RVC / PDC inbouwen

Ik ben van plan een achteruitrijcamera dan wel PDC (dan wel beide) in mijn Polo te zetten/laten zetten.

Ik denk dat ik het zelf voor elkaar kan krijgen om b.v. een set achter in te bouwen van parkeersensoren (ook al eens gedaan in een Volvo V50).

Echter zit ik vooral met de vragen:
-Ik wil graag via de autoradio iets kunnen zien van sensoren dan wel de camera... Dit moet geprogrammeerd worden na inbouw (waar kan ik terecht en wat gaat me dat kosten?)
-Kan ik als ik toch voor parkeersensoren ga niet beter gewoon ook gelijk de voorkant meenemen?
-Ik zie highline en lowline camera's en ook nog met/zonder hulplijnen, en er schijnt zelfs verschil te zitten tussen beeldkwaliteit van de camera's... Welke moet ik hebben?!
-Ik zag via de VW webshop dat de camera blijkbaar niet meer te krijgen is op de Polo? Wordt althans niet aangegeven als accessoire! Via andere sites (o.a. cartronics, carsystems.eu, vagshop) kom ik prijzen tegen vanaf 350 tot over de 700 euro... En dan kan er alsnog een prijs bovenop komen voor inbouw.

Hebben jullie ervaring en willen jullie misschien prijzen aangeven wat ik waar ongeveer kwijt zou zijn voor b.v. het gehele werk (inbouwen en coderen dus ook)? Mocht het inbouwen echt zo simpel gaan dan wil ik dit ook overwegen, maar welke kan ik dan het beste voor gaan (begrijp van PDC dat OPS erbij moet staan voor het zien op de radio), en wat is een goede prijs?
Er waren ook een aantal mensen hier binnen het forum die e.e.a. kunnen inbouwen/coderen... Misschien dat zij ook iets kunnen zeggen over mogelijkheden?
Ik hoor graag van jullie.

Als het even zou kunnen... Ik woon in de buurt van Deventer, dus als het kan wil ik b.v. niet helemaal naar het zuiden/westen/noorden van het land moeten rijden.
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
Ten eerste als je pdc en rvc wilt moet je front en rear kopen want anders ondersteund het niet om het op het beeldscherm tekrijgen met beide kwesties.
De pdc coderen is niet heel moeilijk ook de rvc is niet moeilijk dit kan gewoon met vcds coderingen worden vaak mee geleverd.
Op alie express leveren ze ook "oem" rvc's voor 200. Ik zou persoonlijk voor een lowline gaan deze is makkelijker intebouwen plus min en achteruitrij signaal van achterlicht plus 2 kabels naar de radio
Tevens zijn hier ook pdc setjes te verkrijgen maar hier heb ik geen ervaring mee ook moet je deze spuiten persoonlijk kocht ik deze bij carsystems.eu
 
volkswagen  Polo 6c  1.0 mpi 55kw 
voor inbouwen reken ik meestal 75 euro per uur incl klein materiaal (kabeltjes en connectortjes los afrekenen moet je niet aan beginnen).
voor PDC voor en achter moet je bijna de hele auto uit elkaar trekken en dat is wel echt nauwkeurig werk. canbus kabels en stroom kabels aansluiten moet je ook wel echt goed doen anders gaat je hele auto over de zeik. camera inbouwen is niet zo spannend. je bent met deze klus wel zo een halve tot een hele dag bezig.
 
Hier kan je de geschikte bracket kopen incl. kabelboom .
Zelf heb ik de camera van een Polo AW ingebouwd, is wat meer/lastiger werk om het juist om je bracket te plaatsen (moet wat kleine aanpassingen doen hieraan) tov de camera van een Golf.
@iichel heeft mijn destijds geholpen met de kabelboom plaatsen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Dank jullie voor alle info en tips!

Ik ben momenteel aan het nagaan bij Cartronic.nl om daar de RVC te verkrijgen als doe het zelf pakket. De prijs viel me niet tegen. Probleem waar ik alleen tegen aan kan lopen is dat zelf inbouwen toch moeilijker is dan gedacht (ga gebruik maken van de volgende youtube uitleg bij inbouw: linkje) en hierna dat ik er tegenaan kan lopen dat ik niemand kan vinden om de 2 codes in het systeem om te zetten zodat de camera actief wordt in het systeem.
Ik vermoed dat ik er wel uit kan komen, en ik wil proberen te voorkomen dat ik extra voor het aanmelden van de camera naar Rijswijk moet gaan...
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
Eindelijk de RVC highline binnen gekregen. Tot mijn schrik ontbreekt elke vorm van handleiding hoe alles aan te sluiten is!
Mogelijk kan ik toch nog via het gevonden filmpje op youtube alles aansluiten, hoop ik althans.

