kachel en airco werkt niet (climatronic)

Ik ben sinds enkele jaren in het bezit van een Volkswagen Polo 6R, bouwjaar 2012, 1.2 TDI. De auto heeft een climatronic bedieningspaneel. Oftewel een welbekend blauwe scherm. Vreemd genoeg werkt sinds enkele dagen de ventilatie, airco en kachel niet. Het bedien via het paneel gaat probleemloos. Zo kan ik de binnentemperatuur op verschillende graden schakelen, maar uit de roosters komt er helemaal niets.

Wat heb ik ervaren?
Nu de temperaturen aanzienlijk dalen wordt het geen pretje om hiermee rond te rijden. De kou is weliswaar te overzien, maar beslagen ruiten maakt het rijden natuurlijk enorm gevaarlijk. Ik heb onlangs een aardig ritje moeten rijden. Toen viel het op dat als of de kachel wel warmte geeft, maar de warmte komt niet door de roosters. Zo is bijvoorbeeld de dashboard koud, maar de roosters worden na enige tijd warm. Warm lucht komt er dus verder niet naar buiten. Zo heb ik geprobeerd om de airco of de normale ventilatie aan praat te krijgen. Dat lukte helaas ook niet. Kortom, de ventilatie, de kachel en de airco functioneren niet.

Wat heb ik gedaan?
Voordat ik heb overwogen om een topic aan te maken, heb ik gezocht of in het verleden een dergelijk probleem bij één van jullie is ontstaan. Ik heb zo gezien dat het kan liggen aan de kachelweerstand. Blijkt dat het nogal een polo kwaaltje te zijn. Daarom heb ik - achteraf met veel stomheid - een kachelweerstand (6Q0 959 263) besteld. Na het loshalen van de dashboardkastje kwam ik al gauw tot de ontdekking dat een dergelijke kachelweerstand niet aanwezig is bij climatronic-modellen, maar modellen met een manuele airco. Blijkt dat een kachelweerstand van een climatronic-model de volgende kachelweerstand heeft: 6Q2907521.

Wat mij onduidelijk is.

Allereerst vraag ik me af of het wel daadwerkelijk gaat om een defecte kachelweerstand van een climatronic. Wellicht ligt het aan iets anders. Hebben jullie hier ervaring mee? Mocht het liggen aan de kachelweerstand van een climatronic, hoe kan ik dat ding vervangen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
De climatronic word idd door het clima paneel geregeld, Je probleem zit vermoedelijk in een of meerdere defecte motor van de regelkleppen waardoor de climat die wel aanstuurt maar de kleppen niets meer doen. Uitlezen zou misschien meer duidelijkheid geven over enig defect ervan. Ook kan met VCDs de kleppen aangestuurd worden om te kijken of het werkt.

In het ergste geval is het je Climat unit zelf maar dit kom niet zo vaak voor.
 
Bedankt voor het meedenken. Ik ben zelf niet in het bezit van apparatuur om de auto uit te lezen. Van de week is een bekende bereid om even te kijken. Zodra ik meer weet zal ik het hier delen.

Opmerking wat betreft de ventilatie volg ik. Ik hoor inderdaad geen ventilatie draaien. Ik ga ook even kijken of het niet aan de zekering ligt van de ventilator. Enig idee welke zekering voor de ventilatie is?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
  • Leuk
Waarderingen: Antera
Er zit een variabele kachelweerstand in , dit hebben alleen auto’s met clima control.
Ik vermoed dat deze stuk is .
Deze gaat vaak kapot in combinatie met je aanjager.
“Doordat je aanjager zwaar loopt” te veel weerstand.

Als ik jou was zou ik je auto is uitlezen , en kijken of hij een onderbreking aangeeft in je aanjager. Of een ander component in je clima systeem.
 

Bijlagen

  • 0FABA812-9A7C-4CA1-8A46-A06BE37BD956.png
    0FABA812-9A7C-4CA1-8A46-A06BE37BD956.png
    292 KB · Weergaven: 50
Volkswagen  Golf GTI ED35  2.0TSI 
Gisteren ben ik in de gelegenheid geweest om mijn auto uit te lezen. De storing blijk afkomstig te zijn van de kachelmotor. Na vervanging van de kachel waren de problemen opgelost. Omdat ik afgelopen week nogal een stukje moest rijden met een defecte kachelmotor, is de aanjager enorm belast. Om te voorkomen dat ik over enige tijd wederom een probleem heb, heb ik de aanjager ook maar preventief vervangen. De problemen zijn voor nu opgelost.

Bedankt voor het meedenken.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 75pk 
  • Leuk
Waarderingen: Antera, HoMi en kawazxr
Mooi dat het opgelost is en alles weer werk zoals het hoort.
Goed dat je preventief de aanjager mee vervangen hebt anders
grote kans dat je inderdaad over een paar weken dit alsnog moest
gaan vervangen, nu lekker genieten van je mooie Polo.
 
Volvo  -  - 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!