Afgelopen week OEM stoelverwarming met niet-OEM verwarmingsmatjes geretrofit in m'n 9N3, en ook gelijk foto's gemaakt voor een how-to.
Story
Ik heb niet-OEM matjes gebruikt omdat OEM matjes waanzinnig veel geld kosten en ik dit zo voor een fractie van de prijs heb kunnen doen. (En ook gewoon voor de uitdaging )
Je kan alle onderdelen (m.u.v de kabelboom) nieuw bij de VW dealer gaan bestellen. De totaalprijs is dan €1031,16 (dd 24/08/2017).
De Skoda Fabia I is technisch redelijk gelijk aan de 9N3 en die onderdelen voor stoelverwarming zijn exact hetzelfde, alleen een Skoda logo op het label. Mocht je de Skoda onderdelen bestellen ben je €603.86 kwijt. Al een heel pak minder, maar nog veel geld.
Hoe ik het heb aangepakt
Ik heb een universele set voor stoelverwarming gekocht (Weerstand matjes gelijk aan OEM matjes (ong. 4 Ohm))
OEM schakelaars voor in het dashboard gekocht via onderdelenlijn
Kabelboom en regelapparaat via Kufatec
Adapter gemaakt om universele matjes te kunnen aansluiten met OEM VW connectoren
Op die manier heb je OEM stoelverwarming voor €220.
Eventueel kan je ook proberen kan je ook proberen OEM matjes op eBay e.d. te scoren, maar die zijn schaars. Of je koopt natuurlijk een interieur met stoelverwarming ingebouwd. (Dan geen adapters nodig)
How to
Benodigde onderdelen
(Meer info)
OEM matjes of interieur? Go to next chapter.
Zoals te zien op bovenstaande afbeelding heeft een OEM zittingsmatje de aansluitingen voor de regelmodule, de ingang van de kabelboom en de aansluiting voor het rugleuningsmatje. Ook zit er in het matje een temperatuursensor verwerkt (NTC weerstand).
Deze dingen hebben onze aftermarket matjes niet dus deze moeten we zelf maken.
Stroomloopschema: (Hoe lezen? Handleiding Iichel)
Je neemt een draadje en krimpt aan beide kanten de juiste steker erop, en dan klik je hem in de connector (Triple check waar je de steker juist steekt, want hij komt er echt niet meer uit)
vb. T8 4 -> 8-polige connector, pin 4
Connecties:
NTC
Nu je de NTC klaar hebt kan je deze achter op je verwarmingsmatje naaien of kleven
Inbouwen
Begin met je stoelen eruit te halen. Deze zitten met 4 veeltand M10 vijzen vast. Schuif de stoel helemaal naar voor en naar achteren en je zal ze in de rail zien zitten.
Onder je stoel zit een gele connector voor je airbag. Koppel je batterij los en haal deze connector los. (Anders storingslampje + risico airbag)
Als je stoel eruit is, draai je de rugleuning helemaal naar voor. Onderaan voel je waar de stof in elkaar klikt met een plastic latje. Door er een schroevendraaier tussen te steken kan je dit voorzichtig uit elkaar duwen.
Als dit helemaal los is draai je de stoel helemaal naar achteren en kan je de stof zo een stukje naar boven schuiven. Normaal genoeg zodat je je weerstandsmatje er tussen kan schuiven en vast kleven met de lijm die erop zit.
Zet de leuning weer recht, en leg je stoel dan op z'n rug. Verwijder alle torx schroeven die je kan vinden. Zo kan je de plastic behuizing van je stoel eraf nemen.
Steek weer een schroevendraaier tussen de plastic latjes en duw deze uit elkaar, zo kan je de stof naar boven plooien.
De stof zit verder vast met haakjes achter een metalen draad. Neem je fijne tang en trek de haakjes van achter de metaaldraad uit. (6x dacht ik, dan kan je de stof helemaal naar boven draaien)
Nu kan je het weerstandsmatje op de stoel kleven. Zorg ervoor dat het matje mooi in de groeven zit voordat je de stof weer naar beneden doet.
