Wildcard
Exclusive lid

Inleiding
Normaliter ben ik niet zo'n forumschrijver, maar voor deze keer maak ik een uitzondering. Ik was namelijk op zoek naar een subwoofer voor mijn Polo 6R Bluemotion. Na enig googlen kwam ik op dit topic, waar ik getriggerd werd door de posts van BlueBlueMotion en Carolien. De door hen genoemde subwoofer is inmiddels naar grote tevredenheid ingebouwd, en wordt nu dagelijks door mij gebruikt. Als dank voor de goede informatie, heb ik een korte review geschreven over de door hun aangeraden woofer. Ik hoop dat deze info anderen zal helpen in hun zoektocht naar verbeterde audio in hun auto.
Selectiecriteria:
Na een week in mijn BlueMotion gereden te hebben, vond ik de geluidskwaliteit wat mager. Midden- en hoge tonen waren naar mijn mening goed vertegenwoordigd, maar de lage tonen kwamen onvoldoende naar voren (deze werden bij luider volume soms ook vervormd). Mijn auto is uitgerust met twee speakers in de voordeuren en twee tweeters in de a-stijlen. Om de audioweergave wat 'voller' te maken, heb ik besloten een subwoofer toe te voegen.
Mijn belangrijkste selectiecriteria waren:
- ruimte: de woofer mocht niet meer dan 50% van mijn kofferruimte in nemen[/*:m:39sqkc9z]
- kwaliteit: de audiokwaliteit moest van voldoende niveau zijn, het maximale vermogen was van secundair belang.[/*:m:39sqkc9z]
- budget: de woofer/versterker combinatie mocht niet duurder zijn dan 350 euro[/*:m:39sqkc9z]
Met bovenstaande criteria ben ik op zoek gegaan. Vanwege mijn beschikbare budget en ruimte, kom je al snel op een actief systeem uit (versterker bij woofer ingebouwd). Ik heb getwijfeld over twee kleine subwoofertjes onder de stoelen. Maar de door Carolien voorgestelde subwoofer voldeed zo goed aan mijn eisen, dat ik direct naar de lokale electronica-mega-store ben gescheurd voor een luistertest. Overweldigd door het formaat, de diepe bassen en de prijs van deze woofer, heb ik besloten deze in te laten bouwen.
Technische details:
Productpagina: http://www.pioneer.nl/nl/products/25/13 ... specs.html
Gevoeligheid: 102 dB
Frequentiebereik: 25Hz - 200Hz
Maatvoering: 8,2cm x 89cm 35cm (hoogte x breedte x diepte)
Nominaal vermogen: 100Watt (2x50W)
Maximaal vermogen: 200Watt
Overig: Behuizing is bekleed met een krasvaste polyurethane anti-slip stof en volgens Pioneer kun je er spullen/boodschappen bovenop plaatsen (gewicht ongedefinieerd).
Geluidskwaliteit:
Eerst maar even de gebruikte instellingen. Op de radio heb ik crossover op 80Hz gezet. De radio stuurt dus alle geluiden onder de 80Hz naar de sub, en niet naar de speakers. Op de sub staat crossover ingesteld op MAX (dat is 125Hz), zodat alle inkomende signalen afgespeeld worden. Verder heb ik alle equalizer settings zo neutraal mogelijk gehouden. Het vermogen van de sub heb ik standaard op 50%. Op deze manier overstemt de sub nooit, maar kun je hem duidelijk in de achtergrond mee horen spelen.
Doordat de front-speakers nu de zeer lage tonen niet meer hoeven af te spelen, kunnen ze doen waar ze voor gemaakt zijn: het middengebied weergeven. Voordat ik een sub had, moesten ze ook de lage tonen afspelen, waardoor bij een hoger volume snel vervorming optrad. Nu de front-speakers enkel nog de middentonen afspelen, is alles veel beter in balans. Met deze set-up blijken de standaard Volkswagen speakertje helemaal zo slecht nog niet. Win-win situatie dus!
De overall geluidskwaliteit van deze subwoofer vind ik uitzonderlijk goed. De gepoorte woofer produceert een diepe rollende bass, maar kan ook snelle ook scherpe roffels onverwacht netjes afwerken. Ik heb inmiddels een behoorlijk deel van mijn favorieten beluisterd (van kernkraft tot talking heads) en ik ben zeer te spreken over de weergave hiervan. Bij bijvoorbeeld 'PsychoKiller' is de basgitaar nu duidelijk te onderscheiden, terwijl de stem van de zanger goed verstaanbaar blijft (dat was eerder niet zo). Tegelijkertijd geeft de sub bij nummers zoals 'Zombie Nation' op elke beat een flinke dreun in je rug om je eraan te herinneren dat die 2x50w drivers wel van Pioneer zijn.
Het feit dat de subwoofer onder een interieur-mat en onder de hoedenplank ligt, maakt qua geluidskwaliteit eigenlijk niets uit. Als ik deze delen verwijder klinkt de subwoofer luider, maar niet anders geïntoneerd.
Installatie:
Omdat mijn auto nog gloednieuw is, wilde ik er zeker van zijn dat alle kabels netjes weggewerkt zouden worden. Om deze reden heb ik de subwoofer laten inbouwen. Zoals verwacht; kabels trekken kostte bij de installatie het meeste tijd. De sub kan aangesloten worden op de achterspeakers (hiervoor worden speciale kabels meegeleverd), maar ik heb 'm laten aansluiten op de SUB-OUT RCA-stekkers achterop m'n Pioneer autoradio. Naast audio-tulpjes en stroomvoorziening, moest ook nog een kabeltje getrokken worden om de sub tegelijkertijd met de radio aan en uit te schakelen.
Zoals onder het kopje beeldmateriaal te zien is, lijkt het wel alsof deze sub gemaakt is voor de Polo 6R. Hij zit nu prachtig weggewerkt onder de dubbele bodem van mijn kofferruimte.
Kosten
Volgens kieskeurig varieren de prijzen van de sub tussen de €244,00 en €319,00. Bekijk de huidige kieskeurig prijsvergelijking hier: http://www.kieskeurig.nl/autospeaker/pi ... 7a/327692/
Bij Saturn stond de sub voor €399,00 euro. De prijs van de Saturn vond ik veel te hoog, daarom heb ik hem hier wel getest, maar ben ik voor de koop doorgereden naar AutoRevista Groningen. Daar werd ik gastvrij ontvangen, kreeg ik een inhoudelijk sterk verhaal over techniek, afsluitend met een mooi advies. Na kort overleg kwamen we tot een prijs van ongeveer €290,00 voor de sub + €70,00 voor de inbouw (inclusief: 2 uur werkloon, extra dikke kabels, zekeringen, stekkertjes, the-whole-lot). Hier was ik zeer tevreden mee.
Uiteraard had dit goedkoper gekund als ik het een en ander zelf had gedaan (bestelling en/of inbouw). Maar met een nieuwe auto nam ik liever geen risico's. En ik vind het altijd een erg fijn idee om terug te kunnen naar een echte winkel, mocht de garantie nodig onverhoopt nodig blijken. Verder is het gewoon een goede eerlijke zaak. En dat is mij ook wel wat waard.
Beeldmateriaal:
Kofferruimte in gebruik, subwoofer in het geheel niet zichtbaar:

