Op welk merk band rolt de GTI?

Ik ben van mening dat er onder een sportieve auto een sportieve band hoort en ik wil mij veilig over de weg verplaatsen. Vandaar ik in de winter naar winterbanden overstap. Wij gaan niet op wintersport, maar komen zo nu en dan in Duitsland. Mijn vorige auto had zomerbanden (19") en 120 PK op de voorwielen en toch al een paar keer meegemaakt dat ik de wijk niet uitkwam wegens onvoldoende grip bij slecht weer in de winter. Ik zit veel op de weg, al rijd ik dan de zakelijke auto, en kan uit ervaring zeggen dat een winterband in de winterperiode voordeel biedt. Nu met de Polo GTI ga je sportiever rijden (daarvoor hebben wij deze auto ook gekozen) en vind ik bezuinigen op banden een verkeerde keuze. Het kan inderdaad in de winter warmer worden dan 7 graden, maar dat weegt niet op tegen de voordelen van een winterband bij de temperaturen onder de 7 graden. Het gaat er mij wel om dat ik niet teveel sportiviteit inlever bij de keuze van een winterband. Vandaar ook mijn vraag of iemand al ervaring op heeft gedaan met winterbanden op onze GTI's.
 
Volkswagen  Polo GTI  2.0 
  • Leuk
Waarderingen: Singer
Ik ben van mening dat er onder een sportieve auto een sportieve band hoort en ik wil mij veilig over de weg verplaatsen. Vandaar ik in de winter naar winterbanden overstap. Wij gaan niet op wintersport, maar komen zo nu en dan in Duitsland. Mijn vorige auto had zomerbanden (19") en 120 PK op de voorwielen en toch al een paar keer meegemaakt dat ik de wijk niet uitkwam wegens onvoldoende grip bij slecht weer in de winter. Ik zit veel op de weg, al rijd ik dan de zakelijke auto, en kan uit ervaring zeggen dat een winterband in de winterperiode voordeel biedt. Nu met de Polo GTI ga je sportiever rijden (daarvoor hebben wij deze auto ook gekozen) en vind ik bezuinigen op banden een verkeerde keuze. Het kan inderdaad in de winter warmer worden dan 7 graden, maar dat weegt niet op tegen de voordelen van een winterband bij de temperaturen onder de 7 graden. Het gaat er mij wel om dat ik niet teveel sportiviteit inlever bij de keuze van een winterband. Vandaar ook mijn vraag of iemand al ervaring op heeft gedaan met winterbanden op onze GTI's.
ik heb Bridgestone Blizzak als winterband, tja ervaring.... het is het gewoon net niet op een winterband rijden haha
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Ja elk voordeel.... Ik denk dat je op crossclimates een stuk sportiever rijdt dan op winterbanden. Als ik onder alle omstandigheden de auto zou moeten gebruiken en/of op wintersport gaan, zou het anders liggen. Nu worden het waarschijnlijk dus crossclimates als de banden aan vervanging toe zijn. Ben bang dat echte high performance banden zoals PS 4+ onder winterse omstandigheden oncomfortabel hard zijn. En daarvoor is met mijn rijgedrag ook niet echt de noodzaak aanwezig
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Heb Nexen onder de Polo geleverd gekregen. Vergeleken met de Contentals op mijn vorige maken deze iets meer rijgeluid. Valt me daarnaast ik dat de banden net minder grip lijken te hebben, bijvoorbeeld met optrekken. Schijnen gemaakt van een harder rubber te zijn... Rij ze op en dan gooi ik er een ander, beter?, merk onder.
 
Volkswagen  AW  1.0 TSI 115pk DSG 
Ook een optie: in de winter met all seasons (Michelin Crossclimate) en in de zomer met de performance banden (Continental SportContact) rijden. Je ondervind dan niet de nadelen van een winterband (week stuur gevoel, bij hogere temperaturen minder effectief) en behoud toch de veilige eigenschappen tijdens slechte weersomstandigheden. En in de zomer de performance banden eronder om lekker te kunnen hoeken en na een getunede chip het vermogen fatsoenlijk op de weg te krijgen.
 
Volkswagen  Polo GTI  2.0 
  • Leuk
Waarderingen: ShaRule
Geen probleem om dat vermogen op de weg te krijgen en houden, als je maar eenmaal rijdt. Vanuit stilstand zul je altijd wheelspin hebben bij vol gas of zelfs wheel hop (gestuiter) bij een getunede. Dat laatste heb ik laatst ondervonden bij het uittesten van de launch control. Heeft dus geen enkele zin, ongeacht wat voor banden je hebt.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
@Rosinfield: Maar je hebt de combinatie all season en jouw huidige vermogen nog niet uitgeprobeerd. Een performance band kan hier veel beter mee overweg. Maar ik geef toe, dat zelfs mijn Conti SportContact wheel hop heeft bij vol gas op licht vochtig wegdek (niet getuned). Volgens DriveAholic was dit een kenmerk van de Conti en gaat een Michelin hier beter mee overweg. In de zomer wil ik zeker met een performance band rijden, maar voor de winter ben ik er nog niet uit. Daarom nijg ik naar de all season te gaan voor in de winterperiode .
 
Volkswagen  Polo GTI  2.0 
Uiteraard presteert een high performance zomerband beter dan crossclimates, zeker onder high performance condities. Maar ik vrees dat je die wheel hop/spin zult houden bij volgas vertrekken, zeker bij meer dan standaard vermogen. Voor mij (nu op Primacy 3) was het reden om het bij die ene launch control te laten.
Ik zou dan zeker wel voor de cross climates gaan, omdat dat de meest sportieve all season band is. Michelin noemt ze niet voor niets zomerbanden met winter eigenschappen. Wie weet bevallen ze wel zo goed, dat je ze er onder laat ;)
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!