Neem dan weer je fijne tang en duw de haakjes weer achter het metaaldraadje zodat de stof mooi opspant.
TIP: Als je last hebt van krakende stoelen kan je op deze haakjes wat silicone spray doen. Kraken is bij mij helemaal verdwenen.
Nu kan je plastic latjes weer achter elkaar duwen zodat de stof mooi aansluit en spant zoals ervoor.
Hetzelfde doe je met de stof van de rugleuning.
Als je adapters hebt gemaakt, sluit deze nu aan onder aan de stoelen. De 8-polige connector past in de houder waar ook de airbagconnector zit.
Plaats de plastic behuizing weer en je bent klaar met de stoelen.
Inbouwen kabelboom
Haal je batterij los!
Nu kan je door de opening van de radio langs achter het covertje waar de schakelaar moet eruit duwen. Breng de kabels die naar de schakelaar moeten langs de pedalen naar die plek, achter de radio door. Klik de connector in de schakelaar en duw de schakelaar op z'n plek.
Gebruik een wire splicer of soldeer de grijze draad van je kabelboom op pin 17 van de licht-kabelboom. Ik heb hier nog een extra draad voor het dimmen van m'n DRL. Optioneel kan je deze draad ook aan je dimmer aansluiten.
Haal alle connectoren van je BCM los (apparaat boven je pedalen)
Haal je BCM eruit
Nu kan je met wat manoeuvreren je zekeringkast tot bij je pedalen brengen
Wip de achterkant van je zekeringkast eraf
Nu zie je een roze rooster waar alle draadjes van je zekeringen door gaan, schuif dat frame met een schroevendraaier wat opzij
Neem een foto van hoe al je zekeringen zitten, en haal ze er allemaal uit
Neem het korte grijze draadje dat los bij je kabelboom zat en plug dit langs achter door je fusebox op plekje 32. Bij mij was 32 vreemd genoeg al gebruikt voor iets anders, dus ik heb een andere vrij plekje genomen (38)
De andere kant van het draadje soldeer of splice je op een geschakelde plus.
Ik heb dit gedaan door een geschakelde plus te nemen en daarmee een relais te schakelen die rechtstreeks op de 12v van de fusebox aftapt. Dit om niet te veel stroom door het contact te jagen.
(Heb dit aangepast na het nemen van de foto . Hier zit hij nog gewoon op de 12v)
De draad met rood op geprint steek je dan in het andere hokje van je zekeringplekje.
Daarna mag je een 15A zekering op je nieuw gemaakt plekje steken.
Kabel netjes met de anderen routen, zekeringkast weer dicht en weer monteren van waar hij komt.
Haal zo een schroef eruit, en doe je massalus er rond. Zet je zekeringkast weer vast met de lus tussen de kast en het metalen frame.
Dit is geen officieel aardpunt, maar het enige degelijke waar je makkelijk aan kan zonder de draad te verlengen.
Deze moeten in de connector XS2 van je BCM. (18 pins connector)
Gele draad (gelb) XS2 pin 3
Violette draad XS2 pin 10 (gewoon erin klikken)
Deze zorgen ervoor dat je auto de stoelverwarming kan uitschakelen als de batterij van de wagen te laag komt.
Nu kan je alle connectoren weer in je BCM klikken, en je BCM weer in z'n houder hangen.
Bij mij was dit getal standaard 17422, na de retrofit 17454.
Haal de plastic dorpels van je bestuurdersdeur los (voorzichtig naar boven trekken)
Nu kan je je kabelboom bij vast maken met zip ties bij de kabelboom die er al zit.
Vanaf daar kun je de kabel naar het eerste gat, waar je airbagkabel door komt, duwen. De connector met de kortste draad blijft daar, de andere gaat verder naar de passagierskant.
