Tikken bij koude motor 2.0 GTI

Hallo Allen,

Ik ben ondertussen zo`n anderhalf jaar in het bezit van een AW Gti. Heerlijke auto, alleen waar ik me zo nu en dan zorgen over maak zijn de bijgeluiden uit de motor wanneer die koud is.
Gaat dan vooral om licht tikken de eerste paar minuten, en een beetje schurend geluid tijdens het aanslaan van de motor gedurende 1 seconde. Na een paar minuten is het weg en is de motor erg stil. Hebben meer Gti rijders dit of ben ik de enige?
Ik ben bekend met de bijgeluiden van directe injectie, maar zo als dit heb ik het nog nooit gehoord. Hiervoor een ED35 golf 6 gehad en meerdere Seat Fr modellen dus ben wel wat gewend.

Bedankt voor jullie hulp!
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Hoi Sidney, als 1e welkom op het Forum.
Hier geen last van bijgeluiden als de motor koud is, ook niet als ie warm is.

Ik denk wel dat de specialisten hier op het Forum wat meer info nodig hebben, eventueel een (geluids) filmpje erbij.
Bouwjaar, kilometerstand, onderhoud, tuning of eventuele andere aanpassingen?

Succes en hopelijk snel opgelost.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Bedankt voor je reactie!
De auto is uit 2018, 1e nederlandse eigenaar en had 19dkm gelopen toen ik em kocht. Toen was het geluid ook al aanwezig, dus ben ook niet bang dat het echt iets kwalijks is. Op amerikaanse forums lees je regelmatig van mensen met deze motor in een tiguan dat ie wat rumoerig is.

Nu ik em wat langer heb was ik toch eens benieuwd naar ervaringen van anderen met polo gti’tjes. Het valt mij namelijk best wel duidelijk op dat ie wat tikt als die koud is. Daarna is die echter erg stil voor een TSI. Wellicht komt het wel gewoon door de dunne 0w20 olie die erin zit
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Bedankt voor je reactie!
De auto is uit 2018, 1e nederlandse eigenaar en had 19dkm gelopen toen ik em kocht. Toen was het geluid ook al aanwezig, dus ben ook niet bang dat het echt iets kwalijks is. Op amerikaanse forums lees je regelmatig van mensen met deze motor in een tiguan dat ie wat rumoerig is.

Nu ik em wat langer heb was ik toch eens benieuwd naar ervaringen van anderen met polo gti’tjes. Het valt mij namelijk best wel duidelijk op dat ie wat tikt als die koud is. Daarna is die echter erg stil voor een TSI. Wellicht komt het wel gewoon door de dunne 0w20 olie die erin zit
Holy smokes, het is de EA888 toch? Daar zou ik geen 0W20 indoen. Klinkt echt als doorgeslagen zuinigheid als het gaat om brandstofbesparing. Minstens 5W30 zou ik zeggen, zeker als je veel lange afstanden rijdt en af en toe het gas lekker intrapt.

Maar inderdaad; filmpje... Tikken kunnen alle VW motoren op zich wel doen als ze koud zijn, met name de hydraulische klepstoters. Hoeft eigenlijk geen probleem te zijn. Sowieso is dat minder als je de olie een keer ververst! (is mijn ervaring). Vooral als je het in de winter ververst, dat je met koud weer goede olie hebt! (met de aanname dat je hem minstens eens per jaar ververst)

PS: kleine anekdote hier, mijn eerste frikandel, de Cuore L276 (eerder besproken door mij hier) had dat het oliedruklampje aan ging bij warme motor. Er kwam olie uit die vloeide als water. Was ook 0W20, dat zou echt nooooooooooooooooooooooooooooooooit contact mogen maken met mijn blok. (ik rijd overigens ook >90% snelwegkilometers) Met 5W40 gebeurde dat niet. Maar ja, enkele ritten later spoot ook de koelvloeistof eruit op de snelweg... M'n eerste eigen auto en mijn eerste eigen ervaring op de vluchtstrook!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Bedankt voor je reactie!
De auto is uit 2018, 1e nederlandse eigenaar en had 19dkm gelopen toen ik em kocht. Toen was het geluid ook al aanwezig, dus ben ook niet bang dat het echt iets kwalijks is. Op amerikaanse forums lees je regelmatig van mensen met deze motor in een tiguan dat ie wat rumoerig is.

