Schrikdraad onder auto

Tweak

Actief lid
359
70
31
Oke dit word een rare vraag en ik weet niet of iemand hier het juiste antwoord kan geven maar ik hoop het wel.

Een steenmarter vind mijn auto schijnbaar heel erg leuk, dat beest BLIJFT terug komen wat ik ook probeer.
Mijn kat jaagt hem soms weg maar kan hem niet de hele tijd buiten laten.. Dus uiteindelijk maar kippengaas onder mijn auto gelegd
met stenen aan de zijkant zodat het omlaag blijft liggen. De marter vond dit inderdaad niet leuk maar wat ik al las ze gaan eraan wennen
en lopen dan gewoon erover. Kastje besteld en op de accu aangesloten en geeft een soort hoge piep om x aantal seconden.

Toch zag ik op de camera telkens dat hij weer onder mijn auto ging. Ik heb toen maar een schrikdraad kastje gekocht met 1,2 Joule en deze aangesloten
op het kippengaas. Zodra ik het aanraak krijg ik inderdaad een schokje. Je kan dit soort dingen ook compleet kopen voor ongeveer 300 euro.

Ik zet onder de auto savonds ook iedere keer een extra kastje met flitslamp en motion sensor. Nu pakte ik net de deur vast buiten de auto en kreeg ook een schokje.
Dit snap ik dus niet! De auto staat met de banden op het gaas en het gaas raakt de auto zelf niet (dus gaas op ijzer) hoe kan ik nou alsnog die schokjes krijgen?? En
gaat mijn ECU er zo niet aan? Dit lijkt tot nu toe het beste te werken tegen de marter! Hij zit nu bij andere auto's en laat de mijne met rust.

Door de regen is de auto nu wel iets nat ik denk dat ik daardoor nu ineens het ook voel aan het chassis. Maar dit moet toch niet kunnen door het rubber van de banden?
Ben benieuwd of iemand dit kan beantwoorden. Ik wil niet dat die marter mijn auto verder sloopt maar die schokjes moeten natuurlijk ook niet mijn auto slopen!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Een klant van mij had ooit het zelfde probleem. Werkelijk waar van ALLES geprobeerd:
- WC blokje onder de motorkap
- Bougiekabels van ander materiaal geplaatst (bougiekabels waren de marter zn favoriet)
- Kippengaasnet onder de auto gemaakt en alle mogelijke in en uitgangen afgesloten
- marterkastje geplaatst

Klotekreng BLEEF terug komen en ik kwam inmiddels wekelijks over de vloer voor een setje bougiekabels. Uit eindelijk meneer zelf geleerd hoe hij de kabels moest vervangen.

Na ongeveer een half jaar vechten tegen dat rotbeest kwam de eigenaar met het laatste (en achteraf het enige werkende) redmiddel: Zijn hondje was naar de kapper geweest en meneer had gevraagd of het misschien mogelijk was om een pluk van het haar van Fikkie mee te krijgen. Dit plukje heeft ie vervolgens in een pantykous gestopt, deze aan een slang onder de motorkap gehangen. Steenmarter is niet meer terug gekomen, nouja, pas na het overlijden van de klant en de auto naar zn kleindochter ging is de volgende steenmarter aangekomen. Fikkie was nog altijd in leven en besloten werd om het zakje haar te verversen. Dit was weer het redmiddel en steenmarter 2 was ook met de noorderzon vertrokken.

Nog een luguber feitje: Tijdens een reparatie van een lekke stuurbekrachtigingskoeler heb ik nog een gemummificeerde rat gevonden... Ik vermoed het bedankje van steenmarter 1...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Dus zo'n kastje doet niks tegen marters? Klinkt als een flink probleem die beesten, gelukkig hier in het midden des lands nog geen last van. In de A1 van m'n vrouw zit zo'n kastje (niet aangesloten), die hebben we in het oosten gekocht.
De steenmarter doet gewoon zn otoplastieken in en zet een zonnebril op tegen de flitsen en gaat lekker genieten van je bougiekabels!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Goede tip @Catunambu dat kan ik nog proberen, want inderdaad wc blokjes had ik ook al geprobeerd.
En @iichel na mijn post ging ik nog even kijken onder de kap, toen ik de kap open wilde maken kreeg ik ook een schok.
Dus toen maar snel de stekker eruit gehaald.

Ik blijf dit raar vinden... rubberen banden en toch erdoor?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Dus zo'n kastje doet niks tegen marters? Klinkt als een flink probleem die beesten, gelukkig hier in het midden des lands nog geen last van. In de A1 van m'n vrouw zit zo'n kastje (niet aangesloten), die hebben we in het oosten gekocht.
Ik hoor er inderdaad ook zelden iets van... misschien vinden ze de Heuvelrug niet interessant genoeg, haha.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Goede tip @Catunambu dat kan ik nog proberen, want inderdaad wc blokjes had ik ook al geprobeerd.
En @iichel na mijn post ging ik nog even kijken onder de kap, toen ik de kap open wilde maken kreeg ik ook een schok.
Dus toen maar snel de stekker eruit gehaald.

