Ik rij vooral buiten de stad, want het dorp Hilversum is onvoorstelbaar auto-onvriendelijk, dus daar pak ik altijd de fiets. Kleine (regen)ritjes pak ik nog wel eens de Trabant voor, da's onvergelijkbaar
Mijn bevindingen tot nu toe:
Ik heb een proefrit gemaakt met de 60 pk Easyline, ter vergelijking met de C1 die ik nu heb, en de 1.2 TSI die mijn vriendin heeft
. Mijn zorg was of de 60 pk niet te sloom zou zijn, of veel lawaaiiger dan zo'n smeuiige TSI. Het viel me erg mee: je hoort de motor iets meer dan de TSI, maar het is een stuk stiller dan in de C1. Ook bandengeruis en windgeruis zijn sowieso duidelijk minder, maar dat had ik al in de andere Polo ontdekt -en toen ontstond mijn 'ik wil meer comfort!!' wens. De pit die in de 60 pk Easyline zit is ok: trekt best goed op tot 80 km/u, er zit een soepel koppel in; dit had ik al ervaren met de driecilinder in de C1. Zelfs optrekken om de snelweg op te gaan is geen enge bezigheid, ook al staat er voor 0-100 km/u ruim 15s te boek. Al zal de up! wel wat vlotter zijn, z'n koppel is een stuk lager dus de koppel-gewichtverhouding bij de up! en Polo ontlopen elkaar niet veel.
De up! heb ik nog niet gereden, maar een vriend wel. Hij vond 'm behoorlijk stil wat bandengeruis en motor betreft, maar er was wel windgeruis. Ik denk dat de Polo het daar beter doet. De vering v.d. up! is heel soepel, maar hij dendert op drempels; de Polo niet (en de C1 ook niet) en 'drempelbestendigheid' is toch wel belangrijk tegenwoordig. Voor de rest stuurde de Polo lekker vlot door de bochten met zo'n licht blokje voorin!
Ik heb even in de up! gezeten en vond 'm een stuk aangekleder dan de C1, maar toch wel plasticky als je 'm vergelijkt met de Polo; zelfs de kale Easyline met z'n hardere dashboard. Wat me negatief opviel, was dat het stuur in de up! het zicht op de meters wegneemt als je 'm niet in de hoogste stand zet! Nou ben ik niet zo lang, dus zet ik het stuur wat omlaag.. Is bij de C1 en Polo geen probleem.
Mijn voorkeur lijkt naar de Polo uit te gaan, maar 1 ding mis ik op het aktiemodel Easyline: er kan geen cruise control in, want het is een kant-en-klaar model. Ook navraag naar inbouw achteraf was
nee want er mist bedrading. Wat me ook wel een beetje tegenstaat is de armetierige H4 verlichting, maar ik weet niet of de up! daarin beter is. Maargoed, koplampunits zijn makkelijk te verwisselen voor Hella H7's.