Oliepeil controleren melding gaat niet weg

Status
Niet open voor verdere reacties.
okay, wat is dan de volgende stap?
Geen flauw idee? zekeringen nagecheckt niets is eruit gevlogen, het is toch heel erg vreemd nadat de ik de motorkapschakelaar aan elkaar verbonden heb dat in een keer de volgende probleem optreed. Het zou ergens aan moeten liggen, wat denk jij? want de ruitenwissers werken nu wel goed enkel als ik hem op stand 1 zet gebeurd er niets maar treedt de regensensor wel in werking, maar hij gaat niet 1x heen en weer zoals voorheen..

Met vriendelijke groet,
 
Volkswagen  Polo  - 
Denkt de auto dat de kap nog open is?
Dan werkt de ruitenwisser ook niet of niet goed.
Dat klopt inderdaad, de auto was in de war, alles is nu opgelost en interval staat nu netjes.

Het schijnt dus zo te zijn voor iemand die ooit dit probleem gaat krijgen, als je motorkapschakelaar niet werkt en je vult olie bij dan slaat je oliesensor dat niet op.

Vervang dus je motorkapschakelaar dat ga ik ook doen.
 
Volkswagen  Polo  - 
  • Leuk
Waarderingen: _Maarten_
Hmmm. lijkt toch wat meer aan de hand te zijn nu naar aanleiding van gisteren.

Zojuist op de snelweg viel de teller uit en kreeg ik "Storing ruitenwissers", maak mij nu wel zorgen.. krijg ook nu ook de volgende storing. Regensensor werkt nog steeds niet hij blijft maar heen en weer gaan, iemand die mee kan kijken via VCDS? tegen betaling geen probleem!

Er heeft zich gisteren zeker kortsluiting gevat, waardoor er nu verschillende problemen naar voren komen.
 

Bijlagen

  • j.png
    j.png
    2.4 MB · Weergaven: 10
  • 64902DD5-4301-43B4-B675-CC71ABA35772.png
    64902DD5-4301-43B4-B675-CC71ABA35772.png
    2.7 MB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo  - 
vervang eerst eens die motorkap sensor en kijk dan eens verder... paniek voetbal win je geen WK mee.
Al geprobeerd zojuist, maar de regensensor blijft vreemd doen blijft maar heen en weer gaan. En hij gaf een motorstoringslampje aan van de lamba sensor. Dat komt dus dat ik plus en min op elkaar had gezet van de motorkapschakelaar. Dat had ik dus nooit van mijn leven moeten doen daar zijn deze problemen aan te danken.
 
Volkswagen  Polo  - 
Ja hoor, ik zal even laten zien en uitleggen dat je geen plus en min met elkaar verbonden hebt. Maar ik voel me wel een beetje aangevallen dan reageer ik een beetje bot, met het doel om dingen wat duidelijker te maken.

Dus, we beginnen met een plaatje:

Screenshot 2022-11-29 at 19.59.56.png

Wat je gedaan hebt is een sensor nagebootst die een open of een gesloten contact geeft. Die sensor heet bij VW F266 en is open als de motorkap dicht is en gesloten als de motorkap open is. Die staat helemaal links op het plaatje. Wat jij gedaan hebt met je paperclip of whatever je gebruikt hebt is die sensor nagebootst door de signaaldraad met de massa te verbinden. Dat is precies wat de sensor ook zou moeten doen als die normaal werkt. Er is nooit sprake geweest van kortsluiting. Dat is foute aanname 1. Het is een massa schakeling en die kun je voor mijn part een week onder water zetten, daar ontstaat geen schade door.

Foute aanname 2 is dat er een plus en een min met elkaar verbonden zijn, er is namelijk helemaal geen plus in deze schakeling.

En foute aanname 3 is dat door een kortsluiting in de motorkap sensor een storing ontstaat in je lambda sensor. Die zijn op geen enkele manier met elkaar verbonden, en de auto heeft een heel goed zekeringenconcept dat ervoor zorgt dat een kortsluiting in regelapparaat A (de BCM) nooit kan leiden in directe problemen in een sensor die met regelapparaat B (in dit geval de ECU).

En dit begint allemaal met, en dat bedoel ik niet lullig maar constructief, dat je gewoon geen idee hebt wat je aan het doen bent.
Je loopt als een kip zonder kop rond, je raakt bij de minste of geringste error al in paniek, je post maar halve dingen en vertelt niet wat je gedaan hebt.
Je hebt geen flauw idee wat er aan de hand was en met de aanwijzingen die we je gegeven hebben kon je het nog steeds niet goed vinden.

En doordat je gewoon niet het overzicht hebt of kunt behouden, maak je allerlei foute aannames waardoor je denkt dat je 02 sensor op een of andere manier met je motorkap sensor verbonden is. Da's gewoon niet handig. Dat je dan toevallig een OBD scanner hebt maakt het alleen maar complexer in plaats van makkelijker. De OBD scanner is alleen maar een hulpmiddel en het is aan de gebruiker om de juiste conclusies te trekken.

Dus, even samenvattend:
- Geen kortsluting
- Geen relatie tussen motorkap sensor en 02 sensor, die zitten niet aan elkaar vast.
- Wat er met de ACC sensor aan de hand is, geen idee, databus missing message alleen zegt niet zoveel (sporadisch, intermittent, welke storing??)
- Wat er met de hendels aan de hand is, geen idee, maar 't kan gewoon domme pech zijn. Uitlezen van de BCM op storingen en meetwaardeblokken. Ik denk een kapotte hendel.
 
