[KLACHT] bonk bij aanslaan motor koude start

Hallo,

Ik heb al een tijd een "probleem" met het aanslaan van de motor uitsluitend bij de eerste start van de dag. De motor schudt dan en bij het aanslaan een goed hoorbare en voelbare bonk. Bij warme motor nergens last van. Op aanraden van garage baksteun vervangen, bonkje bij lastwissel is nu weg en bij het aanslaan was het even weg maar het is er weer.

Iemand enig idee wat het een beetje zou kunnen zijn? Via een forum is het moeilijk te achterhalen dat weet ik maar dan weet ik een beetje wat het eventueel zou kunnen zijn. Auto rijdt verder als een zonnetje.

Groet
 
Polo  6c  Verkocht 
klinkt als de kantelsteun van je motor.
als dit het niet is, zou ik eerst eens kijken WAT er bonkt (ja, de motor, maar waar "bonkt" ie tegen aan met starten? (zet m op de brug tijdens starten)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Het is dus alleen bij starten met koude motor dus dat gaat lastig. En de kantelsteun heb ik vervangen, zoals je kan lezen.
Bij een koude start zal een diesel rumoeriger aan slaan dan bij een warme start... Ook een moderne diesel zal dit doen.
Het is heel goed mogelijk dat op dat moment de motor net ergens tegen aan bonkt.

Als je stil staat, geeft de motor 3000toeren en dumpt de koppeling, blonkt ie dan op dezelfde manier?

Wat je nog zou kunnen checken is je uitlaat, komt deze niet toevallig ergens tegen het chassis aan?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Bij een koude start zal een diesel rumoeriger aan slaan dan bij een warme start... Ook een moderne diesel zal dit doen.
Het is heel goed mogelijk dat op dat moment de motor net ergens tegen aan bonkt.

Als je stil staat, geeft de motor 3000toeren en dumpt de koppeling, blonkt ie dan op dezelfde manier?

Wat je nog zou kunnen checken is je uitlaat, komt deze niet toevallig ergens tegen het chassis aan?
Ik ga het controleren je hoort nog van me
 
Polo  6c  Verkocht 
Update,

Ik heb mijn vriendin een koude start laten filmen met de motorkap open, en tot mijn verbazing was de bonk zowel niet hoorbaar als voelbaar. Compleet verdwenen. Ik denk dat de motor (of het luchthuis) dus tegen de motorkap aanbonkt tijdens het starten... ik voel alleen niets raars aan het luchtfilterhuis en hij zit ook niet los. Ook op de motorkap zelf is niets te zien kwa raakpunt ofzo, heel apart.

Wat vinden jullie verder van de hoeveelheid beweging die de motor maakt tijdens het starten? Lijkt mij binnen de toleranties voor een 3 cilinder diesel toch?


@Robin @Catunambu
 
Polo  6c  Verkocht 
geen gekke bewegingen... Ik hoor ook geen bonk geluid op de video terug komen... beetje lastig zeggen allemaal!

Als je de auto op een brug zet en met een koevoet tussen de motorsteunen probeerd de motor te wiebelen, is het dan ook mogelijk om de "bonk" te simuleren?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
geen gekke bewegingen... Ik hoor ook geen bonk geluid op de video terug komen... beetje lastig zeggen allemaal!

Als je de auto op een brug zet en met een koevoet tussen de motorsteunen probeerd de motor te wiebelen, is het dan ook mogelijk om de "bonk" te simuleren?
Heb de motorsteunen laten nakijken en alleen de kantelsteun was aangeraden om te vervangen, kleine verbetering maar niet veel merkbaar verder. Andere motorsteunen zouden goed moeten zijn
 
Polo  6c  Verkocht 
Zijn er nergens tekenen van contact op het chassis/motorblok te vinden? als je elke keer een bonk hoort, lijkt het mij dat hier bewijs voor moet te vinden zijn. voornamelijk een schoon plekje waar het motorblok dicht bij je chassis komt.

