O2 sensor (lambdasonde) probleem

Goedendag,


Afgelopen december begon er tijdens het rijden op de snelweg een motorstoring lampje op mijn dashboard te knipperen. Op dat zelfde moment begon ik ook vermogen te verliezen. Waar ik 130 kmh reed, zakte dit helemaal terug naar 60kmh en werd ik geforceerd de vluchtstrook op te gaan. Na het opnieuw starten van de auto bleef het lampje nu branden (i.p.v. knipperen) en was het vermogen terug. Na contact met mijn garage gaven zij aan dat ik wel door kon rijden naar hun. Eenmaal weer een tijdje op de snelweg begon het lampje weet te knipperen en had ik weer geen vermogen. Auto weer opnieuw gestart en ik kon weer door rijden naar de garage. Bij de garage zijn vervolgens enkele bougies (en bobine dacht ik mij te herinneren) vervangen en is de storing verwijderd.


Nu bleef de storing een tijdje weg, maar is deze toch weer terug gekomen. Echter blijft het lampje nu gewoon branden en is hij sinds januari maar 1 keer gaan knipperen met vermogen verlies.


Na verschillende keren naar de garage te zijn gegaan om de auto uit te lezen (volgens hun kan ik ook gewoon doorrijden zonder schade aan de auto aan te brengen) willen zij nu de lambdasonde gaan vervangen. De auto geeft als foutmelding namelijk iedere keer P0130: O2 Sensor Circuit Bank 1 Sensor 1. Ze willen eerst de sensor voor de katalysator vervangen (€250 ex btw en ex man uren) en als dat niet werkt de sensor achter de katalysator (€270 ex btw en ex man uren). Dit is volgens hun de enige oplossing, maar zonder garantie van slagen. Nu vraag ik mij af of dit verstandig is, maar zelf heb ik geen verstand er van.


Wat ik verder merk aan de auto is dat deze net na het starten de eerste paar keer optrekken inhoudt. De eerste paar minuten schommelt het toerental ook als de auto stationair draait. Hierna rijdt de auto verder helemaal prima (naar mijn idee).


Een ander idee van de garage was om een tweedehands lambdasonde op de sloop te vinden om te testen of dit het probleem en de storing verhelpt. Mocht dit zo zijn, vervolgens een originele lambdasonde plaatsen. Nu ben ik al even aan t zoeken maar ik kan nergens op internet de locatie van de lambdasonde vinden, om het serie nummer te vinden. Zitten deze bij de motor of onder de auto? Ik heb wel wat foto’s gemaakt van enkele sensoren bij de motor, maar ik heb dus geen idee welke juist is (zie bijlage).


Nu ben ik benieuwd naar jullie mening wat verstandig is te doen en of iemand mij kan vertellen waar ik bij mijn auto de lambdasonde kan vinden.


Alvast bedankt!

Polo 1.4 16v 75pk
 

Bijlagen

  • F479F3A7-B7C3-4BFC-836A-3509E6B4A4FD.jpeg
    F479F3A7-B7C3-4BFC-836A-3509E6B4A4FD.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 70
  • 77AB85B1-BA2B-4468-8B2A-E9C1EFCB3E3C.jpeg
    77AB85B1-BA2B-4468-8B2A-E9C1EFCB3E3C.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 71
  • 05974611-345A-4CA8-8DB2-F068FFFECECA.jpeg
    05974611-345A-4CA8-8DB2-F068FFFECECA.jpeg
    872.2 KB · Weergaven: 55
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 75pk 
Ik had bij mijn 6n2 hetzelfde probleem, beetje inhouden onregelmatig lopen etc. En inderdaad fout op de 1ste lamdasonde. Bij brezan gekocht voor ik meen rond de 160 euro, grote sleutel (24 dacht ik) en je kan het prima zelf vervangen.
Op je eerste foto zie je het hitte schild van je uitlaat/katalysator. Als je daar een beetje onder kijkt aan de rechter kant, zie je de lamda zitten.

Als het de 2de lamda is, die echt onder de auto zit in de uitlaat, scheelt een hoop geld. Die haal je rond de 80 euro bij bijv. brezan.

Je kan ook altijd op misterauto kijken bijv.

succes!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Komt wel eens vaker voor alleen ben ik wel benieuwd naar de volledige storing.

