[HOW-TO][6R][INTERIEUR] Inbouwen afstandbediening CV

Goedenmorgen allemaal,

Ik heb gisteren een Polo 6R uit 2010 gekocht. Nou is deze al voorzien van een zelf ingebouwde Waeco MagicTouch MT400 centraal vergrendelingssysteem. Helaas zit hier niet een klapsleutel bij maar een losse afstandsbediening. Ik wil toch graag een klapsleutel, denken jullie dat deze die jullie hebben geïnstalleerd 1 op 1 zou passen qua bedrading?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2TDI 
  • Leuk
Waarderingen: Mounir
Ook geslaagd met installatie in een Polo 6r 2010 easyline. In mijn geval was blauw dunne draad de stuurdraad. Heb setje "massa/ negatief" van wenmar besteld
Bedankt voor duidelijk "how to" en comments.
 
Hey, ik zit in het zelfde bootje..

Heb jij hier nog wat mee gedaan ?


Goedenmorgen allemaal,

Ik heb gisteren een Polo 6R uit 2010 gekocht. Nou is deze al voorzien van een zelf ingebouwde Waeco MagicTouch MT400 centraal vergrendelingssysteem. Helaas zit hier niet een klapsleutel bij maar een losse afstandsbediening. Ik wil toch graag een klapsleutel, denken jullie dat deze die jullie hebben geïnstalleerd 1 op 1 zou passen qua bedrading?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
Ik ben onlangs voor de tweede keer de eigenaar geworden van een Polo 6R maar de laatste was een Easyline zonder afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Dus maar meteen een klapsleutelsetje besteld om die snel in te bouwen. Ik heb daartoe een universeel klapsleutelsetje bij Wenmar besteld, maar wel met VW logo erop. Kosten: 60 euro en binnen 2 dagen in huis.
klapsleutelset.jpg

Eerst maar even de boel getest voordat ik het niet meer terug kon sturen en alles werkte prima. We kunnen beginnen met de voorbereiding:

Voorbereiding: ca. 2 uur
- Bedrading aanpassen en onnodige zaken verwijderen.
- Transponder overzetten in klapsleutel

Benodigdheden
- Platte schroevendraaier
- Punttang
- Kniptang
- Soldeerbout en tin
- Krimpkous of vulkaniserende tape. (geen gewone tape!)
- Saté prikkers
- Isolatiemateriaal. (verpakking)

Werkwijze
Als eerste gaan we alle draden die niet nodig zijn verwijderen, dan kan door met een kleine platte schroevendraaier de pinnetjes op de witte connector in te drukken en aan de draad te trekken. De draad komt kan inclusief contact uit de plastic connector. Maak je een foutje, dan kun je ze zo weer terug duwen. (Eventueel met een hobbymesje het lipje op het contact even terugbuigen) Hieronder volgt een overzicht van de draden die we laten ziten:
1: verwijderen
2: wit
3: geel
4: verwijderen
5: wit-zwart
6: geel-zwart
7: zwart
8: verwijderen
9: verwijderen
10: verwijderen
11: verwijderen (staat op de foto nog wel aangesloten, maar is niet nodig)
12: verwijderen

Omdat de deuren met één draad open en dicht gestuurd worden en het kastje eigenlijk voor twee aparte draden is gemaakt moeten we een aantal aanpassingen maken. Ten eerste een weerstand van 180 Ohm (meegeleverd) moet tussen de wit-zwarte draad geplaatst worden en met de zekering houder worden verbonden. Solderen is de meest zekere optie om storingen tegen te gaan. Vooraf even krimpkous over de draad schuiven want dat kan niet meer als alles vast zit. Soldeer het zoals hieronder aangegeven staat. Schuif de krimpkous erover en maak het warm met een aansteker, zet de zekering houder ook weer in elkaar.
weerstand.JPG

Dan moeten er een aantal draden bij elkaar gezet worden, het gaat om de massa draden die nodig zijn voor de schakelcontacten. Maak het onderstaande exact zo na en zorg ervoor dat je netjes werkt met krimpkous of vulkaniserende tape. (Geen gewone tape want die gaat op den duur los => kortsluiting of storing)
kabelboom.JPG

