Nieuwe banden 225-40-18 of toch 215-40-18?

MHPolo

Bekend lid
473
234
62
Beste Luitjes,
Er is over dit onderwerp al veel gesproken, maar ik kan geen bevredigend antwoord vinden.

Ik zal binnenkort nieuwe voorbanden moeten aanschaffen, achterbanden hebben nog ruim 5mm profiel.
2 banden van 215 breed kosten € 320,- all in, merk Dunlop Sport (vind ik de fijnste band)
Wat ik alleen jammer vind is dat deze maat redelijk getrokken op de velg zit, dus de velgrand beschermer steekt net uit op de velg.
Dit mag van mij wel wat breder.

4 Dunlop banden in de maat 225 breed komen op € 480,- all in, dus voor € 160,- meer wel 4 nieuwe banden.
Omgerekend is de band 1cm breder en 0,4 cm hoger.
Voordelen: bredere veldrand beschermer, iets vollere wielkast, snelheidsmeter geeft exacte snelheid aan en de banden zijn per stuk € 40,- goedkoper.

Kan ik dit zomaar doen of krijg ik problemen met aanlopen?
De AW GTi is niet verlaagd en heb ook geen spoorverbreders.
De 18" velgen zijn van MAK, ik weet alleen de ET waarde niet. Ik vind wel dat de velgen mooi aansluiten op de auto, dus zal het een lage ET waarde zijn.

Graag jullie mening/advies?
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Hoe zeg ik dit netjes?
Je hebt je huiswerk niet volledig.
De velg breedte heeft niks met de ET te maken.
ET is een waarde in mm gemeten vanaf hard van de velg naar binnen gedrukt. (Einpress Tiefe)


Voor een standaard GTI Wiel word 215/40 R18 geleverd
Standaard GTI velg word 7,5Jx18H2 ET51

De band is dus 215mm breed,
Op een 7,5 inch (19,05 cm) brede velg Met de J vormige rand netjes recht.


Je input is nu ook niet volledig.
Om een goed oordeel te geven over je velgen moet je wel alle maten weten.
Anders blijft het gokken.

Je kan het meten,
of even je wiel eraf halen.
enz. enz.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
Hoi DeeOow,
Dankjewel voor je uitleg en alvast fijn dat je het netjes uitlegt :eek:
Ik meende te weten, hoe lager je ET hoe verder de wielen naar buiten komen en zodoende kunnen aanlopen.
Ik ga zo snel mogelijk m'n huiswerk maken.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Je ET bepaald inderdaad deels hoever een wiel naar binnen of naar buiten staat.
Handig tooltje om er een goed plaatje bij te krijgen:

Kans op aanlopen is bij een onverlaagde polo alleen als je overbeladen bent.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
  • Leuk
Waarderingen: MHPolo
@ DeeOow en natuurlijk ook de andere Forummers.

Ik heb mijn huiswerk eindelijk af, al duurde het wel 9 maanden :eek:
Niks nieuws voor mij, op school begon het gedonder al Stick Out Tongue

Nou hier komen de maten;
De velgen zijn 7.5J X 18" H2
ET waarde is 46

Volgens "mijn" berekening komen de 225 banden dan 8 mm verder naar buiten t.o.v. de originele velgen met ET 51 en 215 banden.
Het enige wat ik wil, dat ze niet aanlopen, ook niet met een volgeladen vakantie auto?

Weet iemand of 225 dan mogelijk is?

Ik hoor het wel..
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Hahaha en ik ben juist een Dunlop fan, al twijfel ik nu wel.
Pirelli P zero is ook een mooie band om te zien en heeft een hele dikke velg beschermingsrand. Vind ik ook erg mooi.
Er is ook speciaal voor VW een VW only Pirelli P Zero band:)
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Hahaha en ik ben juist een Dunlop fan, al twijfel ik nu wel.
Pirelli P zero is ook een mooie band om te zien en heeft een hele dikke velg beschermingsrand. Vind ik ook erg mooi.
Er is ook speciaal voor VW een VW only Pirelli P Zero band:)
Volvo met de “dikke” optionele velgen werden ook geleverd met pirelli met echt een hele dikke velg rand beschermer, vond ik persoonlijk wel een van de mooiste banden zover een band mooi kan zijn.
En het reed ook super!
 
