Mezelf en m'n polo toch eerst eventjes netjes voorstellen

Hellow,

Ik ben al een paar weken goed aan het rondsurfen of dit forum. Ik heb al veel gelezen en ook al een paar keer gereageerd om anderen te proberen helpen of wat te kopen. Dacht bij mezelf dat het nu toch wel eens tijd werd om mezelf en de Polo eens netjes voor te stellen hier. ;)

Ik ben Brent (net 20) en woon in het centrum van België. Ik ben student Elektronica, optie Embedded-ICT. Omdat er niet zoveel hogescholen in België deze richting aanbieden moest ik toch al een eindje gaan zoeken voordat ik een geschikte school vond. -> Resultaat dat ik elke dag toch een redelijke afstand moet afleggen.
Na al een paar jaar verliefd te kijken als ik een Polo op straat zag passeren was m'n keuze snel gemaakt, ik moest en zou een Polo hebben!
Zo gezegd zo gedaan, en opeens hadden de centjes van 3 zomers (en heel wat vrijdagavonden) vakantiewerk zich omgetoverd in een kleine knappe Polo 9N3 van 2008.


Het is dus een Volkswagen Polo 9N3 44kw 60PK bj 08/2008 met motorcode BBM (3 cylinder benzine). Het is geen racemachine, dat weet ik ook wel. Maar toen ik de eerste keer ging testrijden bleek er toch (misschien naar mijn normen), genoeg pit in dit motortje te zitten. Had liever natuurlijk een krachtigere gehad, maar we zitten in België met het probleem dat de verzekeringen graag 18-jarigen pluimen als ze met een wagen rijden die iets of wat vooruitgaat. Langs de andere kant was de verzekering voor deze dus (relatief) redelijk goedkoop.
VW Polo 1.2 foto 3.JPG

Zo een paar maanden mee rond gereden, maar toen begon het te kriebelen. Ik wou hem toch wat unieker maken, zonder te overdrijven. Gewoon wat persoonlijker. Wat rondgekeken en besloten dat ik graag booskijkers, led dagrijverlichting en een sharkvin antenna wou hebben. Icm met de dagrijverlichting ook maar ineens besloten om direct voor mistlichten te gaan. Ik kende helemaal niets van auto's, maar gelukkig kan je op het internet enorm veel leren van hoe je dingen moet doen. Dus goed sparen om mezelf en Polo een mooi kerstcadeau te kunnen kopen en toen kwamen we hier uit:
DSC_1997_blur.jpg
Was toen al apetrots op m'n kleine Polo. Iedereen herkende mij en de Polo direct en ik kreeg er langs alle kanten complimenten over. Elke keer ik er naartoe liep begon ik hem knapper en knapper te vinden. De voorkant was al onder handen genomen, maar de achterkant bleef me toch wat té standaard lijken. Dan naar een setje knappe achterlichten gezocht, en uiteindelijk gekozen voor LED smoke versie. (GOLF VI GTD style)
Dan ook maar opeens Philips White Vision lampen vooraan en LED nummerplaatverlichting achteraan gezet.

IMG_20160501_222526.jpg

IMG_20160501_222547.jpg
Buitenkant van de Polo begon toen al goed vordering te maken. was er gelukkig mee zo en wou niet overdrijven. Missie geslaagd denk ik. Misschien in de toekomst nog andere velgen, maar deze zijn zeker ook niet lelijk.
Ik begon de smaak van het sleutelen toen al wel echt te pakken te krijgen, dus besloot me wat andere regio's te richten.

Op het autokerkhof een polo tegengekomen met afneembare trekhaak, dus deze er daar onderuit gehaald (volledige set voor €50) en bij mij onder geplaatst. De balk voor de trekhaak zelf zag er niet zo uit dus heb deze helemaal afgeschuurd en mooi mat zwart gespoten. Niet dat je er nu nog veel van ziet (zit helemaal achter de bumper haha), maar weet nu toch zeker dat hij er in zo goed mogelijke staat onder zit en niet verder aan het roesten is.
De stekker voor de trekhaak met netjes afgetakt van de achterlichten met een kabelboom. Niet met lusterklemmen zoals de vorige eigenaar van deze trekhaak het had geregeld. (Deze vond het blijkbaar ook een goed idee om zonder achterremmen rond te rijden, maar daarom staat die nu dus ook zonder voorkant op het autokerkhof)

IMG_20160423_112006.jpg
IMG_20160423_135510.jpg
IMG_20160423_162526.jpg
Hij is zeker niet geschikt om met een caravan naar het Zuiden van Frankrijk te rijden, maar voor eens per maand met de aanhangwagen naar het containerpark en een fietsenrekje zeker wel. En voor die prijs kon ik hel daar zeker niet laten liggen.