Er zit een kleine sleuf in je chassis waar je de draad net in kan leggen, zo wordt deze ook niet geplet door je stoel. Plak hem daar zeker even in vast, want hij zal niet blijven liggen.
Trek je bekerhouder naar boven zodat je de kabel onder de handrem door kan halen. Daarna verder zoals aan de bestuurderskant tot aan het gat bij de airbagkabel van de passagierskant. Komt normaalgezien net mooi uit.
Nu je stoelen weer inbouwen, connectoren onder aan de stoelen aansluiten, batterij aansluiten en genieten van OEM stoelverwarming, mogelijks zelfs voor een fractie van de originele prijs.
Toevoeging door DeeOow
Ook download baar gemaakt in PDF.
Zie bijlage!
Story
Ik heb niet-OEM matjes gebruikt omdat OEM matjes waanzinnig veel geld kosten en ik dit zo voor een fractie van de prijs heb kunnen doen. (En ook gewoon voor de uitdaging )
Je kan alle onderdelen (m.u.v de kabelboom) nieuw bij de VW dealer gaan bestellen. De totaalprijs is dan €1031,16 (dd 24/08/2017).
De Skoda Fabia I is technisch redelijk gelijk aan de 9N3 en die onderdelen voor stoelverwarming zijn exact hetzelfde, alleen een Skoda logo op het label. Mocht je de Skoda onderdelen bestellen ben je €603.86 kwijt. Al een heel pak minder, maar nog veel geld.
Hoe ik het heb aangepakt
Ik heb een universele set voor stoelverwarming gekocht (Weerstand matjes gelijk aan OEM matjes (ong. 4 Ohm))
OEM schakelaars voor in het dashboard gekocht via onderdelenlijn
Kabelboom en regelapparaat via Kufatec
Adapter gemaakt om universele matjes te kunnen aansluiten met OEM VW connectoren
Op die manier heb je OEM stoelverwarming voor €220.
Eventueel kan je ook proberen kan je ook proberen OEM matjes op eBay e.d. te scoren, maar die zijn schaars. Of je koopt natuurlijk een interieur met stoelverwarming ingebouwd. (Dan geen adapters nodig)
How to
Benodigde onderdelen
(Meer info)
- Schakelaar voor stoelverwarming (x2), 6Q0 963 563
- Kit universele stoelverwarming (klik, hiervan gebruiken we alleen de matjes en connectoren)
- of OEM matjes:
- 6Q0 963 555 G, links zittingverwarmingselement
- 6Q0 963 555 J, rechts zittingverwarmingselement
- 6Q0 963 557 D (x2), rugleuningverwarmingselement
- Regelapparaat (x2), 6Q0 959 772 (klik)
- Kabelboom Kufatec (klik)
Voor OEM onderdeelnummers, bekijk afbeelding van offerte hierboven (Skoda nr = VW nr maar Q vervangen door Y)
Bij zelf maken adapters:
- Rol draad 1mm²
- 1J0 973 723 (2x) deel 1 6-polige connector die past op kabelboom Kufatec
- 1J0 973 724 (2x) deel 2 6-polige connector die past op kabelboom Kufatec
- 7L0 972 623 A (2x) 8 polige connector voor op regelapparaat
- N 103 189 05 (x6) Platte smalle steker voor in 6-polige connector
- N 103 192 03 (x4) Platte brede steker voor in 6-polige connector
- Vierkante steker voor in 8-polige connector, eBay 929975-1 (eBay, Farnell)
- NTC weerstand 10K Ohm (eBay, Farnell)
- Stof tape (eBay)
- Torx bitset (verschillende maten 16 - 22)
- Spline M10 (Veeltand torx)
- kniptang en soldeerbout of Wire quick splicers
- Kleine tang, 90° bek is handig
- VCDS
Bij zelf maken adapters:
- Soldeerbout, solduur
- krimpkous
- kniptang
- krimptang
OEM matjes of interieur? Go to next chapter.
