Kogeldruk Polo AW

Ja, daar heb ik dus een beetje moeite mee. De wet lijkt deze uitspraak niet te doen.

1707994447080.png

De fabrikant van de trekhaak (Westfalia) doet hier de uitspraak dat de trekhaak een maximale verticale last heeft van 91 kg. Verder is er ook geen enkele vermelding over de verticale last, kogeldruk of andere vorm van verticale belasting van de trekhaak in de hele wet omtreft regeling voertuigen. Niet dat ik kan vinden in ieder geval.

Artikel 5.18.7 Regeling voertuigen
Ben je er inmiddels al aan uit? Wat Wil51 al aangaf is de opgegeven kogeldruk van de fabrikant leidend. Volgens de wet mag deze niet worden overschreven. Maar dit is een beetje een grijs gebied, en er word vooral met fietsendragers niet echt op gehandhaaft. De maximale kogeldruk is van belang voor de rijeigenschap van de auto. Je zal ze vast wel een hebben zien rijden met een caravan, en de neus van de auto die de lucht in steekt.
De voorbanden hebben dan minder grip en je kan zelf wel bedenken wat dit voor gevolgen heeft. Dat is waarom er een limiet aan de kogeldruk word gesteld. Hoe groter en zwaarder de auto hoe hoger de kogeldruk. De trekhaak zelf mits deze ook caravans kan trekken breek heus niet af van een 100 kilo meer druk. Ik rijd met mijn Polo gewoon met 2 elektrische fietsen op de fietsendrager. Niets aan de hand. Maar krijg je een ongeluk en de fietsendrager heeft mede geleid naar de oorzaak hiervan, dan heb je kans dat je nat bent.
 
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
Ik heb hier verder niet naar gekeken. Heb zelf ook geen trekhaak, maar vond het toen wel een interessante kwestie. Als ik het nog een keer teruglees sta ik er nog steeds achter dat je volgens de wet een 75kg kogeldruk hebt wanneer je bijv. een Brink trekhaak met 75kg kogeldruk rating installeert. Ook ondanks dat de VW trekhaak een maximale kogeldruk van 50kg heeft.

Waar de maximale kogeldruk van de VW trekhaak op gebaseerd is weet ik niet. Wellicht heeft het te maken met de structurele integriteit van de auto (betwijfel ik), maar het kan bijvoorbeeld ook met wegligging te maken hebben. Dit zijn allemaal technische zaken, waar de wet niet zoveel over zegt. "Indien de lastdrageris bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden." De fabrikant van de trekhaak is in mijn voorbeeld Thule, niet VW. En dus is de maximale kogeldruk 75kg.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 95pk 5mt 
Ik heb hier verder niet naar gekeken. Heb zelf ook geen trekhaak, maar vond het toen wel een interessante kwestie. Als ik het nog een keer teruglees sta ik er nog steeds achter dat je volgens de wet een 75kg kogeldruk hebt wanneer je bijv. een Brink trekhaak met 75kg kogeldruk rating installeert. Ook ondanks dat de VW trekhaak een maximale kogeldruk van 50kg heeft.

Waar de maximale kogeldruk van de VW trekhaak op gebaseerd is weet ik niet. Wellicht heeft het te maken met de structurele integriteit van de auto (betwijfel ik), maar het kan bijvoorbeeld ook met wegligging te maken hebben. Dit zijn allemaal technische zaken, waar de wet niet zoveel over zegt. "Indien de lastdrageris bevestigd op een trekhaak aan de achterzijde mag de door de fabrikant van de trekhaak vastgestelde maximale verticale last onder de koppeling niet worden overschreden." De fabrikant van de trekhaak is in mijn voorbeeld Thule, niet VW. En dus is de maximale kogeldruk 75kg.
Om op je eerste stukje terug te komen.. lees het volgende stukje eens op Brink trekhaken.. daar word het toch net wat anders uitgelegd dan jij verteld.

Dat je niet begrijp waar oa VW de kogeldruk op baseert, lijkt me inmiddels toch wel duidelijk.. dus als je de aangegeven kogeldruk overschrijdt die VW aangeeft zal dit de rijeigenschappen beïnvloeden, dus heeft dit te maken met de structurele integriteit. De wet (de politie) die handhaaft of bij een ongeval inspectie doet, zal ook op basis van kenteken kijken wat de kogeldruk is, en of er een caravan of fietsendrager trekhaak onderzit.

De fabrikant van de trekhaak zal ook bij het maken van een trekhaak voor een bepaald merk/model kijken naar de specificatie van de auto kwa kogeldruk. Dus de fabrikant van de trekhaak zal bij een trekhaak van een golf 75kg aangeven en bij een polo 50kg. Daar het beide de zelfde trekhaken zijn, maar kwa pasvorm net even anders.
 
Volkswagen  Polo Life  1.0 TSI 95pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!