Onverklaarbaar gebonk

Lifaya

Bekend lid
172
62
58
Ik begin het een beetje zat te worden, mijn trouwe auto laat mij in de steek. Half jaar geleden koppeling moeten vervangen, maand geleden thermostaathuis, en wat er nu weer aan de hand is geen idee… de auto rijd fantastisch, trekt goed op, geen gekke geluiden, tot “het” komt. Dan is het net alsof mijn auto uit elkaar valt met een hoop herrie en geschud en gebonk.

Ik rijd veel kilometers, vaak rond de 150 km per dag. Vorige week deed die even een minuutje raar, ik wist niet of het het wegdek was of mijn auto, het was net alsof je over die ribbels reed in een tunnel, kleppend geluid en trillen. Dit was na 40km snelweg, merendeel 130 km per uur. Daarna nam ik mijn afslag en verdween het ook weer. Ik wist dus niet wat het probleem was.

Daarna nog ca 450 km gereden, is misschien nog 1 x gebeurd en kort, tot vandaag. Ik ging op weg naar werk, eenmaal op snelweg 130 km per uur en na ca 25 km 130 gereden te hebben begon die weer, maar ditmaal vele malen erger. Ik ging naar de pomp, controleerde alles en kon niks vinden. Geen gekke loshangende dingen, vreemde luchtjes of iets. Ik dacht ik probeer het nog een keer en ik reed rustig 100 en na 2 minuten begon die weer, werd nog erger dan daarvoor dus meteen de volgende afslag weer gepakt en met bonkend en kleppende herrie die dus van linksvoor kwam naar een pomp gereden en anwb gebeld. Daarna tijdens wachten probleemloos wat rondjes daar gereden en was bang dat anwb niks kon vinden.

Eenmaal anwb aanwezig, kon inderdaad niks vinden zo op het blote oog en we gingen rijden. Na 10 km snelweg nog steeds niks, hij reed toppie. ik wou nog even doorrijden want anders voel je je ook voor lul. Nou na ca 20 km 130 km per uur rijden voelde ik het weer beginnen, het begint eerst met licht tikkend geluid en trilling in het gas en dat werd steeds erger met meer herrie en gebonk. het zat in elk geval niet tussen mijn oren.

Hij ging het voorwiel controleren en er leek iets niet helemaal goed te zijn met de aandrijfas, maar hij wist het niet zeker, verder rijden adviseerde hij niet en dus een Berger gebeld. Ik baal hier natuurlijk ontzettend van, vooral omdat mijn auto verder fantastisch rijd maar dit komt gewoon echt niet uit…

Toevallig iemand hier die een idee heeft? Als het probleem niet aanwezig is, rijd de auto top. Geen vermogenverlies etc. Ook niet als dit probleem er wel is. Je hebt alleen het gevoel dat je auto uit elkaar valt :confounded:
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Dit komt mij heel bekend voor. Ik reed eens in mijn, toen net verlaagde Polo, door een diepe kuil in de snelweg en t was: PANG. Vervolgens bij alle snelheden boven de 110-120 begon er onder de auto iets heel naar te klapperen en te ratelen. Alsof de auto uit elkaar aan vallen was. Eenmaal thuis gekomen heb ik mn pa gevraagd om achter mij aan te rijden de snelweg op om te kijken of hij iets kon zien klapperen onder de auto of dat misschien 1 van de wielen raar deed (nergens een speling voelbaar trouwens). Nu komt het: Ik reed de snelweg op en zodra ik 120 reed begon mn pa keihard te lachen en te seinen: Mijn motorbeschermplaat was los gekomen aan de achterkant. Het beugeltje waarmee deze vast zit in het subframe was lam geworden en had los gelaten. Het resultaat was dat bij 120kmh de bodemplaat begon te klapperen tegen het subframe aan. Dit gaf een best akelig en hard geluid. Motor beschermplaat met een tywrap vast gezet en het geluid was verdwenen.

Overigens was het niet zichtbaar als je onder de auto keek bij het stilstaan, de motorbeschermplaat werd dan weer tegen het subframe aangedrukt door de elastische werking van kunststof. Ik zou als ik jou was meteen even naar de motorbeschermplaat kijken en vooral de achterkant daarvan om te zien of deze lof hangt (even met je vingers proberen de plaat naar beneden te drukken) is dit wel t geval: auto opkrikken en de plaat met een tywrapje vast maken aan je subframe. Daarna de garage vragen om dit definitief en goed op te lossen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroldd
Het gekke is dus dat ik prima 130 kan rijden, heb zeker 500 km probleemloos 130 gereden tussen de keren in en toen het gisteren gebeurde ook pas na 25 km 130 rijden en bij de tweede keer bleef het geluid ook rond de 50 km per uur. De 3e keer met anwb was die juist weer geluidloos eenmaal onder de 70 km , er is dus geen pijl te trekken. Auto zou vandaag gebracht moeten worden bij de garage, ik hoop dat het iets kleins is, maar ik heb altijd pech helaas :rolleyes:
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Same hier! Mijn polo laat me de laatste tijd ook in de steek. Ben er helemaal klaar mee en garages zijn ook super laks. Iedereen zegt wat anders en ze vervangen van alles en het probleem blijft.

