Polo BM 1.2 TDI (2010) EGR Afdoppen

Hoi Jay,

Ik heb gisteren hierover gebeld met mijn garage en zijn advies (natuurlijk) was om niet af te doppen, omdat dit vanaf 2019 bij de apk gecontroleerd gaat worden.

Groet,
Dennis
2011 1.2 TDI BM

Blijkbaar valt de reparatie van de EGR klep onder coulance van Volkswagen. Het voertuig mag dan niet meer dan 250.000 km op de teller hebben, de storing mag niet gereset zijn en het moet binnen 2 jaar na de software update gedaan worden. De reparatie kost normaal €1000,- volgens de dealer en is nu gratis!

Hope this helps!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI bluemotion 
Note...met een EGR off is het verstandig om ook de DPF te verwijderen. Anders kan de motor deze niet goed verbranden wanneer deze vol zit. De motor gebruikt de EGR (de warmte die hieruit komt) om de roet te verbranden. Anders is deze binnen mum van tijd vol en aan vervanging toe. Maar dan heb je weer, als je de roetfilter verwijderd dat het strafbaar is......

Alleen egr off en dpf houden wordt niet echt aangeraden...
 
Note...met een EGR off is het verstandig om ook de DPF te verwijderen. Anders kan de motor deze niet goed verbranden wanneer deze vol zit. De motor gebruikt de EGR (de warmte die hieruit komt) om de roet te verbranden. Anders is deze binnen mum van tijd vol en aan vervanging toe. Maar dan heb je weer, als je de roetfilter verwijderd dat het strafbaar is......

Alleen egr off en dpf houden wordt niet echt aangeraden...
dus al met al wat is verstandig? de meeste naar mijn weten alleen egr off. (1.2tdi)ik heb nog geen vreemde verhalen gehoord! (correct me if im wrong) iemand hier ervaring mee met een vol roetfilter bij de diesels?
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
DPF verwijderen lijkt mij niet verstandig aangezien er nu wel best streng op gecontroleerd wordt. Vanaf 2019 moet je meer MRB betalen, als je hem mag verwijderen. Om hem te verwijderen moet je auto van voor 2010 zijn. Aangezien er maar beperkt aantal 6R's zijn van voor 2010 (1.2 tdi bestaat niet eens van bj 2009 volgens mij) lijkt het mij verstandig om gewoon de egr te vervangen. Ik hoor geen horror verhalen over een dpf vol bij een 6r maar deze regenereert wel dmv de egr klep...Dus de kans dat hij volloopt is groter. Ik heb zelf maar het zekere voor het onzekere genomen en de dpf verwijderd zodat alles er gelijk uit gaat. Aangezien ik die tijd zo vaak naar de garage moest had ik geen zin meer om een aantal maanden later weer te moeten gaan, dus heb ik hem maar laten verwijderen.

En eerlijk gezegd rookt de auto bijna nooit terwijl hij gechipt is... Alleen als ik hem echt goed doortrek naar 4000 - 5000 toeren begint er wel een rookwolkje te vormen.

Daarnaast is mijn auto van 2009 dus met een online formuliertje heb ik in 2019 mijn auto zonder dpf geregisteerd. Betekent wel +15% mrb maar goed dat blijft goedkoper dan een nieuwe EGR en DPF.

Advies geven blijft moeilijk:
EGR off en het risico nemen dat de dpf eerder vol loopt dan normaal.
EGR vervangen en rijden totdat de egr weer stukgaat (Hier is een kleine software aanpassing voor beschikbaar bij bepaalde tuners volgens iichel, zodat deze minder snel stuk gaat)
EGR en DPF off rijden (auto na 2010) totdat je betrapt wordt? Riskeer je wel een vervolging wegens het begaan van een economisch delict...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een probleem gehad gister. Uit het niets had ik geen vermogen weer, wilde niet starten.
ANWB gebeld die vertelde mij dat EGR klep aan reinigen toe was. Dus ikke met vraagtekens...
want ander half jaar terug heb ik de egr klep definitief uitlaten schrijven. Hij heeft een stuk aluminium tussen EGR klep gezet en hij rijd nu weer als normaal. Waar is het mis gegaan? Er brandde geen lampje van motormanagement.?
Waar kan het probleem aan liggen?
 
Polo 6R  Polo 6R  1.2 BM 
Ik heb ook een probleem gehad gister. Uit het niets had ik geen vermogen weer, wilde niet starten.
ANWB gebeld die vertelde mij dat EGR klep aan reinigen toe was. Dus ikke met vraagtekens...
want ander half jaar terug heb ik de egr klep definitief uitlaten schrijven. Hij heeft een stuk aluminium tussen EGR klep gezet en hij rijd nu weer als normaal. Waar is het mis gegaan? Er brandde geen lampje van motormanagement.?
Waar kan het probleem aan liggen?

Naar mijn weten schijven ze de egr niet helemaal weg, omdat deze open moet tijdens het regenereren van de roetfilter. Waarschijnlijk is het daar ook misgegaan... ik zou gewoon de aluminium er lekker tussen houden en doorrijden...
 
Vraagje, mijn polo 1.2 tdi uit 2011 schokt en stottert af en toe bij lage snelheid, hij is uitgelezen en de monteur zegt storing egr.

Zou egr softwarematig verwijderen en afdoppen dit probleem verhelpen?
 
Volkswagen polo  6r  1.2tdi 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!