Wat het ook nog zou kunnen zijn:
je uitlaat. Mijn hobby auto maakt ook een bonkend geluid als deze aanslaat (benzine welliswaar, maar toch) dit word veroorzaakt door de uitlaat die tegen het chassis tikt/bonkt bij heftige bewegingen van de motor. Hier kom je enkel achter als je onder de auto FLINK aan de uitlaat schud.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Zijn er nergens tekenen van contact op het chassis/motorblok te vinden? als je elke keer een bonk hoort, lijkt het mij dat hier bewijs voor moet te vinden zijn. voornamelijk een schoon plekje waar het motorblok dicht bij je chassis komt.

Wat het ook nog zou kunnen zijn:
je uitlaat. Mijn hobby auto maakt ook een bonkend geluid als deze aanslaat (benzine welliswaar, maar toch) dit word veroorzaakt door de uitlaat die tegen het chassis tikt/bonkt bij heftige bewegingen van de motor. Hier kom je enkel achter als je onder de auto FLINK aan de uitlaat schud.
Toch eens ff op de brug knallen dus. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
 
Polo  6c  Verkocht 
Zit toevallig je luchtfilter goed gemonteerd?
Controleer gelijk even of deze niet ergens tegen aan bonkt
Dit was de oplossing. Heb vandaag mijn luchtfilterhuis gedemonteerd om een grote beurt uit te voeren. Het bleek dat aan de achterkant 1 van de 4 punten waar je de rubbers van het filterelement opklikt, niet goed zat. Het zijn 4 "balletjes" waar je een rubber op drukt waardoor het vast zit. Het balletje aan de achterkant (het verste van je af, aan de voorruit kant) zit op een zwevend plaatje, welke verbogen was. Zal waarschijnlijk ooit in het verleden tijdens monteren gebeurd zijn want je moet blind prikken. Hierdoor stond hij dus niet goed op 4 punten vast. Plaatje teruggebogen, na monteren van het nieuwe luchtfilter het filterhuis goed vastgeklikt op 4 punten, en bonk is verdwenen.
 
Polo  6c  Verkocht 
Even een terugkoppeling. Ik was te vroeg met roepen dat het probleem opgelost was. Het probleem is dubbel en dwars 3x zo erg terug. Vannochtend bij koude start dacht ik dat de motor het motorruim uit wilde springen. Schokken/bonken bij koud stationair. Erg onrustig lopede motor. Als ik wegrijd is er verder niets aan de hand. Later op de dag start de motor zonder problemen.

Ik begin een vermoeden te krijgen dat het mijn vliegwiel is. (Ene garage zegt 2-massa vliegwiel andere garage zegt enkelmassa vliegwiel, geen touw aan vast te knopen). Wat zijn hier een beetje de symptomen van?

Aan mede 1.4tdi rijders die hun vliegwiel hebben laten vervangen, wat waren jullie symptomen? Moest bij jullie een ombouwset incl software update geplaatst worden?
 
Polo  6c  Verkocht 
De 1.4TDI heeft een actie gehad waarbij de 2-massavliegwielen vervangen werden voor de enkelmassavliegwielen. Een van de redenen was dat de 2massa vliegwielen voor problemen zorgden met afslaan op lage snelheden. hierdoor begaven veel koppelingen het vroegtijdig. Dat is waarom verschillende garages verschillende uitspraken doen. Volgens mij kan de dealer wel voor je nakijken wat er nog in deze auto zit.

Sympthomen van een defect massavliegwiel:
- klapperend/rammelend metaalachtig geluid bij stationair lopen (duidelijk hoorbaar boven de motor uit)
- extreem trillen van de motor bij stationair loop (soms met fluctuerend toerental of schuddende motor tot gevolg)
- klapperend aanslaan van de motor
- "klonk" met weggrijden/lastwisseling (deze weet ik niet zeker, de auto waar ik mee reed was een automaat)
- geluiden kunnen weggaan als je even kortstondig gas geeft en weer los laat. Soms komen de geluiden terug, soms blijven ze een poosje weg.

