Kogeldruk Polo AW

Hi Kees, 50KG. Misschien heb je hier iets aan.

 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: CTML59
Ja oei, dat is een tegenvaller. Bedankt voor de reactie. Ik vond het gisterenavond laat nog op een site om kogeldruk te berekenen. Nooit verwacht. En dat terwijl vorige polo modellen een kogeldruk tot 85 kg hadden.
 
Volkswagen  Polo 6 AW  1.0 TSI. 95 pk 
Ik zit ook met dat probleem: fietsendrager + 2 e-bikes wegen absoluut meer dan de max. toegestane kogeldruk van 50 kg.
Nu is het mijn overtuiging dat elke trekhaak van een gerenommeerde fabrikant heel veel meer gewicht aankan dan die 50 of 85 kg.; daar zal het niet aan liggen. En ik geloof ook niet dat er bij de Polo AW 4.6 bouten worden gebruikt en bijvoorbeeld een Golf 8.8. Blijft over de chassisbalk waaraan het geheel bevestigd wordt.

Een auto-caravan combinatie wordt in stilstaande toestand uitgewogen om de max. van 50 kg. kogeldruk niet te overschrijden. Maar in dynamische toestand, tijdens het rijden, zal bij het in- en uitveren van de caravan die 50 kg. veel hoger liggen. En daar ligt dan m.i. ook het gevaar: een caravan met een totaalgewicht van 1.100-1.200 kg. kan dan met de auto aan de haal gaan. Het is immers niet alleen de kogeldruk maar ook de massa van de aanhanger die het weggedrag van de combinatie beïnvloedt.

Dus ik heb het gewoon geprobeerd: een fietsendrager van 17 kg. gemonteerd met daarop 2 fietsen van elk 23 kg. zonder accu's. Oftewel een overgewicht van 13 kg.
En ik kan alleen maar zeggen: dat gaat prima met ook nog weekendbagage in de kofferbak.

Maar ga je het volledige laadvermogen van de Polo AW benutten met ook nog eens meer dan 50 kg. kogeldruk, dan zal het best een listig verhaal kunnen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ik zit ook met dat probleem: fietsendrager + 2 e-bikes wegen absoluut meer dan de max. toegestane kogeldruk van 50 kg.
Nu is het mijn overtuiging dat elke trekhaak van een gerenommeerde fabrikant heel veel meer gewicht aankan dan die 50 of 85 kg.; daar zal het niet aan liggen. En ik geloof ook niet dat er bij de Polo AW 4.6 bouten worden gebruikt en bijvoorbeeld een Golf 8.8. Blijft over de chassisbalk waaraan het geheel bevestigd wordt.

Een auto-caravan combinatie wordt in stilstaande toestand uitgewogen om de max. van 50 kg. kogeldruk niet te overschrijden. Maar in dynamische toestand, tijdens het rijden, zal bij het in- en uitveren van de caravan die 50 kg. veel hoger liggen. En daar ligt dan m.i. ook het gevaar: een caravan met een totaalgewicht van 1.100-1.200 kg. kan dan met de auto aan de haal gaan. Het is immers niet alleen de kogeldruk maar ook de massa van de aanhanger die het weggedrag van de combinatie beïnvloedt.

Dus ik heb het gewoon geprobeerd: een fietsendrager van 17 kg. gemonteerd met daarop 2 fietsen van elk 23 kg. zonder accu's. Oftewel een overgewicht van 13 kg.
En ik kan alleen maar zeggen: dat gaat prima met ook nog weekendbagage in de kofferbak.

Maar ga je het volledige laadvermogen van de Polo AW benutten met ook nog eens meer dan 50 kg. kogeldruk, dan zal het best een listig verhaal kunnen worden.


Hoi Mofar,

Lastig onverwacht probleem bij deze Polo. Heb ik het goed begrepen dat je nu al WEL een trekhaak onder je Polo hebt?
Indien ja, merk je wat van een slechtere wegligging.
En zou je misschien een foto kunnen sturen van je trekhaak en de wijze van onderbouw?

Groet,
Kees
 
Volkswagen  Polo 6 AW  1.0 TSI. 95 pk 
Of achteraf een trekhaak kopen bij bijvoorbeeld westfalia.
Max kogeldruk van 91 Kg.

Geen oplossing uiteraard voor degenen die nu een trekhaak op hun polo hebben zitten, maar wellicht een oplossing voor de mensen die in de toekomst een trekhaak willen.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Of achteraf een trekhaak kopen bij bijvoorbeeld westfalia.
Max kogeldruk van 91 Kg.

