Polo 1.0 MPI 60 PK (bj 2014) chiptunen?

Ik heb zelf geen ervaring met chippen, maar denk dat je dat ook niet echt zult voelen.. 16Nm extra is ook niet heel veel. Ik had ooit een 6r met 112Nm en rij nu een 6c met 160Nm (weliswaar met turbo), maar het verschil tussen deze 2 voel ik wel.
Oké bedankt, ik twijfel nog steeds maar ik ga er toch 3-4 jaar mee rijden dus denk dat ik in juli het gokje waag om hem te laten chiptunen en dan laat ik wel weten of ik het verschil merk :)
 
Volkswagen  Golf MK7.5 GTI Performance  2.0 TSI 245PK / 370Nm 
En als het koppel van 108 naar 124 gaat, is dat de moeite dan? Dat is namelijk voor mijn auto zo. Sorry dat ik het in dit topic allemaal vraag maar ik vond dit topic en dacht er geen nieuwe over te maken.
Van 108 naar 124NM ga je ook niet veel van voelen. Als jouw motor geen Turbo heeft valt er niet veel te tunen. Of het geld de moeite waard is, bepaal je uiteindelijk zelf.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Jay511 en JensV
Heb zonet een afspraak gemaakt voor 13 juni om hem te laten chiptunen, heb wat van de prijs afgekregen omdat ik samen met mijn vader zijn auto ga en dit heeft mij wel overtuigd om het gokje te wagen. Ik laat erna wel weten wat ik ervan vind en of het voor mij het waard was.
 
Volkswagen  Golf MK7.5 GTI Performance  2.0 TSI 245PK / 370Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Allison6R
Heb zonet een afspraak gemaakt voor 13 juni om hem te laten chiptunen, heb wat van de prijs afgekregen omdat ik samen met mijn vader zijn auto ga en dit heeft mij wel overtuigd om het gokje te wagen. Ik laat erna wel weten wat ik ervan vind en of het voor mij het waard was.
Succes.
Ben benieuwd
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Het is trouwens bij BR-Performance, zij wisten mij te vertellen dat de 20PK inderdaad niet heel veel lijkt op het eerste zicht en ze het bij een auto met meer pk's wel afraden, maar omdat dit een 60PK is en niet een heel zware auto (1 ton) het wel een merkbaar verschil zal zijn. Of dit een verkoopspraatje was zal ik wel merken na de chiptune :sweatsmile: Mijn vader daarentegen zal van 85PK naar 130 PK gaan en van 160 Nm naar 220 Nm dus dat zal wel een zeer groot verschil zijn.
 
Volkswagen  Golf MK7.5 GTI Performance  2.0 TSI 245PK / 370Nm 
Een maatje van mij heeft een 60PK Citigo naar 85pk laten tunen... Een toename van 25pk... Klinkt heel stoer, echter wordt de 60PK flink geknepen in de hogere toeren, dus je merkt het alleen als je flink doorhaalt naar 5000rpm plus, de vraag is waar en hoe vaak je dat gaat doen, invoegen op de snelweg misschien?

Mijn 1.2 TDI (turbo diesel dus) ging van 75PK naar 100PK, ook een toename van 25PK, maar daar steeg ook het koppel met ruim 50NM, en dat voelt gelijk als een wereld van verschil, ook bij de 'normale' toerentallen. Terwijl bij de Citigo het koppel steeg met iets van 7-8nm.

Dus wat hierboven al gezegd is: chiptunen heeft veel meer zin bij een turbomotor, alleen wij kunnen niet voor je bepalen of je het je geld waard vindt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Mijn advies: Doe waar je jezelf goed bij voelt.
Zoals mensen al zeggen, je PK's zullen wel toenemen maar de beperkte toename aan Nm zal je een grote teleurstelling geven.
Als ik jou was zou ik de midden demper verwijderen. Zal hij niet sneller van worden maar wel sneller klinken. Vroem Vroem!
Hier mijn resultaat:

 
Volkswagen  Polo 6r Highline R-Line DSG Schuifdak  1.4 86pk 
Het is trouwens bij BR-Performance, zij wisten mij te vertellen dat de 20PK inderdaad niet heel veel lijkt op het eerste zicht en ze het bij een auto met meer pk's wel afraden, maar omdat dit een 60PK is en niet een heel zware auto (1 ton) het wel een merkbaar verschil zal zijn. Of dit een verkoopspraatje was zal ik wel merken na de chiptune :sweatsmile: Mijn vader daarentegen zal van 85PK naar 130 PK gaan en van 160 Nm naar 220 Nm dus dat zal wel een zeer groot verschil zijn.

Dat verschil van je vader zal zeker goed merkbaar zijn.
Een vriend van mij heeft zijn 1.2 TSI 6c ook laten chiptunen. Pittig bakkie wordt het dan ineens.
 
Volkswagen  Polo 6r Highline R-Line DSG Schuifdak  1.4 86pk 
  • Leuk
Waarderingen: JensV
Ik ben erg benieuwd @JensV naar je resultaten. Eigenlijk ben ik ook benieuwd wat het doet voor je brandstofverbruik.
Houd je dat een beetje bij?
Jij hebt hetzelfde blok als mij? 1.2 44kW 60PK ?
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Ik ben erg benieuwd @JensV naar je resultaten. Eigenlijk ben ik ook benieuwd wat het doet voor je brandstofverbruik.
Houd je dat een beetje bij?
Jij hebt hetzelfde blok als mij? 1.2 44kW 60PK ?
Ik verbruik naar mijn werk met sportieve rijstijl (optrekken tot 3500/4000) 6.2L/100km gemiddeld op dit moment, gemengd verkeer. ( ong. 24km)
Dus zal er op letten na het chippen :) En klopt dat blok heb ik ook.
Van de prestaties verwacht ik echter geen mirakel maar hoop toch wel iets te merken in ieder geval.
 
