Zo, nou, weer een lekker late update. Maar om alles compleet te maken dan even het overzicht van hoe ik het heb ingebouwd.
1. Allereerst de eervolle vermeldingen:
- Iichel, die me snel en goed geholpen heeft toen alles niet zo goed ging als van tevoren gedacht (kom ik later op terug)
- Iedereen die me in de verschillende topics tips en hints gegeven heeft.
2. Mijn auto-configuratie is:
- VW Polo 1.2 TSI Comfort Edition (Comfort Line)
- RCD310
- 9W7 Bluetooth Module
De bluetooth module zat niet standaard in mijn Polo, dus die heb ik ongeveer een maand voor het multifunctionele stuur ingebouwd. Dat is echter niet zo moeilijk, omdat er niet gesoldeerd hoeft te worden en je alleen de kabels tussen de bestaande connectoren moet zetten. De bijbehorende microfoon pastte ook meteen in de hemelverlichting, zonder dat er aanpassingen gedaan moesten worden, dus ook dat was simpel.
3. Onderdelen benodigd om een MFSW in te bouwen:
- MFSW naar keuze. Ik ben voor de GTD versie gedaan, aangezien deze een neutraal stiksel heeft (grijs), en ik rood niet vind passen bij een 'simpele' 1.2 TSI. Verder heeft de GTD versie ook halfmat aluminium accenten bij de knoppen, wat ik zelf mooier vind dan hoogglans zwart.
- Airbag voor MFSW. De airbag van het standaard (niet MFSW) stuur past niet
- Stuurapparaat voor de toetsen. Koop je een stuur compleet met airbag dan kun je er vanuit gaan dat deze er al in zit.
- 2 Quadlock connectors om nieuwe kabels aan te sluiten. (Ik heb er meteen 10 gekocht, scheelde niet veel in prijs).
- Extra spulletjes, zoals een soldeerbout, tin, kniptang, tie-wraps, etc.
4. Inbouwen van het stuur:
- De manual die ik heb gebruikt is deze
- Vergeet zeker niet de accu los te halen. Je zou anders problemen kunnen krijgen met een airbag die spontaan ploft (als is de kans klein).
- Het programmeren in VCDS staat hieronder.
5. Programmeren:
- Over het algemeen legt de handleiding goed uit hoe je je modules in VCDS moet programmeren, maar een paar dingetjes zijn vergeten, (zeker wanneer je bv. niet de specifieke telefoon-antenne hebt geïnstalleerd etc. waardoor je foutmeldingen in VCDS krijgt:
- 9457171 - Right audio channel for speech/telephone
B104E 13 [008] - Short to GND
- 9457937 - Telephone baseplate
B1051 11 [009] - Short to Ground
- 9458449 - Cellular Antenna
B1053 11 [009] - Short to Ground
- Voor alle 3 de meldingen is de oplossing simpel. Schakel in VCDS module 77: Telephone uit dat je deze dingen hebt geïnstalleerd, delete de foutcodes en het is opgelost.
6: Klaar, netjes toch lijkt me:
7: De problemen waar ik tegenaan ben gelopen:
- Tijdens de installatie:
- Het aansluiten van de 2 extra kabels moet gebeuren aan 1 van de 2 stekkers bij de boordcomputer. Daat kun je niet gewoon een connector bijpluggen, omdat hij op een bestaande kabel moet worden aangesloten. Je kan hem ook niet solderen bij de connector zelf, want daar is te weinig ruimte voor. Dus moet daar een stukje kabel gestript worden. Helaas is de kabel daar niet al te dik, en heb ik hem door midden getrokken, en moest ik daarna weer alles aan elkaar solderen. Onvoorzien probleem, maar op te lossen.
- Na de installatie:
- Ik kreeg een hoop foutmeldingen in VCDS en de PDC en claxon werkte niet, ook niet na het programmeren van VCDS.
- De Claxon werkt door middel van een metalen ring op de airbag unit, die dan via de connector naar de control unit gaat. De stekker op die metalen ring was echter losgeschoten, dus registreerde hij geen contact wanneer je probeerde te claxoneren. Connector terug op de ring gezet en dat werkte weer.
- De foutcodes waren dingen als: No Signal/Communication op de Radio, Parking Assistance (PDC), Media Player (MDI), etc.
Ik schrok me natuurlijk kapot, wie weet had ik wel iets kapot gemaakt, zoals de BCM. Na een dag lang zoeken (met tips van Iichel), ben ik erachter gekomen dat de kabel van de PDC was losgeschoten bij de zekeringskast, en dus geen contact meer met de zekering maakte. Deze weer terug geplaatst, en de foutcodes gewist. Ze bleven gelukkig weg en de PDC werkte ook weer zoals het moet.
7: Conclusie
Het is goed te doen om een MFSW zelf in te bouwen. Je moet een beetje lenig zijn om de kabels aan te sluiten bij de BCM en je moet goed zijn met een soldeerbout. Schrik verder ook niet wanneer je wat foutmeldingen krijgt in VCDS achteraf, dat is logisch, omdat de module nog geprogrammeerd moet worden. Werkt er iets niet, dan systematisch alles nalopen met wat je gedaan hebt of waar je in de buurt bent geweest.
8: De knoppen functioneren als volgt:
- Links: Volume omhoog/omlaag, voice control, telefoon opnemen/ophangen.
- Rechts: Boordcomputer bladeren door de verschillende weergaves (omhoog/omlaag) en het switchen van 1 naar 2 en vice versa, en ook het resetten van de opgeslagen gegevens (zoals je normaal op de rechter ruitenwisser pook kan doen).