Regeneratie probleem

Sja, Mijn 1.2TDI regenereerde om de 650-750km. Deze had 210.000 gelopen bij verkoop.

om de 300km regenereren lijkt mij echt niet jovel. De kans is heel groot dat jou auto nog gewoon elke keer onder de drempel waarde zit van een "vol melding" van jou roetfilter. Maar het is een feit dat de meeste roetfilters tussen de 150-200k vol zitten. Regenereren betekend NIET dat het filter volledig word schoongebrand. Het roet word grotendeels uit het filter gebrand maar er blijft een residu achter. Dit residu zorgt ervoor dat jou roetfilter vol raakt en de auto, na verloop van tijd, een foutmelding geeft van een roetfilter dat vol is.
En een grondige roetfilter reiniging? In een oven en al, je kan dit al laten doen vanaf 500 euro. Hij zou praktisch in nieuwstaat zijn hierna. Lijkt me goedkoper als een nieuw roetfilter
 
Polo  6c  Verkocht 
En een grondige roetfilter reiniging? In een oven en al, je kan dit al laten doen vanaf 500 euro. Hij zou praktisch in nieuwstaat zijn hierna. Lijkt me goedkoper als een nieuw roetfilter
Dan haal je niet de gespecificeerde kilometerstand meer. Vaak kun je dan ongeveer 80% verder komen voordat deze weer vol zit. Meestal is dit ook het einde van de economische levensduur van je auto, dus maakt het ook niet zo heel veel uit.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Kleine update. Het lijkt erop dat het druk verschil die de difference pressure sensor aangeeft veel te hoog is. Heb hem nog niet losgemaakt om de pijpjes te bekijken maar het zou me niets verbazen als die een beetje vol zitten met roet (na 459 000 km). Na uitlezen met vcds heeft de ecu nog geen gerelateerde fout gegeven, maar daar kun je op wachten. 2 foto's bijgevoegd waarvan 1 de verdachte sensor is. Stay tuned.
 

Bijlagen

  • 20210212_135710.jpg
    20210212_135710.jpg
    734.7 KB · Weergaven: 17
  • 20210214_153438.jpg
    20210214_153438.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 19
Vw  Polo  1.2 tdi 2012 
nu kunnen er 2 zaken niet goed zijn:
- Sensor is kapot en geeft hierdoor de verkeerde waarde af
- Jou roetfilter zit vol waardoor er een groot drukverschil is tussen de ingaande en uitgaande kant van het roetfilter (dit triggert ook een regeneratie).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
nu kunnen er 2 zaken niet goed zijn:
- Sensor is kapot en geeft hierdoor de verkeerde waarde af
- Jou roetfilter zit vol waardoor er een groot drukverschil is tussen de ingaande en uitgaande kant van het roetfilter (dit triggert ook een regeneratie).
De roetfilter kan niet van de 1 op andere dag vol zitten met as. De asgehalte monitor ik om de 70 000km en dat stijgt logische mee. Zie foto van eind 2018 met km stand 382 000km zat er 86gram aan as in de filter. Nu bij 459 000 101 gram.
 

Bijlagen

  • 20210215_100337.jpg
    20210215_100337.jpg
    179.9 KB · Weergaven: 9
Vw  Polo  1.2 tdi 2012 
nu kunnen er 2 zaken niet goed zijn:
- Sensor is kapot en geeft hierdoor de verkeerde waarde af
- Jou roetfilter zit vol waardoor er een groot drukverschil is tussen de ingaande en uitgaande kant van het roetfilter (dit triggert ook een regeneratie).
Even terug komen over wat ik zei dat de dpf niet vol kan zitten. Volgens de haynes handleiding moet de dpf bij 60 gram vervangen worden. Ik zag op een youtibe filmpje dat het bereik tussen 0 gram en 100 gram zit. Het zou dus zomaar kunnen dat ie door het bereiken van de 100 gram + die regelmatig regenereert. Feit is dat de as volume dik over de 60 gram zit. Dus wat je zegt over het vol zitten is een goed punt. Ik kijk het even aan en bereid me ondertussen alvast voor op hoe de roetfilter er het makkelijkst uitgehaald kan worden. Wat dan ga ik hem backflushen met water om de as eruit te spoelen. Iemand ervaring mee?
 

Bijlagen

  • 20210215_112959.jpg
    20210215_112959.jpg
    1 MB · Weergaven: 11
  • 20210215_112951.jpg
    20210215_112951.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 10
Vw  Polo  1.2 tdi 2012 
Even terug komen over wat ik zei dat de dpf niet vol kan zitten. Volgens de haynes handleiding moet de dpf bij 60 gram vervangen worden. Ik zag op een youtibe filmpje dat het bereik tussen 0 gram en 100 gram zit. Het zou dus zomaar kunnen dat ie door het bereiken van de 100 gram + die regelmatig regenereert. Feit is dat de as volume dik over de 60 gram zit. Dus wat je zegt over het vol zitten is een goed punt. Ik kijk het even aan en bereid me ondertussen alvast voor op hoe de roetfilter er het makkelijkst uitgehaald kan worden. Wat dan ga ik hem backflushen met water om de as eruit te spoelen. Iemand ervaring mee?
Handig om te weten, toch maar eens de mijne uit laten lezen om te kijken hoeveel gram er in de mijne zit...
 