Volkswagen  Golf MK7.5 GTI Performance  2.0 TSI 245PK / 370Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Myfirstcar en Allison6R
Gisteren dus laten chiptunen, 62PK naar 78PK en 23Nm koppel erbij (96 naar 119). Eerste indruk, je voelt het niet heel hard maar dat was te verwachten, maar... je voelt het wel en dat vind ik genoeg. 2e en 3e versnelling merk je het meest maar in 4e trok hij hiervoor helemaal niks en nu wel een beetje.
De curve ziet er mooi uit, deze krijg ik binnenkort op mail en kan ik dan pas posten.
Is het het geld waard?
Voor mij wel, ik had een kortingsactie en ik ga er wel enkele jaartjes mee rijden, het voelt ook wel iets vlotter aan dus dat was ook mijn bedoeling.
Als je verwachtingen niet te hoog liggen en als je er nog minstens 4 jaar mee gaat rijden zou ik het nog steeds doen.
Als je van plan bent binnen 1-2 jaar een nieuwe te kopen, zou ik gewoon rustig blijven verder rijden zoals nu tenzij je een zeer mooie kortingsactie krijgt of tenzij het geld je niet uitmaakt.

Over het verbruik kan ik momenteel nog niets zeggen, heb me even laten gaan de laatste ritjes en zal dus niet te vergelijken zijn, hierover kan ik binnenkort pas meer zeggen. Plus ik stap binnenkort ook over naar Super 98.
Service bij BR-Performance was zeer goed, alles mooi uitgelegd en vriendelijk personeel.
Stond nog een zeer mooie Polo op de brug van hun ook :)
1592140417516.png
 
Volkswagen  Golf MK7.5 GTI Performance  2.0 TSI 245PK / 370Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen en JayS
Ik weet niet hoe het met dit motortje zit. Maar ik vermoed hetzelfde als bij onze Up! 1.0 mpi. Daarbij is het vrij zinloos om hem te laten chippen van 60 naar 75 pk, omdat je het verschil pas merkt bij toerentallen die je normaal gesproken nooit gebruikt
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: #uranograu
Ik weet niet hoe het met dit motortje zit. Maar ik vermoed hetzelfde als bij onze Up! 1.0 mpi. Daarbij is het vrij zinloos om hem te laten chippen van 60 naar 75 pk, omdat je het verschil pas merkt bij toerentallen die je normaal gesproken nooit gebruikt
Dit vind ik een vrij subjectieve opmerking, vooral ook omdat het voor Jens blijkbaar niet zinloos is.
 
Ex: Volkswagen  Polo 6R GTI  & Polo AW 1.0 Highline Business R. Huidig: Mercedes Benz A 200 Limousine 
Dit vind ik een vrij subjectieve opmerking, vooral ook omdat het voor Jens blijkbaar niet zinloos is.
Hoezo subjectief, het gaat om puur feitelijke karakteristieken . Chiptuning van een motor zonder turbo levert in het algemeen nauwelijks iets op. In dit geval treedt het geringe verschil dan ook nog eens pas vanaf zo'n 6000 toeren op. Maw, op papier lijkt het nog wat, maar praktisch gezien heb je er niets aan. Uiteraard is het heel goed mogelijk dat er sprake is van een psychologisch effect. Zoals ik ook soms het idee heb dat mijn auto lekkerder rijdt na een wasbeurt ;)
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Je merkt het ook al bij circa 3500 rpm, niet gigantisch maar dat wisten we nu wel al.
Qua verbuik ook een licht verschil waar ik normaal bij woon-werk verkeer een 6,2L/100KM haal, haal ik nu 5,9 soms zelfs lager.
 
Volkswagen  Golf MK7.5 GTI Performance  2.0 TSI 245PK / 370Nm 
Je merkt het ook al bij circa 3500 rpm, niet gigantisch maar dat wisten we nu wel al.
Qua verbuik ook een licht verschil waar ik normaal bij woon-werk verkeer een 6,2L/100KM haal, haal ik nu 5,9 soms zelfs lager.
Dat kan, maar die waarneming correspondeert niet met de bijbehorende koppelkrommes. Dan zie je dat je pas na 5000 rpm iets zou merken. Daaronder is het verschil te gering om echt merkbaar te zijn.
 

Bijlagen

  • 428598BB-8C49-4A99-A97E-B31A45CBA318.jpeg
    428598BB-8C49-4A99-A97E-B31A45CBA318.jpeg
    693.6 KB · Weergaven: 26
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ik rijd regelmatig met onze tweede auto, een Up! 60 pk. Gezien het vermogen valt het me nog alleszins mee, moet ik zeggen. Uiteraard moet je er rekening mee houden bij invoegen, een weg oprijden bij naderend verkeer, enz. Maar als je gewoon wat meer geduld hebt en zo nodig even terugschakelt, is het best te doen.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Dat kan, maar die waarneming correspondeert niet met de bijbehorende koppelkrommes. Dan zie je dat je pas na 5000 rpm iets zou merken. Daaronder is het verschil te gering om echt merkbaar te zijn.
Interessant, je zou denken dat met een toename van 1/3e ten opzichte van het originele vermogen, je dit wel zou moeten merken. Maar in jou geval valt dit dus tegen? Even aannemend dat deze uitdraai van jezelf is.
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!