Zoals te zien op bovenstaande afbeelding heeft een OEM zittingsmatje de aansluitingen voor de regelmodule, de ingang van de kabelboom en de aansluiting voor het rugleuningsmatje. Ook zit er in het matje een temperatuursensor verwerkt (NTC weerstand).
Deze dingen hebben onze aftermarket matjes niet dus deze moeten we zelf maken.
Stroomloopschema: (Hoe lezen? Handleiding Iichel)
- T8 = 8-polige connector naar regelmodule
- T6 = 6-polige connector naar kabelboom Kufatec
- T2e = 2-polige connector naar rugleuningsverwarming (heb ik gewoon gesoldeerd en geen connector gezet)
- T2 = 2-polige connector naar NTC sensor (G59, connector niet op schema, heb universele connector gebruikt, of gewoon solderen)
Je neemt een draadje en krimpt aan beide kanten de juiste steker erop, en dan klik je hem in de connector (Triple check waar je de steker juist steekt, want hij komt er echt niet meer uit)
vb. T8 4 -> 8-polige connector, pin 4
Connecties:
- T8 4 -> Massa
- T8 5 -> T6 4
- T8 6 -> NTC pin1 (volgende moet erbij !)
- T6 2 -> T8 6 (O12)
- T8 7 -> Weerstanden pin1 (Z6 + Z7)
- T8 8 -> T6 1
- Weerstanden pin2 -> Massa
- NTC pin2 -> massa
NTC
Nu je de NTC klaar hebt kan je deze achter op je verwarmingsmatje naaien of kleven
Inbouwen
Begin met je stoelen eruit te halen. Deze zitten met 4 veeltand M10 vijzen vast. Schuif de stoel helemaal naar voor en naar achteren en je zal ze in de rail zien zitten.
Onder je stoel zit een gele connector voor je airbag. Koppel je batterij los en haal deze connector los. (Anders storingslampje + risico airbag)
Als je stoel eruit is, draai je de rugleuning helemaal naar voor. Onderaan voel je waar de stof in elkaar klikt met een plastic latje. Door er een schroevendraaier tussen te steken kan je dit voorzichtig uit elkaar duwen.
Als dit helemaal los is draai je de stoel helemaal naar achteren en kan je de stof zo een stukje naar boven schuiven. Normaal genoeg zodat je je weerstandsmatje er tussen kan schuiven en vast kleven met de lijm die erop zit.
Zet de leuning weer recht, en leg je stoel dan op z'n rug. Verwijder alle torx schroeven die je kan vinden. Zo kan je de plastic behuizing van je stoel eraf nemen.
Steek weer een schroevendraaier tussen de plastic latjes en duw deze uit elkaar, zo kan je de stof naar boven plooien.
De stof zit verder vast met haakjes achter een metalen draad. Neem je fijne tang en trek de haakjes van achter de metaaldraad uit. (6x dacht ik, dan kan je de stof helemaal naar boven draaien)
Nu kan je het weerstandsmatje op de stoel kleven. Zorg ervoor dat het matje mooi in de groeven zit voordat je de stof weer naar beneden doet.
Neem dan weer je fijne tang en duw de haakjes weer achter het metaaldraadje zodat de stof mooi opspant.
TIP: Als je last hebt van krakende stoelen kan je op deze haakjes wat silicone spray doen. Kraken is bij mij helemaal verdwenen.
Nu kan je plastic latjes weer achter elkaar duwen zodat de stof mooi aansluit en spant zoals ervoor.
Hetzelfde doe je met de stof van de rugleuning.
Als je adapters hebt gemaakt, sluit deze nu aan onder aan de stoelen. De 8-polige connector past in de houder waar ook de airbagconnector zit.
Plaats de plastic behuizing weer en je bent klaar met de stoelen.
Inbouwen kabelboom
Haal je batterij los!
- Schakelaar
Nu kan je door de opening van de radio langs achter het covertje waar de schakelaar moet eruit duwen. Breng de kabels die naar de schakelaar moeten langs de pedalen naar die plek, achter de radio door. Klik de connector in de schakelaar en duw de schakelaar op z'n plek.
