Remschijven zijn denk ik krom!

BlackPoloBM

Bekend lid
2,148
775
132
Hallo mensjes,

Ik heb van het weekend iets van 3000km gereden en op de terugweg merkte ik dat mijn stuur als een malle aan het trillen was als ik mijn rempedaal gebruikte. Dit gebeurde bij een km snelheid van ongeveer 100 km/h
Bij lagere snelheden had ik er geen tot minder last van.
Nu ook bij lagere snelheden merk ik dat mijn stuur trilt.

Ook bij het remmen merk ik een soort van Ja-Nee remmen. Oftewel, tijdens het draaien van de banden bij het remmen komt ie in goede contact en dan weer ff'tjes niet en dan heel snel achter elkaar.

Beetje moeilijk uit te leggen maar you know what I mean I hope Stick Out Tongue

Mijn km-stand is nu 190.000km en dit zal de 2e keer worden dat mijn remschijven vervangen gaan worden.

Ik heb de banden gister laten balanceren en de auto ook gister laten uitlijnen, dit omdat ik nieuwe velgen heb, dus daar kan het niet aan liggen. Ik weet eigenlijk bijna zeker dat het de remmen zijn.

Mijn vraag nu is, wie weet welk merk de originele remschijven zijn en of er mensen zijn die weten welke remschijven ik als upgrade kan kopen die ook gewoon 1 op 1 passen op de Polo Bluemotion 1.2 TDI.
 
OEM zitten er 256x22mm geventileerde schijven van TRW. Bij nieuwe schijven, niet vergeten remblokken te vervangen.

Het kan ook gewoon zijn dat je blokjes even opgeschuurd moeten worden en/of je schijven afgedraaid moeten worden.

Helaas is een upgrade naar grotere schijven moeilijk, dan moet je je fusees vervangen. Ik heb zelf op mijn 1.2 TDI ook vaak een trilling in het stuur gehad (waarschijnlijk een onbalans in een/twee remschijf(ven)).
Na afdraaien was het kort weg.
Na vervangen van de remschijven was het kort weg.
Na vervangen van de trommelremmen achter naar schijven (230x9mm) was het langer weg.
Na upgraden naar grotere schijven was het langer weg (288x22mm schijven voor).
Na upgraden naar nog grotere schijven (312x22mm voor, 256x22mm achter) en vervangen van de remvloeistof was alles weg.

Conclusie: schijven bleven maar krom trekken.
Wil er geen horror verhalen van maken. Maar als je voor de goedkoopste optie wilt gaan, schijven afdraaien...
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackPoloBM
Bij mij ook 2x de schijven voor vervangen. De tweede keer door Brembo schrijven. Nu ben ik ongeveer 15.000km verder en nog geen trillende stuur gelukkig... Met de schijven hiervoor precies hetzelfde gehad als @BlackPoloBM beschrijft. Op hogere snelheid harde trillingen aan het stuur bij het remmen. Op lage snelheid afwisselend wel en niet remmend gevoel. Je schijven zijn inderdaad gewoon krom en moeten vervangen worden.

Deze zitten er bij mij onder:
Set van 2 remschijven BREMBO 09.7011.14
 
Misschien ook goed om eens te kijken naar de oorzaak van het kromtrekken. Ik weet dat je niet technisch bent... sorry Stick Out Tongue

- Houd je je voet op de rem bij stoplichten? (moet ie tegen kunnen, vind ik. 256mm zit immers ook op automaten)
- Rem je hard of 'vloeiend' icm uitrollen?

Is de auto elke keer op tijd voor z'n remvloeistof service geweest?

Als oorzaak voor kromme schijven wordt vaak aangemerkt dat de schijven erg heet worden (en een klein 256mm heeft simpelweg minder massa dan bv een 288mm schijf en wordt dus erg warm). Daarna koelen de schijven ongelijkmatig af, namelijk op de plek waar het blokje zit iets minder. Met slijtage schijnt dit erger geworden.

Ik zie nog wel eens wat indianenverhalen met mensen die precies weten wat de oorzaak is. Of het waar is... geen idee. Wellicht wel, wellicht niet.

Maar het zou zonde zijn om voor een klein fortuintje nieuwe schijven en blokken erop te zetten en een paar maanden verder weer kromme schijven hebben.

Misschien heb je een vastzittende remklauw oid... you never know. De remschijf is gewoon normaal van kleur, metaalgrijs en niet blauw?
 
  • Leuk
Waarderingen: BlackPoloBM
Ik houd m'n voet inderdaad elke keer op de rem bij stoplichten. Tijdens uitrollen rem ik bijna nooit hard. Altijd zachtjes pompen tot ik tot de ideale snelheid kom.

Dat van remvloeistof zegt me niet veel. Misschien dat het daaraan ligt. Ik breng m'n auto wel gewoon elk jaar naar de dealer voor een beurt.

M'n remschijf is inderdaad gewoon grijs. Ik voelde er net aan na het rijden en die was gloedheet.
 
Rijd al 20dkm met Brembo sportmax schijven, gegroefd en Ferrodo DS Performance blokken. Remt als een gek en niet krom te krijgen:mrgreen:
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Even goed lezen, ts geeft aan ook last te hebben van een trillend stuur, ook geeft hij aan dat hij op de rem blijft staan na een stop, dit resulteert vaak in kromme schijven omdat de rest van de schijf sneller afkoelt dan het gedeelte onder de remblok. Goedkoopste oplossing is afdraaien, mits je het binnen een x uur kan doen, bij een garage eraf laten halen en dan wegbrengen is ook weer tijdrovend.
 
Ik heb blijkbaar het gemist dat het stuur ook trilde. Oeps

Wat betreft het krom trekken van schijven door op de rem te staan, dast zijn indianen verhalen. Anders sta ik wel 100x per week schijven en blokken te vervangen dat ze krom zijn. Hele volkstammen doen het en hebben nergens last van.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!