Radio gaat niet aan/uit met contact

Peet_B

Bekend lid
Spritmonitor.de
328
234
72
Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe (goedkope) dubbel din radio geïnstalleerd, maar deze gaat niet aan wanneer ik de auto op contact zet of de sleutel er weer uit haal. Ik heb de radio even eruit gehaald en alles doorgemeten, en tot mijn verbazing hebben zowel de constante + én de schakel + constant 12v, ongeacht wat ik met de sleutel doe. De radio die de vorige eigenaar had geïnstalleerd had dit probleem ook al. Heeft een van jullie misschien tips waar ik naar moet kijken? De enige kabel die pas 12v krijgt als je de sleutel omdraait is de antennestroom, kan ik hier iets mee?
 
ik zou het schakeldraad bij een geschakelde 12V oplassen. Dit lost het probleem op!
Je zult dan nog wel even moeten kijken welke van de 2 draden je geheugen is van de radio (constante stroomdraad) soms is er een fabrikant die dit omdraait...
de geschakelde 12V is geen draad waar vermogen doorheen loopt, enkel een signaal.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
ik zou het schakeldraad bij een geschakelde 12V oplassen. Dit lost het probleem op!
Je zult dan nog wel even moeten kijken welke van de 2 draden je geheugen is van de radio (constante stroomdraad) soms is er een fabrikant die dit omdraait...
de geschakelde 12V is geen draad waar vermogen doorheen loopt, enkel een signaal.
Thanks, dus een kabeltje vanuit de geschakelde 12v van de antenne zou dan ook moeten werken?
 
Rode/gele draad omwisselen, welbekend radio dingetje bij VW. Het makkelijkst is om met een verbogen paperclip de pinnetjes in het harnas in te drukken, zo krijg je het kabeltje los. Daarna klik je 'm makkelijk weer in het goede gaatje
 
Volkswagen  Golf VI  1.4 TSi 122pk 
wacht eens... bij VW gaat de radio pas uit als de sleutel uit het contact gehaald word. omdraaien heeft er niks mee van doen. probeer dat eens?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Welke kleuren hebben de draden van de radio?

Als het goed is heb je een blokje met:
oranje/zwart
oranje/bruin
rood/geel
rood/geel
zwart/rood
bruin

Daarvan zorgt de zwart/rode kabel ervoor dat je radio uitgaat zodra je de sleutel eruit haalt.
Kijk, dan heb ik mijn probleem gevonden... de zwart/rood kabel zit op de spanning van de antenne... die moet neem ik aan op de 2e rood/geel zitten? Iemand toevallig een lay-out van hoe de kabels aangesloten moeten worden? En heeft de antenne überhaupt stroom nodig om te functioneren?
 
Laatst bewerkt:
Is er dan wel aan gerommeld?

Meestal moet je ook een verloop stekker hebben, van origineel auto naar 2 losse stekkers waarvan 1 de spanning bevat en de andere de speakers.

Maak anders eens een foto van de bekabeling achter de radio.

Een aftermarket radio heeft het volgende nodig,
Een plus, een geschakelde plus, massa. Antenne, speaker draden.
Dan moet deze gewoon werken.
Meestal zit er nog een plus bij voor de versterker van de antenne.
 
Zo zitten de draden, en de schema's die ik heb kunnen vinden zagen er in ieder geval niet zo uit. Ik heb nu de geschakelde plus gekoppeld aan de rood/zwarte draad, en de antennedraad heb ik weggelaten, omdat er om een of andere reden een andere antenne op de auto is gekomen(?) die een los blauw kabeltje had dat naar een metalen (ik denk anti-ruis) koker ging. Deze heb ik aangesloten op de tweede constante 12v.
IMG_0861.JPG
 
Die draden en dus de 2 plussen kloppen voor een vw radio dit is origineel dus niets aan veranderen.

Wat ik al zijn heb je een verloop nodig denk ik.
Hier zit meestal een losse draad aan die je op de geschakelde 12v moet doen.
Nu zomaar ergens een plus op zetten gaat wellicht niet werken, en zorgt voor meer problemen.

p.s wat is de aansluiting op de radio? +kabels
 
Die draden en dus de 2 plussen kloppen voor een vw radio dit is origineel dus niets aan veranderen.

Wat ik al zijn heb je een verloop nodig denk ik.
Hier zit meestal een losse draad aan die je op de geschakelde 12v moet doen.
Nu zomaar ergens een plus op zetten gaat wellicht niet werken, en zorgt voor meer problemen.

p.s wat is de aansluiting op de radio? +kabels
Nu heb ik:
Constante + op de rood/gele kabel
Geschakelde + op de zwart/rode kabel
aarde op de zwart/bruine kabel
antenne op de 2e rood/gele kabel, maar deze ga ik ook koppelen aan de zwart/rode kabel.

waarvoor zijn die bruin/oranje en zwart/oranje kabeltjes? Licht?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!