Polo GTI Veren onder TDI

sambir

Actief lid
437
151
43
All,

Ik heb een tijdje geleden gti veren gekocht maar nog niet gemonteerd onder mijn 1.6 tdi. Ik vraag me af of het wel past en kwa kilo's wel toegestaan is.. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ik zoek naar eibach zijn er twee modellen. 1 set die max 840kilo op de vooras aan kan. Deze is bedoeld voor de 1.2,1.4 modellen. En een set voor de 1.4gti en 1.2tsi dsg en 1.2/1.6 tdi modellen met max 960 kilo op de vooras.

Aangezien eibach de gti en de tdi ook in dezelfde groep plaatst zou je denken dat de gti veren probleemloos onder de tdi geplaatst kunnen worden, correct me if I am wrong [emoji87].

Ik heb voor de gti veren gekozen omdat ik de eibach veren net iets te stug en te laag vind.

Installatie en uitlijnen zal ong 200 euro kosten, dus ik zou wel zeker willen zijn dat de veren eronder kunnen. De gti veren lijken iig dikker dan de huidige veren...
 
Ik denk dat je wel gelijk hebt dat onder een 1.6 TDI passen, maar ik denk ook dat er een verschillende dempers onder de GTI en 1.6 TDI gemonteerd zijn aangezien ze voor andere doeleinden aangeschaft worden. De ene op sportiviteit, de andere om km's de draaien en dus comfort.

Als je nu GTI veren met de originele dempers gaat gebruiken dan heb je 2 onderdelen die zeer waarschijnlijk niet op elkaar zijn afgestemd en dus het rijgedrag beïnvloeden op een ongunstige manier - dat zie je vaak bij verlagingen met alleen veren i.c.m. de originele (oude) dempers en dan kan alles 2x er onderuit met dus 2x kosten - zie het topic van Turbo Johan (VVT) die 1 hele dagen met verlagingsveren i.c.m. de dempers heeft rondgereden...
Ik kies altijd voor een vaste set (veren en dempers) of een schroefset, van een kwaliteitsmerk. Dan is het voor elkaar bedoeld en dus afgestemd.

Misschien dat het plaatsen van een compleet GTI onderstel een optie is? De APK kijkt er in ieder geval niet na ;)
 
Ik dacht de tdi schokbrekers icm gti veren juist mix van comfort met de rijhoogte van een gti... Ik zoek ook even een vaste gti set dan..(veren en dempers). Anders ga ik toch de gti veren laten monteren ik denk dat het wel zal meevallen... Ik vind nu iig dat de auto heel erg hobbelig is, mag wel iets stugger. Maar het gaat voor mij primair om veiligheid...misschien kunnen de veren de kilo's niet aan...
 
Zijn de schokbrekers van de GTI ook stugger dan die van de TDI. Is het verstandig een complete set (veren + schokbrekers) van een GTI onder de TDI te monteren? Of zal met de veren hetzelfde bereikt worden?

De partnummers van de GTI en TDI veren komen namelijk voor een groot deel overeen. 1.6 TDI voor is 6R0413031Q en GTI 6R0413031HA.

Ik wil nu niet onnodig geld uitgeven aan de schokbrekers om er vervolgens achter te komen dat ze gelijk zijn...

EDIT: Ik denkt dat ik ga wachten met verlagen. Ik lees verhalen dat bij oudere Polo modellen met GTI veren de voorkant juist hoger gaat staan... Over een GTI onderstel (veren + schokbrekers) heb ik ook nog geen valide antwoord gekregen...Een gti is 1170 kilo, mijn auto is 1050, je zou zeggen dat je dat onderstel er gewoon onder zou kunnen hangen...En met een eibach veren set lees ik juist weer dat de veren gaan klappen en dat je veel comfort moet inleveren..
 
Laatst bewerkt:
Mm? Je bedoelt toch cm hoop ik? Je gaat bij verlagen zoiso wel iets van comfort verliezen. Als je zo min mogelijk comfort wil verliezen neem je best een schroefset die in hardte instelbaar is. Bvb een APx schroefset. Kost een 700a800 excl plaatsing maar daar kan je dan wel zelf instellen naar eigen keuze hoe hard de auto moet worden.
 
Hardheid van een gti valt niet te vergelijken met dat van een 'simpele' (als in niet instelbaar in hardheid) schroefset dat ligt zoiso veel harder.

Je zou eens moeten zien wat de aslast is van zowel de gti als je tdi. Als dat niet veel scheelt kan je de veren gewoon eronder steken,maar als de aslast van de gti hoger is dan van je tdi gaat je auto idd hoger staan.
 
GTI onderstel incl velgen zitten eronder. Alles paste probleemloos en kwa dikte zijn de gti veren gelijk aan die van tdi.

16b3c6e98e1d61bd816f07e4b5754d37.jpg
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!