De volgende stap is het overzetten van de transponder (t.b.v. startonderbreker) uit de bestaande sleutel. Ik heb ervoor gekozen de sleutel met het lampje te nemen omdat je hem daar zo uithaalt. De andere sleutel moet echt gesloopt worden en dan is er geen weg terug meer. De sleutel gaan makkelijk open met een schroevendraaier en vervolgens is de transponder te herkennen aan als een klein glazen buisje van ongeveer 10 bij 2 mm. (rode pijl) Ik heb aan beiden kanten met een hobbymesje de lijm weggesneden en daarna het plastic randje tussen de transponder en het knopje weggeknipt met een scherp zijkniptangetje. Toen kon ik de transponder er zo uithalen. TIP: Gebruik een satéprikker en geen metalen schroevendraaier want dan kan het glazen buisje breken!
transponder-in.JPG

Transponder verwijderd
transponder-uit.JPG

De klapsleutel kun je uit elkaar trekken waardoor je de zender en de sleutel met transponder kan scheiden van elkaar. Aan de kant waar de sleutelbaard zit, is er aan de binnenzijde een klein gaatje waar de transponder exact in past. Ik heb hem in flexibel plastic verpakkingsmateriaal gewikkeld en hem er toen voorzichtig ingeduwd. (Niet te diep, want hij moet er nog uit kunnen!) Daarna sleutel weer in elkaar en klaar!
transponder-klap.JPG


Inbouw: ca. 1 uur
- Demonteren panelen voor toegang
- Aansluiten bedrading
- Inbouw en test

Benodigdheden
- Platte schroevendraaier (groot en klein)
- Punttang
- Kniptang
- Soldeerbout en tin
- Krimpkous of vulkaniserende tape. (geen gewone tape!)
- Isolatiemateriaal. (verpakking)
- M4 bout en moer
- Aansluit oog M4

Werkwijze
Eerst moeten we bij de draadboom kunnen om de stuurdraad en de +12V af te takken. Trek hiervoor eerst de dorpel aan de bestuurderskant omhoog. Hij zit niet geschroefd, maat doe voorzichtig want het blijft plastic. Daarna moeten we de hendel voor het openen van de motorkap verwijderen. Lastig uit te leggen, maar aan de achterzijde zit een plastic borgschuifje die eruit moet. Gebruik een schroevendraaier en schuif het schuifje naar achteren terwijl je de hendel naar boven beweegt.
hendel.JPG

Als het schuifje los is, kun je de hendel er zo vanaf schuiven. Ook dit is allemaal plastic, dus voorzichtig. Er zit een plastic schroefje die los moet waarna het paneel eraf komt.
Nu komt er een kabelboom uit de deur die we gaan gebruiken. Hij komt later met een boog bij de kabelboom vanaf de dorpel komt gevoegd wordt. We moeten hier twee draden aftakken ter hoogte van de bocht:
1: groen-geel >Vrij dunne draad (Stuurdraad voor de CV)
2: rood-geel >Dikke draad, voornamelijk rood met een dun geel streepje. (Constante 12V)

Let erop dat overal spanning op staat en dat kortsluiting geen optie is. Eventueel kun je overwegen de accupool los te halen. TIP: Wil je er zeker van zijn dat je de constante 12V hebt, gebruik dan een multimeter en een speld die je in de kabel prikt. Dan hoef je hem niet eerst door te knippen! Neem nu de kabelboom die we eerder hebben gemaakt en sluit de kast nog niet aan. Sluit de witte draad aan op de groen-gele draad en de rode op de rood-gele draad. Hieronder volgt een handeiding voor het op de juiste wijze aftakken van een draad. Met een stripverhaal ter illustratie.

1) Stip de draad aan waar je hem wilt aftakken. (niet doorknippen!)
2) Draai de draad die erbij moet er omheen
3) Soldeer tot 1 geheel
4) Gebruik vulkaniserende tape om de boel af te tapen.
draad-1.JPGdraad-2.JPGdraad-3.JPGdraad-4.JPG

Twee van de drie draden zijn nu aangesloten. Soldeer aan de zwarte draad een aansluit oog die groot genoeg is voor een M4 bout. Haal eerst het zijpaneel van het dashboard.
zijpaneel.JPG

Duw nu aan de achterzijde het ventilatie rooster naar voren. De witte connector met de kabelboom moet nu naar boven gehaald worden. Probeer de kabels langs de zijkant te geleiden, dan kun je er later weer makkelijk bij als er nog iets bijgebouwd moet worden. :wink:
De zwarte draad moet met het aansluitoog en de bout op het stalen frame vastgezet worden. Er zijn twee grote gaten, maar tegen het plastic is er ook een kleiner gat. Als alles vast zit kunnen we testen.
massa.JPG

Testen
- Sluit de kast op de connector aan.
- Doe alle deuren van de auto dicht. (belangrijk!)
- Ga buiten de auto staan. (belangrijk!)
- Druk nu op de afstandbediening en de deuren moeten open en dicht gaan.

