Mijn 252k km polo weg doen of repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daar ga je al, goedkoop adres. Bart de Beunhaas zeker. Garantie tot aan de voordeur.
Liever investeren in iets nieuws dan dat het allemaal net aan kan en binnen de kortste keren toch kapot gaat.
Daarbij heb ik geen technische vingers dus ik ga zelf niet klussen, dan maak ik meer kapot dan dat er al kapot is.
Prima toch, mensen als jij moeten er ook zijn, die nieuwe auto's afschrijven. Anders zouden er nooit mensen goedkope tweedehandsjes kunnen kopen met een lage kilometerstand Zo kocht ik mijn Stromer met 900km op de teller in 5 jaar, zulke fietsen worden meestal gebruikt om 10.000km per jaar te rijden. Ding was nieuw! Voor de helft van de prijs! "Oee garantie, veilig veilig!"

En ja een goedkoop adres moet wel, want repareren is in onze economie niet meer te betalen. Iemand die netto op de bank 12 euro per uur krijgt moeten we via een bedrijf inhuren voor 90 euro per uur. Waar zijn we in godesnaam mee bezig?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
voor het onderstel heb ik een mooi setje Billstein OEM varianten gevonden, ze hebben ook een verlaging van 25mm voor en 30 achter:
is het mogelijk om zelf de schokdempers te wisselen, heeft iemand er ervaring mee?
ik heb een filmpje van autodoc gezien en het lijkt wel makkelijk te gaan alleen heb ik iets nodig om de veren in te duwen.
ik kan ook naar de garage bij mij om de hoek gaan en dan alles tegelijk doen dat wordt dus:
-de versnellingsbak+koppeling
-onderstel voor en achter van de link hierboven
-stabilisator stangen en rubbers

het bedrijf maakt winst op de inkoop prijs van de spullen dus als ze dezelfde spullen kunnen inkopen als ik maar dan voor de ex btw prijs kunnen ze de werkzaamheden hopelijk goedkoper aanbieden.

ik denk wel dat alles bij elkaar zo'n 2000-2500 gaat kosten

ik denk dat het schokken bij het remmen echt van het onderstel af komt want ik heb het niet altijd.
Als ik van een snelweg afrit rij naar onder en dan afrem heb ik het helemaal niet dus het lijkt wel iets te maken te hebben met de drukken die op het onderstel zitten op bepaalde momenten.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 105pk 
Prima toch, mensen als jij moeten er ook zijn, die nieuwe auto's afschrijven. Anders zouden er nooit mensen goedkope tweedehandsjes kunnen kopen met een lage kilometerstand Zo kocht ik mijn Stromer met 900km op de teller in 5 jaar, zulke fietsen worden meestal gebruikt om 10.000km per jaar te rijden. Ding was nieuw! Voor de helft van de prijs! "Oee garantie, veilig veilig!"

En ja een goedkoop adres moet wel, want repareren is in onze economie niet meer te betalen. Iemand die netto op de bank 12 euro per uur krijgt moeten we via een bedrijf inhuren voor 90 euro per uur. Waar zijn we in godesnaam mee bezig?
Smaken en meningen verschillen. Gelukkig maar!
Maar maak je niet druk, mijn auto is 5, en heeft 166xxx op de teller. 149xxx toen ik hem kocht. Dus nieuw was hij zeker niet.

Nouja, zeg mij eerlijk: heb jij liever kwaliteit, garantie op de vervangen onderdelen, maar dat je wel iets meer betaald voor officiële VW onderdelen?
Of heb je liever Bart de Beunhaas waarbij de kwaliteit ver te zoeken is, en de onderdelen nog net niet van de sloop af komen?
Ik weet wel waar ik voor kies.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Ik heb net een video gemaakt bij het starten van een koude motor (na 20h stil staan)
Klinkt dit nog normaal? Ik hoor wel een kleine piep bij de v-snaar, de piep gaat ook na 20-30 sec weer weg
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 105pk 
Smaken en meningen verschillen. Gelukkig maar!
Maar maak je niet druk, mijn auto is 5, en heeft 166xxx op de teller. 149xxx toen ik hem kocht. Dus nieuw was hij zeker niet.

