[HOWTO][9N3][Interieur] Retrofit OEM stoelverwarming

Afgelopen week OEM stoelverwarming met niet-OEM verwarmingsmatjes geretrofit in m'n 9N3, en ook gelijk foto's gemaakt voor een how-to.

Story
Ik heb niet-OEM matjes gebruikt omdat OEM matjes waanzinnig veel geld kosten en ik dit zo voor een fractie van de prijs heb kunnen doen. (En ook gewoon voor de uitdaging Stick Out Tongue)

Je kan alle onderdelen (m.u.v de kabelboom) nieuw bij de VW dealer gaan bestellen. De totaalprijs is dan €1031,16 (dd 24/08/2017).
De Skoda Fabia I is technisch redelijk gelijk aan de 9N3 en die onderdelen voor stoelverwarming zijn exact hetzelfde, alleen een Skoda logo op het label. Mocht je de Skoda onderdelen bestellen ben je €603.86 kwijt. Al een heel pak minder, maar nog veel geld.
IMG_20170928_183307.jpg IMG_20170928_183253.jpg

Hoe ik het heb aangepakt
Ik heb een universele set voor stoelverwarming gekocht (Weerstand matjes gelijk aan OEM matjes (ong. 4 Ohm))
OEM schakelaars voor in het dashboard gekocht via onderdelenlijn
Kabelboom en regelapparaat via Kufatec
Adapter gemaakt om universele matjes te kunnen aansluiten met OEM VW connectoren

Op die manier heb je OEM stoelverwarming voor €220.

Eventueel kan je ook proberen kan je ook proberen OEM matjes op eBay e.d. te scoren, maar die zijn schaars. Of je koopt natuurlijk een interieur met stoelverwarming ingebouwd. (Dan geen adapters nodig)

How to
Benodigde onderdelen

(Meer info)
  • Schakelaar voor stoelverwarming (x2), 6Q0 963 563
  • Kit universele stoelverwarming (klik, hiervan gebruiken we alleen de matjes en connectoren)
    • of OEM matjes:
    • 6Q0 963 555 G, links zittingverwarmingselement
    • 6Q0 963 555 J, rechts zittingverwarmingselement
    • 6Q0 963 557 D (x2), rugleuningverwarmingselement
  • Regelapparaat (x2), 6Q0 959 772 (klik)
  • Kabelboom Kufatec (klik)
Voor OEM onderdeelnummers, bekijk afbeelding van offerte hierboven (Skoda nr = VW nr maar Q vervangen door Y)

Bij zelf maken adapters:​
  • Rol draad 1mm²
  • 1J0 973 723 (2x) deel 1 6-polige connector die past op kabelboom Kufatec
  • 1J0 973 724 (2x) deel 2 6-polige connector die past op kabelboom Kufatec
  • 7L0 972 623 A (2x) 8 polige connector voor op regelapparaat
  • N 103 189 05 (x6) Platte smalle steker voor in 6-polige connector
  • N 103 192 03 (x4) Platte brede steker voor in 6-polige connector
  • Vierkante steker voor in 8-polige connector, eBay 929975-1 (eBay, Farnell)
  • NTC weerstand 10K Ohm (eBay, Farnell)
  • Stof tape (eBay)
Benodigd gereedschap
  • Torx bitset (verschillende maten 16 - 22)
  • Spline M10 (Veeltand torx)
  • kniptang en soldeerbout of Wire quick splicers
  • Kleine tang, 90° bek is handig
  • VCDS
Bij zelf maken adapters:​
  • Soldeerbout, solduur
  • krimpkous
  • kniptang
  • krimptang
Maken adapter voor niet-OEM matjes
OEM matjes of interieur? Go to next chapter.
56ba028a308f8.jpg

Zoals te zien op bovenstaande afbeelding heeft een OEM zittingsmatje de aansluitingen voor de regelmodule, de ingang van de kabelboom en de aansluiting voor het rugleuningsmatje. Ook zit er in het matje een temperatuursensor verwerkt (NTC weerstand).
Deze dingen hebben onze aftermarket matjes niet dus deze moeten we zelf maken.

Stroomloopschema: (Hoe lezen? Handleiding Iichel)
Stroomloopschema.JPG
  • T8 = 8-polige connector naar regelmodule IMG_20170914_114804.jpg
  • T6 = 6-polige connector naar kabelboom Kufatec 7L0972623A.jpg
  • T2e = 2-polige connector naar rugleuningsverwarming (heb ik gewoon gesoldeerd en geen connector gezet)
  • T2 = 2-polige connector naar NTC sensor (G59, connector niet op schema, heb universele connector gebruikt, of gewoon solderen)
Opgelet: Bij mijn aftermarket weerstanden liep er te weinig stroom door de weerstanden als ze in serie met elkaar staan. Daarom heb ik ze parallel gezet, ookal is dit OEM en op het schema niet zo.