Geeft hij aan signaal kortsluiting met massa of signaal te laag/hoog.

Lambda sondes gaan wel is vaker kapot en als deze steeds opnieuw terug komt is de kans groot dat deze kapot is( de voorste dus)

Echter snap ik hun wel met dat ze geen garantie geven of dit het 100% is.

Het kan ook andere oorzaken hebben, bijvoorbeeld te veel of te weinig brandstof ergens een luchtlekkage.

Alleen door rijden met deze storing gaat WEL problemen geven, bijvoorbeeld eenhoge brandstof verbruik of een kapotte katalysator(<— duur)
 
He, bedankt voor je bericht! Dit geeft een stuk meer hoop dan de garage.

Ik heb mij inderdaad laten vertellen dat de foutmelding ‘Bank 1 Sensor 1’ om de eerste lambdasonde gaat, maar dat het niet altijd klopt. Heb jij dit nog op een bepaalde manier getest (op internet vind ik dmv een multimeter) of heb je deze direct vervangen en gehoopt dat de 2e het wel nog deed?


Verder zei de garage ook dat zij zeker afraden een niet originele lambdasonde te plaatsen. Enig ervaring mee? Of verkoopt de Brezan bijvoorbeeld wel originele?
 
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 75pk 
Komt wel eens vaker voor alleen ben ik wel benieuwd naar de volledige storing.

Geeft hij aan signaal kortsluiting met massa of signaal te laag/hoog.

Lambda sondes gaan wel is vaker kapot en als deze steeds opnieuw terug komt is de kans groot dat deze kapot is( de voorste dus)

Echter snap ik hun wel met dat ze geen garantie geven of dit het 100% is.

Het kan ook andere oorzaken hebben, bijvoorbeeld te veel of te weinig brandstof ergens een luchtlekkage.

Alleen door rijden met deze storing gaat WEL problemen geven, bijvoorbeeld eenhoge brandstof verbruik of een kapotte katalysator(<— duur)

Ik heb de auto steeds door de garage laten uitlezen, behalve de laatste keer. De laatste keer heb ik mijn oom hem laten uitlezen, hij heeft er een speciaal apparaatje voor. (Zie foto). Kan ik daar ook iets vinden over kortsluiting of een te hoog signaal?
 

Bijlagen

  • 18B75788-A49E-4626-9C0F-354FA74E888B.jpeg
    18B75788-A49E-4626-9C0F-354FA74E888B.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 35
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 75pk 
Ik heb inderdaad een beetje de gok genomen. Maar overal las kreeg ik te horen dat de waardes niet goed zijn omdat het verwarmingselement van de lambda niet meer werkt.
Bij Brezan vertelde ze dit ook. Dus ik vond t de ‘gok’ wel waard.
Ik heb een bosch sensor gekocht niet de goedkoopste niet de duurste.

Ik had rond de 160.000 of iets meer gereden wat ongeveer ook de levensduur van zo’n ding is.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Persoonlijk zou ik echt een originele halen bij Volkswagen (zelf met een Polo 6N meegemaakt dat de goedkopere varianten bij de grossier niet goed werkte), weet ook uit ervaring dat japanse auto's vaak niet goed tegen aftermarket sensoren kunnen..

En je garage (mits ze een beetje vakbekwaam zijn) kunnen de signalen van je sensoren even nazien en aan de hand daarvan bepalen of sensor 1 of 2 stuk is.. ;)
 
Toevallig vandaag een Voorste lambda sonde vervangen van een Volvo.

Deze kon ik doormeten en heb ik vergeleken met een nieuwe.
De nieuwe had 3 ohm weerstand en de oude oneindig(dus kapot)
Hier was het probleem dat het motormanagement lampje brandt en de uitlaatgas waardes niet kloppen.

Ik zou zelf een originele nemen of eentje van bosch die ze kunnen opzoeken met het originele onderdeel nummer.

p.s zie deze link: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16514.html
 
Ik had ook problemen met mijn lamdasonde, maar dan zonder het vermogenverlies. Het in en uitdraaien van de sonde is zo gebeurd, dus qua manuren zou de garage niet te veel mogen rekenen. Dit zou je, als je geen twee linkerhanden hebt, ook prima zelf kunnen doen.

