Motormanagement storing

Hoi iedereen,

Ik heb recent een Volkswagen Polo Easyline 1.2 2010 gekocht occasion gekocht (km 143k). Na een paar dagen ging het motorlampje branden en later ook de EPC lampje. Woensdag een grote beurt laten doen, maar vandaag ging het motorlampje weer branden.

Na het uitlezen van de sensoren weten we nu dit:

Motormanagement storing P2096 cil. Rij 1 lambdasone correctie achter katalysator regelgrensarm overschreden.

Volkswagen zegt dat dit evt te verhelpen is met een software update, maar vraagt hiervoor 90 euro. Monteur waar ik de grote beurt heb laten doen zei eerst dat het lampje ging branden omdat de auto door de vorige eigenaar nooit is onderhouden en een goeie onderhoudsbeurt dit zou oplossen.

Nu vraag ik me af wat de storing betekent, hoe erg het is en of het het waard is om het te updaten of beter te laten vervangen? Excuus voor de laptekst, maar ik maak me toch wel zorgen en wil ook niet onnodig geld uitgeven.

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 5 Easyline  1.2 TSI 
Mogelijke verschijnselen:
Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Lambda-sensor (G39) voor de Katalysator defect
  • Lek tussen cilinderkop en katalysator
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang (G39); daarbij alle stroomverbruikers uitschakelen
  • Check op lekkage tussen cilinderkop en katalysator

bron: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18528.html
 
  • Leuk
Waarderingen: Kago
Hi Kago, welkom en gefeliciteerd met de aankoop van deze mooie auto.

Balen dat je nu problemen ondervind.

1. Bij de beurt hebben ze simpelweg alle lopende foutmelding verwijderd. Indien er niks is veranderd aan de auto is het logisch dat de melding teruggekomen is.
2. Over welke partij hebben we het als we over volkswagen spreken? Officiële dealer of een garage. Na mijn weten zijn er geen kosten aan updates verbonden vanuit VW zelf...Ook kan ik zelf niet de link leggen met de melding en een eventuele update? Wie o Wie
3. Rare uitspraak van die monteur aangezien dat 0 relatie heeft met deze melding. Met zon uitspraak zou ik direct een andere garage zoeken :)
4. Beste geval heb je een lekke uitlaat, slechtste geval is slecht maar zal wel meevallen. Denk aan het vervangen lambda sensor
5. Je geeft aan dat je de auto vrij recent hebt aangekocht, indien dit bij een zakelijke partij was heb jij volgens de Nederlandse wet recht op garantie. Maak hier dan ook gebruik van.

Groetjes
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
Hi Kago, welkom en gefeliciteerd met de aankoop van deze mooie auto.

Balen dat je nu problemen ondervind.

1. Bij de beurt hebben ze simpelweg alle lopende foutmelding verwijderd. Indien er niks is veranderd aan de auto is het logisch dat de melding teruggekomen is.
2. Over welke partij hebben we het als we over volkswagen spreken? Officiële dealer of een garage. Na mijn weten zijn er geen kosten aan updates verbonden vanuit VW zelf...Ook kan ik zelf niet de link leggen met de melding en een eventuele update? Wie o Wie
3. Rare uitspraak van die monteur aangezien dat 0 relatie heeft met deze melding. Met zon uitspraak zou ik direct een andere garage zoeken :)
4. Beste geval heb je een lekke uitlaat, slechtste geval is slecht maar zal wel meevallen. Denk aan het vervangen lambda sensor
5. Je geeft aan dat je de auto vrij recent hebt aangekocht, indien dit bij een zakelijke partij was heb jij volgens de Nederlandse wet recht op garantie. Maak hier dan ook gebruik van.

Groetjes
Hi @tmracing,

Bedankt voor je antwoord! We hebben het na aankoop bij een officiële Volkswagen dealer gebracht. We hebben daar een occassioncheck laten uitvoeren en hier hebben ze dus verteld over de storing. Ik vroeg of ze dit op de mail konden zetten en een prijsopgave konden geven van de update. In de bijlage is een screenshot van wat ze ervoor vragen. Is het terecht dat ze dan zoveel vragen? Of krijg ik van hen verkeerde informatie?

Over punt 4:
Ze hebben bij de occassioncheck verteld dat het flexibele deel van de uitlaat dichtgesmeerd is. Kan dit dat voor de storing zorgen? En is het duur om dat te vervangen?

Punt 5:
Helaas via via gekocht en geen antwoord meer van de verkoper.

Als ik de monteur bel, wat adviseert u mij om te zeggen/vragen?

Nogmaals bedankt!

Kago
 

Bijlagen

  • 1E6F1B31-50FA-478B-922B-7CFB1644705D.jpeg
    1E6F1B31-50FA-478B-922B-7CFB1644705D.jpeg
    29.4 KB · Weergaven: 18
Volkswagen  Polo 5 Easyline  1.2 TSI 
Mogelijke verschijnselen:
Mogelijke oorzaken:
  • Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
  • Lambda-sensor (G39) voor de Katalysator defect
  • Lek tussen cilinderkop en katalysator
Mogelijke oplossingen:
  • Check / vervang zekering(en)
    1. haal de zekering(en) er uit
    2. maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
    3. zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
    4. zekering(en) terugplaatsen / vervangen
    5. soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
    6. is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang (G39); daarbij alle stroomverbruikers uitschakelen
  • Check op lekkage tussen cilinderkop en katalysator

bron: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18528.html
Hoi iichel,

Bedankt voor je antwoord! Ik bel de monteur vandaag om hier specifiek naar te kijken. Of is dit ook iets dat ik (of familie met veel meer verstand van autos) zelf kan doen?