- Verlichting schakelaars
Gebruik een wire splicer of soldeer de grijze draad van je kabelboom op pin 17 van de licht-kabelboom. Ik heb hier nog een extra draad voor het dimmen van m'n DRL. Optioneel kan je deze draad ook aan je dimmer aansluiten.
- Zekering bijplaatsen in zekeringkast
Haal alle connectoren van je BCM los (apparaat boven je pedalen)
Haal je BCM eruit
Nu kan je met wat manoeuvreren je zekeringkast tot bij je pedalen brengen
Wip de achterkant van je zekeringkast eraf
Nu zie je een roze rooster waar alle draadjes van je zekeringen door gaan, schuif dat frame met een schroevendraaier wat opzij
Neem een foto van hoe al je zekeringen zitten, en haal ze er allemaal uit
Neem het korte grijze draadje dat los bij je kabelboom zat en plug dit langs achter door je fusebox op plekje 32. Bij mij was 32 vreemd genoeg al gebruikt voor iets anders, dus ik heb een andere vrij plekje genomen (38)
De andere kant van het draadje soldeer of splice je op een geschakelde plus.
Ik heb dit gedaan door een geschakelde plus te nemen en daarmee een relais te schakelen die rechtstreeks op de 12v van de fusebox aftapt. Dit om niet te veel stroom door het contact te jagen.
(Heb dit aangepast na het nemen van de foto . Hier zit hij nog gewoon op de 12v)
De draad met rood op geprint steek je dan in het andere hokje van je zekeringplekje.
Daarna mag je een 15A zekering op je nieuw gemaakt plekje steken.
Kabel netjes met de anderen routen, zekeringkast weer dicht en weer monteren van waar hij komt.
- Massa aansluiten
Haal zo een schroef eruit, en doe je massalus er rond. Zet je zekeringkast weer vast met de lus tussen de kast en het metalen frame.
Dit is geen officieel aardpunt, maar het enige degelijke waar je makkelijk aan kan zonder de draad te verlengen.
- Aansluiten op BCM
Deze moeten in de connector XS2 van je BCM. (18 pins connector)
Gele draad (gelb) XS2 pin 3
Violette draad XS2 pin 10 (gewoon erin klikken)
Deze zorgen ervoor dat je auto de stoelverwarming kan uitschakelen als de batterij van de wagen te laag komt.
Nu kan je alle connectoren weer in je BCM klikken, en je BCM weer in z'n houder hangen.
- Coderen stoelverwarming met VCDS
Bij mij was dit getal standaard 17422, na de retrofit 17454.
- Routen connectors die naar stoelen gaan
Haal de plastic dorpels van je bestuurdersdeur los (voorzichtig naar boven trekken)
Nu kan je je kabelboom bij vast maken met zip ties bij de kabelboom die er al zit.
Vanaf daar kun je de kabel naar het eerste gat, waar je airbagkabel door komt, duwen. De connector met de kortste draad blijft daar, de andere gaat verder naar de passagierskant.
Er zit een kleine sleuf in je chassis waar je de draad net in kan leggen, zo wordt deze ook niet geplet door je stoel. Plak hem daar zeker even in vast, want hij zal niet blijven liggen.
Trek je bekerhouder naar boven zodat je de kabel onder de handrem door kan halen. Daarna verder zoals aan de bestuurderskant tot aan het gat bij de airbagkabel van de passagierskant. Komt normaalgezien net mooi uit.
Nu je stoelen weer inbouwen, connectoren onder aan de stoelen aansluiten, batterij aansluiten en genieten van OEM stoelverwarming, mogelijks zelfs voor een fractie van de originele prijs.
Toevoeging door DeeOow
Ook download baar gemaakt in PDF.
Zie bijlage!
Bijlagen
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen
Polo 9N3
1.2 6v 60pk BBM