Nu ik em wat langer heb was ik toch eens benieuwd naar ervaringen van anderen met polo gti’tjes. Het valt mij namelijk best wel duidelijk op dat ie wat tikt als die koud is. Daarna is die echter erg stil voor een TSI. Wellicht komt het wel gewoon door de dunne 0w20 olie die erin zit
Zo dat is echt te dunne olie! Als ik jou was gewoon zsm toch de olie wissel doen en de 5w30 erin gooien. Dit oliewissel kan geen kwaad maar zeker wel een te dunne olie.
 
Volkswagen  Polo 2.0 GTI  2.0 tsi 200 pk 
Ik weet niet wat voor olie er in een aw gti gaat.

Maar in Volvos gaat al een aantal jaar 0w20 dus ik kijk er niet vanop als de “nieuwere” motoren die ook hebben.
De "ouwe gouwe" 5 cilinders kregen vanaf de fabriek ook al 0W20 (2005 praten we over), om weerstand te verlagen. Later alles >5W30 gegaan, omdat die motoren te veel olie gingen verbruiken. Tevens de motoren die allemaal makkelijk 500.000km halen. Naast dat het ook erg schadelijk is voor lagers, olieschraapveren ed. Geen 0W20. Als je langer dan 200.000km wilt doen met een motor, doe je er geen 0W20 in ;) (boerenverstand + chemisch technoloog spreekt hier) En ik doe bij HEEL veel machines onderhoud
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
  • Leuk
Waarderingen: Jonielzhsv
Bedankt voor jullie input.
Ik wil niet de hele 0w20 discussie gaan starten. Deze is al erg veel gevoerd. Ik vond het zelf ook vreemd, maar ondertussen rijdt iedereen hiermee zonder problemen (deze wordt ook voorgeschreven). Wij hebben onlangs een nieuwe toyota gekocht waar zelfs 0w8 in gaat.
Ik zou als test wel een keer 5w30 erin kunnen doen om te kijken of het starten dan anders gaat.

Nogmaals ik ben gewoon benieuwd wat andere gti rijders ervaren :). Misschien is het een eigenschap van het blok, misschien niet. Ik ben ervan overtuigd dat ie voorlopig wel heel blijft, alleen na anderhalf jaar erin rijden ging ik me toch afvragen of iedereen dit opvalt.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Bedankt voor jullie input.
Ik wil niet de hele 0w20 discussie gaan starten. Deze is al erg veel gevoerd. Ik vond het zelf ook vreemd, maar ondertussen rijdt iedereen hiermee zonder problemen (deze wordt ook voorgeschreven). Wij hebben onlangs een nieuwe toyota gekocht waar zelfs 0w8 in gaat.
Ik zou als test wel een keer 5w30 erin kunnen doen om te kijken of het starten dan anders gaat.

Nogmaals ik ben gewoon benieuwd wat andere gti rijders ervaren :). Misschien is het een eigenschap van het blok, misschien niet. Ik ben ervan overtuigd dat ie voorlopig wel heel blijft, alleen na anderhalf jaar erin rijden ging ik me toch afvragen of iedereen dit opvalt.
Ik denk dat het in dit geval niet per se gaat om wat een andere auto ook kan rijden, maar wat de fabriek aangeeft dat de auto moet rijden. Als ik zo google is dat inderdaad of 0w20, of 5w30 (wat blijkbaar wel voor een kortere oliewissel interval zorgt). Dus 5w30 is zeker een poging waard bij een motor die wat luidruchtiger is.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Ik snap jullie punten ten aanzien van 0w20 en de relatie met een koude motor niet helemaal. Als je 0w20 vergelijkt met 5w30 dan komen we hopelijk tot dezelfde conclusie dat een 0w20 met een koude motor juist makkelijker vloeit (en dus ook alle plekjes bereikt waar het moet zijn) dan een 5w30. Bijgeluiden door er een dikkere olie in te gooien zal voor de koude toestand dan juist het probleem moeten verergeren omdat de olie er dan nòg minder goed bij kan komen.
Ik wil overigens geen olie op het vuur gooien (haha), maar de 0w20 van premium merken smeren door alle additieven vele malen beter dan 15 jaar geleden (zoals alles 15 jaar geleden minder goed ontwikkeld was) en zijn er ook hier op het forum een paar mensen geweest met verstopte oliekanalen na langdurig gebruik van 5w30. Dat kan uiteraard ook aan de onderhoudsintervallen hebben gelegen, ik weet er het fijne niet van. Weet alleen dat het wel eens is voorgekomen.
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar iets zegt me dat als de fabriek het voorschrijft er toch een boel slimme koppen hebben nagedacht over de voor- en nadelen van 0w20.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: Robin
Ik heb er eerst ook 0W20 in gehad maar kreeg er wel serieuze problemen mee (zie foto).
Na uren zoeken naar de oorzaak toch ook 5W30 vervangen en voila,probleem opgelost.
Ik kreeg te horen dat 0W20 erg goed is tegen interne wrijving in het blok dus beter voor je verbruik maar het is bijna nog dunner dan water. De audi A3 van mijn vrouw loopt er wel weer goed op.
Tikken uit het blok nog niet gehoord gelukkig.
 