Ik heb de module achter mijn dashboard geplaatst, paste net en met wat eerder genoemd isolatieschuim en rammelt er ook niets.!
inbouw.JPG

Veel plezier met de inbouw
Remon
Ik ben onlangs voor de tweede keer de eigenaar geworden van een Polo 6R maar de laatste was een Easyline zonder afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Dus maar meteen een klapsleutelsetje besteld om die snel in te bouwen. Ik heb daartoe een universeel klapsleutelsetje bij Wenmar besteld, maar wel met VW logo erop. Kosten: 60 euro en binnen 2 dagen in huis.
klapsleutelset.jpg

Eerst maar even de boel getest voordat ik het niet meer terug kon sturen en alles werkte prima. We kunnen beginnen met de voorbereiding:

Voorbereiding: ca. 2 uur
- Bedrading aanpassen en onnodige zaken verwijderen.
- Transponder overzetten in klapsleutel

Benodigdheden
- Platte schroevendraaier
- Punttang
- Kniptang
- Soldeerbout en tin
- Krimpkous of vulkaniserende tape. (geen gewone tape!)
- Saté prikkers
- Isolatiemateriaal. (verpakking)

Werkwijze
Als eerste gaan we alle draden die niet nodig zijn verwijderen, dan kan door met een kleine platte schroevendraaier de pinnetjes op de witte connector in te drukken en aan de draad te trekken. De draad komt kan inclusief contact uit de plastic connector. Maak je een foutje, dan kun je ze zo weer terug duwen. (Eventueel met een hobbymesje het lipje op het contact even terugbuigen) Hieronder volgt een overzicht van de draden die we laten ziten:
1: verwijderen
2: wit
3: geel
4: verwijderen
5: wit-zwart
6: geel-zwart
7: zwart
8: verwijderen
9: verwijderen
10: verwijderen
11: verwijderen (staat op de foto nog wel aangesloten, maar is niet nodig)
12: verwijderen

Omdat de deuren met één draad open en dicht gestuurd worden en het kastje eigenlijk voor twee aparte draden is gemaakt moeten we een aantal aanpassingen maken. Ten eerste een weerstand van 180 Ohm (meegeleverd) moet tussen de wit-zwarte draad geplaatst worden en met de zekering houder worden verbonden. Solderen is de meest zekere optie om storingen tegen te gaan. Vooraf even krimpkous over de draad schuiven want dat kan niet meer als alles vast zit. Soldeer het zoals hieronder aangegeven staat. Schuif de krimpkous erover en maak het warm met een aansteker, zet de zekering houder ook weer in elkaar.
weerstand.JPG

Dan moeten er een aantal draden bij elkaar gezet worden, het gaat om de massa draden die nodig zijn voor de schakelcontacten. Maak het onderstaande exact zo na en zorg ervoor dat je netjes werkt met krimpkous of vulkaniserende tape. (Geen gewone tape want die gaat op den duur los => kortsluiting of storing)
kabelboom.JPG

De volgende stap is het overzetten van de transponder (t.b.v. startonderbreker) uit de bestaande sleutel. Ik heb ervoor gekozen de sleutel met het lampje te nemen omdat je hem daar zo uithaalt. De andere sleutel moet echt gesloopt worden en dan is er geen weg terug meer. De sleutel gaan makkelijk open met een schroevendraaier en vervolgens is de transponder te herkennen aan als een klein glazen buisje van ongeveer 10 bij 2 mm. (rode pijl) Ik heb aan beiden kanten met een hobbymesje de lijm weggesneden en daarna het plastic randje tussen de transponder en het knopje weggeknipt met een scherp zijkniptangetje. Toen kon ik de transponder er zo uithalen. TIP: Gebruik een satéprikker en geen metalen schroevendraaier want dan kan het glazen buisje breken!
transponder-in.JPG

