Review: Pioneer TS-WX77A Subwoofer i.c.m. Polo 6R

TSWX77A_800x600-1.jpg


Inleiding
Normaliter ben ik niet zo'n forumschrijver, maar voor deze keer maak ik een uitzondering. Ik was namelijk op zoek naar een subwoofer voor mijn Polo 6R Bluemotion. Na enig googlen kwam ik op dit topic, waar ik getriggerd werd door de posts van BlueBlueMotion en Carolien. De door hen genoemde subwoofer is inmiddels naar grote tevredenheid ingebouwd, en wordt nu dagelijks door mij gebruikt. Als dank voor de goede informatie, heb ik een korte review geschreven over de door hun aangeraden woofer. Ik hoop dat deze info anderen zal helpen in hun zoektocht naar verbeterde audio in hun auto.


Selectiecriteria:
Na een week in mijn BlueMotion gereden te hebben, vond ik de geluidskwaliteit wat mager. Midden- en hoge tonen waren naar mijn mening goed vertegenwoordigd, maar de lage tonen kwamen onvoldoende naar voren (deze werden bij luider volume soms ook vervormd). Mijn auto is uitgerust met twee speakers in de voordeuren en twee tweeters in de a-stijlen. Om de audioweergave wat 'voller' te maken, heb ik besloten een subwoofer toe te voegen.

Mijn belangrijkste selectiecriteria waren:
  • ruimte: de woofer mocht niet meer dan 50% van mijn kofferruimte in nemen[/*:m:39sqkc9z]
  • kwaliteit: de audiokwaliteit moest van voldoende niveau zijn, het maximale vermogen was van secundair belang.[/*:m:39sqkc9z]
  • budget: de woofer/versterker combinatie mocht niet duurder zijn dan 350 euro[/*:m:39sqkc9z]

Met bovenstaande criteria ben ik op zoek gegaan. Vanwege mijn beschikbare budget en ruimte, kom je al snel op een actief systeem uit (versterker bij woofer ingebouwd). Ik heb getwijfeld over twee kleine subwoofertjes onder de stoelen. Maar de door Carolien voorgestelde subwoofer voldeed zo goed aan mijn eisen, dat ik direct naar de lokale electronica-mega-store ben gescheurd voor een luistertest. Overweldigd door het formaat, de diepe bassen en de prijs van deze woofer, heb ik besloten deze in te laten bouwen.


Technische details:
Productpagina: http://www.pioneer.nl/nl/products/25/13 ... specs.html
Gevoeligheid: 102 dB
Frequentiebereik: 25Hz - 200Hz
Maatvoering: 8,2cm x 89cm 35cm (hoogte x breedte x diepte)
Nominaal vermogen: 100Watt (2x50W)
Maximaal vermogen: 200Watt
Overig: Behuizing is bekleed met een krasvaste polyurethane anti-slip stof en volgens Pioneer kun je er spullen/boodschappen bovenop plaatsen (gewicht ongedefinieerd).


Geluidskwaliteit:
Eerst maar even de gebruikte instellingen. Op de radio heb ik crossover op 80Hz gezet. De radio stuurt dus alle geluiden onder de 80Hz naar de sub, en niet naar de speakers. Op de sub staat crossover ingesteld op MAX (dat is 125Hz), zodat alle inkomende signalen afgespeeld worden. Verder heb ik alle equalizer settings zo neutraal mogelijk gehouden. Het vermogen van de sub heb ik standaard op 50%. Op deze manier overstemt de sub nooit, maar kun je hem duidelijk in de achtergrond mee horen spelen.

Doordat de front-speakers nu de zeer lage tonen niet meer hoeven af te spelen, kunnen ze doen waar ze voor gemaakt zijn: het middengebied weergeven. Voordat ik een sub had, moesten ze ook de lage tonen afspelen, waardoor bij een hoger volume snel vervorming optrad. Nu de front-speakers enkel nog de middentonen afspelen, is alles veel beter in balans. Met deze set-up blijken de standaard Volkswagen speakertje helemaal zo slecht nog niet. Win-win situatie dus!

De overall geluidskwaliteit van deze subwoofer vind ik uitzonderlijk goed. De gepoorte woofer produceert een diepe rollende bass, maar kan ook snelle ook scherpe roffels onverwacht netjes afwerken. Ik heb inmiddels een behoorlijk deel van mijn favorieten beluisterd (van kernkraft tot talking heads) en ik ben zeer te spreken over de weergave hiervan. Bij bijvoorbeeld 'PsychoKiller' is de basgitaar nu duidelijk te onderscheiden, terwijl de stem van de zanger goed verstaanbaar blijft (dat was eerder niet zo). Tegelijkertijd geeft de sub bij nummers zoals 'Zombie Nation' op elke beat een flinke dreun in je rug om je eraan te herinneren dat die 2x50w drivers wel van Pioneer zijn.