Ik heb ook altijd pech
 
Volkswagen  Polo  1.2 
Het gekke is dus dat ik prima 130 kan rijden, heb zeker 500 km probleemloos 130 gereden tussen de keren in en toen het gisteren gebeurde ook pas na 25 km 130 rijden en bij de tweede keer bleef het geluid ook rond de 50 km per uur. De 3e keer met anwb was die juist weer geluidloos eenmaal onder de 70 km , er is dus geen pijl te trekken. Auto zou vandaag gebracht moeten worden bij de garage, ik hoop dat het iets kleins is, maar ik heb altijd pech helaas :rolleyes:
Controleer eerst je motorbeschermplaat maar eens. Dat kost niks en de kans is groot dat t je probleem meteen oplost!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
De auto schud ook gigantisch wanneer het aanwezig is, niet alleen herrie. Maar ik heb naar mijn weten geen beschermplaat onder het blok. Alles is voor het oog in elk geval goed.

Tot zover geen succes, garage heeft het probleem nog niet gevonden. Ze hebben ook geen tijd om een proefrit te maken en ik heb gezegd dat dit wel even kan duren als je 130 rijd voor het probleem eenmaal aanwezig is. Mocht het te lang duren breng ik hem zelf wel bij een andere garage , en dan rijd ik wel binnendoor ofzo.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
ik kan mij nog 1 kwaaltje herinneren van de Seat Ibiza 1.2TDI, namelijk dat het subframe nog wel eens op onzichtbare plaatsen wil scheuren. Dit veranderd dan behoorlijk de krachtlijnen door het subframe en ik kan mij goed inbeelden dat dit zich kan openbaren in de klachten door jou omschreven. Maar vooralsnog, vraag de garage eerst even om de motorbeschermplaat te inspecteren. Deze zit STANDAARD op een 1.2TDI
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
bij mijn auto zit de plaat er niet meer onder als het goed is, deze is bij de vorige eigenaar eraf gegaan, door schade of andere reden. Rijd al 4,5 jaar zonder. Je kan vanaf de onderkant zo in het blok kijken, neem aan dat deze plaat bedoeld word? Niet de plaat die over het blok heen zit?
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Maar een update of ook weer niet… nog steeds niks gevonden, weet niet of er inmiddels al langer mee gereden is door de garage, maar het is blijkbaar niet iets simpels, het is ook gewoon onmerkbaar net rijden als die goed rijd. Auto heeft geen beschermplaat onder.

Ik vind het echt klote want ben ontzettend afhankelijk van mijn auto, niet alleen werk maar ook een zieke moeder waar ik heen moet kunnen op elk moment… en de leenauto die ik van de garage heb zou 30 euro per dag moeten kosten en dat is niet weinig….
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
Ze kennen je ook een fiets mee geven,
30€ per dag is vrij netjes voor een huur auto.
Het is jou auto die kapot is, niet het probleem van de garage, hier op het forum lijkt wel of alles te duur is.
Nou ja, hij geeft aan dat z'n moeder ziek is dus het is alleen even een ritje naar haar en hij betaalt de benzine ga ik van uit.
 
Volkswagen  Polo 9N3 Optive  1.4 80pk 
Ik ben een vrouw Big Grin maar ik werk op 55 km afstand (110 km retour) en m’n ouders 43 km afstand (86km retour ) en met een fiets kom ik dan niet echt ver, ik ben echt afhankelijk van mijn auto. Werk 5/6 dagen per week en ga ca 4 x per week naar m’n ouders toe dus bedenk maar hoeveel ik ongeveer rijd.

Punt is dat er weinig garages in de omgeving zijn die leenautos hebben en ik daar dus echt afhankelijk van ben, ik kan niet bij een random garage mijn auto maken omdat ik vervangend vervoer nodig heb.

Het vervelende is dat zij vermoedelijk dus ook nog niet die rit op de snelweg hebben gedaan waardoor het dus nog langer duurt. Ik wou mijn auto eigenlijk ergens anders brengen maar die hebben helemaal geen tijd deze maand. Punt is dat het gewoon opgelost moet worden en ik zwem helaas niet in het geld, alles is al duur zat en heb nog niet eens een half jaar geleden de koppeling vervangen en een maand geleden thermostaathuis wat ook behoorlijk aantikt… ik wil dat mijn auto gewoon gemaakt word maar moet wel achterhaalt worden wat het probleem is.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 TDI , 110 PK 
  • Leuk
Waarderingen: SoloPolo
Ik weet niet waar je woont, maar autobedrijf de Groot (Veenendaal) heeft volgens mij gratis leenauto's beschikbaar.
Ik denk wel dat je eerst moet achterhalen waar het geluid vandaan komt voordat je de auto wegbrengt, anders blijf je garage facturen betalen.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!