Dubbele bodem eruitgehaald, subwoofer zichtbaar. De maatvoering van bekisting is zo perfect (zowel breedte als hoogte); het is net alsof pioneer deze woofer speciaal voor de Polo heeft gemaakt:

Hier een foto van iets dichter bij. Let op: de woofer past precies tussen de "scharnieren" van de bovenste dubbele bodem. De onderste dubbele bodem (welke het reservewiel afdekt), kan dus nog gewoon omhoog gekanteld worden in geval van calamiteiten / lekke band.

De afstandsbediening ligt nu in het bakje naast de versnellingspook. Uit het zicht, uit het hart. Ik dacht dat ik deze vaker nodig zou hebben, maar na eenmalig instellen kan ik de finetuning met de radio afhandelen:

Hier de aansluitingen op de sub. Bijbehorende stekkers en kabels worden meegeleverd.

En uiteraard mag ook het marketing plaatje van Pioneer niet ontbreken:

Conclusie
Ik vind het wonderbaarlijk dat de engineers van Pioneer een sub op de markt hebben gezet die zo ontzettend goed klinkt, terwijl deze geen kofferruimte in beslag neemt. De sub past namelijk echt geweldig mooi in een Polo 6R kofferruimte. De bouwkwaliteit is als een rotsblok. Aansluiten was een fluitje van een cent, alle benodigdheden zitten er bij.
Zelfs mijn vrienden (die-hard Fosgate fans) waren zeer te spreken over het geluid, zonder dat ze de sub gezien hadden. Toen ik de kofferbak open deed vielen ze zo'n beetje om van verbazing. Ze hadden veel verwacht, maar geen lege kofferbak.
Maar het prettigst is nog dat ik de crossover zo ingesteld heb, dat de sub nu de taken van de standaard Volkswagen front-speakers over neemt, waardoor deze beter hun werk doen. De combinatie van sub en front-speakers is erg goed gebalanceerd.
En dat alles voor een relatief lage prijs. Kortom: absolute aanrader! Ik geeft deze sub een 5/5 sterren!

Laatst bewerkt door een moderator: