Motor geluid bij koude start, 1.2 TSI bluemotion 2013

Oke, is jou ook verteld dat dit geen kwaad kan @guus6r , geen schade kan aanrichten aan je auto? of is dit toch minder onschuldig dan dat ze mij vertelde?
Vermogen verlies heb ik zelf echt geen weet van, heb de auto nog niet zo lang en vergeleken met mijn oude auto trekt deze stuk beter.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Naja, kwaad voor je motor kan t niet zo direct. Maar t rammelen geeft overmatige speling aan. Wastegate sluit minder goed. Dus minder turbodruk opbouw. Maar t spat niet zomaar uit elkaar nee. Ik vond mijn auto gewoon langzaam en na tuning vond ik de power curve vreemd. destijds nog even mee doorgereden maar t werd steeds matiger, dus maar vervangen en daarna weer opnieuw laten tunen, owow wat een genot :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
Je kan nog even in mijn topic kijken, laatste pagina zie je het defecte onderdeel. Als je goed inzoomt op t heveltje kan je zien hoe die bij mij uitgesleten was.

 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
Je kan nog even in mijn topic kijken, laatste pagina zie je het defecte onderdeel. Als je goed inzoomt op t heveltje kan je zien hoe die bij mij uitgesleten was.

ik heb naar de foto's gekeken, zie wel het staafje wat op en neer gaat, het staafje dat ook het geluid maakt bij mij.

Maar ik kan niet zien wat ik zou moeten zien, weet niet zo goed waar ik moet kijken denk ik, waar dat het uitgesleten is en daardoor geen goede afsluiting maakt.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Ik ben zojuist bij de garage geweest, omdat ik graag bij de koude start wilde zijn.
de eerste 1 seconden /1,5 seconden is de ketting, niks mee dus werd mij gelijk verteld.
Het latere getik is een aansluiting bij waste gate van de turbo, de hand tegen het voorste stalen slangetje/unit die er tegen vast zit en het geluid stopt...

Dit is blijkbaar bij sommige modellen en kan absoluut geen kwaad werd mij verteld en daarbij is de oplossing turbo vervangen wat heel duur zou zijn.
Oke, maar jammer dat het heel duur word voor garantie, maar indien deze nou net buiten de garantie kapot gaan ben je de “lul”
Ik zou toch vragen of ze hier dan langer garantie op willen geven.
 
Zo herkenbaar dit, wagen een dag bij de dealer laten staan. Resultaat; alles binnen de norm, doen we niets mee. Mocht het erger worden, kan u terug komen. Overigens nooit vermogensverlies gemerkt, wel bezorgde buren wanneer je de wagen 's ochtends vroeg start.

KM stand bij verkoop: 210.000 km, dus hij kan er opzich "oud" mee worden ;)
 
Volkswagen  Polo AW - GTI 2020  2.0 TSI stage 2 @ 298pk 481nm 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
Ik ben zojuist gebeld door de dealer, ze hebben hem gestart en niks gehoord wat alarmerend is. Nog een paar keer gestart maar ook toen niks gehoord.
Hij blijft logeren en gaan ze morgen ochtend overnieuw (koud) proberen.

Ik heb vermeld dat ik een video van het geluid heb maar hier waren ze niet in geïnteresseerd omdat ze het toch zelf moeten constateren.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik nog zal bellen om er bij te mogen zijn om het geluid te kunnen horen. Want een verklaring voor het lang aanhoudende geratel zou ik wel graag hebben.

Enige wat ik nu kan bedenken (we gaan het morgen dus hopelijk wel weten) is dat de eerste ratel (1.5 seconden) de ketting is en dat daarna iets rattelt maar wat dat dan mag zijn..
helaas dus nog niks duidelijk.

bij de dealer heb je toch geen garantie? waarom vraag je je verkopende garage niet?
 
Volkswagen  Polo  1.2 tdi 
Gelukkig heb ik voor het laten wegslepen en na laten kijken niks hoeven te betalen, viel het onder mobiliteits garantie, hebben nog even aangegeven dat dit eigenlijk niet het geval was omdat er niks mis mee was maar al snel was dit de uitkomst.

