Giltix
Bekend lid
Hallo iedereen,
Wellicht hebben enkele het al gezien in het topic toegewijd aan mijn auto. Ik heb (vermoedelijk elektrische) problemen en ik vroeg me af of het een mogelijkheid was om wellicht enkele opties door te spreken.
Als het echt nodig is breng ik de auto naar een specialist, maar ik wil niet het risico lopen dat het iets simpels is (slecht contact o.i.d.) wat ik in principe zelf makkelijk zou kunnen oplossen. Als er geen oplossing uitvloeit moet het sowieso naar een specialist maandag.
Probleem 1: Koelwatertemperatuur
Symptomen: Koelwatertemperatuurmeter in het dashboard geeft niet (altijd) de juiste waarde aan, motormanagementlampje (P0116), koelwater ziet er wel warm uit (rookt ook - al doet het dat al snel met deze temperaturen)
Gepoogde oplossing: Vervangen van de koelwatertemperatuursensor
Achteraf: Koelwatertemperatuursensor is vervangen (op aanraden van de ANWB) voor een ander exemplaar. Werkte na het vervangen in eerste instantie niet, toen een keer iets extra gas moeten geven op de snelweg, sprong de meter naar 90 graden. Sindsdien heeft het een week gewerkt en inmiddels zijn we terug bij af, waarbij hij niet boven de 70 graden uitkomt. Motor wordt wel 90 graden als ik hem stationair laat lopen. Managementlampje is uit sinds dat de ANWB deze heeft gereset. Volgens ANWB wordt de auto ook mooi 90 graden (volgens de ECU) terwijl deze stationair loopt.
Additioneel vermoeden: thermostaat kapot?
Probleem 2: Remlichten
Symptomen: Geen reactie van de remlichten op indrukken rempedaal. Relais van de remlichten hoor ik wel klikken. Eerst motormanagementlampje, daarna schakelde ESP zich uit tijdens rijden. ESP werkt niet meer (en schakelt zich uit bij contact). 3e remlicht brandde zachtjes. Alle remlichten deden het heel af en toe. Géén EPC lampje (althans, even kort laatst, maar dat ging vanzelf weer uit en is niet meer teruggekomen). Vermogensverlies tijdens het optrekken (voornamelijk ergens ná het remmen, is me nog niet gebeurd dat het vermogen op een snelweg wegviel).
Gepoogde oplossing: Vervangen remlichtschakelaar, opschuren min-pool accu, controleren van zekeringen
Achteraf: Mijn hoop zat gevestigd op de remlichtschakelaar. Dit heeft het probleem echter niet opgelost. Door het opschuren van de minpool is het motormanagementlampje verdwenen en ook niet meer teruggekomen (ondertussen 30km), maar de remlichten blijven structureel niet werken. Zekeringen zijn allemaal in orde.
Additioneel vermoeden: Geen.
Iemand enig idee of probleem 1 inderdaad een thermostaat zou kunnen zijn (zelfs wetende dat het een week gewoon gewerkt heeft)? Iemand nog suggesties voor probleem 2?
Alvast bedankt
Wellicht hebben enkele het al gezien in het topic toegewijd aan mijn auto. Ik heb (vermoedelijk elektrische) problemen en ik vroeg me af of het een mogelijkheid was om wellicht enkele opties door te spreken.
Als het echt nodig is breng ik de auto naar een specialist, maar ik wil niet het risico lopen dat het iets simpels is (slecht contact o.i.d.) wat ik in principe zelf makkelijk zou kunnen oplossen. Als er geen oplossing uitvloeit moet het sowieso naar een specialist maandag.
Probleem 1: Koelwatertemperatuur
Symptomen: Koelwatertemperatuurmeter in het dashboard geeft niet (altijd) de juiste waarde aan, motormanagementlampje (P0116), koelwater ziet er wel warm uit (rookt ook - al doet het dat al snel met deze temperaturen)
Gepoogde oplossing: Vervangen van de koelwatertemperatuursensor
Achteraf: Koelwatertemperatuursensor is vervangen (op aanraden van de ANWB) voor een ander exemplaar. Werkte na het vervangen in eerste instantie niet, toen een keer iets extra gas moeten geven op de snelweg, sprong de meter naar 90 graden. Sindsdien heeft het een week gewerkt en inmiddels zijn we terug bij af, waarbij hij niet boven de 70 graden uitkomt. Motor wordt wel 90 graden als ik hem stationair laat lopen. Managementlampje is uit sinds dat de ANWB deze heeft gereset. Volgens ANWB wordt de auto ook mooi 90 graden (volgens de ECU) terwijl deze stationair loopt.
Additioneel vermoeden: thermostaat kapot?
Probleem 2: Remlichten
Symptomen: Geen reactie van de remlichten op indrukken rempedaal. Relais van de remlichten hoor ik wel klikken. Eerst motormanagementlampje, daarna schakelde ESP zich uit tijdens rijden. ESP werkt niet meer (en schakelt zich uit bij contact). 3e remlicht brandde zachtjes. Alle remlichten deden het heel af en toe. Géén EPC lampje (althans, even kort laatst, maar dat ging vanzelf weer uit en is niet meer teruggekomen). Vermogensverlies tijdens het optrekken (voornamelijk ergens ná het remmen, is me nog niet gebeurd dat het vermogen op een snelweg wegviel).
Gepoogde oplossing: Vervangen remlichtschakelaar, opschuren min-pool accu, controleren van zekeringen
Achteraf: Mijn hoop zat gevestigd op de remlichtschakelaar. Dit heeft het probleem echter niet opgelost. Door het opschuren van de minpool is het motormanagementlampje verdwenen en ook niet meer teruggekomen (ondertussen 30km), maar de remlichten blijven structureel niet werken. Zekeringen zijn allemaal in orde.
Additioneel vermoeden: Geen.
Iemand enig idee of probleem 1 inderdaad een thermostaat zou kunnen zijn (zelfs wetende dat het een week gewoon gewerkt heeft)? Iemand nog suggesties voor probleem 2?
Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
SEAT
FR