Ik blijf dit raar vinden... rubberen banden en toch erdoor?
parasitaire stromen, ESD, EMI... Allemaal zaken die voor heel veel mensen vaag, niet te begrijpen en vooral ongrijpbaar zijn. Stroom gaat langs hele rare wegen. In mijn tijd als PCB engineer ben ik bezig geweest met de ontwikkeling van een programmeerbare CDI unit voor waterscooters, ik heb ontelbaar veel microcontrollers naar de volgende fase geholpen. Alle testen gingen goed, benchtesten met bobine ging prima, vergroten vonk afstand ging prima. Alles werkte totdat ik het hele zwikje inbouwde in een kettingzaag als test object. Motor heeft werkelijk waar 5 sec gelopen waarna de labvoeding, bobine, microcontroller en laptop besloten de pijp aan maarten te geven.... Werkgever niet blij en ik snapte er geen kloten van... Achteraf denk ik te weten waar t fout is gegaan namelijk: slechte aarding, gebruikte een aarde draad met te weinig interne aders. Deze kon de hoogspanning niet snel genoeg afvoeren waardoor de hoogspanning via de aarde van de microcontroller naar de labvoeding en laptop liep. Deze houden niet zo zeer van EMI en ESD...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Nou... Er zat bij dat kastje een kei grote aarde pen nja pen is het niet te noemen.. Dus had ik voor nu een haring gebruikt die is helemaal niet diep.
Schoonvader heeft een goede pin gemaakt die moet ik nog plaatsen maar dacht als het niet goed is dan laat maar.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 

Misschien is dit iets voor je?

Zou biologisch zijn dus ik heb hem ook rondom de auto en oprit gesprayd in het begin, eigenlijk nergens meer last van gehad.

Van motip is ook goed vriend van mij gebruikt die alleen die is kleverig en zou ikzelf niet in mijn motorruimte gebruiken.
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
je kunt ook bijvoorbeeld de plaat onder je motor inspuiten ipv de motor zelf. het zal wel om de geur gaan, dus je motorblok zelf hoef je niet in te spuiten.

sowieso hoef je in jouw regio niet zo bang te zijn voor marters in midden brabant en ik weet niet of er onder een motorkap van een TDI zoveel te knabbelen is. ze pakken liever bougiekabels geloof ik...
 
je kunt ook bijvoorbeeld de plaat onder je motor inspuiten ipv de motor zelf. het zal wel om de geur gaan, dus je motorblok zelf hoef je niet in te spuiten.

sowieso hoef je in jouw regio niet zo bang te zijn voor marters in midden brabant en ik weet niet of er onder een motorkap van een TDI zoveel te knabbelen is. ze pakken liever bougiekabels geloof ik...
Klopt, bougiekabels zit vaak visolie in verwerkt. Mantels rondom normale kabels ook nog wel eens. Daarnaast zijn sommige rubberen slangen ook af en toe een welkom uitstapje. Zolang er maar visolie in zit!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Motor inspuiten hoeft niet, heb tenslotte een andere motor erin Stick Out Tongue en hierna kwam die gewoon vrolijk weer.
Het is bij deze auto gewoon zo: hij kan onder zo hup op de plaat kruipen en naar boven. Nu is alleen nog de isolatie van de motorkap iets kapot.
Maar gezien mijn kat en de stroom die er wel even op gestaan heeft lijkt hij niet meer hier te komen.. Houd het nog in de gaten :)
 

Bijlagen

  • isolatie_motorkap.jpeg
    isolatie_motorkap.jpeg
    275.6 KB · Weergaven: 23
  • stom_beest.jpg
    stom_beest.jpg
    266.1 KB · Weergaven: 22
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Motor inspuiten hoeft niet, heb tenslotte een andere motor erin Stick Out Tongue en hierna kwam die gewoon vrolijk weer.
Het is bij deze auto gewoon zo: hij kan onder zo hup op de plaat kruipen en naar boven. Nu is alleen nog de isolatie van de motorkap iets kapot.
Maar gezien mijn kat en de stroom die er wel even op gestaan heeft lijkt hij niet meer hier te komen.. Houd het nog in de gaten :)
Hopelijk komt dat stom_beest niet meer terug Stick Out Tongue
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
  • Haha
Waarderingen: Tweak

Misschien is dit iets voor je?

Zou biologisch zijn dus ik heb hem ook rondom de auto en oprit gesprayd in het begin, eigenlijk nergens meer last van gehad.
Ik gebruik deze al vele jaren en sindsdien nooit problemen gehad.
En er loopt hier minimaal één marter rond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max1996, Tweak en H11
Zal dat eens proberen, heb net even camera terug gekeken en hij komt nog wel de oprit op.. Hij rent achter onder de auto maar stopt volgens mij bij het gaas en komt dan links weer onder de auto uit. Als het zo blijft vind ik het prima want dan doet hij niks.

Dus het 'stom beest' is er nog wel Stick Out Tongue @Max1996 (vind dat mooi hier op het forum dat hij bestandsnamen laat zien, dus maak ik er altijd iets moois van)

Edit: @Catunambu ik heb vandaag die haring weggehaald en dus een langere grondpin geplaatst en nu krijg ik geen schokjes meer van de auto (als ik op mijn sokken erbij sta) dit was eerst wel ook al was de auto droog. Ben benieuwd als het weer gaat regenen.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!