Nouja, zeg mij eerlijk: heb jij liever kwaliteit, garantie op de vervangen onderdelen, maar dat je wel iets meer betaald voor officiële VW onderdelen?
Of heb je liever Bart de Beunhaas waarbij de kwaliteit ver te zoeken is, en de onderdelen nog net niet van de sloop af komen?
Ik weet wel waar ik voor kies.
Wat doe je negatief, hoezo ben ik 'bart de beunhaas'? Waar slaat dat op? Ik doe niet voor anderen onderhoud (auto's), ik doe voor mezelf bij mijn eigen auto onderhoud.

En ik besteed juist meer tijd aan een klus dan een garage, omdat er geen stomme meter met 90 euro per uur loopt. Als er iets gelekt heeft repareer ik dat en maak ik alles er omheen netjes en secuur schoon. Garages doen dat vaak niet bij oudere auto's omdat je dan weer een rekening van 500+ EUR gepresenteerd krijgt.

Dus stop maar gewoon met 'Bart de beunhaas' want dat is helemaal nergens op gebaseerd, je kent me niet, dus oordeel vooral ook niet alsjeblieft.

En als je olie laat verversen bij een garage, staat je auto vaak een nacht buiten, is de olie 5°C en wordt ie gestart, wordt het daarna meteen afgetapt, dan zit er in het geval van benzine/diesel nog veel met roet verzadigde smurrie in. Beter is als de motor goed heet is olie aftappen en daarna verversen ;) (blijft ie veel langer helder aan de stok)

Omtrent de video, ik hoor een heel klein rateltje bij de start, maar dusdanig kort dat ik me als ik jou was geen zorgen zou maken over de ketting! :smile:

En ik hoor niet echt een piep, wat wel kan is dat lagers bij je multiriem aan het verslijten zijn dus dat ze beginnen te gieren/zingen. (spanrol/andere meeloop rollen) Bij mij is die van de aircopomp dat geweest. In plaats van de hele magneetkoppeling vervangen heb ik alleen een nieuw lager erin getikt voor een tientje. Maar bij mij was dat zingend geluid veeeeeeel erger destijds (of complete aircopomp, zijn ook garages die dat doen, want he 90 euro per uur)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
voor het onderstel heb ik een mooi setje Billstein OEM varianten gevonden, ze hebben ook een verlaging van 25mm voor en 30 achter:
is het mogelijk om zelf de schokdempers te wisselen, heeft iemand er ervaring mee?
ik heb een filmpje van autodoc gezien en het lijkt wel makkelijk te gaan alleen heb ik iets nodig om de veren in te duwen.
ik kan ook naar de garage bij mij om de hoek gaan en dan alles tegelijk doen dat wordt dus:
-de versnellingsbak+koppeling
-onderstel voor en achter van de link hierboven
-stabilisator stangen en rubbers

het bedrijf maakt winst op de inkoop prijs van de spullen dus als ze dezelfde spullen kunnen inkopen als ik maar dan voor de ex btw prijs kunnen ze de werkzaamheden hopelijk goedkoper aanbieden.

ik denk wel dat alles bij elkaar zo'n 2000-2500 gaat kosten

ik denk dat het schokken bij het remmen echt van het onderstel af komt want ik heb het niet altijd.
Als ik van een snelweg afrit rij naar onder en dan afrem heb ik het helemaal niet dus het lijkt wel iets te maken te hebben met de drukken die op het onderstel zitten op bepaalde momenten.
Zelf schokdempers vervangen is prima te doen hoor! Dat heb je in een paar uurtjes wel gedaan.

Als je je oude veren overzet moet je wel een apparaat hebben om de veer bij elkaar te klemmen, dus een beetje ervaring met knutselen is wel handig. Doe je dit niet dan wordt het wel levensgevaarlijk (de veer kan wegschieten en ik heb filmpjes op het internet voorbij gezien dat iemand dat rakelings langs zijn hoofd kreeg)

Verder moet je dan de aandrijfassen loshalen, ophanging los en wat andere zaken er omheen los. Veerpoot aan de bovenkant heb ik losgehaald met luchtsleutel en vastgezet (voorzichtig) met de luchtsleutel, vastzetten kun je uiteindelijk weer doen als hij in zijn veren zakt, dan zit de boel vast genoeg om er een flinke hengst aan te geven!

