Polo Easyline - of een VW up!

Wie heeft er rijervaring met de VW Up en kent/rijdt/reed ook de driecilinder Polo? Momenteel is de Polo Easyline weer eens in de aanbieding en heb je voor zo'n 12.000 Euro een Polo mét airco. Dus alle basiscomfort, als je nog 100 Euro voor een radio spendeert :|
Als je een up! met airco koopt kost dat ook richting 11k. Er is dus nog wel iets verschil in prijs, maar rijd je met een Polo (3 cilinder) niet een heel stuk comfortabeler & stiller dan met een up! ?

(laten we running costs buiten beschouwing laten - daar wint de up! met zijn MRB vrijstelling, maar dat is tot 2014.. En hij is ongeveer 1l/100km zuiniger)

Mvgr,
Patrick
 
Als het mijn auto zou zijn zou ik gaan voor een luxe uitgevoerd Up i.p.v. een basisline Polo. Daar ben ik nu ook een beetje tegen aan gelopen, je mist de luxere dingen toch wel na een tijdje (velgjes, radio, styling etc.) Aan de andere kant is de Polo wel een stuk groter dan een Up en als je zegt ik wil er nog wat geld in stoppen over een bepaalde periode is de polo geen slechte keuze.

Lastig Stick Out Tongue
 
Natuurlijk een goede vraag voor een Polo forum waar iedereen de Polo aan zou raden.

Ik lees dat zelf nogal vragen hebt bij de 3cilinder Polo. Ik meen dat de up! ook een 3cilinder motor heeft dus dat probleem moet er niet zijn ;) Wat betreft de Polo denk ik dat je meer auto voor je geld krijgt al ziet de up! er ook erg leuk uit.

Toevallig al een proefrit gemaakt in beide? Ik zou gwn naar de dealer gaan en je twijfel voor leggen en een keuze maken op rijeigenschappen ipv op papier.

Mocht je voor de up! kiezen dan zien we hem graag op My-UP.nl terug en anders de Polo op dit forum Big Grin
 
Heb toevallig laatst een rondje in een UP gereden, was alleen binnen de bebouwde kom.
Ben niet boven de 80 geweest, maar in de wat hogere toeren bromt hij wat meer. (Nou ben ik ook verwend met mijn Polo motor....)

Het ligt er denk ik aan waar je de auto voor gaat gebruiken? Als het stadsritjes worden, zou ik voor een wat luxere UP gaan.

Succes met je keuze!
 
Volkswagen  9N3  1.9 TDI by VAGtechniek 
Het zijn allebei mooie auto's, maar wat voor auto heb je nu? Wat vind je belangrijker luxe of een grotere auto?
Ga in ieder geval een goede proefrit maken met beide auto's. En dan ook zeker de easyline zodat je de motor en de stoelen kan vergelijken. Meestal hebben ze de luxere modellen staan.
Als je lange stukken gaat rijden dan is een Polo misschien wel lekkerder omdat het toch wat ruimer is. Aan de andere kant is een luxe auto ook erg leuk merk ik nu zelf.
 
Ik rij vooral buiten de stad, want het dorp Hilversum is onvoorstelbaar auto-onvriendelijk, dus daar pak ik altijd de fiets. Kleine (regen)ritjes pak ik nog wel eens de Trabant voor, da's onvergelijkbaar Stick Out Tongue

Mijn bevindingen tot nu toe:
Ik heb een proefrit gemaakt met de 60 pk Easyline, ter vergelijking met de C1 die ik nu heb, en de 1.2 TSI die mijn vriendin heeft Big Grin . Mijn zorg was of de 60 pk niet te sloom zou zijn, of veel lawaaiiger dan zo'n smeuiige TSI. Het viel me erg mee: je hoort de motor iets meer dan de TSI, maar het is een stuk stiller dan in de C1. Ook bandengeruis en windgeruis zijn sowieso duidelijk minder, maar dat had ik al in de andere Polo ontdekt -en toen ontstond mijn 'ik wil meer comfort!!' wens. De pit die in de 60 pk Easyline zit is ok: trekt best goed op tot 80 km/u, er zit een soepel koppel in; dit had ik al ervaren met de driecilinder in de C1. Zelfs optrekken om de snelweg op te gaan is geen enge bezigheid, ook al staat er voor 0-100 km/u ruim 15s te boek. Al zal de up! wel wat vlotter zijn, z'n koppel is een stuk lager dus de koppel-gewichtverhouding bij de up! en Polo ontlopen elkaar niet veel.

De up! heb ik nog niet gereden, maar een vriend wel. Hij vond 'm behoorlijk stil wat bandengeruis en motor betreft, maar er was wel windgeruis. Ik denk dat de Polo het daar beter doet. De vering v.d. up! is heel soepel, maar hij dendert op drempels; de Polo niet (en de C1 ook niet) en 'drempelbestendigheid' is toch wel belangrijk tegenwoordig. Voor de rest stuurde de Polo lekker vlot door de bochten met zo'n licht blokje voorin!

