Polo problemen - troubleshoot

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hallo iedereen,

Wellicht hebben enkele het al gezien in het topic toegewijd aan mijn auto. Ik heb (vermoedelijk elektrische) problemen en ik vroeg me af of het een mogelijkheid was om wellicht enkele opties door te spreken.

Als het echt nodig is breng ik de auto naar een specialist, maar ik wil niet het risico lopen dat het iets simpels is (slecht contact o.i.d.) wat ik in principe zelf makkelijk zou kunnen oplossen. Als er geen oplossing uitvloeit moet het sowieso naar een specialist maandag.

Probleem 1: Koelwatertemperatuur
Symptomen:
Koelwatertemperatuurmeter in het dashboard geeft niet (altijd) de juiste waarde aan, motormanagementlampje (P0116), koelwater ziet er wel warm uit (rookt ook - al doet het dat al snel met deze temperaturen)
Gepoogde oplossing: Vervangen van de koelwatertemperatuursensor
Achteraf: Koelwatertemperatuursensor is vervangen (op aanraden van de ANWB) voor een ander exemplaar. Werkte na het vervangen in eerste instantie niet, toen een keer iets extra gas moeten geven op de snelweg, sprong de meter naar 90 graden. Sindsdien heeft het een week gewerkt en inmiddels zijn we terug bij af, waarbij hij niet boven de 70 graden uitkomt. Motor wordt wel 90 graden als ik hem stationair laat lopen. Managementlampje is uit sinds dat de ANWB deze heeft gereset. Volgens ANWB wordt de auto ook mooi 90 graden (volgens de ECU) terwijl deze stationair loopt.
Additioneel vermoeden: thermostaat kapot?

Probleem 2: Remlichten
Symptomen:
Geen reactie van de remlichten op indrukken rempedaal. Relais van de remlichten hoor ik wel klikken. Eerst motormanagementlampje, daarna schakelde ESP zich uit tijdens rijden. ESP werkt niet meer (en schakelt zich uit bij contact). 3e remlicht brandde zachtjes. Alle remlichten deden het heel af en toe. Géén EPC lampje (althans, even kort laatst, maar dat ging vanzelf weer uit en is niet meer teruggekomen). Vermogensverlies tijdens het optrekken (voornamelijk ergens ná het remmen, is me nog niet gebeurd dat het vermogen op een snelweg wegviel).
Gepoogde oplossing: Vervangen remlichtschakelaar, opschuren min-pool accu, controleren van zekeringen
Achteraf: Mijn hoop zat gevestigd op de remlichtschakelaar. Dit heeft het probleem echter niet opgelost. Door het opschuren van de minpool is het motormanagementlampje verdwenen en ook niet meer teruggekomen (ondertussen 30km), maar de remlichten blijven structureel niet werken. Zekeringen zijn allemaal in orde.
Additioneel vermoeden: Geen.

Iemand enig idee of probleem 1 inderdaad een thermostaat zou kunnen zijn (zelfs wetende dat het een week gewoon gewerkt heeft)? Iemand nog suggesties voor probleem 2?
Alvast bedankt :)
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
meet je wel spanning op je remlichten???

koelwatertemperatuur, word je motor warm of heet? (gevoel)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Catunambu: dat kan ik wellicht nog proberen. De motor wordt wel warm. Als ik de verwarming aanzet blaast deze ook warme lucht. Ik kan echter eens een goedkope kookthermometer pakken en kijken wat de temperatuur in het expansievat is (is dat een goede meetmethode of is het koelwater daar al te veel afgekoeld?).
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
als het koelwater op dat punt te heet is, dan loopt je motor sowieso warm (verklaart het vermogenverlies, motor word terug geschroefd).
verder weet ik niet precies waar het expansievat in het systeem zit, over het algemeen moet dat koelwater dezelfde temperatuur hebben als de ECU leest (+/- paar graden)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
het feit van het niet brandende remlicht, ik zou toch even alles doormeten, beginnend bij de accu, kabels volgen naar de zekering, weer meten, naar het relais, weer meten etc.
ergens zal de spanning weg moeten vallen
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Nog even een toevoeging op de remlichten.
Is de schakelaar goed geplaatst, in die schakelaar zit ook een afstelling.
Als je het pedaal intrap moet het “pikje” geen verbinding meer maken met het pedaal.
als die dit nog wel doet blijven je remlichten uit.

Je kan de koelvloeistof temperatuur ook uitlezen via een testkast en dan de meetwaardes, Als deze een waarde aangeeft die overeen komt met de omstandigheden van de motor, is je bedrading en sensor goed.
 
@Robin-1991 Heb even voor je gekeken. De schakelaar zit aan de voorkant van de pedaal dus zal in alle situaties contact maken met de rempedaal lijkt me..
Zie foto ter illustratie:

Afbeeldingsresultaat voor polo 9n3 brake light switch


Wellicht dat ik de schakelaar tijdens de installatie kapot heb gemaakt? Blijkbaar zijn het vrij kwetsbare schakelaars.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
de remlichtschakelaar is een verbreekcontact. zodra de rem ingetrapt word zal de schakelaar (die standaard ingedrukt en dus verbroken is) contact maken. echter kan het contact alleen goed tot stand komen als de schakelaar volledig "los" van het pedaal komt als deze ingedrukt word. blijft deze contact maken met het pedaal, is er iets niet goed.
test van de schakelaar: haal deze uit de houder, sluit m aan en bedien deze met je vinger. gaan de remlampen dan wel branden?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Goed, toch even gekeken.