Oke, maar jammer dat het heel duur word voor garantie, maar indien deze nou net buiten de garantie kapot gaan ben je de “lul”
Ik zou toch vragen of ze hier dan langer garantie op willen geven.
Mij is verteld, en zoals ik het van @guus6r & @JeroenT begrijp, dat het geen kwaad kan in de zin van dingen echt kapot maken.

Wel ga ik dit nu terug koppelen naar de partij waar ik hem gekocht heb dat ze er binnenkort even naar moeten kijken want het is toch een vorm van defect.
Daarbij moet ik toch nog terug want de cruisecontrol gaat er vanaf wanneer ik het knipperlicht gebruik, dus zal wel een nieuwe handel moeten worden.

Heb 3 maanden garantie en daar valt het nu nog ruim binnen, wel is er bij mij de afweging of ik er iets aan wil laten doen, aangezien ik nu nog dik 1,5 jaar recht heb op mobiliteits garantie van VW, welke vervalt als het onderhoud niet bij een dealer is gebeurd...
Wat zwaarder weegt, als het echt enkel een ratel is zonder bijkomende problemen.

Zo herkenbaar dit, wagen een dag bij de dealer laten staan. Resultaat; alles binnen de norm, doen we niets mee. Mocht het erger worden, kan u terug komen. Overigens nooit vermogensverlies gemerkt, wel bezorgde buren wanneer je de wagen 's ochtends vroeg start.

KM stand bij verkoop: 210.000 km, dus hij kan er opzich "oud" mee worden ;)
Precies dat laatste, want daarom heb ik ook direct contact opgenomen met garage/mobiliteitsservice, het rammelt flink en duurt ook nog lang.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Ik heb na een stukje rijden, en dan weer na ongeveer 15 min, dus met een warme motor starten, ook een vergelijkbare ratel. Omdat ik nog 3 maanden garantie heb op de auto even langs geweest bij de garage en laten staan zodat ze een koude start konden uitvoeren. Ze hebben hem uitgelezen en niks gevonden dat met de ketting te maken heeft. Wel ratelt de ketting bij een koude start 1-2 seconden, kon volgens de garage geen kwaad. Wel hebben ze de oorzaak van de langere ratel ontdekt die ik krijg na de eerder beschreven situatie. Dit bleek inderdaad ook iets met de turbo te maken te hebben. Een stangetje/clipje van de turbo bleek te ratelen en daar doen ze niks aan, dus prima. Misschien als het me gaat irriteren ik er zelf wel wat aan ga doen, maar ik wacht de 3 maanden garantie lekker af.
@Shaan Is bij jou de situatie nog veranderd?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
Ik heb na een stukje rijden, en dan weer na ongeveer 15 min, dus met een warme motor starten, ook een vergelijkbare ratel. Omdat ik nog 3 maanden garantie heb op de auto even langs geweest bij de garage en laten staan zodat ze een koude start konden uitvoeren. Ze hebben hem uitgelezen en niks gevonden dat met de ketting te maken heeft. Wel ratelt de ketting bij een koude start 1-2 seconden, kon volgens de garage geen kwaad. Wel hebben ze de oorzaak van de langere ratel ontdekt die ik krijg na de eerder beschreven situatie. Dit bleek inderdaad ook iets met de turbo te maken te hebben. Een stangetje/clipje van de turbo bleek te ratelen en daar doen ze niks aan, dus prima. Misschien als het me gaat irriteren ik er zelf wel wat aan ga doen, maar ik wacht de 3 maanden garantie lekker af.
@Shaan Is bij jou de situatie nog veranderd?
Hoi Robbie,

Nee is inderdaad naar de garage geweest nog waar ik hem gekocht heb en daar hetzelfde antwoord gekregen als bij de dealer. Ketting van 1,5/2 sec. kan geen kwaad en het stangetje wat trilt kan geen kwaad en raden ze af om te vervangen want is heel duur (woorden van de dealer niet de verkopende partij). Verkopende partij heeft wel het hitteschild beetje weg gebogen want daar ratelde het stangetje tegen aan.

Dus nee helaas is hier niks aan veranderd en hoop ik dat de dealer gelijk heeft dat het geen kwaad kan.

Wel moet ik zeggen dat ik het minder vaak ben gaan horen (voordat het hitteschild weg gebogen was) en bij mij hoor ik het nooit tijdens het rijden (wat niet wil zeggen dat het niet gebeurd).
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!