Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ben je er inmiddels al aan uit? Wat Wil51 al aangaf is de opgegeven kogeldruk van de fabrikant leidend. Volgens de wet mag deze niet worden overschreven. Maar dit is een beetje een grijs gebied, en er word vooral met fietsendragers niet echt op gehandhaaft. De maximale kogeldruk is van belang voor de rijeigenschap van de auto. Je zal ze vast wel een hebben zien rijden met een caravan, en de neus van de auto die de lucht in steekt.Ja, daar heb ik dus een beetje moeite mee. De wet lijkt deze uitspraak niet te doen.
De fabrikant van de trekhaak (Westfalia) doet hier de uitspraak dat de trekhaak een maximale verticale last heeft van 91 kg. Verder is er ook geen enkele vermelding over de verticale last, kogeldruk of andere vorm van verticale belasting van de trekhaak in de hele wet omtreft regeling voertuigen. Niet dat ik kan vinden in ieder geval.
Artikel 5.18.7 Regeling voertuigen
Om op je eerste stukje terug te komen.. lees het volgende stukje eens op Brink trekhaken.. daar word het toch net wat anders uitgelegd dan jij verteld.Ik heb hier verder niet naar gekeken. Heb zelf ook geen trekhaak, maar vond het toen wel een interessante kwestie. Als ik het nog een keer teruglees sta ik er nog steeds achter dat je volgens de wet een 75kg kogeldruk hebt wanneer je bijv. een Brink trekhaak met 75kg kogeldruk rating installeert. Ook ondanks dat de VW trekhaak een maximale kogeldruk van 50kg heeft.
Waar de maximale kogeldruk van de VW trekhaak op gebaseerd is weet ik niet. Wellicht heeft het te maken met de structurele integriteit van de auto (betwijfel ik), maar het kan bijvoorbeeld ook met wegligging te maken hebben. Dit zijn allemaal technische zaken, waar de wet niet zoveel over zegt. "Indien de lastdrageris bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden." De fabrikant van de trekhaak is in mijn voorbeeld Thule, niet VW. En dus is de maximale kogeldruk 75kg.
Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.
Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.