Voorstellen Lampie

Hallo, ik ben Nico.
Al jaren VAG rijder [Golf3 Tdi variant, Golf4 TDi variant, Seat Altea 2.0 TDI, Seat Leon 1.4 TSi, Seat Arona FR 1.0 TSI DSG7 130pk]
Met bijbehorende forums.

Nu voor de toekomstige schoondochter hebben we een 4 deurs polo 9N 3 cilinder 1.2 12V uit 2002 gekocht. 250000km
In Apeldoorn een rondje gereden, via de snelweg naar Alphen ad Rijn ... geen probleem
Van Alphen naar Noordwijk , met wat provinciale wegen, snelrotondes, een enkel stoplicht , ineens motormanagementlampje aan.
Nu net uitgelezen : P0420


Waar ga ik als eerste aan denken ?
Lambdasensor ? bougies of bobines ?
[Uitlaat is nieuw en lekt niet][Brandstof is Esso Express E10 vanaf Apeldoorn][rustig gereden, geen racertje achter het stuur]

Graag jullie nuttige antwoorden
 
Seat  Arona FR 1.0 TSi DSG7 chipped  1.0 12V turbo 
Welkom.
Zie de volgende link klik hier,
Daar staan een aantal oorzaken plus onderin staat het volgende


  • Polo 1.2 2002. Er zijn meerdere berichten van de fabrikant die allemaal spreken over software gerelateerd problemen. Ook al wordt bovenstaande problemen niet specifiek daarin genoemd, sommigen hebben het toch over de zuurstof sensor. Het lijkt dus logisch om te beginnen met het updaten van de software om te zien of dat het probleem oplost
 
Voor de toekomstige schoondochter hebben we een 4 deurs polo 9N 3 cilinder 1.2 12V uit 2002 gekocht. 250000km
In Apeldoorn een rondje gereden, via de snelweg naar Alphen ad Rijn ... geen probleem
Van Alphen naar Noordwijk , met wat provinciale wegen, snelrotondes, een enkel stoplicht , ineens motormanagementlampje aan.
uitgelezen : P0420

Tja... kwestie van besodemieterd zijn, dank u wel, keurige nette accountant meneer in Apeldoorn vlak bij de Loolaan tegenover de school.
Zuurverdiende spaarcenten de vuilnisbak in.

Auto is bij een garage op controle geweest, en de motor gebruikt al geruime tijd olie, zoveel dat de katalysator niks meer doet. (>>2% CO)
Dus om deze auto ook na April rijdend te houden moet er (te) veel gebeuren.

Daarom een oproep aan jullie sleutelaars : Wie kan en wil een motorswap doen met alles er op en er aan, dus ook de ruilmotor op de kop tikken , met kat.
Enig idee wat zoiets gaat kosten ? (denk hierbij aan een jong meisje, net aan het werk, dus helaas niet in het bezit van een diepe portemonnee).

Pas dan kunnen we besluiten of het weggegooid geld is geweest, of dat ze straks nog verder kan rijden.
 
Seat  Arona FR 1.0 TSi DSG7 chipped  1.0 12V turbo 
welkom!

Wat kloten dit!
1.2 12V heeft, volgens mij, een probleem met de cilinderkop.
Ik zou de motorswap wel voor je willen doen echter heb ik pas achterin Januari, of met geluk tussen kerst en oud en nieuw, tijd hiervoor.

Laatste x dat ik een motor in en uitbouwde koste mij dit 2 volle dagen (van 8-9 uur).
Motor schat ik op zo'n 350-400 euro (gebruikt).
Kat zit ook zo op 150-200 euro (gebruikt).
en dan (de)montage zo'n 250 euro.

Dit zijn ruwe gokken hoor! Voor echte prijzen ben ik een kenteken nodig.

Dit alles zo zwart als pure chocola :tonguewink:
kan helaas enkel de garantie geven dat ik dit voor je wil doen uit hulpvaardigheid en dit uiterst nauwkeurig doe. Ik kan helaas niet verantwoordelijk gehouden worden voor eventuele storingen die hier uit voort komen (mits de motorcode gelijk is, verwacht ik geen enkele storingen. maar t is en blijft wel een VW. Ben in bezit van VCDS en zal de auto "clean" mee geven. Indien gewenst wil ik hier ook wel c.a. 500km mee rijden om zeker te zijn dat er geen storingen op komen).

Ben woonachtig in Drenthe.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Verwacht niet te veel van een ruilmotor uit dat jaar, die zal ook olie verbruiken, de vraag is of het niet "te veel" zal zijn.
klopt, dat is het risico. Echter is het wel mogelijk om het risico te verkleinen door een blok met lage kmstand te kopen.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Al die blokjes verbruiken toch best wel wat... 1.2 en 1.4 idem. Maargoed, realistisch gezien heeft het blok (en de auto) ondertussen ruim 250.000km gelopen. Bij mijn 9N 1.4 had ik toentertijd vanaf de ~130000km last van redelijk olieverbruik. Dan zou die kat al een kleine 120.000km met olie bevuild worden en daarnaast ook nog eens een kwart miljoen kilometers zijn werk moeten doen.

Wat ik probeer de zeggen is dat een slechte kat ook een mogelijkheid is. O2's (lambda) zou je eventueel door kunnen (laten) meten om dat uit te sluiten. Zou dat dan nog niet werken kun je die eventueel 'nieuwe' kat alsnog gebruiken voor je motorswap eventueel.

Wanneer heeft de auto zijn laatste grote beurt gehad?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Mmm, het eerste deel wat je zegt, kan ik het mee eens zijn. Maar een Kat hergebruiken die bloot gesteld is aan olieverbruik.... Zou ik niet zo 1,2,3 doen.
Wat wel handig om te weten: Hoeveel olie verbruikt de auto van TS?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!