Dat waren zo ongeveer de symptomen!

Als ik jou was, zou ik eerst even langs de dealer gaan om te verifieeren of je wel of niet een DMF hebt, mocht dit wel het geval zijn, dan zou ik even jou klachten duidelijk op een rij'tje zetten en de "experts" zoals ik zullen proberen deze klachten vanachter ons beeldschermpje te defineren!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
De 1.4TDI heeft een actie gehad waarbij de 2-massavliegwielen vervangen werden voor de enkelmassavliegwielen. Een van de redenen was dat de 2massa vliegwielen voor problemen zorgden met afslaan op lage snelheden. hierdoor begaven veel koppelingen het vroegtijdig. Dat is waarom verschillende garages verschillende uitspraken doen. Volgens mij kan de dealer wel voor je nakijken wat er nog in deze auto zit.

Sympthomen van een defect massavliegwiel:
- klapperend/rammelend metaalachtig geluid bij stationair lopen (duidelijk hoorbaar boven de motor uit)
- extreem trillen van de motor bij stationair loop (soms met fluctuerend toerental of schuddende motor tot gevolg)
- klapperend aanslaan van de motor
- "klonk" met weggrijden/lastwisseling (deze weet ik niet zeker, de auto waar ik mee reed was een automaat)
- geluiden kunnen weggaan als je even kortstondig gas geeft en weer los laat. Soms komen de geluiden terug, soms blijven ze een poosje weg.

Dat waren zo ongeveer de symptomen!

Als ik jou was, zou ik eerst even langs de dealer gaan om te verifieeren of je wel of niet een DMF hebt, mocht dit wel het geval zijn, dan zou ik even jou klachten duidelijk op een rij'tje zetten en de "experts" zoals ik zullen proberen deze klachten vanachter ons beeldschermpje te defineren!
Als ik dit zo lees heb ik eigenlijk alleen klapperend aanslaan van de motor. En wat ik beschreef; trillen/bokken/bonken bij EERSTE koude start stationair draaien. Voor de rest heb ik eigenlijk niet echt de beschreven symptomen/geluiden. Aangezien ik nu 180k op de teller heb, en het zou NIET mijn 2massa vliegwiel zijn, kan ik er eigenlijk vanuit gaan dat er een enkelmassa in zit en hier dus niets mee aan de hand is. Aangzien al die 2M vliegwielen het begeven na vaak 150k km. Dan zal mijn probleem misschien toch ergens anders liggen...

Ik ben in contact met iemand die een defect 2M vliegwiel heeft laten vervangen in zijn 1.4tdi en die had wel wat extremere en duidelijker aanwezige symptomen. Ik ga eens contact opnemen met de dealer om te vragen wat er in mijn auto zit.
 
Polo  6c  Verkocht 
ik wil niet zeggen dat, maar de kans is aanwezig dat er dus wel een 2M in zit. Dan kan dit 1 van de eerste verschijnselen zijn van een defect.
Er is alleen geen peil op te trekken wanneer een 2M kapot gaat, de 1 begeeft t net over een ton, de ander begeeft t pas bij 250k. Ligt puur aan de rijstijl van de (vorige) eigenaar.

Laat je weten wat de dealer verteld?
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
ik wil niet zeggen dat, maar de kans is aanwezig dat er dus wel een 2M in zit. Dan kan dit 1 van de eerste verschijnselen zijn van een defect.
Er is alleen geen peil op te trekken wanneer een 2M kapot gaat, de 1 begeeft t net over een ton, de ander begeeft t pas bij 250k. Ligt puur aan de rijstijl van de (vorige) eigenaar.

Laat je weten wat de dealer verteld?
Ik heb ze een mail gestuurd aantal uur geleden. Als ze geld kunnen verdienen mailen ze binnen 5 minuten terug, ik verwacht geen reactie meer haha. Ik ga morgen anders wel ff langs, maar ik denk dat ze geen reden kunnen verzinnen om mij deze informatie te verschaffen.
 
Polo  6c  Verkocht 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!