Bedankt!
 
Volkswagen  Polo 5 Easyline  1.2 TSI 
Hele grote kans dat het dichtgesmeerde deel weer lekt. Het dichtsmeren van een flexibel deel was sowiezo al een slecht idee, die pastas worden hard en ja het flexile deel wil flexibel zijn...

Start met het zoeken van een lekkage in je uitlaat systeem
Ok dan ga ik dat doen. U denkt dus dat de lampjes daardoor branden? Het dichtsmeren ervan was door de vorige eigenaar gedaan. Kwamen wij na aankoop achter. Is het duur om het te vervangen?

Nogmaals bedankt! Heb het gevoel dat ik alle kanten opgestuurd werd en nu pas eindelijk een beetje de juiste richting op ga
 
Volkswagen  Polo 5 Easyline  1.2 TSI 
als je het goed wilt doen moet je een deel van de uitlaat vervangen. dat kun je zo duur maken als je zelf wilt, maar ik zou het in ieder geval goed doen.
Ga ik zeker doen. Zal meteen een afspraak inplannen. Ik dacht eerst ook dat de lambdasonde vervangen moest worden maar dat lijkt me nu niet het geval. Bedankt!
 
Volkswagen  Polo 5 Easyline  1.2 TSI 
Ga ik zeker doen. Zal meteen een afspraak inplannen. Ik dacht eerst ook dat de lambdasonde vervangen moest worden maar dat lijkt me nu niet het geval. Bedankt!

Juich niet te vroeg, dat flexibele deel zit vast aan een groot deel van je uitlaat + catalysator. Dit deel vervangen zal dus een flinke duit kosten.

Ik ben je monteur niet maar ik zou het volgende doen;

Lokaliseren lekkage​
Tijdelijk dichten om te verifiëren of de lekkage de oorzaak van de melding is​
Indien lekkage de oorzaak is kun je het flexibele deel opnieuw laten vastlassen aan de pijp (waarschijnlijk gescheurd bij de las, iemand met redelijke ervaring met MIG lassen zou je daar bij kunnen helpen. Andere oplossing is het vervangen van dit deel van je uitlaat systeem $$$....​
Geen solaas vervangen sensor​

Vraag mij nog steeds af wat voor update VW zou willen doen.....

Succes en hou ons op de hoogte
 
Vw  Polo  1.2tdi BM 
  • Leuk
Waarderingen: Kago
Juich niet te vroeg, dat flexibele deel zit vast aan een groot deel van je uitlaat + catalysator. Dit deel vervangen zal dus een flinke duit kosten.

Ik ben je monteur niet maar ik zou het volgende doen;

Lokaliseren lekkage​
Tijdelijk dichten om te verifiëren of de lekkage de oorzaak van de melding is​
Indien lekkage de oorzaak is kun je het flexibele deel opnieuw laten vastlassen aan de pijp (waarschijnlijk gescheurd bij de las, iemand met redelijke ervaring met MIG lassen zou je daar bij kunnen helpen. Andere oplossing is het vervangen van dit deel van je uitlaat systeem $$$....​
Geen solaas vervangen sensor​

Vraag mij nog steeds af wat voor update VW zou willen doen.....

Succes en hou ons op de hoogte
Hmm ok, ik heb 15 mei een afspraak bij een Bovag garage ingepland voor diagnose. Dan kunnen ze kijken waar het probleem zelf ligt (uitlaat of sensor). Monteur waar ik de grote beurt heb laten doen zei dat het niet aan de uitlaat kon zat dus ik ben heel benieuwd naar wat we 15 mei te horen gaan krijgen.

Ik houd jullie op de hoogte!
 
Volkswagen  Polo 5 Easyline  1.2 TSI 
Katalysator en 2de lambdasonde zitten bij de 1.2 TSI voor het flexibele deel
Zo ziet ie eruit voor 1.2 TSI EURO5 modellen: (je ziet ook het gat van de lambdasonde mooi zitten)
1682704956391.png
Zo ziet ie eruit voor 1.2 TSI EURO6 modellen. Ik neem aan dat na het flexibele gedeelte de roetfilter zit
1682705097556.png

Maar dus in beide gevallen zit de kat voor het flexibele deel bij een 1.2 TSI
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Kago
Katalysator en 2de lambdasonde zitten bij de 1.2 TSI voor het flexibele deel
Zo ziet ie eruit voor 1.2 TSI EURO5 modellen: (je ziet ook het gat van de lambdasonde mooi zitten)
1682704956391.png
Zo ziet ie eruit voor 1.2 TSI EURO6 modellen. Ik neem aan dat na het flexibele gedeelte de roetfilter zit
1682705097556.png

Maar dus in beide gevallen zit de kat voor het flexibele deel bij een 1.2 TSI
Goed om te weten! Bedankt!
 
Volkswagen  Polo 5 Easyline  1.2 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!