Koelvloeistof lampje knippert rood

Beste forumleden,

Toen ik vanmiddag naar huis reed vanuit het werk begon in een keer het koelvloeistof of temperatuurmeterje rood te knipperen met een alarm geluidje.
Toen ben ik bij de tankstation gaan stoppen en heb het koelvloeistofpijl nagekeken.
Deze zat ver beneden pijl, maar omdat het een alarmerend lampje was heb ik toch de ANWB laten komen.
Deze meneer zei dat het een lekkage was, want hij zag een druppeltje roze op de grond.
Vervolgens heeft hij de koelvloeistof bijgevuld.
Deze meneer adviseerde om direct naar de garage te gaan en niet verder te rijden.

Mijn vraag is nu het volgende.
Geeft de Polo 6R niet eerst een waarschuwingslampje dat er te weinig koelvloeistof in zit, of wordt hij meteen rood wanneer het echt te ver beneden pijl is?
Ik zelf denk namelijk dat hij gewoon ging knipperen, omdat er te weinig koelvloeistof in zat en dat dit nu verholpen is met het bijvullen hiervan. Overigens knippert hij nu niet meer.

Dat er ergens een lekkage is geloof ik best, maar moet dit direct verholpen worden en kan ik nu niet meer rijden?
Ik moet namelijk een flink stuk rijden dit weekend.

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI stage 1 met 105 PK bij Vagtechniek 
het zijn geen dome jongens bij de anwb.
zou toch maar ff het zekere voor het onzekere nemen.
zeker als je een lang stuk moet rijden.
dan zou ik zeker naar de garage gaan en zorgen dat me auto aanstaand weekend goed is
mischien is het iets kleins en kunnen ze het direct repareren.
als het groot is.... weekendje uitstellen.
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Bij mij draaide op de snelweg de waterpomp helemaal kapot. Ik kreeg een rood lampje te zien van de motor temp. Meteen gestopt op de vluchtstrook, kap open en ja hoor de kvs kwam er letterlijk uit zijken bij de waterpomp.

Mischien is het bij jou ook de waterpomp.
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
Ik zou het niet negeren.

Dat lampje brandt omdat er geen temperatuur meter in zit, dus hij brand omdat het pijl te laag en als de temperatuur te warm is.
Als deze ver beneden pijl is zal je zeker een lekkage hebben, er verdampt niet zomaar een halve liter koelvloeistof.

Indien je waterpomp lekt, welke wordt aangedreven door je distributie riem.
Kan dit grote gevolgen hebben
 
Zit op een multi riem, dus je distributie blijft in ieder geval heel.
Ik heb zelf een lekkende waterpomp gehad (in Frankrijk [emoji848]) en toen kreeg ik een oranje lampje met een waarschuwing. Er zit dus wel een gradatie in.
Dit geeft aan dat t bij jou dus ernstig was.
De redenatie om nog even een flinke rit te maken omdat ie na t vullen even niet piept lijkt me slechte.

Gewoon zsm laten nakijken/repareren.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Zit op een multi riem, dus je distributie blijft in ieder geval heel.
Ik heb zelf een lekkende waterpomp gehad (in Frankrijk [emoji848]) en toen kreeg ik een oranje lampje met een waarschuwing. Er zit dus wel een gradatie in.
Dit geeft aan dat t bij jou dus ernstig was.
De redenatie om nog even een flinke rit te maken omdat ie na t vullen even niet piept lijkt me slechte.

Gewoon zsm laten nakijken/repareren.


Bij een 1.2 tsi wordt deze inderdaad aangedreven door de multiriem.

Bij een 1.2 tdi dus die de topic starter heeft wordt deze aangedreven door de distributie riem.

Ik heb genoeg riemen en waterpompen vervangen van een 1.2 tdi dus ik weet dit 100% zeker :)
 
Beste forumleden,

Toen ik vanmiddag naar huis reed vanuit het werk begon in een keer het koelvloeistof of temperatuurmeterje rood te knipperen met een alarm geluidje.
Toen ben ik bij de tankstation gaan stoppen en heb het koelvloeistofpijl nagekeken.
Deze zat ver beneden pijl, maar omdat het een alarmerend lampje was heb ik toch de ANWB laten komen.
Deze meneer zei dat het een lekkage was, want hij zag een druppeltje roze op de grond.
Vervolgens heeft hij de koelvloeistof bijgevuld.
Deze meneer adviseerde om direct naar de garage te gaan en niet verder te rijden.

Mijn vraag is nu het volgende.
Geeft de Polo 6R niet eerst een waarschuwingslampje dat er te weinig koelvloeistof in zit, of wordt hij meteen rood wanneer het echt te ver beneden pijl is?
Ik zelf denk namelijk dat hij gewoon ging knipperen, omdat er te weinig koelvloeistof in zat en dat dit nu verholpen is met het bijvullen hiervan. Overigens knippert hij nu niet meer.

Dat er ergens een lekkage is geloof ik best, maar moet dit direct verholpen worden en kan ik nu niet meer rijden?
Ik moet namelijk een flink stuk rijden dit weekend.

Alvast bedankt!
hmmmm
is er denk ik de tijd voor.
afgelopen zaterdag ging in mijn seat Ibiza 1.2 tdi ook het water(niveau) lampje branden.
ANWB er bij gekomen , ze gaven aan dat het van de oliekoeler kwam, zat niet alleen water lekkage maar ook olie lekkage omheen.
auto naar de garage gebracht maandag en daar bleek het oliekoeler filterhuis gescheurd te zijn. (is gemaakt van kunsstof)
gisteren de auto opgehaald en 996 euro mogen aftikken voor de reparatie.
hoop voor je dat de lekkage van iets anders (goedkopers) mag zijn.
succes
 
Seat  Ibiza ST  1.2 TDI 
Waarom heeft men bij de 6R (2010 -), geen koelvloeistoftemperatuurmeter gehandhaafd, mocht er iets fout gaan, dan heb je toch een indicatie van verhoging van de temperatuur en kun je eerder handelen.
 
Volkswagen  Polo 6R Highline  1.4 
In principe heb je de wijzer ook niet nodig. Als je een probleem hebt is óf je sensor kapot, of is iets goed mis met je koelsysteem. In beide gevallen naar een garage of ANWB bellen Stick Out Tongue

Als je sensor kapot is kan hij namelijk ook onjuiste waarden aangeven, en kun je alsnog met een kokende motor rond aan t rijden zijn terwijl dat juist wel of niet zo is.
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
De auto staat nog steeds bij de garage. Het probleem zit hem in een defect oliefilterhuis, dat vervangen moest worden. Kosten zijn rond de 600 euro, aldus de garage. :(
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI stage 1 met 105 PK bij Vagtechniek 
Heb je gevraagd hoe dat is ontstaan?
Nog niet gevraagd. Ik vermoed zelf slijtage, na ongeveer 172000 KM. Vind het wel een prijzige reparatie, maar de kosten zitten hem voornamelijk in de manuren is mij verteld. Het onderdeel dat vervangen moest worden zou rond de 250 euro kosten.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI stage 1 met 105 PK bij Vagtechniek 
Vandaag de auto opgehaald. Ze hebben de oliekoeler vervangen inclusief huis.
Toen ik ging kijken zag ik dat de koelvloeistof op minimum niveau zat.
Daarna een stuk gereden en nu zit die weer ongeveer 5 centimeter beneden het minimum.
Dit kan toch niet goed zijn? Het moet toch altijd tussen het minimum en de max zitten?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI stage 1 met 105 PK bij Vagtechniek 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!