Roetfiltercontrole bij APK per 1 jan. 2023 verplicht voor dieselvoertuigen.

Sal

Premium lid
2,208
1
1,267
153
Per 1 januari 2023 zal de deeltjesteller ingezet worden om de werking van het roetfilter te testen. Na de brandstofprijs was voor de dieselrijder de gifbeker nog niet helemaal leeg......

 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Yup.

Personenauto's met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2017.

Ik zal dus in Augustus volgend jaar(dan moet ik voor APK) dit moeten aangeven. Kosten €61,25

Ben er alleen nog niet helemaal achter wat ik hierna extra aan mrb moet betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/fijnstoftoeslag-motorrijtuigenbelasting#:~:text=Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's,luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.


Ook ben ik benieuwd of ik Amsterdam nog in kom zonder boete nadat ik dit heb doorgegeven aan de RDW (milieu zones)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Yup.

Personenauto's met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2017.

Ik zal dus in Augustus volgend jaar(dan moet ik voor APK) dit moeten aangeven. Kosten €61,25

Ben er alleen nog niet helemaal achter wat ik hierna extra aan mrb moet betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/fijnstoftoeslag-motorrijtuigenbelasting#:~:text=Voor bepaalde personenauto's en bestelauto's,luchtvervuiling door deze auto's aanpakken.


Ook ben ik benieuwd of ik Amsterdam nog in kom zonder boete nadat ik dit heb doorgegeven aan de RDW (milieu zones)
Ik denk dat het anders is, je zal weer een goed werkend roetfilter moeten monteren, als je door de APK wil komen. (zie punt 4.)

 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Ik denk dat het anders is, je zal weer een goed werkend roetfilter moeten monteren, als je door de APK wil komen. (zie punt 4.)

Nou Sal, Ik denk dat de info van de RDW toch iets betrouwbaarder is dan dat Bovag item van 03 oktober 2017 :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.6 TDI 140pk 
Het is als volgt diesels vanaf 2011 is verplicht. Wil je zonder roetfilter door de apk komen, dan moet je dat aangeven bij de rdw kost 60 euro en daarna ga je gemiddeld 50 euro meer per kwartaal aan wegenbelasting betalen.


staat alles wat je moet weten
 
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Ik ben benieuwd welke normen er in Nederland gaan gelden voor de testen met de deeltjesteller.
In België hebben we ook al een tijdje een deeltjesteller op de autokeuring.
Bij 250 000 deeltjes per 1 cm³ krijg je een waarschuwing, bij 1 000 000 deeltjes per 1cm³ wordt je wagen afgekeurd.

Oudere dieselwagens, ook waar de filter niet verwijderd is, worden bij de vleet afgekeurd.
Het laatste wat ik gehoord heb is dat in België 6% van alle geteste wagens een rode kaart krijgt.
Hier gaat het dus niet alleen over verwijderde roetfilters vinden, maar ook over filters met verminderde werking detecteren.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
De deeltjes meting is inmiddels 10 dagen verplicht. Wat zijn jullie ervaringen ?
Mijn vader is keurmeester, en die heeft er nog geen één auto mee afgekeurd, ook de ouwe beestjes gaan er doorheen.
Kan toeval zijn uiteraard.

Maar dat apparaat kost 5000€ dus reken er maar op dat de apk of duurder word of er word sneller iets gevonden vooral bij een kwikfit oid.
 
  • Leuk
Waarderingen: JelleR
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!