Elero

Nieuw lid
12 december 2020
6
2
3
Land
Netherlands
Goedemiddag,

Ik heb sinds kort een VW Polo 9N 1.4 16V uit 2004. Graag wil ik hier centrale vergrendeling met afstandsbediening inbouwen (op het moment heeft deze alleen centrale vergrendeling zonder afstandsbediening). Ik heb hiervoor een 1JO 959 753 DA sleutel en een 6Q0 959 433 E Confort Unit besteld.

Nu heb ik deze onderdelen binnen, het sleutelblad laten namaken en de transponder laten kopiëren, maar nu weet ik niet precies hoe ik verder moet.

Waar kan ik deze comfort unit vinden in een Nederlandse auto? Ik vind alleen maar posts op engelse forums hierover, waar het stuur natuurlijk aan de andere kant zit.

Past dit model dat ik besteld heb wel in een Nederlandse Polo, aangezien deze uit een Engels auto komt als ik me niet vergis. Is de vorm van beide units hetzelfde?

Zijn er verder dingen waar ik op moet letten bij het vervangen van de confort unit? Kan dit invloed hebben op mijn cruise control bijvoorbeeld? Moet ik de unit vervangen met de sleutel in het contact of juist niet?

Groet,
Elero
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 

Elero

Nieuw lid
12 december 2020
6
2
3
Land
Netherlands
Volkswagen  Polo 9N  1.4 

Peet_B

Premium lid
Spritmonitor.de
30 maart 2020
282
193
69
's Hertogenbosch
Land
Netherlands
Accountnummer Spritmonitor.de
Spritmonitor.de
Vorm van een onderdeelnummer is sowieso altijd hetzelfde, en kan dus ook altijd gebruikt worden. Je comfortmodule bevindt zich aan de bestuurderskant onder het dashboard. Je moet lekker onhandig op de pedalen gaan liggen en naar boven kijken. De module is verticaal geplaatst, en is wat lastig om los te krijgen. Je moet eerst wel de soft coding van je huidige comfort module opschrijven (in mijn geval 00016), en deze moet je dan ook weer coderen in je nieuwe comfortmodule (als deze al niet hierop geprogrammeerd is). Deze soft coding vertelt de module welke onderdelen allemaal aanwezig zijn (zoals aantal deuren, alarm ja of nee etc.) Als de transponder al ingeprogrammeerd is dan zou je sowieso met de auto moeten kunnen rijden, echter moet je met een originele sleutel de auto op contact zetten, bestuurdersraam open doen, de "nieuwe" sleutel aan de buitenkant in het sleutelgat steken, auto vergrendelen door te draaien, en tegelijkertijd de open of sluiten knop van de afstandsbediening indrukken, zo leer je de nieuwe sleutel als het ware in de module.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elero en Jubblegum

Elero

Nieuw lid
12 december 2020
6
2
3
Land
Netherlands
Vorm van een onderdeelnummer is sowieso altijd hetzelfde, en kan dus ook altijd gebruikt worden. Je comfortmodule bevindt zich aan de bestuurderskant onder het dashboard. Je moet lekker onhandig op de pedalen gaan liggen en naar boven kijken. De module is verticaal geplaatst, en is wat lastig om los te krijgen. Je moet eerst wel de soft coding van je huidige comfort module opschrijven (in mijn geval 00016), en deze moet je dan ook weer coderen in je nieuwe comfortmodule (als deze al niet hierop geprogrammeerd is). Deze soft coding vertelt de module welke onderdelen allemaal aanwezig zijn (zoals aantal deuren, alarm ja of nee etc.) Als de transponder al ingeprogrammeerd is dan zou je sowieso met de auto moeten kunnen rijden, echter moet je met een originele sleutel de auto op contact zetten, bestuurdersraam open doen, de "nieuwe" sleutel aan de buitenkant in het sleutelgat steken, auto vergrendelen door te draaien, en tegelijkertijd de open of sluiten knop van de afstandsbediening indrukken, zo leer je de nieuwe sleutel als het ware in de module.
Bedankt voor je reactie! Dit helpt me een stuk verder!
De comfortmodule zit dus toch aan de bestuurderskant begrijp ik. Moet ik daarvoor de kappen onder het dashboard losmaken om eraan te komen?
Staat de codering normaliter op de behuizing van de module of moet dit uitgelezen worden? Lees ik dit uit via de OBD2 stekker of is hier aparte apparatuur voor nodig?
De transponder is inderdaad al ingeprogrammeerd. Bedankt voor de beschrijving voor het inleren van de sleutel! :)
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 

Elero

Nieuw lid
12 december 2020
6
2
3
Land
Netherlands
Uitlezen via obd inderdaad en via obd ook terug zetten naar de nieuwe module
Bedankt voor je reactie. Dit kan ik dus uitlezen en coderen met VCDS heb ik inmiddels gevonden :)

Zijn er verder dingen waar ik op moet letten?
Maakt het verschil of ik de module vervang met de sleutel op contact? Zo ja, is het beter om de sleutel wel of niet op contact te hebben?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 