Transponder verwijderd
transponder-uit.JPG

De klapsleutel kun je uit elkaar trekken waardoor je de zender en de sleutel met transponder kan scheiden van elkaar. Aan de kant waar de sleutelbaard zit, is er aan de binnenzijde een klein gaatje waar de transponder exact in past. Ik heb hem in flexibel plastic verpakkingsmateriaal gewikkeld en hem er toen voorzichtig ingeduwd. (Niet te diep, want hij moet er nog uit kunnen!) Daarna sleutel weer in elkaar en klaar!
transponder-klap.JPG


Inbouw: ca. 1 uur
- Demonteren panelen voor toegang
- Aansluiten bedrading
- Inbouw en test

Benodigdheden
- Platte schroevendraaier (groot en klein)
- Punttang
- Kniptang
- Soldeerbout en tin
- Krimpkous of vulkaniserende tape. (geen gewone tape!)
- Isolatiemateriaal. (verpakking)
- M4 bout en moer
- Aansluit oog M4

Werkwijze
Eerst moeten we bij de draadboom kunnen om de stuurdraad en de +12V af te takken. Trek hiervoor eerst de dorpel aan de bestuurderskant omhoog. Hij zit niet geschroefd, maat doe voorzichtig want het blijft plastic. Daarna moeten we de hendel voor het openen van de motorkap verwijderen. Lastig uit te leggen, maar aan de achterzijde zit een plastic borgschuifje die eruit moet. Gebruik een schroevendraaier en schuif het schuifje naar achteren terwijl je de hendel naar boven beweegt.
hendel.JPG

Als het schuifje los is, kun je de hendel er zo vanaf schuiven. Ook dit is allemaal plastic, dus voorzichtig. Er zit een plastic schroefje die los moet waarna het paneel eraf komt.
Nu komt er een kabelboom uit de deur die we gaan gebruiken. Hij komt later met een boog bij de kabelboom vanaf de dorpel komt gevoegd wordt. We moeten hier twee draden aftakken ter hoogte van de bocht:
1: groen-geel >Vrij dunne draad (Stuurdraad voor de CV)
2: rood-geel >Dikke draad, voornamelijk rood met een dun geel streepje. (Constante 12V)

Let erop dat overal spanning op staat en dat kortsluiting geen optie is. Eventueel kun je overwegen de accupool los te halen. TIP: Wil je er zeker van zijn dat je de constante 12V hebt, gebruik dan een multimeter en een speld die je in de kabel prikt. Dan hoef je hem niet eerst door te knippen! Neem nu de kabelboom die we eerder hebben gemaakt en sluit de kast nog niet aan. Sluit de witte draad aan op de groen-gele draad en de rode op de rood-gele draad. Hieronder volgt een handeiding voor het op de juiste wijze aftakken van een draad. Met een stripverhaal ter illustratie.

1) Stip de draad aan waar je hem wilt aftakken. (niet doorknippen!)
2) Draai de draad die erbij moet er omheen
3) Soldeer tot 1 geheel
4) Gebruik vulkaniserende tape om de boel af te tapen.
draad-1.JPGdraad-2.JPGdraad-3.JPGdraad-4.JPG

Twee van de drie draden zijn nu aangesloten. Soldeer aan de zwarte draad een aansluit oog die groot genoeg is voor een M4 bout. Haal eerst het zijpaneel van het dashboard.
zijpaneel.JPG

Duw nu aan de achterzijde het ventilatie rooster naar voren. De witte connector met de kabelboom moet nu naar boven gehaald worden. Probeer de kabels langs de zijkant te geleiden, dan kun je er later weer makkelijk bij als er nog iets bijgebouwd moet worden. :wink:
De zwarte draad moet met het aansluitoog en de bout op het stalen frame vastgezet worden. Er zijn twee grote gaten, maar tegen het plastic is er ook een kleiner gat. Als alles vast zit kunnen we testen.
massa.JPG

Testen
- Sluit de kast op de connector aan.
- Doe alle deuren van de auto dicht. (belangrijk!)
- Ga buiten de auto staan. (belangrijk!)
- Druk nu op de afstandbediening en de deuren moeten open en dicht gaan.

Ik heb de module achter mijn dashboard geplaatst, paste net en met wat eerder genoemd isolatieschuim en rammelt er ook niets.!
inbouw.JPG

Veel plezier met de inbouw
Remon



Hoi! We hebben de instructies precies gevolgd, de draden klopten (de kleur ook) maar ik kan de auto alleen maar openen maar niet meer sluiten met de afstandbediening sleutel, hij geeft dus alleen signaal door voor de auto te openen..