Je neemt een draadje en krimpt aan beide kanten de juiste steker erop, en dan klik je hem in de connector (Triple check waar je de steker juist steekt, want hij komt er echt niet meer uit)

vb. T8 4 -> 8-polige connector, pin 4

Connecties:
  1. T8 4 -> Massa
  2. T8 5 -> T6 4
  3. T8 6 -> NTC pin1 (volgende moet erbij !)
  4. T6 2 -> T8 6 (O12)
  5. T8 7 -> Weerstanden pin1 (Z6 + Z7)
  6. T8 8 -> T6 1
  7. Weerstanden pin2 -> Massa
  8. NTC pin2 -> massa
Daarna je adapter even uitmeten en dan inwikkelen in stof tape ter bescherming.

IMG_20170921_234418.jpg IMG_20170921_234210.jpg
DSC_3772.JPG

NTC
DSC_3751 verkleind.jpg DSC_3752.JPG DSC_3753.JPG

Nu je de NTC klaar hebt kan je deze achter op je verwarmingsmatje naaien of kleven
DSC_3755.JPG

Inbouwen

Begin met je stoelen eruit te halen. Deze zitten met 4 veeltand M10 vijzen vast. Schuif de stoel helemaal naar voor en naar achteren en je zal ze in de rail zien zitten.

DSC_3737.JPG

Onder je stoel zit een gele connector voor je airbag. Koppel je batterij los en haal deze connector los. (Anders storingslampje + risico airbag)

Als je stoel eruit is, draai je de rugleuning helemaal naar voor. Onderaan voel je waar de stof in elkaar klikt met een plastic latje. Door er een schroevendraaier tussen te steken kan je dit voorzichtig uit elkaar duwen.
DSC_3739.JPG DSC_3740.JPG

Als dit helemaal los is draai je de stoel helemaal naar achteren en kan je de stof zo een stukje naar boven schuiven. Normaal genoeg zodat je je weerstandsmatje er tussen kan schuiven en vast kleven met de lijm die erop zit.
DSC_3741.JPG
DSC_3742.JPG DSC_3758.JPG

Zet de leuning weer recht, en leg je stoel dan op z'n rug. Verwijder alle torx schroeven die je kan vinden. Zo kan je de plastic behuizing van je stoel eraf nemen.
DSC_3745.JPG

Steek weer een schroevendraaier tussen de plastic latjes en duw deze uit elkaar, zo kan je de stof naar boven plooien.
DSC_3744.JPG

De stof zit verder vast met haakjes achter een metalen draad. Neem je fijne tang en trek de haakjes van achter de metaaldraad uit. (6x dacht ik, dan kan je de stof helemaal naar boven draaien)
DSC_3746.JPG DSC_3749.JPG DSC_3759.JPG

Nu kan je het weerstandsmatje op de stoel kleven. Zorg ervoor dat het matje mooi in de groeven zit voordat je de stof weer naar beneden doet.
DSC_3760.JPG

DSC_3761.JPG
Neem dan weer je fijne tang en duw de haakjes weer achter het metaaldraadje zodat de stof mooi opspant.
TIP: Als je last hebt van krakende stoelen kan je op deze haakjes wat silicone spray doen. Kraken is bij mij helemaal verdwenen.

DSC_3762.JPG

Nu kan je plastic latjes weer achter elkaar duwen zodat de stof mooi aansluit en spant zoals ervoor.

DSC_3764.JPG

Hetzelfde doe je met de stof van de rugleuning.
DSC_3769.JPG

Als je adapters hebt gemaakt, sluit deze nu aan onder aan de stoelen. De 8-polige connector past in de houder waar ook de airbagconnector zit.

IMG_20170922_093450.jpg

Plaats de plastic behuizing weer en je bent klaar met de stoelen.

Inbouwen kabelboom

Haal je batterij los!
  • Schakelaar
Haal je radio eruit
Nu kan je door de opening van de radio langs achter het covertje waar de schakelaar moet eruit duwen. Breng de kabels die naar de schakelaar moeten langs de pedalen naar die plek, achter de radio door. Klik de connector in de schakelaar en duw de schakelaar op z'n plek.

DSC_3775.JPG DSC_3776.JPG
  • Verlichting schakelaars
Haal je verlichtingsschakelaar eruit ( op nul stand, duwen en draaien)
Gebruik een wire splicer of soldeer de grijze draad van je kabelboom op pin 17 van de licht-kabelboom. Ik heb hier nog een extra draad voor het dimmen van m'n DRL. Optioneel kan je deze draad ook aan je dimmer aansluiten.