Bijlagen

  • Polo.jpg
    Polo.jpg
    3.6 MB · Weergaven: 39
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
Ik snap jullie punten ten aanzien van 0w20 en de relatie met een koude motor niet helemaal. Als je 0w20 vergelijkt met 5w30 dan komen we hopelijk tot dezelfde conclusie dat een 0w20 met een koude motor juist makkelijker vloeit (en dus ook alle plekjes bereikt waar het moet zijn) dan een 5w30. Bijgeluiden door er een dikkere olie in te gooien zal voor de koude toestand dan juist het probleem moeten verergeren omdat de olie er dan nòg minder goed bij kan komen.
Ik wil overigens geen olie op het vuur gooien (haha), maar de 0w20 van premium merken smeren door alle additieven vele malen beter dan 15 jaar geleden (zoals alles 15 jaar geleden minder goed ontwikkeld was) en zijn er ook hier op het forum een paar mensen geweest met verstopte oliekanalen na langdurig gebruik van 5w30. Dat kan uiteraard ook aan de onderhoudsintervallen hebben gelegen, ik weet er het fijne niet van. Weet alleen dat het wel eens is voorgekomen.
Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar iets zegt me dat als de fabriek het voorschrijft er toch een boel slimme koppen hebben nagedacht over de voor- en nadelen van 0w20.
Het zit juist in het feit dat dikkere olie beter blijft plakken op oppervlaktes en in kleine ruimtes (zoals in je lagers).
Daardoor blijft er bij dikkere olie een wat dikkere beschermlaag zitten tussen twee bewegende onderdelen wat als gevolg heeft dat de bewegende delen die met elkaar in contact komen wat beter gedempt worden. Vaak als iemand dus een gehorige nokkenas/nokvolger combinatie heeft is het altijd een goed idee te kijken naar de dikte van de olie die erin zit.

Overigens heeft de dikkere olie ook een nadeel. Het zorgt namelijk voor een verhoogde interne weerstand waardoor je energie verbruik, oftewel benzineverbruik, omhoog gaat. En dat is dan ook gelijk de reden (denk ik) dat OEM's voor dunnere olie gaan: een beter brandstofverbruik. Dat wil uiteindelijk toch elke fabrikant.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: bartje369
Het zit juist in het feit dat dikkere olie beter blijft plakken op oppervlaktes en in kleine ruimtes (zoals in je lagers).
Daardoor blijft er bij dikkere olie een wat dikkere beschermlaag zitten tussen twee bewegende onderdelen wat als gevolg heeft dat de bewegende delen die met elkaar in contact komen wat beter gedempt worden. Vaak als iemand dus een gehorige nokkenas/nokvolger combinatie heeft is het altijd een goed idee te kijken naar de dikte van de olie die erin zit.