Ik heb ze zelf vervangen bij een kameraad van mijn vader, die heeft een brug en heeft dit zelf vaker gedaan. Zoals ik zei, voor al het stuk met de veren overzetten is tricky en daar heb je wel speciale tools voor nodig, maar als je ergens een DHZ garage vindt met al het gereedschap inbegrepen is het wel te doen!

Nieuwe bak hoeft niet zo duur te zijn overigens, een kameraad van me heeft een Caddy 1.6 BSE met 450.000km op de teller (ook LPG) en zijn bak was stukgelopen, volgens mij 300 voor de bak en 300 voor montage ofzo. Echt netjes, schakelt weer als nieuw nu. Die rubbers is wel een ding, omdat je auto dan wel opnieuw uitgelijnd moet worden. Als je alleen de schokdempers doet is dat niet per se nodig
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Ik had nog geen andere onderwerpen gezien waar @bartje369 had gereageerd maar volgens mij klopt het wel wat hij plaatst. Tenminste wat betreft de ophanging. Ik loop vaak te schelden/vloeken op mijn auto omdat ik dus zo extreem langzaam over drempels moet en toch onder met de bumper dan iets raak. Met de APK bleek linksvoor ook een veerpoot iets te lekken maar hoefde ik mij voorlopig geen zorgen over te maken. Ik ben dus wel erg benieuwd wat de TS gaat plaatsen als vervanging. 'vroeger' wilde ik altijd wel de auto iets verlagen maar bij deze auto no way! Nu ben ik juist benieuwd wat kan ik voor plaatsen/laten plaatsen zodat de auto stugger is en ik geen gedoe meer heb met de drempels zoals nu.

Ik word soms zelfs ingehaald op drempels omdat ik dus zo langzaam erover moet :')
Dus @Philippe ik ben erg benieuwd wat je laat plaatsen voor!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Wat doe je negatief, hoezo ben ik 'bart de beunhaas'? Waar slaat dat op? Ik doe niet voor anderen onderhoud (auto's), ik doe voor mezelf bij mijn eigen auto onderhoud.

En ik besteed juist meer tijd aan een klus dan een garage, omdat er geen stomme meter met 90 euro per uur loopt. Als er iets gelekt heeft repareer ik dat en maak ik alles er omheen netjes en secuur schoon. Garages doen dat vaak niet bij oudere auto's omdat je dan weer een rekening van 500+ EUR gepresenteerd krijgt.

Dus stop maar gewoon met 'Bart de beunhaas' want dat is helemaal nergens op gebaseerd, je kent me niet, dus oordeel vooral ook niet alsjeblieft.

En als je olie laat verversen bij een garage, staat je auto vaak een nacht buiten, is de olie 5°C en wordt ie gestart, wordt het daarna meteen afgetapt, dan zit er in het geval van benzine/diesel nog veel met roet verzadigde smurrie in. Beter is als de motor goed heet is olie aftappen en daarna verversen ;) (blijft ie veel langer helder aan de stok)

Omtrent de video, ik hoor een heel klein rateltje bij de start, maar dusdanig kort dat ik me als ik jou was geen zorgen zou maken over de ketting! :smile:

En ik hoor niet echt een piep, wat wel kan is dat lagers bij je multiriem aan het verslijten zijn dus dat ze beginnen te gieren/zingen. (spanrol/andere meeloop rollen) Bij mij is die van de aircopomp dat geweest. In plaats van de hele magneetkoppeling vervangen heb ik alleen een nieuw lager erin getikt voor een tientje. Maar bij mij was dat zingend geluid veeeeeeel erger destijds (of complete aircopomp, zijn ook garages die dat doen, want he 90 euro per uur)
Ik doe helemaal niet negatief, en ik zeg niet dat je Bart de Beunhaas bent, je heet dan wel Bart, maar ik bedoel jou er niet mee. Bart de Beunhaas is een benaming.
Ik weeg de kwaliteiten van de garage op de hoek (aka de hier genoemde beunhaas) af met een merkdealer. We hebben even een miscommunicatie. Kan gebeuren, geen stress.
Weetje prima dat jij technische vingers hebt. We hebben duidelijk een andere mening en die respecteer ik ook.
Ik zie dat je veel weet over auto's. Niet alles kan je voor zijn. Dus doe jij het lekker op jouw manier, doe ik het lekker op de jouwe. Alright?

Omtrent welke video?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Status
Niet open voor verdere reacties.
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!