Soundaktuator verwijderen/terugplaatsen

Zoals de meesten weten zit er in de GTI een Soundaktuator die voor extra sound zorgt tijdens het rijden. Het nadeel van deze extra sound is vooral te merken wanneer je veel snelweg rijdt, rond de 120-130 begint het namelijk irritante vormen aan te nemen (is natuurlijk altijd een persoonlijke smaak). Zelf heb ik deze Soundaktuator er nu al een tijdje uit. Maar door de 30000km beurt (lease auto) ben ik genoodzaakt deze weer even terug te plaatsen. Doordat ik er toendertijd niet zoveel informatie over kon vinden heb ik toen maar meteen even de camera erbij gepakt, zodat ook andere mensen hier iets aan kunnen hebben. De fotos zet ik in zo neer, dat het lijkt alsof hij eruit wordt gehaald (met soms rare effecten ;)). Volg de stappen in de omgekeerde volgorde om de aktuator weer te plaatsen.

1. Waar zit dat ding?
Open de motorkap. De aktuator zit linksachter (zie foto 1). Door het rubber weg te halen en het plastic erboven iets omhoog te buigen zie je de aktuator (foto 2).
akt03_res-1.jpg

foto 1
akt09_res-1.jpg

foto 2

2. Hoe werkt de stekker van de aktuator?
Zie fotos 3 en 4
akt08_res-1.jpg

foto 3
akt07_res-1.jpg

foto 4

3. Hoe zit de aktuator voor de rest vast aan de auto?
De aktuator zelf zit vastgeklikt in een houder (foto 5) en de houder is op 3 plekken bevestigd
aan de auto (foto 6).
akt06_res-1.jpg

foto 5
akt05_res-1.jpg

foto 6

4. Aktuator is eruit wat nu?
Plak de stekker dicht (i.v.m. vocht) en tape deze vast aan je auto (foto 7). De aktuator zelf kun je bewaren in je garage of andere plek om deze verder te bestuderen (foto 8 en 9).
akt04_res-1.jpg

foto 7
akt01_res-1.jpg

foto 8
akt02_res-1.jpg

foto 9
 
Fotos en uitleg kunnen zeker gebruikt worden voor een howto. Na het verwijderen komt er geen melding naar voren, alleen maar stilte (nouja stilte ;)).

Het schijnt inderdaad mogelijk te zijn dit ook met een schakelaar te doen, ook ergens hier op forum gezien. Maar ben helaas ook weer niet zo technisch onderlegd, misschien iets voor de toekomst ;).
 
Johan zei:
Kunnen we deze foto's/uitleg gebruiken voor een howto op de website?

En ik meen dat er ook een andere optie is om hem te deactiveren (eventueel zelfs met een schakelaar in je interieur) door 1 draad te onderbreken..
Die is er inderdaad, ik zag hem ook op een Duitse site, die had op z'n dashboard naast de esp en deactivatie airbag een knop "powerboost" gemaakt :mrgreen:
En iemand hier op het forum heeft een knop in het das kastje laten zetten, misschien kan hij ook nog wat pics plaatsen
 
Ja helemaal gelijk, volgens mij is het ook bedoeld om meer geluid aan de binnenkant te verzorgen. Zonder aktuator en raampjes open, hoor ik nog genoeg geluid (kompressor en turbo).

Zelf zit ik ook nog steeds op een goed (open)luchtfilter te wachten, zodat ik op die manier de sound kan benadrukken/verbeteren (K&N 57i ofzo)...
 
Ander luchtfilter wil je niet in de Polo, alleen als het een echte CAI is. Geen los filter in de motorruimte. Als je kijkt hoe snel en hoe heet de polo onder de motorruimte wordt, dan trekt hij deze hete lucht alleen maar aan en zorgt alleen maar voor prestatieverlies. :roll:
 
Wat ben ik vreselijk blij met deze tip, heb gelijk de boel opengetrokken :lol: :lol: :lol: , en de handelingen uitgevoerd.
Lekker idee, dat ik volgende week met een gerust hart naar Tarragonna kan rijden, en weer terug ja.
Toch 2 x 1700 kilometer.
Nogmaals bedankt voor de tip :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
 
Ik vind het echt zo (jah GAY) zielig dat auto-ontwerpers hun toevlucht nemen tot dit soort domme GSI tuning...echt verschrikkelijk.

Dat je dit als een je zichzelf respecterend ontwerper echt ook serieus gaat voorstellen om te gaan gebruiken..

PFFF hierna komt stickertuning..DIKKE FAIL hoor...(maar ook de nieuwe M5 heeft zo'n aktuator)
 
Het is dat ik dit soort klusjes aan de weg moet doen (woon in de binnenstad dus niet parkeren voor de deur of op eigen terrein) anders had ik de 'brommer' ook al gedeactiveerd. Eens kijken of ik morgen toch de auto voor de deur kwijt kan, en of het dan droog is. Moet te doen zijn, zelfs voor een a-techneut als ik.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!