Kosten vervangen distributie ketting

Op persoonlijke noot, ja, de kosten vallen relatief mee (ca 100 euro voor het onderdeel + koelvloeistof verversen + arbeid). 75000km is niet heel erg veel daarentegen maar leeftijd telt ook mee. Ik zou zeggen, lekker doen, hoewel het wel aan de vroege kant is. Dus er is ook zeker iets voor te zeggen om hem te laten zitten.

Neem ook mee in je overweging of de koelvloeistof al eens vervangen is, ook deze heeft niet z'n eeuwige leven.

Duidelijk en bedankt. Is de waterpomp van VW ook een probleemgeval of meer omdat ie in
de buurt zit tijdens het vervangen van de distributieketting en waarschijnlijk binnen enkele
jaren ook gaat sneuvelen...
 
Duidelijk en bedankt. Is de waterpomp van VW ook een probleemgeval of meer omdat ie in
de buurt zit tijdens het vervangen van de distributieketting en waarschijnlijk binnen enkele
jaren ook gaat sneuvelen...
Zoals al is aangegeven, is hier geen interval voor. Als ze nu toch in de buurt zijn, en je auto uit 2014 komt, altijd goed om te vervangen. Kan die er weer jaren tegen aan. Jammer als je over paar maanden (of jaren) langs de kant van de weg staat met auto pech. Voorkomen is beter dan genezen, zeker als de waterpomp uit 2014 komt.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi en JosPolo
mmm... TS geeft aan:
- Auto heeft 234.000 km gelopen (veel of weinig is een discussie, heb zelf een benzine auto met bijna 400.000km staan, loopt en rijd dikke prima)
- Auto heeft 1x gerateld (bij starten bij de handelaar)
- Er zit vloeibare pakking tussen de beschermingsdelen van de distributie
- Auto had te weinig olie (onder minimum zie ik even als te weinig)
- Na het bijvullen het geratel niet weer gehoord

Mijn inzicht:
- Auto heeft al eens een nieuwe ketting/geleider gekregen
- Motor heeft gedraaid met te weinig olie (nooit goed)
- Auto uit 2011 met 234k op de klok en een motor die eigelijk te weinig vermogen heeft (slechts 60pk op 1000kg).
Motor verbruikt olie (niks raars aan bij deze kilometerstand) omdat deze al een behoorlijk leven achter de rug heeft. Nu is de 1.2 12V motor niet een van de meest sterke motoren (cilinderkop problemen en in sommige gevallen oliezuiperij) van VW, Al de bovenstaande punten zouden voor mij reden genoeg zijn om nog even verder te kijken. Er is een reden dat de oliepeil laag is (en slordig van de handelaar, getuigt niet echt van kennis van het te verhandelen object en geeft weinig vertrouwen) en de auto in de handel beland is. Ik wil niet stellen dat olieprobleem de reden is, maar er is wel een mogelijkheid hiervoor.

TS, rijd een paar weken in de auto en houd het olieverbruik nauwletttend in de gaten voordat je die ketting laat vervangen. HEt zou jammer zijn van je centen als blijkt dat de motor, na het vervangen van de ketting, een oliezuiper is. Dan mag je straks een dure revisie betalen. en weer een nieuwe distributie...
Een acceptabel verbruik is, in mijn ogen, 1L op 5000km (volgens VW is 1L op 1000km nog acceptabel)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Wokwok
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!