ICE ICE POLO (ROBolop Design)

Voor de afwerking IN de bak, heb ik gekozen voor geborstelde aluminium van 2mm dik.
Hier heb ik ook het nodige plooiwerk laten aan doen, en is op zich al zeer sterk.

DSC04888_resize-1.jpg

De gaten uitgefreesd waar de woofers komen in te staan.
DSC04890_resize-1.jpg

DSC04889_resize-1.jpg


En dan de speakers er eens ingezet
DSC04894_resize-1.jpg

DSC04893_resize-1.jpg

4 op een rij
DSC04891_resize-1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat ik de EQ op de versterker ga monteren, heb ik beslotenom een alu plaat te maken.

Eerst heb ik alles zorgvuldig uitgetekend op een stuk MDFvan 8mm dik.
Het is de bedoeling dat de mdf als mal haat dienen voor dealu plaat uit te frezen.
Hier zie je hoe ik eraan begonnen ben.

DSC04901_resize-1.jpg


DSC04903_resize-1.jpg


Hier is het stuk klaar, en ben ik tevreden met hetresultaat.

DSC04904_resize-1.jpg


DSC04905_resize-1.jpg


De alu plaat heb ik dan met de wipzaag uitgezaagd, en daarnaheb ik ze op de mdf geplakt.

DSC04907_resize1-1.jpg


Dan ben ik begonnen met alles uit te frezen met een copyfrees.
DSC04912_resize-1.jpg


Dit is het resultaat.


DSC04913_resize-1.jpg


De kantjes moet ik nog fijn schuren.

DSC04915_resize-1.jpg


Dan heb ik de EQ er op gezet met 4 schroefjes, en alles eensop de versterker gelegd.

DSC04917_resize-1.jpg


Wat de afstandsbusjes betreft gaan deze zeker niet blijvenstaan. Ik ga alu busjes laten draaien op de hoogte die ik wil hebben.

DSC04918_resize-1.jpg


DSC04919_resize-1.jpg


Hier kan je ook zien dat de versterker ook op busjes staat.Dit heb ik gedaan voor mijn kabels weg te werken.

DSC04926_resize-1.jpg


Ik heb vandaag voor de eerste keer eens gekeken hoe lang ikgewerkt heb aan die alu plaat.

Uittekenen op mdf
Mdf uitfrezen
Alu uitzagen
Alu uitfrezen, en dat alles heeft me zo een 5u gekost.

Maar zoals jullie al langer weten intersseert me dit genebal, als mijn plaat maar juist is, is het voor mij OK.
 
Tjonge, even (nou ja, even? 102 pagina's) je BMW project doorgelezen/gekeken. Diep respect hoor wat je er allemaal mee hebt gedaan. Lijkt me echt fantastisch om dit te kunnen. Je bent echt handig, wat je in je hoofd bedenkt, kunnen je handen maken. Je hebt er dan wel vele, vele uren en euro's in zitten maar een hobby mag geld kosten toch?
Ben benieuwd wat je allemaal met de Polo gaat doen, ik ga het volgen, succes. ;)
 
Wel apart 4 van die 'kleine' subjes.

Jep, dat vind ik er ook van. Voor mij is er ook een soort uitdaging bij.

Tjonge, even (nou ja, even? 102 pagina's) je BMW project doorgelezen/gekeken. Diep respect hoor wat je er allemaal mee hebt gedaan. Lijkt me echt fantastisch om dit te kunnen. Je bent echt handig, wat je in je hoofd bedenkt, kunnen je handen maken. Je hebt er dan wel vele, vele uren en euro's in zitten maar een hobby mag geld kosten toch?
Ben benieuwd wat je allemaal met de Polo gaat doen, ik ga het volgen, succes. ;)

THX Dude, maar verglijk de Bmw niet met de Polo.
Ik heb er inderdaad al vele uren inzitte, maar ik geniet ook van elke minuut dat ik er al aan gewerkt heb. Dat het iets kost is nu éénmaal zo.
Elke hobby kost geld, en je maakt het ook zo duur als je zelf wil. .....

Wat de Polo aangaat is het een instal die elke hobbyist met wat denkwerk ook wel zal kunnen maken. Ik hoop dat er op dit forum zijn die hier iets van opsteken.... Maar vergeet vooral de fun niet die je er kan hebben door iets zelf te maken.

f011c8abd223-1.gif
 
Hier zie je wat ik gedaan heb voor de kabels van de versterker op een goede, snelle manier weg te werken.
Juist onder de versterker heb ik L en R 2 ovaal gaten gemaakt.
DSC04942_resize-1.jpg

Aan de onderkant heb ik een brede gleuf uitgefreesd waar de kabels komen in te liggen.
DSC04951_resize-1.jpg

DSC04947_resize-1.jpg

Eens de kabels daar in liggen ga ik daar een dun plaarje alu tegen schroeven zodat alles aan de onderkant er ook was verzorgd uitziet.
DSC04945_resize-1.jpg

Wat de scheiding tussen de subkist en de versterker aangaat, heb ik gekozen om dit met Glas te doen.
Het glas is 12mm dik gehard.
Ik heb voor deze oplossing gekozen zodat je het effect misschien krijgt dat alles groter lijkt, en dat alles in één ruimte staat....
DSC04934_resize-1.jpg

DSC04933_resize-1.jpg

Wat de bevestiging van het glas aangaat kan je zien dat ik L en R een gleuf heb gefreesd in de zijkanten.
Je kan ook zien dat ik een LIP heb laten plooien aan de alu van de versterker en de subkist.
Daar zit het glas gewoon tussen. Natuurlijk ga ik alles afkitten zodat de subkist dicht is.
Natuurlijk moest ik wel materiaal hebben aan de kant van het glas om de kist dicht te schroeven.
Dit ga ik simpel oplossen met een alu baar tegen het glas te lijmen.
DSC04956_resize-1.jpg

