die kleine klep is het probleem, deze wil heeft nogal de neiging te verbranden.

[resize=600:q39b0igi]http://img545.imageshack.us/img545/8302/cilinder.png[/resize:q39b0igi]

Nou denk je waardoor komt dit, het schijnt uiteindelijk door de katalysator te komen. Deze laat de uitlaatgassen deels teruggaan naar de cilinder waardoor deze te warm wordt en de klep verbrand. Bij de 1.2 12v motoren is dit probleem nog niet echt gerapporteed, men denk dat dit komt omdat deze meer kleppen per cilinder hebben en dus de warme lucht beter kunnen regulieren.

Dus sweetexxx welke motor heb je?
 
@ Maik

Op de Duitse site valt te lezen dat het niet alleen de 1.2 6V is maar ook de 1.2 12V ja volgens het verhaal betreft het dus alle 1.2's uit de begin bouwjaren.

DAS PROBLEM...

Der Motor 1.2 6V und 1.2 12V hat einen serioesen Konstruktionsfehler das endlich auch VW zur Zeit unoffieziel aber bald vielleicht auch offiziel zugibt: Die Konstruktion von dem Motor in Verbindung mit Katalysator nah an dem Zylinderkopf ist Fehlerhaft was fuehrt zu folgenden Problemen:

- ruckeln und alle moegliche vibrationen aus Motorraum
- unruhiger Leerlauf
- ploetzlicher Abfall vom Drehzall

Das Problem betrifft alle 1.2 Motoren am meisten die 6V version die 12V ist da ein bisschen besser drauf wurde mir aber nicht exakt gesagt warum.
 
@Chris

Ik heb gisteren voor zover mijn duits het toelaat het 14 pagina's tellende topic doorgenomen. Het klopt idd dat er in het begin topic staat dat het voor alle 1.2 motoren geld echter gaat het vooral om het AWY motorblok (1.2 6V), mensen wisselen deze zelfs voor een BMD motorblok (1.2 6V, verbeterde versie neem ik aan). Als je de pagina's doorneemt lees je dat het vooral mensen zijn die het AWY motorblok hebben, er wordt gesuggereerd dat 1.2 12v (AZQ) het ook kan hebben al heb ik geen reacties gelezen van mensen met deze blokken. Echter zullen deze minder gevoelig hiervoor zijn om dat ze meer kleppen hebben en dus de warmte beter kunnen verdelen. (Dit houd niet in dat het probleem er is).

Verder neem ik aan dat jij een BMD blok in de aanbieding hebt aangezien jij er op blijft hameren dat het om de oude modelen gaat. Dit zou dus idd een verbeterd blok zijn maar het blijft de 1.2 6V. Het probleem zit hem gewoon in de katalysator ( mensen willen deze ook wel eens wisselen voor andere, schijnt ook al te verhelpen ) Jammer alleen dat er vanuit VW niet naar een oplossing wordt gewerkt aangezien de schade post die je hierdoor oploopt al gauw €800eu is.
 
@ Maik, ik heb in het verleden 7 jaar bij VW/Seat gewerkt het probleem is al oud, maar idd bij de AWY motoren komen deze problemen vrij veel voor(samen met kapot lopende distributiekettingen). VW Nederland doet er niks aan alleen in Dld heb je bij Skoda een coulance regeling, maar bij een 8 jaar oude auto blijft er van coulance zeker als ie al 2e,3e,4e hands is weinig over en al helemaal als de auto niet dealeronderhouden is. De dimenionering van de kat en cilinderkop is bij de nieuwere 1.2's verbeterd waardoor dit probleem verholpen zou moeten zijn bij auto vanaf modeljaar 2007. Ik heb idd een verbeterde 1.2 6V BMD staan van 2008, mochten er mensen zijn met een vermoeid (overleden) blok dan kan men zich dus melden.
 
ChrisPoloParts zei:
@ Maik, ik heb in het verleden 7 jaar bij VW/Seat gewerkt het probleem is al oud, maar idd bij de AWY motoren komen deze problemen vrij veel voor(samen met kapot lopende distributiekettingen). VW Nederland doet er niks aan alleen in Dld heb je bij Skoda een coulance regeling, maar bij een 8 jaar oude auto blijft er van coulance zeker als ie al 2e,3e,4e hands is weinig over en al helemaal als de auto niet dealeronderhouden is. De dimenionering van de kat en cilinderkop is bij de nieuwere 1.2's verbeterd waardoor dit probleem verholpen zou moeten zijn bij auto vanaf modeljaar 2007. Ik heb idd een verbeterde 1.2 6V BMD staan van 2008, mochten er mensen zijn met een vermoeid (overleden) blok dan kan men zich dus melden.