IMG_20170914_163716.jpg

  • Zekering bijplaatsen in zekeringkast
Doe deurtje van zekeringkast open en vijs alle schroeven die je ziet los
Haal alle connectoren van je BCM los (apparaat boven je pedalen)
Haal je BCM eruit
Nu kan je met wat manoeuvreren je zekeringkast tot bij je pedalen brengen IMG_20170913_115841.jpg IMG_20170913_115847.jpg
Wip de achterkant van je zekeringkast eraf
Nu zie je een roze rooster waar alle draadjes van je zekeringen door gaan, schuif dat frame met een schroevendraaier wat opzij
Neem een foto van hoe al je zekeringen zitten, en haal ze er allemaal uit IMG_20170913_103508.jpg
Neem het korte grijze draadje dat los bij je kabelboom zat en plug dit langs achter door je fusebox op plekje 32. Bij mij was 32 vreemd genoeg al gebruikt voor iets anders, dus ik heb een andere vrij plekje genomen (38)

ENPolo9N-blok-salon.jpg IMG_20170913_101654.jpg

De andere kant van het draadje soldeer of splice je op een geschakelde plus.
Ik heb dit gedaan door een geschakelde plus te nemen en daarmee een relais te schakelen die rechtstreeks op de 12v van de fusebox aftapt. Dit om niet te veel stroom door het contact te jagen.
(Heb dit aangepast na het nemen van de foto ;). Hier zit hij nog gewoon op de 12v)

De draad met rood op geprint steek je dan in het andere hokje van je zekeringplekje.
IMG_20170913_114637.jpg IMG_20170913_114648.jpg

Daarna mag je een 15A zekering op je nieuw gemaakt plekje steken.
Kabel netjes met de anderen routen, zekeringkast weer dicht en weer monteren van waar hij komt.
  • Massa aansluiten
Je zekeringkast zit vast met relatief dikke schroeven op het metalen frame van je dashboard.
Haal zo een schroef eruit, en doe je massalus er rond. Zet je zekeringkast weer vast met de lus tussen de kast en het metalen frame.
Dit is geen officieel aardpunt, maar het enige degelijke waar je makkelijk aan kan zonder de draad te verlengen.
  • Aansluiten op BCM
Nu heb je nog 2 kleine draadjes over.
Deze moeten in de connector XS2 van je BCM. (18 pins connector)
Gele draad (gelb) XS2 pin 3
Violette draad XS2 pin 10 (gewoon erin klikken)

IMG_20170913_122343.jpg IMG_20170913_122352.jpg IMG_20170913_122540.jpg

Deze zorgen ervoor dat je auto de stoelverwarming kan uitschakelen als de batterij van de wagen te laag komt. BCM stroombesparing.JPG
Nu kan je alle connectoren weer in je BCM klikken, en je BCM weer in z'n houder hangen.
  • Coderen stoelverwarming met VCDS
Open VCDS, ga naar module 09 Centr. Elect. Daar zie je een getal staan, verhoog dit getal met 32 en klik op Do it!
Bij mij was dit getal standaard 17422, na de retrofit 17454.
Centr. Elect. Coding.JPG Help.JPG

  • Routen connectors die naar stoelen gaan
Nu je stoelen er toch nog uit zijn, ineens van de gelegenheid gebruik maken om de kabel van je kabelboom die je op je stoelen gaat aansluiten onder het tapijt te verbergen zodat deze door de OEM openingen komt bij de kabel van je airbag.

Haal de plastic dorpels van je bestuurdersdeur los (voorzichtig naar boven trekken) DSC_3770(1).jpg
Nu kan je je kabelboom bij vast maken met zip ties bij de kabelboom die er al zit.
Vanaf daar kun je de kabel naar het eerste gat, waar je airbagkabel door komt, duwen. De connector met de kortste draad blijft daar, de andere gaat verder naar de passagierskant.
DSC_3774(1).jpg
Er zit een kleine sleuf in je chassis waar je de draad net in kan leggen, zo wordt deze ook niet geplet door je stoel. Plak hem daar zeker even in vast, want hij zal niet blijven liggen.

Trek je bekerhouder naar boven zodat je de kabel onder de handrem door kan halen. Daarna verder zoals aan de bestuurderskant tot aan het gat bij de airbagkabel van de passagierskant. Komt normaalgezien net mooi uit.

