[Polo 6R] Retrofit Multifunctioneel stuur + welke?

Ik ben echt scheel aan het worden... Bedankt. Heb ondertussen wat pinnetjes besteld :) Dat is het laatste wat ik mis. Dus nu wachten tot alles geleverd wordt, van stuur tot pinnetjes. En nog 1 belangrijk dingetje een 12v -> 5v USB inline converter, zodat ik mijn iPhone kan opladen tijdens het rijden. Voorheen deed ik dit via MDI, maar die kon al niet genoeg stroom leveren, dus met muziek + navigatie liep de accu nog langzaam leeg.

Als ik dan toch binnenkort het stuur ga inbouwen, dan kan ik die meteen mee inbouwen. Dit komt dan dus achter het dashboard te liggen, want ik vind het verschrikkelijk om kabels te hebben hangen in mijn middenconsole naar de sigarettenaansteker.
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Wat is de status op dit moment?
Het lijkt mij ook wel wat om een MF-stuur aan te schaffen maar het moet wel goed te doen zijn.
Als jou ervaring positief is ga ik ook aan de slag.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 70pk BMT Comfortline 
Zo, nou, weer een lekker late update. Maar om alles compleet te maken dan even het overzicht van hoe ik het heb ingebouwd.

1. Allereerst de eervolle vermeldingen:
  • Iichel, die me snel en goed geholpen heeft toen alles niet zo goed ging als van tevoren gedacht (kom ik later op terug)
  • Iedereen die me in de verschillende topics tips en hints gegeven heeft.

2. Mijn auto-configuratie is:
  • VW Polo 1.2 TSI Comfort Edition (Comfort Line)
  • RCD310
  • 9W7 Bluetooth Module
De bluetooth module zat niet standaard in mijn Polo, dus die heb ik ongeveer een maand voor het multifunctionele stuur ingebouwd. Dat is echter niet zo moeilijk, omdat er niet gesoldeerd hoeft te worden en je alleen de kabels tussen de bestaande connectoren moet zetten. De bijbehorende microfoon pastte ook meteen in de hemelverlichting, zonder dat er aanpassingen gedaan moesten worden, dus ook dat was simpel.

3. Onderdelen benodigd om een MFSW in te bouwen:
  1. MFSW naar keuze. Ik ben voor de GTD versie gedaan, aangezien deze een neutraal stiksel heeft (grijs), en ik rood niet vind passen bij een 'simpele' 1.2 TSI. Verder heeft de GTD versie ook halfmat aluminium accenten bij de knoppen, wat ik zelf mooier vind dan hoogglans zwart.
  2. Airbag voor MFSW. De airbag van het standaard (niet MFSW) stuur past niet
  3. Stuurapparaat voor de toetsen. Koop je een stuur compleet met airbag dan kun je er vanuit gaan dat deze er al in zit.
  4. 2 Quadlock connectors om nieuwe kabels aan te sluiten. (Ik heb er meteen 10 gekocht, scheelde niet veel in prijs).
  5. Extra spulletjes, zoals een soldeerbout, tin, kniptang, tie-wraps, etc.

4. Inbouwen van het stuur:
  1. De manual die ik heb gebruikt is deze
  2. Vergeet zeker niet de accu los te halen. Je zou anders problemen kunnen krijgen met een airbag die spontaan ploft (als is de kans klein).
  3. Het programmeren in VCDS staat hieronder.

5. Programmeren:
  • Over het algemeen legt de handleiding goed uit hoe je je modules in VCDS moet programmeren, maar een paar dingetjes zijn vergeten, (zeker wanneer je bv. niet de specifieke telefoon-antenne hebt geïnstalleerd etc. waardoor je foutmeldingen in VCDS krijgt:
    • 9457171 - Right audio channel for speech/telephone
      B104E 13 [008] - Short to GND
    • 9457937 - Telephone baseplate
      B1051 11 [009] - Short to Ground
    • 9458449 - Cellular Antenna
      B1053 11 [009] - Short to Ground

    • Voor alle 3 de meldingen is de oplossing simpel. Schakel in VCDS module 77: Telephone uit dat je deze dingen hebt geïnstalleerd, delete de foutcodes en het is opgelost.

