Tikken bij koude motor 2.0 GTI

Tsja, beide reacties kunnen mij bekoren.
0w20: dunner, dus zuiniger, OEM, enz. Maar misschien kans op bijgeluiden.
5W30: iets dikker, dus minder zuinig, blijft langer hangen koud? Maar misschien kans op minder bijgeluiden.

Aan topicstarter; Je kan het eens proberen, zodra er een irritatie komt van de bijgeluiden.
Dat er daadwerkelijk verstoppingen kunnen komen door gebruik van 5W30 is wel aanwezig, wel heel zelden.

Keuze van olie soort is zoveel afhankelijk van gebruik en buitentemperatuur.
lees; veel stadsritten, veel files, altijd lange of korte stukken rijden en buitentemperatuur enz enz.
Op internet is hier zoveel over te lezen (de voor en tegens)

Ik persoonlijk ga voor OEM, dit wordt niet voor niks aangegeven vind ikzelf.
Stuur maar door als je je meetdata hebt van je verschil in praktijkverbruik.

Dit is sowieso in een lab gemeten door de fabrikant om de laatste gram co2/km er uit te persen (in een lab). Geen hond gaat dat merken in de praktijk.

Hydraulische pompverliezen in het smeersysteem zouden een verschil maken bij een verbrandingsmotor. Terwijl wat het ding letterlijk doet is knallen (vuur) omzetten in beweging, iets wat zo ongeveer de minst efficiënte manier is om energie om te zetten in beweging... (ik ben chemisch technoloog, genoeg thermodynamica gehad)

Mijn auto reed eerst op Longlife water, daarna ging ik over naar 5W40 (wat volgens sommigen op het internet woest dik is). Wat denk je dat het verschil was? Helemaal niks. Sterker nog, de allerlaagste verbruikscijfers haalde ik met 5W40. In de praktijk speelt er veel meer mee.

En niet doen alsof alle beetjes helpen, dat zie ik weinig mensen na 19:00 doen, dan rijdt men me structureel voorbij met 130, terwijl ik altijd rustig 103 op de GPS rijd :tearsofjoy:
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Stuur maar door als je je meetdata hebt van je verschil in praktijkverbruik.

Dit is sowieso in een lab gemeten door de fabrikant om de laatste gram co2/km er uit te persen (in een lab). Geen hond gaat dat merken in de praktijk.

Hydraulische pompverliezen in het smeersysteem zouden een verschil maken bij een verbrandingsmotor. Terwijl wat het ding letterlijk doet is knallen (vuur) omzetten in beweging, iets wat zo ongeveer de minst efficiënte manier is om energie om te zetten in beweging... (ik ben chemisch technoloog, genoeg thermodynamica gehad)

Mijn auto reed eerst op Longlife water, daarna ging ik over naar 5W40 (wat volgens sommigen op het internet woest dik is). Wat denk je dat het verschil was? Helemaal niks. Sterker nog, de allerlaagste verbruikscijfers haalde ik met 5W40. In de praktijk speelt er veel meer mee.

En niet doen alsof alle beetjes helpen, dat zie ik weinig mensen na 19:00 doen, dan rijdt men me structureel voorbij met 130, terwijl ik altijd rustig 103 op de GPS rijd :tearsofjoy:
Welke meetdata? Ik snap even je reactie niet?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Stuur maar door als je je meetdata hebt van je verschil in praktijkverbruik.

Dit is sowieso in een lab gemeten door de fabrikant om de laatste gram co2/km er uit te persen (in een lab). Geen hond gaat dat merken in de praktijk.

Hydraulische pompverliezen in het smeersysteem zouden een verschil maken bij een verbrandingsmotor. Terwijl wat het ding letterlijk doet is knallen (vuur) omzetten in beweging, iets wat zo ongeveer de minst efficiënte manier is om energie om te zetten in beweging... (ik ben chemisch technoloog, genoeg thermodynamica gehad)

Mijn auto reed eerst op Longlife water, daarna ging ik over naar 5W40 (wat volgens sommigen op het internet woest dik is). Wat denk je dat het verschil was? Helemaal niks. Sterker nog, de allerlaagste verbruikscijfers haalde ik met 5W40. In de praktijk speelt er veel meer mee.

