Roetfiltercontrole bij APK per 1 jan. 2023 verplicht voor dieselvoertuigen.

Ik las laatst op het AMT forum dat een oplossing, voor het te hoge roetgehalte in de uitstoot, is het flink trappen met je diesel auto/vooraf gaande aan de meting een regeneratieprocess uit te voeren. Dit schijn het roetgehalte in sommige gevallen flink te reduceren. Tevens het flink warm rijden van de motor vooraf gaande aan de meting schijnt ook nog wel eens soelaas te bieden.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
APK wordt ongetwijfeld duurder, en ze krijgen er nog een taak bij:

https://www.rdw.nl/zakelijk/nieuws/2022/nieuwe-taak-voor-rdw-erkenninghouder

Iemand een idee waar ze dit voor gaan doen?

Ik gok om dit:

Door het ophalen van gegevens, uit boordcomputers van voertuigen, zoals brandstof- en energieverbruikswaarden, kan de Europese Commissie goed monitoren op deze onderwerpen Bij afwijkingen kan ze eventueel vervolgonderzoeken instellen.

Oftewel, big data.
 
Voor mij is de categorie auto’s waar bewust de DPF van verwijderd is niet interessant. Juist de auto’s die legaal zouden zijn, maken dit een bijzonder onderwerp;
  • Komen auto’s met veel km door de meting?
  • Komen gechipte auto’s door de meting?
  • Is vooraf regeneren relevant? Advies Minister waterstaat om niet direct na regeneratie te meten (richt op 10% roetbelasting)
  • Wat heeft de VW-PON anti sjoemel update toegevoegd, anders dan een bizar hoogt stationair toerental?
  • Wat als een auto initieel niet door de meting komt, er reparatie werkzaamheden (+3K) uitgevoerd worden maar alsnog niet er doorheen komt. Dan worden de gesprekken tussen klant en garage houder snel grimmig.
  • Kan er uitstel aangevraagd worden om de auto te herstellen (BE geeft 3 maanden uitstel mogelijkheid indien waarde niet gehaald wordt)
  • Of zijn de waardes van de polo met DPF( zonder storingen) geen probleem en komen deze niet in de buurt van de 1M grens (euro 5).
Kijkend naar de cijfers uit BE, komt 6 % van de euro 5 niet door de keuring door deze meting. Verdeling merk-type is mij niet bekend

Vandaar de vraag, wat zijn jullie ervaringen (apk meesters laat u horen )
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: dov
Ik was vorige week bij mijn garage (niet voor mijn eigen auto) en daar stond het eerste slachtoffer op de brug. Fiat punto 1.3 jtd...

Gaf geen storing en of niks aan gerommeld maar kwam niet door de roetmeeting.

DPF vervangen -> Niet op voorraad
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Update van mijn kant; Ik kom er niet doorheen met de 1.2tdi.... Resultaat van de meting was 2.6M;

290k km
Originele vw software (de sjoemel dus)
EGR softwarematig uitgeschreven
Roetfilter niet geregenereerd

Ik ga kijken wat ik hier nog aan ga/wil doen. Ik zal hiervoor een topic aanmaken met wat OBD gegevens van de auto en DPF.
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Zijn er inmiddels al meerdere geweest die wel of niet door de APK heen kwamen? Die van mij moet in juni weer voor de keuring en ik overweeg misschien een bezine te nemen.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!