De schakelaar is in zijn geheel los van het pedaal als de rem in wordt getrapt (als hij los komt hoor je ook het relais klikken). Ik heb de zekering van de achterremlichten even met een sleutel schoongemaakt. Derde remlicht werkt nu wel weer (toeval, vannochtend deed deze het namelijk ook niet?), echter de andere 2 achterlichtunits niet (voor zover ik heb kunnen zien). Remlichtschakelaar is dus zo goed als uitgesloten.

Het ziet eruit alsof sommige zekeringen toch wel al wat verweer hebben (op het metaal zie je duidelijk 2 tinten). Kan dit verschil maken?
De volgende stap is het bekijken en vervangen van de lampjes. Overigens schakelt de ESP zichzelf nog steeds uit (--> had de ochtend van te voren wel de banden (met spanningssensor) opgepompt. Kan dat een reden zijn, lijkt me stug, maar oke?).
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
vcervang de zekeringen maar uit voorzorg. kan veel gestront oplossen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Goed, wederom een update:

Remlichtschakelaar doorgemeten, deze functioneert gewoon zoals verwacht. Lampunits ge-deinstalleerd en de contacten schoongemaakt. Lampjes preventief vervangen. Remlichten werken weer. Heb nog geen stuk gereden en nog niet kunnen constateren of het 3e remlicht alsnog zachtjes brandt, maar vooralsnog goede hoop. Nu hopen dat dit het ESP-probleem (dat deze zich automatisch uitschakelt) en het verlies van power ook laat verdwijnen. We zullen het morgen weten als ik weer ga rijden.

Met een temperatuurmeter de koelvloeistoftemperatuur gemeten. Deze stond op 60 graden in het expansievat, en op 90 graden op het dashboard. Hij werkte weer. Expansievat zat bomvol met koelvloeistof, maar dan ook écht vol. Dit doet mijn vermoeden (kapotte thermostaat) steeds verder aanwakkeren dus deze laat ik ook vervangen. Hopelijk, en ik hoop het echt, lost dat alle problemen netjes op en is het met deze 2 fixes ook écht gedaan.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Lampjes en wat geoxideerde contacten: de oplossing voor een ESP-lampje. De remlichtschakelaar die erin zat bleek kapot te zijn. Constant continuiteit. Lampjes waren ook helemaal zwart van binnen. Vermoeden is dat de remlichtschakelaar het begeven heeft en de lampjes heeft laten springen, al is dat raar want er zit een zekering tussen (10A).

Anyhow: vandaag gereden en geen vermogensverlies meer gevoeld (of een ESP/motormanagementlampje for that matter). Moet wel eerlijk zeggen dat vlak na dit soort problemen het toch allemaal wat onzeker rijdt. Volgende week vrijdag onderhoud, hopen dat ik me dan weer wat prettiger voel. De auto wordt voor zo'n €1000 flink verwend.

De temperatuurmeter op het dashboard deed het vandaag wel weer. Dat is het enige punt waar ik nog onzeker over ben. Kan de thermostaat ook 'half' werken? Soms wel, soms niet?

Heren, alleen enorm bedankt voor jullie hulp.
Ik weet dat ik soms lastig ben Stick Out Tongue
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Zeker kan je thermostaat "half" werken! er is een kans dat ie soms blijft hangen of niet helemaal dicht gaat. thermostaat zijn de kosten niet, koelvloeistof aftappen, thermostaatje vervangen nieuwe koelvloeistof erop en met 100 euro ben je zeeeeeeker weer klaar!

overigens, over die remschakelaar icm vermogensverlies... ik heb t zelfde met mn 1.2TDI, soms (echt sporadisch, eenmaal gebeurt blijft dit probleem terug komen tot de auto herstart is) kom ik op een rotonde aangereden (uitrollen met ingetrapte koppeling, rem een beetje bij) en zie dat ik door kan rijden, kan ik VOLgas geven zonder dat er vermogen vrijgegeven word (motor maakt langzaam toeren alsof ik maar een minibeetje gas geef, koppeling speelt geen rol, ingetrapt of niet, resultaat is gelijk), na ongeveer 2/3 seconden begint te motor weer wat vermogen te leveren en bij de 1800rpm KNALT de turbo erin en lig ik plat op de achterbank. Nu wil het geval, als ik de rem intrap terwijl ik optrek (dus volgas geef EN rem) het motorvermogen echt weg valt, op dezelfde manier als voor rotondes/verkeerslichten. Nu inc. met jou klachten denk ik dat ik de oorzaak heb gevonden! thanks! ik ga een schakelaartje bestellen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ah, precies dezelfde klachten! Had ik ook. Bij mij werkte gas loslaten en weer opnieuw gas beginnen te geven.
Zo hebben we elkaar nog een beetje geholpen. Gelukkig zijn de schakelaartjes het geld niet. Pas op met installeren, blijkbaar zijn ze redelijk delicaat.

Afspraak voor de thermostaat staat in ieder geval. Deze wordt volgende week ook vervangen en dan hoop ik ein-de-lijk van het gezeik af te zijn en te kunnen genieten.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!