Olie lek turbo, gasklephuis , buis , rook

Hoi allen,
Laatst heb ik last gehad van stinkende rook uit mijn uitlaat, vervolgens ben ik opzoek gegaan naar een olie lek en heb ik de buis van het kleppen huis naar de turbo los gekoppeld en zag ik olie hierin staan.

Ben langs de garage geweest en die vertelde mij dat het vrij normaal was dat mijn auto 1 liter verbruikte op 2500 km

Weet iemand toevallig de oorzaak of een oplossing van deze lekkage ?

Ik hoorde van mijn oom dat dit onderdeel wel eens verstopt kon zitten(zie foto )
IMG_2531.png


Of dat de turbo lek is.
Iemand die meer verstand heeft ?






IMG_2462.jpegIMG_2466.jpegIMG_2464.jpegIMG_2458.jpeg
 
Volkswagen  Polo 6C/6R  1.4 TSI 150pk 
Het is inderdaad zeer standaard dat er olie in de turboleiding staat. Dit is een klein beetje olie wat over het algemeen lekt door de keringen van de turbo zelf en zo in de inlaat terecht komt. Bij een diesel komt dit nog veel meer voor. De carterventilatie kan inderdaad kapot zijn, waardoor er olie verbrand wordt, dit zou dan komen omdat de carterdruk zo hoog wordt dat de olie langs keerringen geperst wordt bij bvb de turbo.
Komt de stank uit de uitlaat of uit de motorruimte?
 
Het is inderdaad zeer standaard dat er olie in de turboleiding staat. Dit is een klein beetje olie wat over het algemeen lekt door de keringen van de turbo zelf en zo in de inlaat terecht komt. Bij een diesel komt dit nog veel meer voor. De carterventilatie kan inderdaad kapot zijn, waardoor er olie verbrand wordt, dit zou dan komen omdat de carterdruk zo hoog wordt dat de olie langs keerringen geperst wordt bij bvb de turbo.
Komt de stank uit de uitlaat of uit de motorruimte?
Alle 2 pas wanneer mijn blok 100 graden word en ik trap hem aardig in dan ruik ik het in het motorruim.
 
Volkswagen  Polo 6C/6R  1.4 TSI 150pk 
Begin maar eens met het schoonmaken van de turbo en inlaat. Hierna de carterontluchting af te koppelen, het gat in de inlaat af te dichten en dan eens een stukje rijden en even flink gas geven. Zit er hierna weer olie in je inlaat, is het turbo hiervan de oorzaak. Zit er geen olie in je inlaat maar zit wel je motor onder de olie op de plek waar het slangetje van de carterontluchting los hangt? Dan is je carterontluchting kapot of de zuigerveren zijn versleten. Dit kun je controleren door het uitvoeren van een compressietest en een cilinder lektest. Als je zuigerveren behoorlijk versleten zijn, ga je veel blow-by, en dus veel carterdruk, krijgen. Carterdruk heeft een sterke oliegeur (mijn 1.2TSI heeft de carterontluchting kapot en deze stinkt behoorlijk bij een stationair draaiende motor).
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!