Polo  6c  Verkocht 
  • Leuk
Waarderingen: Illiass
Je moet twee dingen uit elkaar halen. Roetmassa mag een x aantal gram hebben en kan hij gewoon regenereren tot 0.
Asmassa is wat een roetfilter wel verstopt en dat mag iets van 50-60 gram zijn. En dan is een roetfilter gewoon klaar en kun je hem niet meer schoon krijgen, ook weinig tot niet in een oven of met hoge druk. Dat is geen lange termijn oplossing.
 
Je moet twee dingen uit elkaar halen. Roetmassa mag een x aantal gram hebben en kan hij gewoon regenereren tot 0.
Asmassa is wat een roetfilter wel verstopt en dat mag iets van 50-60 gram zijn. En dan is een roetfilter gewoon klaar en kun je hem niet meer schoon krijgen, ook weinig tot niet in een oven of met hoge druk. Dat is geen lange termijn oplossing.
Er zijn (naar zeggen van dit soort bedrijven) manieren om een roetfilter zowat naar nieuwstaat terug te krijgen met speciale technieken
 
Polo  6c  Verkocht 
Daarom, paar honderd euro om weer 2 ton te kunnen rijden
Ik heb net ff met een garage gebeld die gespecialiseerd is in turbo's en roetfilters. Reiningen roetfilter 250 ex btw. De/monteren roetfilter 230 ex btw. Ze zetten ook de juiste waardes in de ecu. Kost dus 580.8 euro. Maar dan kun je weer ff. Het ziet er overigens naar uit dat per 1 juli 2022 het aanwezig zijn van een dpf gecontroleerd gaat worden bij de apk. D.m.v. een fijnstofmeter. Dus ff roetfilter laten verwijderen en wegschrijven zit er niet meer in.
 
Vw  Polo  1.2 tdi 2012 
Ik heb net ff met een garage gebeld die gespecialiseerd is in turbo's en roetfilters. Reiningen roetfilter 250 ex btw. De/monteren roetfilter 230 ex btw. Ze zetten ook de juiste waardes in de ecu. Kost dus 580.8 euro. Maar dan kun je weer ff. Het ziet er overigens naar uit dat per 1 juli 2022 het aanwezig zijn van een dpf gecontroleerd gaat worden bij de apk. D.m.v. een fijnstofmeter. Dus ff roetfilter laten verwijderen en wegschrijven zit er niet meer in.
Als die auto van je voor 2011 is kan je laten weghalen op kenteken, en persoonlijk ben ik er niet zo bang voor.
Het is ook al jaren verboden om de katalysator te verwijderen van benzine autos.
Nou kijk hoeveel mensen er rond rijden met een downpipe?
Sterker nog ik heb net nieuwe apk ze hebben er niks van gezegt dus.
 
Volkswagen  Golf 7 GTE  | Polo 6R 1.6 TDI 203pk 370nm stage 3 (verkocht) 
Als die auto van je voor 2011 is kan je laten weghalen op kenteken, en persoonlijk ben ik er niet zo bang voor.
Het is ook al jaren verboden om de katalysator te verwijderen van benzine autos.
Nou kijk hoeveel mensen er rond rijden met een downpipe?
Sterker nog ik heb net nieuwe apk ze hebben er niks van gezegt dus.
Met dat deeltjesteller verhaal ben je gewoon de lul als je roetfilter weg is, klaar. Dat wordt zwart keuren of roetfilter terugplaatsen
 
Polo  6c  Verkocht 
Met dat deeltjesteller verhaal ben je gewoon de lul als je roetfilter weg is, klaar. Dat wordt zwart keuren of roetfilter terugplaatsen
Op het moment dat jij een auto hebt van voor 2010/2011 mag je het roetfilter verwijderen en dit nog aanpassen op het kenteken van de auto. Dan word dit met een keuring geaccepteerd. ECHTER mag je daarna de meeste milieuzones NIET meer in. Jou auto word dan gezien als "oude diesel"...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Op het moment dat jij een auto hebt van voor 2010/2011 mag je het roetfilter verwijderen en dit nog aanpassen op het kenteken van de auto. Dan word dit met een keuring geaccepteerd. ECHTER mag je daarna de meeste milieuzones NIET meer in. Jou auto word dan gezien als "oude diesel"...
Dat weet ik, maar dit gaat om auto's na 2011. Neem aan dat de 1.6tdi van Remon hier onder valt. Hij doet skeptisch over de deeltjesteller maar dat ding gaat echt problemen opleveren
 
Polo  6c  Verkocht 
Dat weet ik, maar dit gaat om auto's na 2011. Neem aan dat de 1.6tdi van Remon hier onder valt. Hij doet skeptisch over de deeltjesteller maar dat ding gaat echt problemen opleveren
oh zo! dacht dat je t had over de auto van TS ;) Maar als de auto van Remon idd van na 2011 is, dan word t zwarte APK...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!