  • Leuk
Waarderingen: MHPolo
Ik zou vooral lekker de maat aanhouden die word voorgeschreven, ik heb dit een keer met winterbanden gedaan. maatje breder want er was in de andere maat niets. man wat een dwijl had ik te pakken toen zeg haha
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Wow
Waarderingen: MHPolo
Ik zou vooral lekker de maat aanhouden die word voorgeschreven, ik heb dit een keer met winterbanden gedaan. maatje breder want er was in de andere maat niets. man wat een dwijl had ik te pakken toen zeg haha
Was dat met 17 inch?
Winterbanden rijden toch meestal wat minder strak dan de zomer sloffen.
Merk met de mijne nu op winterbanden dat ik onderstuur heb op vochtige rotondes.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Naar aanleiding van dit topic:

Heb ik de standaard 215/40/R18 Bridgestone Turanza's op mijn AW GTI omgewisseld voor GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 225/40/R18, drijfveer vooral beschikbaarheid en prijs van banden in 215/40/R18

Rijd een stuk beter; comfortabeler, stiller en meer grip. Waarschijnlijk ook voor een groot deel door de "betere" in plaats van "bredere" banden. Esthetisch ben ik er nog niet helemaal over uit...De extra breedte oogt goed, maar ik vond hem vanaf de zijkant er op de vorige banden "gaver" uit zien. De verhoudingen zijn nu iets veranderd omdat er uiteraard meer rubber om de velgen heen zit.
 

Bijlagen

  • 20230508_095341.jpg
    20230508_095341.jpg
    1 MB · Weergaven: 54
Volkswagen  Polo AW GTI Stage 1  2.0TSI 
  • Leuk
Waarderingen: MHPolo
Naar aanleiding van dit topic:

Heb ik de standaard 215/40/R18 Bridgestone Turanza's op mijn AW GTI omgewisseld voor GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6 225/40/R18, drijfveer vooral beschikbaarheid en prijs van banden in 215/40/R18

Rijd een stuk beter; comfortabeler, stiller en meer grip. Waarschijnlijk ook voor een groot deel door de "betere" in plaats van "bredere" banden. Esthetisch ben ik er nog niet helemaal over uit...De extra breedte oogt goed, maar ik vond hem vanaf de zijkant er op de vorige banden "gaver" uit zien. De verhoudingen zijn nu iets veranderd omdat er uiteraard meer rubber om de velgen heen zit.
De velgen lijken idd iets kleiner wel, en ja die Turanza zijn echt banden om van te janken gewoon meteen omgewisseld voor Pilot sport 4 toen
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Na veel wikken en wegen toch de originele maat 215-40-18 aangehouden ipv de 225-40-18.
Ik wilde het toch origineel houden!
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de Pirelli P Zero.
Ze zien er tof uit, ze zijn stil, ze piepen niet met snelle bochten en heb nog geen last gehad van onderstuur.
kosten € 140,- per band all in montage, dus weldegelijk goed geprijst.
Tot nu toe mis ik de Dunlopjes nog niet Big Grin
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Na veel wikken en wegen toch de originele maat 215-40-18 aangehouden ipv de 225-40-18.
Ik wilde het toch origineel houden!
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de Pirelli P Zero.
Ze zien er tof uit, ze zijn stil, ze piepen niet met snelle bochten en heb nog geen last gehad van onderstuur.
kosten € 140,- per band all in montage, dus weldegelijk goed geprijst.
Tot nu toe mis ik de Dunlopjes nog niet Big Grin

Ik heb 90 (band) + 20 (montage) betaald, 110 per band dus.

Nog niet zoveel gereden, alleen dinsdag een stukje in het nat. Grip lijkt aanzienlijk beter te zijn bij nat wegdek. Comfort is ook stuk verbeterend, geen idee in hoeverre dat door de hogere wang komt of door de andere band.

Tellerafwijking is nu bijna nul, daar moet ik wel even scherp op zijn :rolleyes:

Conclusie is vooral dat die standaard Turanza's prut zijn, bij de garage keken ze een beetje raar op dat ik de achterbanden liet vervangen, daar zat nog aardig wat profiel op :tonguewink:
 
Volkswagen  Polo AW GTI Stage 1  2.0TSI 
Ik heb 90 (band) + 20 (montage) betaald, 110 per band dus.

Nog niet zoveel gereden, alleen dinsdag een stukje in het nat. Grip lijkt aanzienlijk beter te zijn bij nat wegdek. Comfort is ook stuk verbeterend, geen idee in hoeverre dat door de hogere wang komt of door de andere band.

Tellerafwijking is nu bijna nul, daar moet ik wel even scherp op zijn :rolleyes:

Conclusie is vooral dat die standaard Turanza's prut zijn, bij de garage keken ze een beetje raar op dat ik de achterbanden liet vervangen, daar zat nog aardig wat profiel op :tonguewink:
Dat komt niet door de andere maat, die Turanza's zijn echt zo tering slecht. echt gewoon 0,0 GTI waardig die band
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: nooberke
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!