Hier kan je ook zien dat deze baar ook nog eens vaststaat met een schroef L en R.
DSC04954_resize-1.jpg

Ik die alu kan ik dan schroefdraad tappen voor mijn deksel op te schroeven. Aan de zijkanten komen lange houtschroeven en aan de achterkant (scharnier) moet ik nog alles mooie recht maken met polyester, en dan kan ik daar ook schroefdraad in tappen voor alles vast te zetten.
DSC04956_resize-1.jpg
 
Vroeger bij me civics ook alles zelf erin gebouwd maar toen ik die leon kreeg zag ik het al niet meer zitten en nu met de polo helemaal niet. Ben er bang voor dat als ik wat los ruk dat ik met een eeuwig kraakje of piepje blijf zitten haha.

Maar de polo ligt dalijk ook wel een stukje lager of niet ? Komt aardig vol daar achterin Big Grin
 
Wat de alu plaat aangaat wat op de versterker ligt, heb ik deze veranderd, ik heb ze wat breder gemaakt.
Ik heb ook nog een 2de plaat van 4mm er onder gelegd. Dit heb ik gedaan voor het wat stoerder doen te lijken.
De kant van de dikke plaat ga ik pollysten en de dunne plaat vanboven ga ik waarschijnlijk zwart laten spuiten.
DSC04927_resize-1.jpg

Ik de zijkanten heb ik ook nog andere plaatjes voorzien met fijne openingen.
DSC04960_resize-1.jpg

DSC04959_resize-1.jpg

DSC04957_resize-1.jpg

Wat de openingen betreft, zal de versterker misschien een betere koeling krijgen, en het oog wil ook wat hé.
Je kan ook zien dat de plaat op 4 rubbers OP de versterker ligt.
Aan de buitenzijde komen ook alu busjes te staan, maar die moet ik nog laten draaien.

DSC04962_resize-1.jpg
 
Wat de aansluiting betreft van de Focal subjes, ga ik deze keer NIET met koper werken. Ik meende gezegd te hebben, toen ik eraan begon, dat ik het simpel ging houden.
Alhoewel ik nu ook al weer het gevoel heb dat het wat uit de hand aant lopen is.
Ik wil nu met deze aansluiting ook eens bewijzen dat je met simpele dingen ook iets moois en goed kan maken.
Eerst heb ik een paar alu afstandsbusjes laten draaien door een vriend van mij.
DSC04976_resize-1.jpg

Dan heb ik een rechthoekige alu baar genomen van 10mm op15mm.
Nadat ik alles zorgvuldig had uitgemeten waar de gaten moesten komen heb ik eerst alle gaten geboord op een kolomboor.
Dit was voor mij de beste manier om de gaten RECHT te boren.
Dan heb ik de lat in de subkist geplakt en heb ik de gaten verder uitgeboord ik het hout.
DSC04972_resize-1.jpg

Wat je al dagelijk kan zien is dat, als ik een gat geboord heb, ik er het boor laat insteken. Zo kan die lat geen kanten op en gaat alles mooi in één lijn blijven staan.
DSC04971_resize-1.jpg

Hier zie je de alu baar staan met de busjes eronder.
DSC04981_resize-1.jpg

De baar staat vast op 3 plaatsen met gewone inbusschroeven die ik erin verzonken heb. Deze inbusschroeven ga je ook overal tegenkom in deze instal.
DSC04979_resize-1.jpg

DSC04986_resize-1.jpg

Waar de aansluiting komt van de speaker, zie je gaten van 8mm. Hier komt een geanodiseerd aluminium buisje in, en daar loopt de kabel door uit....
Als je goed kijkt op deze foto, zie je ook dat ik aan de achterzijde van de grote gaten, schroefdraad heb getapt. Hier komt een steldschroefje in van m4 op het alu buisje mooi op zijn plaats te houden, en door dit te doen ben ik er ook zeker van dat dit niet gaat vibreren met de druk in de kist.
DSC04988_resize-1.jpg

Wat de alu busjes aangaat heb ik dit moeten bestellen omdat het niet in voorraad was.
Volgende week zou ik alles hebben.
Ik hoop ook dat het weer iets minder koud wordt, want waar ik nu zit is geen verwarming, en voor zo kleine prullen te doen is het me een beetje te fris aant worden nu.
 
Ik heb de frees nog eens boven gehaald. Aan de onderkant hebik nog een aantal sleuven gemaakt voor de kabels in te leggen van dewoofertjes.
DSC04991_resize-1.jpg


DSC04996_resize-1.jpg


Dan ben ik begonnen met de frames te maken waar het glaskomt op te liggen. Deze alu plaat is 3mm dik.
Eerst alles wat geschuurd , en alles afgetekend.

DSC04999_resize-1.jpg


Dan heb ik met de wipzaag zoveel mogelijk weg gezaagd. Omdatje niet recht kan zagen met een wipzaag, heb ik de laatste mm weg gefreesd.
Dik kan je vrij simpel doen .

Wat zeer belangrijk is, is dat de alu vast op tafel ligt.Waar ik moest frezen heb ik deze met dubbel klevende plakband geplakt.
Hier kan je ook zien dat de plaat tegen nageltjes ligt. Dezeklop ik gelijk met de bovenkant zodat mijn frees niet hapert als ik daar ove ruitga.

DSC05001_resize-1.jpg


DSC05003_resize-1.jpg

Dan nog een lat geklopt die dient als glijder voor de frees.

DSC05006_resize-1.jpg


Dit lijkt allemaal vlot te gaan, maar als je op u horloge kijkt ben je daar uren met bezig. Gelukkig dat tijd me niet interesseert.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!