Het feit dat de subwoofer onder een interieur-mat en onder de hoedenplank ligt, maakt qua geluidskwaliteit eigenlijk niets uit. Als ik deze delen verwijder klinkt de subwoofer luider, maar niet anders geïntoneerd.


Installatie:
Omdat mijn auto nog gloednieuw is, wilde ik er zeker van zijn dat alle kabels netjes weggewerkt zouden worden. Om deze reden heb ik de subwoofer laten inbouwen. Zoals verwacht; kabels trekken kostte bij de installatie het meeste tijd. De sub kan aangesloten worden op de achterspeakers (hiervoor worden speciale kabels meegeleverd), maar ik heb 'm laten aansluiten op de SUB-OUT RCA-stekkers achterop m'n Pioneer autoradio. Naast audio-tulpjes en stroomvoorziening, moest ook nog een kabeltje getrokken worden om de sub tegelijkertijd met de radio aan en uit te schakelen.

Zoals onder het kopje beeldmateriaal te zien is, lijkt het wel alsof deze sub gemaakt is voor de Polo 6R. Hij zit nu prachtig weggewerkt onder de dubbele bodem van mijn kofferruimte.


Kosten
Volgens kieskeurig varieren de prijzen van de sub tussen de €244,00 en €319,00. Bekijk de huidige kieskeurig prijsvergelijking hier: http://www.kieskeurig.nl/autospeaker/pi ... 7a/327692/

Bij Saturn stond de sub voor €399,00 euro. De prijs van de Saturn vond ik veel te hoog, daarom heb ik hem hier wel getest, maar ben ik voor de koop doorgereden naar AutoRevista Groningen. Daar werd ik gastvrij ontvangen, kreeg ik een inhoudelijk sterk verhaal over techniek, afsluitend met een mooi advies. Na kort overleg kwamen we tot een prijs van ongeveer €290,00 voor de sub + €70,00 voor de inbouw (inclusief: 2 uur werkloon, extra dikke kabels, zekeringen, stekkertjes, the-whole-lot). Hier was ik zeer tevreden mee.

Uiteraard had dit goedkoper gekund als ik het een en ander zelf had gedaan (bestelling en/of inbouw). Maar met een nieuwe auto nam ik liever geen risico's. En ik vind het altijd een erg fijn idee om terug te kunnen naar een echte winkel, mocht de garantie nodig onverhoopt nodig blijken. Verder is het gewoon een goede eerlijke zaak. En dat is mij ook wel wat waard.


Beeldmateriaal:
Kofferruimte in gebruik, subwoofer in het geheel niet zichtbaar:
20120128162016486-1.jpg


Dubbele bodem eruitgehaald, subwoofer zichtbaar. De maatvoering van bekisting is zo perfect (zowel breedte als hoogte); het is net alsof pioneer deze woofer speciaal voor de Polo heeft gemaakt:
20120128162109832.jpg


Hier een foto van iets dichter bij. Let op: de woofer past precies tussen de "scharnieren" van de bovenste dubbele bodem. De onderste dubbele bodem (welke het reservewiel afdekt), kan dus nog gewoon omhoog gekanteld worden in geval van calamiteiten / lekke band.
20120128162135766-1.jpg


De afstandsbediening ligt nu in het bakje naast de versnellingspook. Uit het zicht, uit het hart. Ik dacht dat ik deze vaker nodig zou hebben, maar na eenmalig instellen kan ik de finetuning met de radio afhandelen:
20120128162451343-1.jpg


Hier de aansluitingen op de sub. Bijbehorende stekkers en kabels worden meegeleverd.
aansluitingentswx77a-1.jpg


En uiteraard mag ook het marketing plaatje van Pioneer niet ontbreken:
tswx77ainuse2large1-1.jpg



Conclusie
Ik vind het wonderbaarlijk dat de engineers van Pioneer een sub op de markt hebben gezet die zo ontzettend goed klinkt, terwijl deze geen kofferruimte in beslag neemt. De sub past namelijk echt geweldig mooi in een Polo 6R kofferruimte. De bouwkwaliteit is als een rotsblok. Aansluiten was een fluitje van een cent, alle benodigdheden zitten er bij.

Zelfs mijn vrienden (die-hard Fosgate fans) waren zeer te spreken over het geluid, zonder dat ze de sub gezien hadden. Toen ik de kofferbak open deed vielen ze zo'n beetje om van verbazing. Ze hadden veel verwacht, maar geen lege kofferbak.

