Motor geluid bij koude start, 1.2 TSI bluemotion 2013

Hallo allemaal,

Ik heb recent een Polo 1.2 TSi bluemotion uit 2013 gekocht. Nu loop ik tegen het geluid aan van het blok wat die maakt bij het koud starten.

Bij starten hoor ik voor 1,5 seconden een hard geratel waarna deze weg is en je nog een zachtere ratel op de achtergrond hoort wat een soort van pulst. Dit geluid houdt echt een stuk langer aan, na ongv. 30 seconden gaat dit weg.

Video van het geluid:

Ik heb op het forum al verschillende verhalen gelezen over geluid van distributie ketting en het gevaar hiervan.
Zo kwam ik o.a. uit op de volgende thread maar wilde deze niet kapen dus vandaar dat ik een nieuwe aan heb gemaakt.

Nu is mijn vraag aan de kenners wat kan het eerste geluid en het tweede geluid zijn?
Moet er gelijk ingegrepen worden

Extra informatie i.v.m. garantie en onderhoud:
De polo heeft 107.000 gereden en is altijd vw dealer onderhouden, in januari dit jaar (2021) bij km stand van 103.000 heeft hij nog een beurt gehad en staat er o.a. bij vermeld dat hij de komende 30.000 km weer valt onder mobiliteitsgarantie/service.
Verder lees ik in het onderhoud boekje dat na 90.000 km de ketting gecontroleerd moet worden echter kan ik dit niet terug vinden in het onderhoudsoverzicht of dit gedaan is. Kan ook niks vinden over preventief vervangen van de ketting en/of de spanners er van.

Auto is met 3 maanden garantie bij een autogarage gekocht (geen VW dealer).

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Bedankt alvast
Shaan
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Bekend probleem. Heb het ook gehad. Ketting werd destijds onder garantie vervangen. Neem aan dat dat nog steeds geldt, als de auto bij de dealer in onderhoud is.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Bekend probleem. Heb het ook gehad. Ketting werd destijds onder garantie vervangen. Neem aan dat dat nog steeds geldt, als de auto bij de dealer in onderhoud is.
Mag ik vragen hoe je contact hebt opgenomen met de dealer? Ik heb zojuist gebeld en krijg te horen dat ze eind augustus pas tijd in de planning hebben. Dit is natuurlijk niet echt een optie als het inderdaad de ketting blijkt te zijn.

Verder is mij verteld dat omdat hij long-life onderhoud heeft gehad ik gebruik kan maken van de mobiliteits service van volkswagen, welke gratis zou moeten zijn.

Ik heb het nu ook neergelegd bij de partij waar ik de auto gekocht heb. Het grote nadeel hiervan is dat de long-life garantie vervalt welke twee jaar geldig is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Dat is alweer jaren geleden. Heb gebeld en kon meteen komen. Denk omdat het destijds (geloof dat mijn toenmalige 1.2 tsi van 2014 was) een groot probleem was met grote kans op funeste gevolgen als er niets aan gedaan zou worden. Er zijn toen heel wat kettingen vervangen. Even er van uitgaande dat dit hetzelfde probleem is, wat me niet erg onwaarschijnlijk lijkt, is door blijven rijden erg af te raden.
Bij zoiets kan ik altijd direct langskomen, zodat ze kunnen checken wat er aan de hand is. Vind het erg raar dat ze je tot eind augustus willen laten zwemmen. Maar dat hangt wellicht samen met het feit dat de auto niet bij hen vandaan komt. Begrijp dat je bij de aanschaf niet hebt laten checken of de ketting is vervangen. Is wel echt een puntje bij deze motor uit die periode
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
Dat is alweer jaren geleden. Heb gebeld en kon meteen komen. Denk omdat het destijds (geloof dat mijn toenmalige 1.2 tsi van 2014 was) een groot probleem was met grote kans op funeste gevolgen als er niets aan gedaan zou worden. Er zijn toen heel wat kettingen vervangen. Even er van uitgaande dat dit hetzelfde probleem is, wat me niet erg onwaarschijnlijk lijkt, is door blijven rijden erg af te raden.
Bij zoiets kan ik altijd direct langskomen, zodat ze kunnen checken wat er aan de hand is. Vind het erg raar dat ze je tot eind augustus willen laten zwemmen. Maar dat hangt wellicht samen met het feit dat de auto niet bij hen vandaan komt. Begrijp dat je bij de aanschaf niet hebt laten checken of de ketting is vervangen. Is wel echt een puntje bij deze motor uit die periode
Dat laatst klopt inderdaad, heb ik niet laten doen.. helaas is daar nu niks meer aan te doen.

Oke dat vind ik ook bijzonder dat ze aan de telefoon bleef aangeven niets te kunnen doen om eerder, kan hem daar wel neerzetten maar wanneer ze kijken kon ze niet zeggen, zal niet binnen twee weken zijn. Terwijl het een bekend probleem is wat grote gevolgen kan hebben als er mee door wordt gereden.

Als ik zo naar de dealer rijdt dan is het grote nadeel ook dat die niet daar ter plekke koud gestart kan worden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Een heel gedoe, de auto valt onder de mobiliteits garantie, gebeld en lokale dealer waar ik eerder vandaag al contact mee heb gehad hebben mij terug gebeld.
Deze komen de auto opslepen en vandaag staat er één uur om een diagnose te stellen. Ik heb aangeven van het geluid en de ketting historie bij deze motoren (wat ze zelf natuurlijk ook weten) waarbij mij al verteld is dat ze dit niet binnen een uur kunnen diagnosticeren... wat mij eigenlijk wel stug lijkt dat je niet in een uur de kap er af kunt halen en een meting kunt doen.