Nu ben ik een leek op het gebied van motorblokken maar het kan er bij mij erg moeilijk in dat dit probleem pas vanaf 2007 verholpen zou moeten zijn? Ga je mij vertellen dat het +/- 5 jaar heeft geduurd? Ik vind persoonlijk polo's vanaf 2003/2004 vrij nieuwe auto's ook.

Ze gaan er bij mij in ieder geval een nieuwe lambdasensor inzetten. Kosten totaal: 150 euro? Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor de reacties en meer is altijd goed!
 
Ja hoor vier jaar valt nog redelijk mee sommige problemen blijven een productiecyclus lang behouden. Zoals relais 109 dat bij de Golf 3/4/caddy enz problemen gaf door slechte soldeerverbindingen. Of de portiersloten van de Golf 4 a130 euro ex. btw en montage (ook hele productie cyclus slechte microschakelaar) Of de slechte achterasrubbers van zo ongeveer iedere VW van 1992 tot 2008. Kapotte thermostaathuizen van de VW 1.4 en 1.6 motoren uit de bouwjaren 1995 tot 2002, de knullige diefstalbeveiliging van diverse VAG producten. zo kan ik nog wel even doorgaan. Vaak werd ons gevraagd deze kennis onder de pet te houden en de klanten niet te veel te vertellen, want dat kost de importeur en VW geld.........!

Dus nee autoproducenten zijn soms net mensen er worden soms ook langdurig (bewust) fouten gemaakt.
 
Ik wil wel aftrappen:

Polo 9N/9N3

1.2 6V
Rammelen van de distributieketting (opgerekte ketting of versleten/kapotte kettingspanners)
Verlies van compressie door het verbranden van de kleppen (uit zich in slecht stationair lopen, soms brandend uitlaatgaslampje, slecht aanslaan met name bij warme motor, verlies van vermogen)
Versnellingsbak 5e versnelling wil nog wel eens van de as aflopen
Versleten koppelingen / drukgroepen (sneller dan gebruikelijk)

1.2 12V
Kapotte bobines
Rammelen van de distributieketting (opgerekte ketting of versleten/kapotte kettingspanners)

1.4 16V
Kapotte bobines
Lekkende waterpomp
Kantellende zuigers (i.c.m. plakkende zuigerveren) vaak door gebruik van goedkope verkeerde slechte olie of te lang doorrijden met oude olie.

1.6 16V
Software update nodig motorcomputer i.v.m. moeilijk starten en hoog benzine verbruik

Polo 9N/ 9N3 algemeen
Uitlaat in zijn geheel erg roestgevoelig, bij auto's van een jaar al volop roest aanwezig voor de levensduur niet bevordelijk.
Kapotte homokineten
Ongelijkmatige slijtage van de remmen door roestvorming op de remklauw- blokhouders.
Vastzittende ruitenwissermechanismes door gebruik van verkeerd vet waardoor de asjes gaan vastzitten in het mechanisme.
Kapotte regelkleppen van de Climatic en Climatronic (ook verkeerd vet waardoor de contacten hun spanning verliezen)
Kapotte deursloten
Bij sommige Polo's roestvorming op de deur net onder de spiegels (te dunne lak)
Klapperende voorwielophaning (draagarm rubbers vervangen voor die van de Audi A2)
Vastzittende remklauwen achter, handremmechanisme.
Trommelremmen achter gaan snel vastzitten (vliegroest) stelmechanisme handrem werkt niet ideaal
Schokbrekers bij sommige auto's af fabriek al erg snel lek of slechte werking.
Bij deurcontacten snel kans op roestvorming/oxidatie van de stekkers waardoor de electrische bediening van alles wat in de betreffende deur zit niet meer werkt (vooraf stekkers losmaken en behandelen daarna zorgen dat de rubber sleeve goed op zijn plek zit) en niet met hoge druk op de A-stijl of B-stijl spuiten anders nog meer kans op dit probleem.
(autopoetsers)

Later vul ik de lijst wel verder aan...... :mrgreen:
 
ben vandaag bij een garage de storing te laten reseten volgens hem zou de eerste lambasonde na de motor kapot zijn volgens hem een sluiting. zou 90 euro kosten de onderdeel en erop zetten zal misschien 10 min werk zijn.

kan iemand mij vertellen waar ik de lambasonde kan vinden onder me motorkap? kan ik het wel zelf vervangen dan. met welke programma kan ik de storingen zelf verwijderen met mijn laptop??
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!