Ik heb even in de up! gezeten en vond 'm een stuk aangekleder dan de C1, maar toch wel plasticky als je 'm vergelijkt met de Polo; zelfs de kale Easyline met z'n hardere dashboard. Wat me negatief opviel, was dat het stuur in de up! het zicht op de meters wegneemt als je 'm niet in de hoogste stand zet! Nou ben ik niet zo lang, dus zet ik het stuur wat omlaag.. Is bij de C1 en Polo geen probleem.

Mijn voorkeur lijkt naar de Polo uit te gaan, maar 1 ding mis ik op het aktiemodel Easyline: er kan geen cruise control in, want het is een kant-en-klaar model. Ook navraag naar inbouw achteraf was nee want er mist bedrading. Wat me ook wel een beetje tegenstaat is de armetierige H4 verlichting, maar ik weet niet of de up! daarin beter is. Maargoed, koplampunits zijn makkelijk te verwisselen voor Hella H7's.
 
Cruise kun je ook achteraf laten inbouwen, maar niet door de dealer ;)
De Up heeft altijd H4 verlichting dus dat is geen noemenswaardig argument ;)

Ik vind een Polo netter afgewerkt dan een UP! en ook veel meer auto dan een UP!
 
Cruise kun je ook achteraf laten inbouwen, maar niet door de dealer ;)
De Up heeft altijd H4 verlichting dus dat is geen noemenswaardig argument ;)

Ik vind een Polo netter afgewerkt dan een UP! en ook veel meer auto dan een UP!

Dat had ik al overwogen, maar cruise achteraf inbouwen kost meer dan 300 Euro ipv. de 160 die VW anders had gerekend (maar niet rekent want 'doen we lekker niet - je krijgt 'm zoals wij dat willen, met een asbak. Met een asbak...jawel. Rare jongens bij Pon) En zo lopen de kosten toch op en dan kom je in de buurt van een volgende keus: een Comfort Edition..Dan heb je airco, cruise, radio en TSI standaard voor 'maar' 2500 Euro extra t.o.v. de Easyline met alleen airco als optie.
Keuzes..keuzes..
 
Ik heb ook in de up gereden en wilde hem aanschaffen als 2e auto,op zicht rijd het aardig,maar pak wel de de zg snellere uitvoering.
Het is welliswaar software maar op de snelweg is het een must.
Die bedragen 11 en 12duizen euro dat ga je waarschijnlijk voor beide auto,s niet redden zowel de polo als de up niet.
Als deze bedragen belangrijk zijn ,probeer een gebruikte polo op de kop te tikken.
Nog een belangrijk ding voor de up,pak een 5 deurs(leverbaar vanaf augustus),de deuren van de 3 deurs zijn veel te groot,mede daardoor lijkt het dat de gordel op de achterbank hangt.
 
Ik heb ook in de up gereden en wilde hem aanschaffen als 2e auto,op zicht rijd het aardig,maar pak wel de de zg snellere uitvoering.
Het is welliswaar software maar op de snelweg is het een must.
Die bedragen 11 en 12duizen euro dat ga je waarschijnlijk voor beide auto,s niet redden zowel de polo als de up niet.
Als deze bedragen belangrijk zijn ,probeer een gebruikte polo op de kop te tikken.
Nog een belangrijk ding voor de up,pak een 5 deurs(leverbaar vanaf augustus),de deuren van de 3 deurs zijn veel te groot,mede daardoor lijkt het dat de gordel op de achterbank hangt.

De Easyline die ik nu zie, met airco, kost 11.965 uit voorraad, dat is dan een Candywhite 3-deurs. Komen wel afleverkosten bij, net als bij de up!... De tweedehands Polo's zijn schrikbarend duur! Zelfs voor Trendlines uit 2010 vragen ze grif 12k! Dat ontloopt een splinternieuwe actie-Easyline dus niets.

Bij de 5-drs Polo vind ik de B-stijl een beetje tegen je elleboog aanzitten. Ik heb nog geen 3-drs Polo in het echt gezien, maar het lijkt me dat je daar je arm makkelijker op de deurleuning kunt leggen. Net iets meer bewegingsruimte. Bij de up! zou ik ook eerder voor de 5-drs gaan, net als bij m'n C1. Ik vind de 5-drs up! wel vrij lelijk, lijkt op een jaren '90 Japanner..
Wat betreft het vermogen..dat heeft de Easyline niet méér dan de up!, zelfs de 60 pk. Maar in het Nederlandse verkeer word je toch vaak tegengehouden door je voorgangers, dus dat maakt me niet zoveel uit*

(*) maar zit wel te dromen over de aankomende Blue GT met cilinderuitschakeling en 140 pk.. Maar het is zo'n sloot geld:-|
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!