Daarna begon ik me toch wat te ergeren aan het gebrek van cruise control. Dus dan maar zelf helemaal uitzoeken hoe ik dit moet inbouwen.
Spijtig genoeg had ik niet de juiste comfort module, dus maar weer naar het autokerkhof om te checken wat in die gecrashte Polo zat. En jep, daar zat de goede versie in. Die er daar uit gehaald en voor €20 mee naar huis gebracht. Thuis vervangen (bij aansluiten sprongen de 4 pinkers opeens aan dus vermoed dat dat nog een gevolg was van het ongeval met de andere polo) en dan hopen dat alles nog werkte zoals tevoren. -> Jup moest zelfs niets opnieuw inleren of instellen dus ik gelukkig. (Vermoed dat dit maar een soort hub/switch is voor alle verschillende componenten?)
Daarna de armpjes (voor pinkers ed) vervangen naar een met knopjes voor CC, remcontact aansluiten en tachosignaal aansluiten in compactmodule (onder de voorruit, bij de firewall), inleren met VCDS en toen.. Cruise control geïnstalleerd !
IMG_20160829_172659 (1).jpg

Cruise control zit er nu een dikke week op werkt net zoals origineel, springt af bij indrukken koppeling of rem etc. Veel meer ontspannen rijden op de autosnelweg nu!

Natuurlijk zijn het niet alleen aanpassingen maar ook herstellingen die al gebeurt zijn. Zo is de kachelweerstand al 2x vervangen, heb ik de luidspreker in de passagiersdeur vervangen, en zit er een nieuwe motorkoelventilator in.

Plannen voor de toekomst zijn nog automatische lichten en de JVC 1-din radio vervangen door een Android 2-din versie.

Sorry als dit wat te lang is als voorstelling, of als er teveel/te grote foto's in staan. Wou het van de eerste keer lekker goed en uitgebreid doen. Bedankt dat ik lid mag worden van dit forum. Zal proberen zo veel mogelijk mensen te helpen met de dingen die ik al weet, en waarschijnlijk zal je heel af en toe ook wel eens een thead van mij tegenkomen! ;)

Thanks!
Brent :)
 

Bijlagen

  • VW Polo 1.2 foto 1.JPG
    VW Polo 1.2 foto 1.JPG
    308.9 KB · Weergaven: 22
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: DeeOow, GertJan en Maik
mooie auto en goed geimproviseerde krik/brug heb je daar haha!
Haha bedankt! ;) Leek me de meest veilige en makkelijkste optie om hem beetje omhoog te krijgen. Heb alleen maar de VW standaard krik, en deze vertrouw ik toch niet helemaal als ik onder de wagen moet gaan liggen ;) Hier kan hij niet op me vallen, alleen in het slechtste geval eraf rollen. Maar ver zal hij niet geraken want er liggen bakstenen voor de wielen :mrgreen:

Dat is nog eens een introductie! Leuk dat jij je zo uitgebreid voorstelt, ik heb het met plezier gelezen. Veel plezier met je 9N3.
Ben blij dat je ze goed vind ! Deze introductie schrijven herinnert me eraan hoeveel ik het afgelopen jaar eigenlijk al allemaal geleerd heb door die Polo. Ben er graag over bezig, en ik praat er graag over dus deze introductie schrijven was een plezier om te doen! :mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Tipje niet te veel op aliexpress kijken [emoji23] en hier de forum's lezen die lui maken je allemaal gek[emoji28][emoji28]
Het idee voor de automatische lichten komt van Aliexpress, en voor de 2-din android/tablet radio heb ik van hier op het forum :mrgreen: Het is al te laat vrees ik :tonguewink:
Trouwens iemand geïnteresseerd in tutorial van manuele naar automatische lichten ? ;)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: heugt
Wow, mooie voorstelronde en leuke auto.
Ben wel jaloers op je sleutelkunsten.

Ik zie 2 verschillende kentekenplaten. o_O
Is inderdaad de handelaarsplaat. Ik had hem toen net gekocht, maar mijn nummerplaten waren nog niet geleverd want het was m'n eerste wagen (maar kon niet wachten om al foto's te nemen [emoji14]).

Volgens mijn horen in NL de platen toe aan de wagen en in BE aan de persoon zelf.
Dus als ik ooit een andere wagen koop gaat dezelfde nummerplaat op de nieuwe wagen, want deze is aan mij gekoppeld [emoji6] beetje ander systeem maar 't is maar wat je gewoon bent [emoji6]


En bedankt voor het compliment. [emoji2] Door eraan te werken en goed rond te kijken als je bezig bent, leer je echt veel [emoji6]
Veel staat stap voor stap op internet/YouTube uitgelegd. Een jaar geleden wist ik nog niet hoe je een steeksleutel oid moest gebruiken, maar nu gaat dat al een heel pak beter.
Maar vergis je niet, ik heb ook veel domme fouten gemaakt hoor [emoji14]
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!