Maar het prettigst is nog dat ik de crossover zo ingesteld heb, dat de sub nu de taken van de standaard Volkswagen front-speakers over neemt, waardoor deze beter hun werk doen. De combinatie van sub en front-speakers is erg goed gebalanceerd.

En dat alles voor een relatief lage prijs. Kortom: absolute aanrader! Ik geeft deze sub een 5/5 sterren!

5Starsorlandparknissan-1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
goeie oplossing! ik had wel verwacht dat die dingen duurder zouden zijn, ik moet eerlijk zeggen dat het niet het vermogen haalt dat je haar van voor naar achter beweegt waar ik van hou haha maar ik moet dat klaar spelen met 2 pioneer subs achterin en er past geen chocolade reep meer in achter in me 6r haha

maar word dat niet warm in zo'n dichte ruimte vroeg ik me af?
 
@Tortellini: Goede vraag, over warmteproductie. Toen de sub net ingebouwd was, heb ik tijdens de finetuning regelmatig even de temperatuur van het koel-element gevoeld met mijn hand. Hierbij kon ik nauwelijks een temperatuurstijging waarnemen. Maar dat zegt niet zoveel, omdat de buitentemperatuur nu een paar graden boven het vriespunt ligt. Hete zomermaanden liggen natuurlijk op de loer, maar daar verwacht ik geen problemen mee. Want de sub is al op de markt sinds 2008 en ik kan niemand vinden die iets post over temperatuursproblemen.

@Briano: Ik heb zelf ook eens een sub gemaakt voor in de woonkamer. Naar mijn mening is er een aanzienlijke hoeveelheid vakmanschap en tijd benodigd om een sub te maken die compact is, maar wel mooi geluid levert. Aan de andere kant: als je een sub op maat maakt, zou je de gehele ruimte van de dubbele bodem kunnen benutten en daar heb je best wat liters te pakken.
 
Dit ga ik ook nog even overwegen! Heb hem wel eens gezien in de winkels, trok zoiezo me aandacht al.

Was niet van plan om zo snel (heb hem sinds eergister) iets te veranderen of uit te breiden, maar dit lijkt me gewoon ideaal in me Polo 6r.
 
@starsky: ik heb geprobeerd om nog wat fotos voor je te maken. Ik wilde alleen niet de boel weer helemaal los trekken, dus het zijn geen geniale fotos geworden, maar ik denk dat het wel een indruk geeft van hoe het aangesloten is.

Hier de schematische weergave van de toegevoegde kabels in m'n cockpit.
Geel = dikke pluskabel, met steekkoppeling in zekeringenkast, ik geloof op 15 ampere gezekerd
Paars = dubbele tulpkabel voor geluidssignaal (deze heb ik er los bijgekocht)
Blauw = enkele keepalive draad, die ervoor zorgt dat de sub met de radio aan/uit geschakeld wordt.
Groen = telefoonkabel voor afstandsbediening
20120129113622266-1.jpg


Hier dan de voor- en achterkant van mijn Pioneer DEH-7300BT (standaard meegeleverde) autoradio. In dit plaatje mist één ding, namelijk het blauwe keep-alive kabeltje. Deze kwam uit de stekker die al op de radio zat en was netjes met een papiertje gemarkeerd.
radioab.jpg


Onder de achterbank zijn m'n eigen kabels tulpkabels aangesloten op de (ingekorte) kabels die bijgeleverd werden met de subwoofer. Het hele pakketje gaat vervolgens onder de rugleuning door, en komt precies voor de subwoofer uit. Let op: de massa is aangesloten op een bout onder de rugleuning, ter hoogte van de punt van de groene pijl.
20120129112910755-1.jpg


Hier dan een close-up van m'n zekeringenkastje. De pluskabel zit erin geklikt als was het een zekering, en is dus gemakkelijk weer te verwijderen. De zekering zit in het zwarte blokje verwerkt in de kabel. Het klepje kan er zo nog gemakkelijk voor.
20120129113524154-1.jpg


Deze kabels zijn niet aangesloten, maar waren wel meegeleverd. Ik heb me door de monteur laten vertellen dat deze gebruikt konden worden om een signaal af te tappen van de speakers. Volgens mij heb je in die set-up nog wel een apart high-to-low-convertor kastje nodig, hoewel er een merkwaardige zwarte verdikking in deze kabel zit. Maar goed, deze kabels zijn in mijn auto dus niet gebruikt, dus kan er weinig over zeggen (ik heb wel een manual pdf van 17mb gevonden, PM maar even als je die per email wilt ontvangen). *EDIT: voor meer info zie pagina 5 van dit topic*
20120129114043721-1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zodan! duidelijker kan het niet worden lijkt me! ik wordt al bijna zenuwachtig als ik een lampje moet vervangen, heb echt totaal niks met elektriciteit.. dus voor mij moet ik eerst iemand vinden die het in kan bouwen wat ook niet meevalt..