6: Klaar, netjes toch lijkt me:
full



7: De problemen waar ik tegenaan ben gelopen:
  • Tijdens de installatie:
    • Het aansluiten van de 2 extra kabels moet gebeuren aan 1 van de 2 stekkers bij de boordcomputer. Daat kun je niet gewoon een connector bijpluggen, omdat hij op een bestaande kabel moet worden aangesloten. Je kan hem ook niet solderen bij de connector zelf, want daar is te weinig ruimte voor. Dus moet daar een stukje kabel gestript worden. Helaas is de kabel daar niet al te dik, en heb ik hem door midden getrokken, en moest ik daarna weer alles aan elkaar solderen. Onvoorzien probleem, maar op te lossen.
  • Na de installatie:
    • Ik kreeg een hoop foutmeldingen in VCDS en de PDC en claxon werkte niet, ook niet na het programmeren van VCDS.
      • De Claxon werkt door middel van een metalen ring op de airbag unit, die dan via de connector naar de control unit gaat. De stekker op die metalen ring was echter losgeschoten, dus registreerde hij geen contact wanneer je probeerde te claxoneren. Connector terug op de ring gezet en dat werkte weer.
      • De foutcodes waren dingen als: No Signal/Communication op de Radio, Parking Assistance (PDC), Media Player (MDI), etc.
        Ik schrok me natuurlijk kapot, wie weet had ik wel iets kapot gemaakt, zoals de BCM. Na een dag lang zoeken (met tips van Iichel), ben ik erachter gekomen dat de kabel van de PDC was losgeschoten bij de zekeringskast, en dus geen contact meer met de zekering maakte. Deze weer terug geplaatst, en de foutcodes gewist. Ze bleven gelukkig weg en de PDC werkte ook weer zoals het moet.

7: Conclusie
Het is goed te doen om een MFSW zelf in te bouwen. Je moet een beetje lenig zijn om de kabels aan te sluiten bij de BCM en je moet goed zijn met een soldeerbout. Schrik verder ook niet wanneer je wat foutmeldingen krijgt in VCDS achteraf, dat is logisch, omdat de module nog geprogrammeerd moet worden. Werkt er iets niet, dan systematisch alles nalopen met wat je gedaan hebt of waar je in de buurt bent geweest.

8: De knoppen functioneren als volgt:
  • Links: Volume omhoog/omlaag, voice control, telefoon opnemen/ophangen.
  • Rechts: Boordcomputer bladeren door de verschillende weergaves (omhoog/omlaag) en het switchen van 1 naar 2 en vice versa, en ook het resetten van de opgeslagen gegevens (zoals je normaal op de rechter ruitenwisser pook kan doen).
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
  • Leuk
Waarderingen: Tarabass en iichel
8: De knoppen functioneren als volgt:
  • Links: Volume omhoog/omlaag, voice control, telefoon opnemen/ophangen.
  • Rechts: Boordcomputer bladeren door de verschillende weergaves (omhoog/omlaag) en het switchen van 1 naar 2 en vice versa, en ook het resetten van de opgeslagen gegevens (zoals je normaal op de rechter ruitenwisser pook kan doen).

Na lang zoekwerk, toch eindelijk dit antwoord gevonden. Zocht al een tijdje naar wat die rechterknoppen deden...
Dus als ik het goed begrijp hoef ik niet een nieuwe/andere BCM om die rechterknoppen werkend te krijgen?
Je moet alleen met je "fikken" (quote @iichel) van die knoppen van je ruitenwisser afblijven.Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
Maar als ik die dan omwissel.. En op een of andere vage reden ben ik die op me stuur kwijt, vanwege een reset of iets. Hoe krijg ik dan die knoppen weer werkend op me stuur? Moet ik ze dan opnieuw laten inleren doormiddel van VCDS? Of kan dat veel gemakkelijker?
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!