DSC_3773.JPG

Nu je stoelen weer inbouwen, connectoren onder aan de stoelen aansluiten, batterij aansluiten en genieten van OEM stoelverwarming, mogelijks zelfs voor een fractie van de originele prijs. :mrgreen::mrgreen:

Toevoeging door DeeOow
Ook download baar gemaakt in PDF.
Zie bijlage!
 

Bijlagen

  • DSC_3748.JPG
    DSC_3748.JPG
    4.8 MB · Weergaven: 200
  • DSC_3750.JPG
    DSC_3750.JPG
    850.1 KB · Weergaven: 196
  • IMG_20170913_111113.jpg
    IMG_20170913_111113.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 156
  • [HOWTO][9N3][Interieur] Retrofit OEM stoelverwarming.pdf
    1.8 MB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Waanzinnig goede how to!!!
Proficiat.
Als jij het niet erg vind heb ik er een PDF versie van gemaakt.
Die is voor iedereen download baar.
Alles samengevat in 14 pagina's.
Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • [HOWTO][9N3][Interieur] Retrofit OEM stoelverwarming.pdf
    1.8 MB · Weergaven: 27
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK (VDA tuning 248PK 416NM) 
Hello. I bought some oem resistors from seat altea. I have to make the wiring from kufatec to the resistors same as you in the description. The difference is that i have to connect them in series not in parralel. What do i have to change for series connection like in the diagram?

Thank you.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1,6l 105 hp 
Un rezistor are două fire, la fel ca polo oem, celelalte 4 fire (ressitor și ntc) la fel ca oem. Cred că sunt similare.

[QUOTE = "iichel, post: 196140, membru: 3241"] Sunteți sigur că elementele de încălzire ale unui scaun sunt compatibile cu comenzile polo 9n? [/ QUOTE]
 
Volkswagen  Polo 9N3  1,6l 105 hp 
One resistor has2 wires. The other has 4. (2 ntc and 2 for power) The system is similar. I bought the switches oem, the wiring and relays from kufatec. I have to make the wiring from kufatec to the resistors. I bought all the connectors and pins. I am ready to do the job but i noticed that in the description the wiring is for parrale and the oem diagram is for series. I want to do the oem because I have vw original resistors.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1,6l 105 hp 
Hello. I bought some oem resistors from seat altea. I have to make the wiring from kufatec to the resistors same as you in the description. The difference is that i have to connect them in series not in parralel. What do i have to change for series connection like in the diagram?

Thank you.
I have to receive a few more connectors and pins. This is what i have until now.
 

Bijlagen

  • 20180103_162609.jpg
    20180103_162609.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 27
  • 20180103_162604.jpg
    20180103_162604.jpg
    5.3 MB · Weergaven: 31
  • 20180103_162558.jpg
    20180103_162558.jpg
    5.4 MB · Weergaven: 33
  • 20180103_162551.jpg
    20180103_162551.jpg
    4.8 MB · Weergaven: 28
Volkswagen  Polo 9N3  1,6l 105 hp 
@Dumitru Sabin This is not a big problem. If you are sure that your heating elements should be connected in parallel (and thus be capable of operating at 12v, instead of 6v in series), then there is no problem.

You can just connect the positive lead of the two heating elements together, and connect the two negative leads for the heating elements together.
Those positive leads should be connected to pin 7 of the connector with 8 pins of the heated seats control module. (T8l/7)
The negative leads you coupled together should be connected to the negative terminal of the wiring loom you bought from Kufatec.

Can you provide more info of the Seat Altea you have ? (Year, engine code, ...) Then I can search around for the official wiring diagram for heated seats in your specific car.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Helle Brent. I am almost done. I've routed the cables, cleaned the seats, also replaced the drivers seat foam and hand washed the textile covers. FIrst I put the resistors in series like in the POLO 9N diagram. I noticed that they did not heat well ...slightly noticeable,they were on level 5 and felt like level 1. Then I got the diagram for SEAT ALHAMBRA 2011 (the resistors were from ALHAMBRA not ALTEA, I was wrong in my last post). The resistors were in parallel in the diagram. So tomorrow I will redo the connections and hopefully get this done right.

I am waiting for you advice...

My resistor codes were: 7N0963557G and 7N0963555C - I bought them with 50 EURO... from someone that did not use them.
Also I had to buy a special TESA tape (industrial tape for automotive) used also in seat heating. Here is the link: http://www.tesatape.ro/industrie/tesa-4962.html

Also on your first post:
  • 1J0 973 723 (2x) deel 1 6-polige connector die past op kabelboom Kufatec
  • 1J0 973 724 (2x) deel 2 6-polige connector die past op kabelboom Kufatec
the codes are wrong, they should be: 1J0937723 and 1J0937724.

seat alhambra resistors.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1,6l 105 hp 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!