Bedankt!
 
Ik zit ook gelijk te denken aan deze sub, maar het is jammer dat deze niet zo makkelijk ergens te beluisteren is Big Grin

ik heb er nu een GroundZero klasse 1100watt RMS versterker in liggen die 2x12inch oldscool Rockford woofers aanstuurt. Dit is gewoon extreem hard en dat hoeft nu ook niet echt persee want die kist waar het inzit neemt gewoon 85% van me kofferruimte in beslag. Maar is het nu zo dat je met dit apparaat ook gewoon je stoel voelt trillen ? Of is het echt alleen hoorbaar ? meer in de zin van bass moet je niet horen maar die moet je voelen haha.

En ik vraag me af of je op de RCD310 ook filters hebt ? Neem aan van niet dus dat zal alleen Bass/mid/treble zijn maar ik vraag me af of het dan nog netjes af te regelen is ?
 
witalik zei:
Ik zit ook gelijk te denken aan deze sub, maar het is jammer dat deze niet zo makkelijk ergens te beluisteren is Big Grin

ik heb er nu een GroundZero klasse 1100watt RMS versterker in liggen die 2x12inch oldscool Rockford woofers aanstuurt. Dit is gewoon extreem hard en dat hoeft nu ook niet echt persee want die kist waar het inzit neemt gewoon 85% van me kofferruimte in beslag. Maar is het nu zo dat je met dit apparaat ook gewoon je stoel voelt trillen ? Of is het echt alleen hoorbaar ? meer in de zin van bass moet je niet horen maar die moet je voelen haha.

En ik vraag me af of je op de RCD310 ook filters hebt ? Neem aan van niet dus dat zal alleen Bass/mid/treble zijn maar ik vraag me af of het dan nog netjes af te regelen is ?

Dan zou ik als ik jou was meer gaan kijken naar een "underseat" woofer.. dichter bij je stoel dan dit gaat het niet worden dus de beste trillingen Big Grin
 
@witalik:
Als je in de buurt van Groningen bent, ben je van harte welkom om m'n Pioneer te komen beluisteren. En voelen. Want jazeker, je kunt 'm voelen. Bij sommige nummers krijg je aardige dreunen in je rug, en op 'KernKraft - ZombieNation' gaat zelfs de binnenspiegel trillen.

De RCD310 heeft geen directe pre-out tulp-aansluitingen op de achterkant, maar enkel uitgangen die via de ingebouwde versterker lopen. De radio was origineel niet bedoeld om een sub op aan te sluiten, daarom zul je geluid van je normale speaker-uitgangen moeten aftappen en deze via een hi-to-low converter moeten aansluiten op de sub. Gelukkig is het aansluiten van zo'n hi-to-low converter simpel en zijn deze kleine kastjes niet duur.

Er zit wel een filter op de sub en die werkt prima. Maarr.. besef wel het volgende:
Scenario 1, normale autoradio:
Hier zorgt een filter op de radio ervoor dat:
  • de subwoofer enkel de lage tonen ontvangt
  • de front-speakers enkel de hoge tonen + middentonen ontvangen (want laag gaat via de sub)

Scenario 2, RCD310:
Hier zorgt een filter op de sub ervoor dat:
  • de subwoofer enkel de lage tonen afspeelt
  • dat de front-speakers het volledige geluidsspectrum moeten afspelen omdat dit geluid niet gefilterd wordt.

In het laatste geval moeten de front-speakers dus ook de lage tonen afspelen. Je hoort dit nauwelijks (want de sub gaat hier qua volume hard overheen), maar omdat de front-speakers helemaal niet zijn geoptimaliseerd voor lage tonen, belast je deze bij luidere muziek dus aanzienlijk zwaarder dan wanneer je filtering via de radio zou regelen.

schematischeweergavesub-1.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Ja ik weet dat die radio niet hiervoor is. Ik heb trouwens wel 6 speakers en ik ben denk ik in de toekomst nog van plan deze speakers te gaan versterken ook dus dan kan ik het wel weer terug filteren.

Gaat er meer om of je de bas ook gewoon voelt ipv alleen hoort. Kijk me oren en haren hoeven niet meer alle kanten op te klapperen maar als je met dit net iets meer bas hebt is het ook niet zo interessant. Een woofer moet wel een goede dreun doorgeven vind ik. Maar ik had eens zitten kijken op youtube en dergelijke en toch ziet het er wel goed uit. Iedereen is er wel positief over. Nu weet ik natuurlijk niet of ze dan wel eens een normale 12inch woofer met 45l kist achterin hebben gehad, maar als het een goede volledige aanvulling is op het standaard sound is het zeker mooi systeem !
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!