Overigens heeft de dikkere olie ook een nadeel. Het zorgt namelijk voor een verhoogde interne weerstand waardoor je energie verbruik, oftewel benzineverbruik, omhoog gaat. En dat is dan ook gelijk de reden (denk ik) dat OEM's voor dunnere olie gaan: een beter brandstofverbruik. Dat wil uiteindelijk toch elke fabrikant.
Ik snap wat je bedoelt en denk dat dat zeker vroeger ook echt op ging voor de auto's van die tijd. Heb in mijn Jetta mk2 ook dikkere olie gedaan omdat de klepstoters toch wel erg veel geluid maakten.
Of dikkere olie tegenwoordig per definitie beter blijft plakken vraag ik me toch af. Men ontwikkelt ook die nieuwere olies om zoveel mogelijk de eigenschappen te hebben van dikkere varianten zodat er aan beide kanten voordeel zit (verbruik tegenover smering). Er zal altijd een compromis zijn, dat geloof ik wel. Maar om te stellen dat een blok echt in de soep loopt door 'te dunne' olie lijkt mij een overdrijving.
@JM89 jij rijdt die 200k ook al die tijd al met 0w20?
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
Ik snap wat je bedoelt en denk dat dat zeker vroeger ook echt op ging voor de auto's van die tijd. Heb in mijn Jetta mk2 ook dikkere olie gedaan omdat de klepstoters toch wel erg veel geluid maakten.
Of dikkere olie tegenwoordig per definitie beter blijft plakken vraag ik me toch af. Men ontwikkelt ook die nieuwere olies om zoveel mogelijk de eigenschappen te hebben van dikkere varianten zodat er aan beide kanten voordeel zit (verbruik tegenover smering). Er zal altijd een compromis zijn, dat geloof ik wel. Maar om te stellen dat een blok echt in de soep loopt door 'te dunne' olie lijkt mij een overdrijving.
@JM89 jij rijdt die 200k ook al die tijd al met 0w20?
Oh nee ik denk ook niet dat een blok in de soep loopt door het gebruik van dunnere olie. Zoals je zelf al zei zal je, als je de fabrieksspecificatie gebruikt, echt wel gewoon een normale levensduur hebben.

Denk dus alleen wel dat iets dikkere olie wat bijgeluiden en ook olieverbruik bij hoge km-stand kan tegengaan.

Ik ben het dus ook niet met je oneens, maar ik denk alleen dat een fabrikant nu als ie kan kiezen tussen twee soorten olie, vaker zal kiezen voor de olie die zuiniger is dan de olie die stil is.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Oh nee ik denk ook niet dat een blok in de soep loopt door het gebruik van dunnere olie. Zoals je zelf al zei zal je, als je de fabrieksspecificatie gebruikt, echt wel gewoon een normale levensduur hebben.

Denk dus alleen wel dat iets dikkere olie wat bijgeluiden en ook olieverbruik bij hoge km-stand kan tegengaan.

Ik ben het dus ook niet met je oneens, maar ik denk alleen dat een fabrikant nu als ie kan kiezen tussen twee soorten olie, vaker zal kiezen voor de olie die zuiniger is dan de olie die stil is.
Bedoelde het over in de soep lopen ook meer in algemene zin, omdat die spookverhalen nog regelmatig voorbij komen Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
Tsja, beide reacties kunnen mij bekoren.
0w20: dunner, dus zuiniger, OEM, enz. Maar misschien kans op bijgeluiden.
5W30: iets dikker, dus minder zuinig, blijft langer hangen koud? Maar misschien kans op minder bijgeluiden.

Aan topicstarter; Je kan het eens proberen, zodra er een irritatie komt van de bijgeluiden.
Dat er daadwerkelijk verstoppingen kunnen komen door gebruik van 5W30 is wel aanwezig, wel heel zelden.

Keuze van olie soort is zoveel afhankelijk van gebruik en buitentemperatuur.
lees; veel stadsritten, veel files, altijd lange of korte stukken rijden en buitentemperatuur enz enz.
Op internet is hier zoveel over te lezen (de voor en tegens)

Ik persoonlijk ga voor OEM, dit wordt niet voor niks aangegeven vind ikzelf.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Ik snap wat je bedoelt en denk dat dat zeker vroeger ook echt op ging voor de auto's van die tijd. Heb in mijn Jetta mk2 ook dikkere olie gedaan omdat de klepstoters toch wel erg veel geluid maakten.
Of dikkere olie tegenwoordig per definitie beter blijft plakken vraag ik me toch af. Men ontwikkelt ook die nieuwere olies om zoveel mogelijk de eigenschappen te hebben van dikkere varianten zodat er aan beide kanten voordeel zit (verbruik tegenover smering). Er zal altijd een compromis zijn, dat geloof ik wel. Maar om te stellen dat een blok echt in de soep loopt door 'te dunne' olie lijkt mij een overdrijving.
@JM89 jij rijdt die 200k ook al die tijd al met 0w20?
ik zal eens checken wat ze er de laatste keer in hebben gegooid
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!