Slot achterklep

even originele nummer opzoeken verwacht dat dit zeker wel aftermarket leverbaar moet zijn.

Update: OEM nummer 6R0827505B opvolger 6R0827505B 9B9

Als je deze gebruikt in google dan vind je ook after market
 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Heb inmiddels tweedehandsje op de kop kunnen tikken, maar volgens mij heb ik speciaal gereedschap nodig om het slot er uit te schroeven (en er in) of heb ik het mis?
 
Volkswagen  Polo  1.2 60pk 
Vandaag vervangen, OEM: 6R0827505E, kost ca. 58,-, zat bij mij met een 8mm spline/veeltand vast.
Zag wel dat bv. een UP! daar inderdaad een 10mm heeft zitten.
Klopt, ik heb 3 dagen geleden ook mijn achterslot vervangen, kosten circa €50,-. Het gereedschap dat je nodig hebt is inderdaad een veeltand of 12 puntssleutel. Er zijn standaard 3 verschillende maten, de 6, 8, of 10. Je hebt maat 8 nodig. Bijna elke garage beschikt over het gereedschap dus eventueel kan je even langsrijden om te vragen of je het mag lenen, zo heb ik het ook gedaan.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 498pk 
IK ondervind sinds een paar dagen problemen bij het openen van het slot. Wanneer ik het VW-logo kantel, hoor ik geratel in het slot, een geluid alsof er een spoelkern staat te klapperen maar de klep ontgrendeld niet. Dit geratel houdt ca. 1 sec. aan en dan stopt het. Heel consistent, iedere keer wanneer ik het probeer, telkens opnieuw ratelt het 0,9 tot 1.0 sec. Ook wanneer ik maar heel kort een OPEN impuls geef en het logo na een paar tiende seconde al weer terug laat veren.
Handmatig ontgrendelen aan de binnenkant van de klep gaat prima. Het kofferbaklampje gaat dan ook aan. Met de klep omhoog geklapt en met de duim het sluitmechanisme bedienen, gaat ook prima. Bij de eerste klik gaat het kofferbaklampje uit. Na het mechanisme weer handmatig ontgrendeld te hebben kan men de klep gewoon weer dicht klappen en zit deze gewoon vast.
Ik heb (nog) niet de beschikking over een 12-punts M8 Spline sleutel maar ga ervan uit dat er een schakelaar en een spoeltje in dat slot zit. (4 draden) De schakelaar werkt, keer op keer, in ieder geval tijdens het omschreven handmatig bedienen.
In afwachting van die Spline sleutel kan ik voorlopig geen doelmatige elektrische testen uitvoeren m.b.t. het spoeltje of wat daar ook in mocht zitten.
Wat mij tenslotte opviel, was dat er zwart poeder op de slotvang zit; het lijkt wel iets op koolborstel stof.

Kan iemand aan de hand van bovenstaande gegevens mij vertellen waarom mijn slot ratelt en de klep niet ontgrendeld?
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
Ben ondertussen voorzien van een Spline M8 bit, heb het slot opengemaakt voor nadere inspectie en gezien dat er geen spoel in zit maar een stelmotortje.
Dit motortje drijft via een vertraging een nylon schroefdraad spindel aan, waarover zich lineair een nylon blokje - ontgrendeling pal - beweegt om het slotmechanisme te ontgrendelen. In wezen is dat dezelfde beweging als die van de handmatige ontgrendelingshandel voor noodgevallen.
Om een lang verhaal kort te maken, die nylon spindel was min of meer gebroken en zat nog heel iets met alleen de spoed aan elkaar. Waarschijnlijk materiaal veroudering (na 12 jaar) of moeheid. Deze spindeltjes zijn zelfs voor een paar euro als reserveonderdeel te koop maar heb ervoor gekozen om voor 11 euro het gehele slot te vervangen door een compleet nieuw exemplaar.
Heb diverse malen gelezen over dat "geratel", ervaren door meerdere personen maar nooit iets over een oorzaak gehoord. Ik meen het nu te weten: een kreupele spindel die tevergeefs gedurende 1 volle sec. lang, probeert de ontgrendeling pal te bewegen.
En zo'n gebroken spindel is ook nog vrij goedkoop (zelf) te repareren c.q. vervangen; mocht men dat willen.
 
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
Ben ondertussen voorzien van een Spline M8 bit, heb het slot opengemaakt voor nadere inspectie en gezien dat er geen spoel in zit maar een stelmotortje.
Dit motortje drijft via een vertraging een nylon schroefdraad spindel aan, waarover zich lineair een nylon blokje - ontgrendeling pal - beweegt om het slotmechanisme te ontgrendelen. In wezen is dat dezelfde beweging als die van de handmatige ontgrendelingshandel voor noodgevallen.
Om een lang verhaal kort te maken, die nylon spindel was min of meer gebroken en zat nog heel iets met alleen de spoed aan elkaar. Waarschijnlijk materiaal veroudering (na 12 jaar) of moeheid. Deze spindeltjes zijn zelfs voor een paar euro als reserveonderdeel te koop maar heb ervoor gekozen om voor 11 euro het gehele slot te vervangen door een compleet nieuw exemplaar.
Heb diverse malen gelezen over dat "geratel", ervaren door meerdere personen maar nooit iets over een oorzaak gehoord. Ik meen het nu te weten: een kreupele spindel die tevergeefs gedurende 1 volle sec. lang, probeert de ontgrendeling pal te bewegen.
En zo'n gebroken spindel is ook nog vrij goedkoop (zelf) te repareren c.q. vervangen; mocht men dat willen.
ben blij voor je dat het is opgelost.....
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Goed verhaal maar ik mis de "clou". Doet je slot het weer?
De 'clou' zit hem hoofdzakelijk in deze twee zinnen:

"Deze spindeltjes zijn zelfs voor een paar euro als reserveonderdeel te koop maar heb ervoor gekozen om voor 11 euro het gehele slot te vervangen door een compleet nieuw exemplaar." plus "En zo'n gebroken spindel is ook nog vrij goedkoop (zelf) te repareren c.q. vervangen; mocht men dat willen."

Derhalve als ik dat had gewild, had ik alleen het gebroken spindeltje kunnen vervangen maar heb gezien de leeftijd van het slot en de relatief geringe meerwaarde, uiteindelijk gekozen voor een compleet nieuw exemplaar.
(inmiddels besteld)
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R Blue Motion  1,2 TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!