Enig idee hoe dit zo kan ? En wat we er aan kunnen doen?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 
Ik heb een soortgelijk setje van Lanbo gekocht, die kan je ook overal vinden op aliexpress.

Alles werkt open en dicht maar als ik hem open doe gaan automatisch de ramen voor de helft naar beneden.
En als ik hem op slot doe gaan ze ook weer omhoog (wel klein kiertje)

Dit lijkt mij niet de bedoeling.

Ik heb ook een zwart witte draad daar heb ik een 180 Ohm weerstand tussen, daarna zitten er aan die draad nog een witte en een gele, die komen op de kabelboom van de auto kleur Blauw aangezien ik geen groen gele draad heb.

Verder rood voor +12v (geel rood)
zwart op de massa (bruin)

Iemand suggesties?

Het gaat om dit setje zoals hier:

Ik heb alleen de groene draad niet aangesloten wat de man in het filmpje wel heeft. Dat ga ik nu nog even checken of het dan werkt.

Dat maakte geen verschil, ik dacht omdat de ramen een stukje open gaan dat hij misschien op pneumatisch ingesteld staat maar dat is ook niet het geval.

Ik heb net nog even getest. Als de stekker van de bestuurderskant met de deur los ligt. Dan werkt het wel. Dan gaat de bestuurdersdeur natuurlijk niet op slot maar de bijrijders raam gaan dan niet open en dicht.
Ik heb nog even goed gekeken maar heb echt geen groen gele kabel. Welke positie zit de groen/gele kabel?
Hier een filmpje van de ramen: https://photos.app.goo.gl/XCXNMZopvZkonJJUA
Een filmpje van de connector: https://photos.app.goo.gl/8a71bPiEpey1EvSYA

20200519_201252.jpg20200519_201256.jpg20200519_201306.jpg20200519_201309.jpg20200519_201314.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Ok ik ben een stapje verder en een stapje terug.

Ik heb op aanraden van iemand van het volksforum eens gemeten hoe lang er signaal op de kabel staat. En dat was bij openen iets van 4 seconden en dicht iets van 3 seconden.
Dus het leek wel alsof hij de pneumatische instelling hanteerde. Vreemd want de jumper staat op electrisch en ik had hem ook al een keer op de positie van pneumatisch gezet maar dat was hetzelfde effect.
Ik dacht goh ik probeer eens wat er gebeurd als ik de jumper er uit haal en tot mijn verbazing was de puls nu veel korter. Direct testen en inderdaad nu werkt het wel.

Wauw ik helemaal blij. Nog proberen en verrek nu staat er ineens een airbag lampje in het scherm.
Zucht. Dus ik heb ik een airbag lampje branden. Als ik de auto op contact zet branden alle lampjes (zoals standaard)als ik hem start gaan de lampjes uit, de airbag gaat ook heel kort een halve seconde uit en dan weer aan.

Ik heb de accu al los gehad maar helaas dat hielp niet.

Iemand nog suggesties?
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Als je bekabeling van de deur is los geweest krijg je altijd een airbag lampje. Simpele reset met een uitlees apparaatje en klaar.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
@joosspekloos
Ik heb hier een how to gevonden.
Denk jij dat je dit kan?
Voor mij is dit echt chinees:tearsofjoy:

Edit: zoals dit setje?
Maar jij had het over BCM dacht ik?
Ik snap er de ballen van haha!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R 1.2 & Golf 7  GTI 
@joosspekloos
Ik heb hier een how to gevonden.
Denk jij dat je dit kan?
Voor mij is dit echt chinees:tearsofjoy:

Edit: zoals dit setje?
Maar jij had het over BCM dacht ik?
Ik snap er de ballen van haha!

Ja hoor ik kan dit ook wel. Dit is via een extern kastje. Dat kastje ontvangt de signalen van de sleutel en stuurt een signaal naar de deursloten.

Waar we het via pb over hebben gehad is om tot niet via een extern kastje te doen maar via de bcm. De bcm kan ook deze signalen ontvangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Allison6R
Hoi,
Ik ben ook zo’n setje aan het inbouwen, maar ik kan de goede kabel niet vinden.
Weet iemand welke kleur kabel ik moet gebruiken bij een polo 2012 easyline?
En waar is de 180 ohmse weerstand voor nodig? Die is bij mij namelijk niet mee geleverd.
Hoor graag van u!
 
Volkswagen  Polo R6 easyline  1.2 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!