Nadat mijn sensor vervangen was (precies dezelfde, ook voor de kat), was het probleem in mijn geval opgelost en heb ik nergens meer last van gehad.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Top, heel fijn dat jullie allemaal mee denken.

Ik twijfel inderdaad dan nog tussen origineel en bosch. Wat voor lambdssonde heb jij er in gezet Giltix en wat is jou ervaring ermee?

Verder heb ik nog even onder de hitte schild gekeken en denk nu inderdaad de lambdasonde te zien , heb ik nu de juiste te pakken?
 

Bijlagen

  • C8D1D754-FBA5-4447-ADCC-DA9046CF7C13.jpeg
    C8D1D754-FBA5-4447-ADCC-DA9046CF7C13.jpeg
    114.2 KB · Weergaven: 42
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 75pk 
Morgen,
Dat is inderdaad de lamda sonde op de foto.
Hij zal heel vast geroest zitten gok ik.
Als je hem zelf eruit wil draaien spuit dan een paar dagen flink kruip olie erin mischien helpt het een beetje.
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
Top! Heb er net olie op gespoten, zal dit morgen ook doen en dan kan ik hem zaterdag hopelijk los krijgen.

De garage waar ik kom zegt zelf dat er niks aan de lambdasonde te meten is. Morgen zal ik nog even een paar andere garages bellen of deze mij hiermee wel kunnen helpen.

Op het internet kwam ik wel dit tegen om zelf de lambdasonde te testen. Heb ik hier wat aan:


De lambdasonde wekt zelf een spanning op deze varieert tussen de 0.1 en 0.9 volt. Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.


De verwarmingsweerstand kan met een losgekoppelde stekker via de witte kabels aan de kant van de lambdasonde gemeten worden, indien hoger dan 30 Ohm Lambdasonde vervangen.”
 
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 75pk 
Even een update. De lambdasonde los gekoppeld en met een multimeter gemeten. Bij een stationair draaiende motor geeft de sonde ongeveer 0.03v. Pas bij gas geven (constant ongeveer 3000 toeren) komt hij rond de 0.2 a 0.3v .

De weerstand kon ik niet goed meten maar leek oneindig aan te geven (niet zeker van).

De auto ook weer even gekoppeld aan de app. Nu waren er toevallig wel 2 foutmeldingen bij, waarvan 1 gerelateerd lijkt. De andere weet ik niet. (Zie foto)
 

Bijlagen

  • 8EF0FC0E-AB19-48D3-AD39-83B55845B837.jpeg
    8EF0FC0E-AB19-48D3-AD39-83B55845B837.jpeg
    959.7 KB · Weergaven: 31
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 75pk 
Je foutcodes bevestigen inderdaad dat de lambdasonde voor de katalysator defect is.

Ook heb je cilinderoverslag op cilinder 2, wat zou ik doen?

*lambdasonde vervangen
*storingen wissen
*rijden en opnieuw uitlezen of er nog cilinder overslag is, zo ja dan even bougiekabel van cilinder 2 wisselen en kijken of de storing overgaat naar een andere cilinder
 
Volkswagen  Polo 6C Highline  1.2 TSI 110 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Weet iemand toevallig waar ik de motorcoureur van dit model polo kan vinden? Ik ga morgen in mijn instructie boekje en in de kofferbak zoeken, maar weet niet of dit de juiste plek is.
 
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 75pk 
Motorcode gevonden, kwam overeen. Heb hem besteld maar nu lijkt hij helaas toch verkeerd. Het lijkt een hele andere stekker te zijn, of zie ik iets over het hoofd?
 

Bijlagen

  • oud.jpg
    oud.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 40
  • nieuw.jpg
    nieuw.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 33
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 75pk 
De stekker in mijn auto lijkt wel overeen te komen met deze:
https://www.winparts.nl/uitlaatsyst...258-007-353-bosch/p178255.html#toepasbaarheid

Probleem daarbij is dat als ik op verschillende sites mijn kenteken invul deze niet toepasbaar is op mijn auto. Ook staat inderdaad mijn motorcode (AUA) er niet bij, maar wel bij de gene die ik nu besteld heb... Degene die ik nu heb besteld LS5143 (bij de brezan) zou dus juist wel moeten passen.......
 
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 75pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!