En niet doen alsof alle beetjes helpen, dat zie ik weinig mensen na 19:00 doen, dan rijdt men me structureel voorbij met 130, terwijl ik altijd rustig 103 op de GPS rijd :tearsofjoy:
En mocht je benieuwd zijn, mijn nokkenas ziet er nog als nieuw uit(na meer dan 3 ton), net als de HPFP nokkenas volger. Dus te dik zal het zeker niet zijn. Bij heel dunne olie kom je gevaarlijk dicht bij metaal op metaal bij hoge temperaturen. Maar goed iedereen moet zelf weten hoe 'ie zn auto behandelt :cool:

Ik lees trouwens wel bij @bobistheoilguy van mensen die hun motor (koud) op 0W20 luidruchtiger vinden dan warm. Als je twijfelt zou ik 5W30 doen! Altijd goed bij moderne motoren.
5W40 heb ik gedaan omdat ik eigenlijk alleen maar afstanden van 100km en langer rijd met mijn auto. Alles in de buurt en omliggende steden doe ik op de speed pedelec of met mijn elektrische motor. Tenzij ik meubels moet halen of mensen met me mee heb. Maar ik heb ook een station om de hoek, dus dat komt ook nog van pas Big Grin

Tussen merk en merk zit ook wel verschil. Met Kroon Oil heb ik zowel bij mijn 1.2 TSI als de 2.0T (Ecoboost) in de Volvo van mn pa gemerkt dat na 8000km het oliepeil ging dalen. Bij Castrol was dit niet. Ik vond het vreemd dat beide motoren ineens olie zouden gaan gebruiken. (2.0T had respectievelijk 100.000km gelopen, de Polo 260.000km op dat moment)

Vervolgens beiden weer op Castrol gezet (de S60 2.0T op 5W30 ford spec) en mijn 1.2 TSI op Edge 5W40, niks meer aan het handje. Ook na 10.000km oliepeil nog op max! 3 jaar later nog steeds hetzelfde. Ik weet niet hoe andere merken zijn, ik heb ook Belco gehad, zelfde prestatie in de Volvo als Castrol. Maar nu ik met Castrol goede ervaring heb en zekerheid heb qua leverancier, blijf ik beiden op Castrol houden!

Dit dalen na +/- 8000km heeft m.i. te maken met shearing (hoge temp, bv bij turbo lager), versnijden van moleculen. De olie wordt dus dunner op hoge temperatuur (kortere ketens) waardoor de motor het makkelijker mee de verbrandigskamer in neemt. Op korte termijn niet zo'n probleem, op lange termijn gaat je motor alleen maar meer olie gebruiken omdat de olieschraapveren vervuilen. Met te dunne olie kan je dit ook in de hand werken ;) (ik ben putjesschepper, shearing is me geen onbekend begrip)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
En mocht je benieuwd zijn, mijn nokkenas ziet er nog als nieuw uit(na meer dan 3 ton), net als de HPFP nokkenas volger. Dus te dik zal het zeker niet zijn. Bij heel dunne olie kom je gevaarlijk dicht bij metaal op metaal bij hoge temperaturen. Maar goed iedereen moet zelf weten hoe 'ie zn auto behandelt :cool:

Ik lees trouwens wel bij @bobistheoilguy van mensen die hun motor (koud) op 0W20 luidruchtiger vinden dan warm. Als je twijfelt zou ik 5W30 doen! Altijd goed bij moderne motoren.
5W40 heb ik gedaan omdat ik eigenlijk alleen maar afstanden van 100km en langer rijd met mijn auto. Alles in de buurt en omliggende steden doe ik op de speed pedelec of met mijn elektrische motor. Tenzij ik meubels moet halen of mensen met me mee heb. Maar ik heb ook een station om de hoek, dus dat komt ook nog van pas Big Grin

Tussen merk en merk zit ook wel verschil. Met Kroon Oil heb ik zowel bij mijn 1.2 TSI als de 2.0T (Ecoboost) in de Volvo van mn pa gemerkt dat na 8000km het oliepeil ging dalen. Bij Castrol was dit niet. Ik vond het vreemd dat beide motoren ineens olie zouden gaan gebruiken. (2.0T had respectievelijk 100.000km gelopen, de Polo 260.000km op dat moment)

Vervolgens beiden weer op Castrol gezet (de S60 2.0T op 5W30 ford spec) en mijn 1.2 TSI op Edge 5W40, niks meer aan het handje. Ook na 10.000km oliepeil nog op max! 3 jaar later nog steeds hetzelfde. Ik weet niet hoe andere merken zijn, ik heb ook Belco gehad, zelfde prestatie in de Volvo als Castrol. Maar nu ik met Castrol goede ervaring heb en zekerheid heb qua leverancier, blijf ik beiden op Castrol houden!

Dit dalen na +/- 8000km heeft m.i. te maken met shearing (hoge temp, bv bij turbo lager), versnijden van moleculen. De olie wordt dus dunner op hoge temperatuur (kortere ketens) waardoor de motor het makkelijker mee de verbrandigskamer in neemt. Op korte termijn niet zo'n probleem, op lange termijn gaat je motor alleen maar meer olie gebruiken omdat de olieschraapveren vervuilen. Met te dunne olie kan je dit ook in de hand werken ;) (ik ben chemisch technoloog, shearing is me geen onbekend begrip)
Kun je misschien nog een keer zeggen wat je voor beroep hebt? Heb het de eerste 3x comments gemist denk ik. Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!