Geen oplossing uiteraard voor degenen die nu een trekhaak op hun polo hebben zitten, maar wellicht een oplossing voor de mensen die in de toekomst een trekhaak willen.
Al koop je een trekhaak waar 200 kg kogeldruk op kan volgens de fabrikant van de trekhaak. De maximale kogeldruk door de fabrikant auto is bepalend, En dat blijft toch 50 kg op een polo
 
Volkswagen  Polo AW 1.0 TSI Comfortline DSG  1.0TSi 95pk 
Al koop je een trekhaak waar 200 kg kogeldruk op kan volgens de fabrikant van de trekhaak. De maximale kogeldruk door de fabrikant auto is bepalend, En dat blijft toch 50 kg op een polo
Dat is niet waar. Dit is per trekhaak apart. Dat is ook de reden dat de kogeldruk vaak op een plaatje op je trekhaak staat, en niet op je kentekenbewijs, waar de rest van je voertuiginfo (gewichten, lengtes etc.) te vinden is.

Na verder onderzoek moet ik zeggen dat ik toch hieraan twijfel. Wel zou ik er zelf geen moeite mee hebben om, wanneer Westfalia aangeeft dat de maximale kogeldruk 91 Kg is, er twee e-bikes op te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Antwoord van de ANWB

Antwoord van Erik Jan​

ANWB Expert
U heeft een vraag over kogeldruk, de maximale verticale last op de kogel van de trekhaak.
De maximale kogeldruk zoals opgegeven door de fabrikant (instructieboekje) kan verschillen met de kogeldruk die vermeld staat op het typeplaatje van de trekhaak. Het laagste getal is leidend.
Een verschil in max kogeldruk van de trekhaak en van de auto is te verklaren doordat de kogeldruk van een bepaald merk en type auto per uitvoering (bv motorisering, carrosserievariant, transmissie) kan verschillen. De trekhaakfabrikant ontwikkelt een trekhaak echter voor de hele serie van een model. Zo kan het dus ontstaan dat de kogeldruk van de trekhaak hoger is dan de fabrikant voor de auto opgeeft. In uw voorbeeld is dat 50 kg en die mag wettelijk niet worden overschreden, ook al is de kogeldruk van de trekhaak 100 kg.
 
Volkswagen  Polo AW 1.0 TSI Comfortline DSG  1.0TSi 95pk 
Aldus Erik Jan:
Zo kan het dus ontstaan dat de kogeldruk van de trekhaak hoger is dan de fabrikant voor de auto opgeeft. In uw voorbeeld is dat 50 kg en die mag wettelijk niet worden overschreden, ook al is de kogeldruk van de trekhaak 100 kg.
Ja, daar heb ik dus een beetje moeite mee. De wet lijkt deze uitspraak niet te doen.

1707994447080.png

De fabrikant van de trekhaak (Westfalia) doet hier de uitspraak dat de trekhaak een maximale verticale last heeft van 91 kg. Verder is er ook geen enkele vermelding over de verticale last, kogeldruk of andere vorm van verticale belasting van de trekhaak in de hele wet omtreft regeling voertuigen. Niet dat ik kan vinden in ieder geval.

Artikel 5.18.7 Regeling voertuigen
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
De opgave van de autofabrikant is hier in bepalend: er mag niet meer dan 50 kg. op de kogel drukken.
Het is mijn overtuiging dat technische gezien de gehele trekhaakconstructie bij een statische belasting een paar honderd kilo kan dragen: kijk eens wat een bonk ijzer het is en wat voor lassen er zijn toegepast.
Maar zoals gezegd: Volkswagen vindt dat bij de Polo niet verantwoord.
Dat is ook de reden dat bij de T-Cross de maximum kogeldruk van 50 kg. bij het gefacelifte model juist vanwege het fenomeen fiestsendrager met daarop ebikes verhoogd is naar 75 kg.
 
De opgave van de autofabrikant is hier in bepalend: er mag niet meer dan 50 kg. op de kogel drukken.
Het is mijn overtuiging dat technische gezien de gehele trekhaakconstructie bij een statische belasting een paar honderd kilo kan dragen: kijk eens wat een bonk ijzer het is en wat voor lassen er zijn toegepast.
Volgens mij is de ophanging/bevestiging van de complete haak aan de auto zelf ook een heel belangrijk punt.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!