Ja hoor, ik zal even laten zien en uitleggen dat je geen plus en min met elkaar verbonden hebt. Maar ik voel me wel een beetje aangevallen dan reageer ik een beetje bot, met het doel om dingen wat duidelijker te maken.

Dus, we beginnen met een plaatje:

Screenshot 2022-11-29 at 19.59.56.png

Wat je gedaan hebt is een sensor nagebootst die een open of een gesloten contact geeft. Die sensor heet bij VW F266 en is open als de motorkap dicht is en gesloten als de motorkap open is. Die staat helemaal links op het plaatje. Wat jij gedaan hebt met je paperclip of whatever je gebruikt hebt is die sensor nagebootst door de signaaldraad met de massa te verbinden. Dat is precies wat de sensor ook zou moeten doen als die normaal werkt. Er is nooit sprake geweest van kortsluiting. Dat is foute aanname 1. Het is een massa schakeling en die kun je voor mijn part een week onder water zetten, daar ontstaat geen schade door.

Foute aanname 2 is dat er een plus en een min met elkaar verbonden zijn, er is namelijk helemaal geen plus in deze schakeling.

En foute aanname 3 is dat door een kortsluiting in de motorkap sensor een storing ontstaat in je lambda sensor. Die zijn op geen enkele manier met elkaar verbonden, en de auto heeft een heel goed zekeringenconcept dat ervoor zorgt dat een kortsluiting in regelapparaat A (de BCM) nooit kan leiden in directe problemen in een sensor die met regelapparaat B (in dit geval de ECU).

En dit begint allemaal met, en dat bedoel ik niet lullig maar constructief, dat je gewoon geen idee hebt wat je aan het doen bent.
Je loopt als een kip zonder kop rond, je raakt bij de minste of geringste error al in paniek, je post maar halve dingen en vertelt niet wat je gedaan hebt.
Je hebt geen flauw idee wat er aan de hand was en met de aanwijzingen die we je gegeven hebben kon je het nog steeds niet goed vinden.

En doordat je gewoon niet het overzicht hebt of kunt behouden, maak je allerlei foute aannames waardoor je denkt dat je 02 sensor op een of andere manier met je motorkap sensor verbonden is. Da's gewoon niet handig. Dat je dan toevallig een OBD scanner hebt maakt het alleen maar complexer in plaats van makkelijker. De OBD scanner is alleen maar een hulpmiddel en het is aan de gebruiker om de juiste conclusies te trekken.

Dus, even samenvattend:
- Geen kortsluting
- Geen relatie tussen motorkap sensor en 02 sensor, die zitten niet aan elkaar vast.
- Wat er met de ACC sensor aan de hand is, geen idee, databus missing message alleen zegt niet zoveel (sporadisch, intermittent, welke storing??)
- Wat er met de hendels aan de hand is, geen idee, maar 't kan gewoon domme pech zijn. Uitlezen van de BCM op storingen en meetwaardeblokken. Ik denk een kapotte hendel.


Dank voor je uitleg, ik zal even helder uitleggen wat ik gedaan heb. De kabel die vanuit de kabel komt vanuit de auto die normaal in de motorkapschakelaar gaat daar heb ik een paperclip ingezet en vervolgens in de andere ingang gezet. zie het als een stopcontact waar ik de paperclip in de linker aansluiting heb gedaan en de paperclip in de rechter aansluiting.. vervolgens gaf de MFD aan dat de motorkap open was en ging de storing weg van de olie. en ik reageer inderdaad panisch, omdat het echt heel erg vervelend is en ik bang ben voor verdere storingen.
 

Bijlagen

  • 123.jpeg
    123.jpeg
    23.5 KB · Weergaven: 1
Volkswagen  Polo  - 
ja dat heb je goed gedaan, even een seconde de paperclip erop houden was genoeg geweest. nu heeft de auto gezien dat de motorkap open is geweest en accepteert ie de oliewissel/bijvulling.
Hmmm... gerust hart hier, dan heb ik geen koortsluiting veroorzaakt. Gelukkig maar, wel vreemd dat als ik de ruitenwissers op de regensensor stand zet dat die heen en weer blijft gaan, vannochtend deed die het nog goed? en in de middag begon het probleem weer. Bij een autoscan komen ook geen storingen naar voren bij livedata, als ik de hendel omhoog zet dan geeft die wel bij regensenor value 1 aan, dat die dus geactiveerd is
 
Volkswagen  Polo  - 
Hoe doe ik dat? bedoel je gewoon livedata doormeten?
Niet om je goeie intentie/wil om het op te lossen omlaag te praten, maar ik denk dat je nu op het punt bent dat er beter iemand met VCDS naar je auto kan kijken die weet wat ie wel te zien moet krijgen/weet wat ie niet te zien moet krijgen als hij naar zijn computerscherm kijkt.
Werkt vele malen efficiënter dan steeds weer over en weer over het forum. Hoewel een forum hier in het algemeen wel voor is, heeft het ook zijn limitaties.

Wie er precies bij je in de buurt zit/je kan helpen durf ik niet te zeggen, maar er zijn genoeg kennisrijke mensen die door en door weten hoe het programma werkt.
Je gaf dit zelf ook al even aan dat iemand anders laten kijken een optie was, maar ik geloof dat dit nu wel echt de volgende stap is.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
  • Leuk
Waarderingen: Fran650s, iichel en Sal
Status
Niet open voor verdere reacties.
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!