Mocht iemand iets van een handleiding hebben voor het inbouwen van de camera, dan houd ik me aanbevolen! (vooral info over aansluiten van de bedrading zou handig zijn). Het gaat hier dus om de officieele VW Polo AW highline achteruitrijcamera met kabelset (Ik heb geloof ik de MIB 2.5? Met draaiknoppen (3Q0035874C met software versie 0478)).
Het coderen van het systeem (aanmelden) laat ik daarna doen... (heb al iemand daarvoor gevonden in de buurt) eerst alles maar eens inbouwen!
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
Is de AW niet alleen geleverd met Low Line camera?
Ik heb nooit een andere optie gezien hiertoe in de prijslijst.
Feest! Dat zal ik wel weer hebben... Ik heb het notabene van te voren gevraagd wat kon of niet... (Ook trouwens gevraagd of er een handleiding bij zat en dergelijke)
Kan dan dus wel betekenen dat ik de enige Polo AW ga krijgen die dan met een High Line camera is uitgerust als ik hem aan de praat kan krijgen?! :cool:
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
Nou... we gaan het hopelijk meemaken dat het werkt... Ik houd het hier wel bij hoe het avontuur verder verloopt!

En om gelijk te reageren op @Andries Polo6R; ik weet niet of er ook een klapcamera is voor de 6r... Dat weten andere mensen hier op het forum vast te vertellen!
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
Even deze topic hacken, kan zon klapcamera ook op een polo 6r en welke moet ik dan hebben want ik zie nu verschillende soorten voorbij komen
Andries,

Net even lopen zoeken hier op het forum:
Daar staat dat je voor de 6r en 6c een bracket nodig hebt... dus schijnbaar kun je een klapcamera in de 6r inbouwen.
 
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
Even deze topic hacken, kan zon klapcamera ook op een polo 6r en welke moet ik dan hebben want ik zie nu verschillende soorten voorbij komen
Ja hoor dat kan, heb een 6R met AW camera.
Het gemakkelijkst is wel een camera van een Golf te nemen, dacht die van een MK6.
Die is namelijk wat eenvoudiger uit elkaar te halen voor het plaatsen van je bracket.
 

Bijlagen

  • IMG_8579.jpeg
    IMG_8579.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 26
  • IMG_8577.jpeg
    IMG_8577.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 26
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Even deze topic hacken, kan zon klapcamera ook op een polo 6r en welke moet ik dan hebben want ik zie nu verschillende soorten voorbij komen
Kan inderdaad, heb dat destijds ingebouwd in een 6C, was wel ff klooien met die ring.
Maar werkt na 4 jaar nog steeds goed.
Was van een golf 6 als mijn geheugen mij niet in de steek laat
 
je moet vooral opletten welke camera je moet hebben icm je radio
RNS/RCD 510 en RNS315: 4-polig signaal
RCD330/360/660... 2-polig signaal
MIB systemen ook 2-polig signaal (polo 6c en nieuwer + discover media PQ)
@iichel; Zo te zien zit het wel goed met je kennis over dit soort onderwerpen... Dus misschien kun je me vertellen na aanleiding van de foto's die ik net heb geupload welk type camera dit nu is, en hopelijk ook of ik de goede kabels erbij heb gekregen waarbij dan dus weer de vraag is welke aansluitingen waar moeten worden aangesloten omdat ik geen handleiding heb (tot nu toe), en niet de auto vaker uit ekaar wil halen dan nodig is... :)

Het gaat me dan vooral om op foto "IMG-8911" over de oranje draden dat is de stekker die achter de kabel boven in ligt (meen met 4 oranje aansluitingen in 1 stekker), dan de bruine en grijze snoertjes en nog 2 oranje aansluitingen waarvan 1 stekkertje onderin de foto te zien is.

De andere stekkers die erbij geleverd zijn vermoed ik dat gewoon op de camera aangesloten moeten worden (of op een andere logische plek...) Maar dat krijg je zonder handleiding! :(

IMG_8909.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_8910.jpeg
    IMG_8910.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 14
  • IMG_8911.jpeg
    IMG_8911.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 16
  • IMG_8912.jpeg
    IMG_8912.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  1.0 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!