Ook deze meneer gaf aan als er een reparatie moet worden ingepland deze pas over enkele weken zal kunnen... Tot zover de mobiliteit garantie

Dat is in iedergeval de stand van zaken nu.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Nee, kan wel kloppen; is een aardige operatie om er bij te komen. Zag dat destijds toen er al één op de brug ernaast stond, waarbij ook de ketting moest worden vervangen.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Oke jammer om te horen dat dat helaas echt zo is. Hij is netjes opgehaald en meegesleept zonder de auto te starten.
Nu is het afwachten. Ik ben benieuwd.
Tot zover bedankt al voor de reacties
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
Hallo allemaal,

Ik heb recent een Polo 1.2 TSi bluemotion uit 2013 gekocht. Nu loop ik tegen het geluid aan van het blok wat die maakt bij het koud starten.

Bij starten hoor ik voor 1,5 seconden een hard geratel waarna deze weg is en je nog een zachtere ratel op de achtergrond hoort wat een soort van pulst. Dit geluid houdt echt een stuk langer aan, na ongv. 30 seconden gaat dit weg.

Video van het geluid:

Ik heb op het forum al verschillende verhalen gelezen over geluid van distributie ketting en het gevaar hiervan.
Zo kwam ik o.a. uit op de volgende thread maar wilde deze niet kapen dus vandaar dat ik een nieuwe aan heb gemaakt.

Nu is mijn vraag aan de kenners wat kan het eerste geluid en het tweede geluid zijn?
Moet er gelijk ingegrepen worden

Extra informatie i.v.m. garantie en onderhoud:
De polo heeft 107.000 gereden en is altijd vw dealer onderhouden, in januari dit jaar (2021) bij km stand van 103.000 heeft hij nog een beurt gehad en staat er o.a. bij vermeld dat hij de komende 30.000 km weer valt onder mobiliteitsgarantie/service.
Verder lees ik in het onderhoud boekje dat na 90.000 km de ketting gecontroleerd moet worden echter kan ik dit niet terug vinden in het onderhoudsoverzicht of dit gedaan is. Kan ook niks vinden over preventief vervangen van de ketting en/of de spanners er van.

Auto is met 3 maanden garantie bij een autogarage gekocht (geen VW dealer).

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Bedankt alvast
Shaan


Die thread ben ik begonnen. Daar had je dit verhaal ook mogen plaatsen, geen probleem.
Hopelijk wordt je probleem kosteloos verholpen. Ik heb het uiteindelijk zelf moeten betalen
omdat de ratel niet langer duurde dan 3 seconden. Dat was toen de norm van Volkswagen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
Mijn polo ratelt ook bij de koude start, met een duur van 2-3 seconden. Daarna verneem ik echter niet het geluid wat bij jou voor een langere tijd doorgaat.
De dealer heeft bij mij aangeven dat vervanging van de ketting niet nodig is, aangezien het geluid niet langer duurde dan 3 seconden.
Deze norm houden de dealers dus op de dag van vandaag nog steeds aan.
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Ik ben zojuist gebeld door de dealer, ze hebben hem gestart en niks gehoord wat alarmerend is. Nog een paar keer gestart maar ook toen niks gehoord.
Hij blijft logeren en gaan ze morgen ochtend overnieuw (koud) proberen.

Ik heb vermeld dat ik een video van het geluid heb maar hier waren ze niet in geïnteresseerd omdat ze het toch zelf moeten constateren.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik nog zal bellen om er bij te mogen zijn om het geluid te kunnen horen. Want een verklaring voor het lang aanhoudende geratel zou ik wel graag hebben.

Enige wat ik nu kan bedenken (we gaan het morgen dus hopelijk wel weten) is dat de eerste ratel (1.5 seconden) de ketting is en dat daarna iets rattelt maar wat dat dan mag zijn..
helaas dus nog niks duidelijk.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
Ik ben zojuist bij de garage geweest, omdat ik graag bij de koude start wilde zijn.
de eerste 1 seconden /1,5 seconden is de ketting, niks mee dus werd mij gelijk verteld.
Het latere getik is een aansluiting bij waste gate van de turbo, de hand tegen het voorste stalen slangetje/unit die er tegen vast zit en het geluid stopt...

Dit is blijkbaar bij sommige modellen en kan absoluut geen kwaad werd mij verteld en daarbij is de oplossing turbo vervangen wat heel duur zou zijn.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI Bluemotion 
  • Leuk
Waarderingen: Steph
Ik ben zojuist bij de garage geweest, omdat ik graag bij de koude start wilde zijn.
de eerste 1 seconden /1,5 seconden is de ketting, niks mee dus werd mij gelijk verteld.
Het latere getik is een aansluiting bij waste gate van de turbo, de hand tegen het voorste stalen slangetje/unit die er tegen vast zit en het geluid stopt...

Dit is blijkbaar bij sommige modellen en kan absoluut geen kwaad werd mij verteld en daarbij is de oplossing turbo vervangen wat heel duur zou zijn.

Dat ratelende geluid is het contact tussen actuator stangetje en de hevel van de wastegate zelf. Ik had dit ook met enorm vermogens verlies tot gevolg. Het heveltje is uitgesleten waardoor de wastegate niet volledig dicht wordt getrokken. Dus minder turbodruk. Het spruitstuk is los te vervangen. Heb ik ook gedaan. Spruitstuk plus pakkingen waren ongeveer 350 euro. Daar komt zo’n 4 uur arbeid bij.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Shaan
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!