Brent Verhaegen

Premium lid
Spritmonitor.de
18 april 2016
413
185
80
Haacht
Land
Belgium
Accountnummer Spritmonitor.de
Spritmonitor.de
Bedankt voor je reactie. Dit kan ik dus uitlezen en coderen met VCDS heb ik inmiddels gevonden :)

Zijn er verder dingen waar ik op moet letten?
Maakt het verschil of ik de module vervang met de sleutel op contact? Zo ja, is het beter om de sleutel wel of niet op contact te hebben?
Neem best even een foto van hoe de stekkers op je originele module zijn ingeplugd, zodat je weet hoe je de nieuwe module juist moet aansluiten.

Sleutel zeker niet op contact als je de module vervangt. Gouden regel: als je iets aan de elektronica/elektrische installatie van je wagen veranderd, negatieve pool van de batterij loskoppelen.
Zo maak je niet per ongeluk een lastige kortsluiting of genereer je gekke foutcodes.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Elero en joosspekloos

Elero

Nieuw lid
12 december 2020
6
2
3
Land
Netherlands
Vorm van een onderdeelnummer is sowieso altijd hetzelfde, en kan dus ook altijd gebruikt worden. Je comfortmodule bevindt zich aan de bestuurderskant onder het dashboard. Je moet lekker onhandig op de pedalen gaan liggen en naar boven kijken. De module is verticaal geplaatst, en is wat lastig om los te krijgen. Je moet eerst wel de soft coding van je huidige comfort module opschrijven (in mijn geval 00016), en deze moet je dan ook weer coderen in je nieuwe comfortmodule (als deze al niet hierop geprogrammeerd is). Deze soft coding vertelt de module welke onderdelen allemaal aanwezig zijn (zoals aantal deuren, alarm ja of nee etc.) Als de transponder al ingeprogrammeerd is dan zou je sowieso met de auto moeten kunnen rijden, echter moet je met een originele sleutel de auto op contact zetten, bestuurdersraam open doen, de "nieuwe" sleutel aan de buitenkant in het sleutelgat steken, auto vergrendelen door te draaien, en tegelijkertijd de open of sluiten knop van de afstandsbediening indrukken, zo leer je de nieuwe sleutel als het ware in de module.

Ik heb inmiddels bekeken hoe de comfortmodule geplaatst is in mijn auto en heb hier een foto van gemaakt:

Oude comfort module.png

Helaas heeft de comfortmodule die ik besteld heb een andere vorm, zie:
Nieuwe comfort module.jpg

De connectoren zitten dus op een andere plek.

Ik heb deze handleiding gebruikt voor het uitzoeken van de onderdelen: https://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=974122#/topics/974122
Deze handleiding is echter geschreven voor een RHD auto (Brits). Ik heb deze comfortmodule besteld, omdat deze geschikt zou zijn om een afstandsbediening op aan te sluiten en mijn huidige comfortmodule vermoedelijk niet.

De comfortmodule die nu in de auto zit heeft nummer 6Q1 937 049 D en de bestelde comfortmodule heeft nummer 6Q0 959 433 E. Is het mogelijk deze bestelde module toch in te bouwen? Zo niet, hoe kom ik erachter welke module ik nodig heb om een afstandsbediening op aan te kunnen sluiten?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 

Peet_B

Premium lid
Spritmonitor.de
30 maart 2020
282
193
69
's Hertogenbosch
Land
Netherlands
Accountnummer Spritmonitor.de
Spritmonitor.de
Als het goed is heb je nu de verkeerde module voor je. Elke 9N(3) is geleverd met onderdeelnummer 6Q0 959 433 en dan nog iets erachter (in mijn geval was het G). Ik denk dat je nog eens even goed moet kijken, hij zit namelijk als je in de stoel zit boven je rechter knie, weggestopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elero

Elero

Nieuw lid
12 december 2020
6
2
3
Land
Netherlands
Als het goed is heb je nu de verkeerde module voor je. Elke 9N(3) is geleverd met onderdeelnummer 6Q0 959 433 en dan nog iets erachter (in mijn geval was het G). Ik denk dat je nog eens even goed moet kijken, hij zit namelijk als je in de stoel zit boven je rechter knie, weggestopt.

Het is gelukt! Om eventuele andere personen met hetzelfde probleem te kunnen helpen, zal ik beschrijven hoe ik tot dit resultaat ben gekomen.

De verwarring in mijn vorige bericht is ontstaan doordat googlen op het nummer '6Q1 937 049 D' resultaten met de woorden 'comfort module' oplevert, waardoor ik ervan uitging dat dit de comfort module was die ik wilde vervangen. Vreemd dat deze module dan ook een comfort module genoemd wordt.

Op het Duitse forum polo9n.info las ik dat er verschillende varianten bestaan van deze 6Q0 959 433 E comfortmodule, namelijk H01 en H02. De H01 variant communiceert volledig via CAN-BUS. De H02 communiceert via LIN-BUS. De module die ik besteld had is de H02 variant.

Toen ik opnieuw op zoek ging naar de comfort module, kon ik deze niet zien zitten. Dit zag ik:
IMG_20201220_170224.jpg

Aan de hand van jouw reactie en een handleiding op polo9n.info (http://www.polo9n.info/Wissen/anleitungen/einbau-original-ffb-in-den-polo-9n) ben ik erachter gekomen dat de module achter het 'ventilatiemondstuk' zit, op de plek waar ik de rode markering heb gezet.

De comfortmodule die in mijn auto zat heeft het nummer 6Q0 959 433 G variant H02. Omdat ik een twee-deurs polo heb zonder alarm, had mijn module maar één aansluiting en dus ook maar één kabel. De nieuwe module heeft 3 aanslutingen. De 2 andere aanslutingen heb ik onaangesloten gelaten.

Het inleren van de sleutel was erg eenvouding en ging precies zoals je beschreven hebt.

Het enige probleem wat ik nu heb is dat het linkerraam opengaat met het knopje voor het rechterraam en andersom (vermoedelijk omdat de donorauto een Britse auto is). Zit dit (lhd/rhd auto) ook in de zogenaamde softcoding verwerkt? Is het mogelijk de softcoding aan te passen zonder gebruik te maken van een dure VAGCOM kabel? Anders zal ik dit bij een (in VAG gespecialiseerd) garagebedrijf laten doen. Kan ik in dat geval ergens vinden waaruit de softcoding is opgebouwd, zodat ik bij de garage kan aangeven welke code ik erop wil hebben? Ik heb een lijstje gevonden op: https://forum.obdeleven.com/thread/86/coding-adaptations
Weet jij of dit voor de Polo 9N dezelfde codes zijn of heb je een idee waar ik deze kan vinden? :)
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 

Peet_B

Premium lid
Spritmonitor.de
30 maart 2020
282
193
69
's Hertogenbosch
Land
Netherlands
Accountnummer Spritmonitor.de
Spritmonitor.de
Het is gelukt! Om eventuele andere personen met hetzelfde probleem te kunnen helpen, zal ik beschrijven hoe ik tot dit resultaat ben gekomen.

De verwarring in mijn vorige bericht is ontstaan doordat googlen op het nummer '6Q1 937 049 D' resultaten met de woorden 'comfort module' oplevert, waardoor ik ervan uitging dat dit de comfort module was die ik wilde vervangen. Vreemd dat deze module dan ook een comfort module genoemd wordt.

Op het Duitse forum polo9n.info las ik dat er verschillende varianten bestaan van deze 6Q0 959 433 E comfortmodule, namelijk H01 en H02. De H01 variant communiceert volledig via CAN-BUS. De H02 communiceert via LIN-BUS. De module die ik besteld had is de H02 variant.

Toen ik opnieuw op zoek ging naar de comfort module, kon ik deze niet zien zitten. Dit zag ik:
IMG_20201220_170224.jpg

Aan de hand van jouw reactie en een handleiding op polo9n.info (http://www.polo9n.info/Wissen/anleitungen/einbau-original-ffb-in-den-polo-9n) ben ik erachter gekomen dat de module achter het 'ventilatiemondstuk' zit, op de plek waar ik de rode markering heb gezet.

De comfortmodule die in mijn auto zat heeft het nummer 6Q0 959 433 G variant H02. Omdat ik een twee-deurs polo heb zonder alarm, had mijn module maar één aansluiting en dus ook maar één kabel. De nieuwe module heeft 3 aanslutingen. De 2 andere aanslutingen heb ik onaangesloten gelaten.

Het inleren van de sleutel was erg eenvouding en ging precies zoals je beschreven hebt.

Het enige probleem wat ik nu heb is dat het linkerraam opengaat met het knopje voor het rechterraam en andersom (vermoedelijk omdat de donorauto een Britse auto is). Zit dit (lhd/rhd auto) ook in de zogenaamde softcoding verwerkt? Is het mogelijk de softcoding aan te passen zonder gebruik te maken van een dure VAGCOM kabel? Anders zal ik dit bij een (in VAG gespecialiseerd) garagebedrijf laten doen. Kan ik in dat geval ergens vinden waaruit de softcoding is opgebouwd, zodat ik bij de garage kan aangeven welke code ik erop wil hebben? Ik heb een lijstje gevonden op: https://forum.obdeleven.com/thread/86/coding-adaptations
Weet jij of dit voor de Polo 9N dezelfde codes zijn of heb je een idee waar ik deze kan vinden? :)
Als je de softcoding hebt vervangen door de originele softcoding in jouw auto (moet je de viercijferige pincode van je auto voor hebben dacht ik) dan zou alles moeten functioneren naar behoren. Er zijn geen specifieke UK/EU modellen met dezelfde onderdeelnummers. Je zou evt. dit nog kunnen checken (zie foto)Screenshot 2020-12-22 at 12.19.08.png