[HOW-TO][6R][INTERIEUR] Inbouwen afstandbediening CV

Ik ben onlangs voor de tweede keer de eigenaar geworden van een Polo 6R maar de laatste was een Easyline zonder afstandsbediening op de centrale vergrendeling. Dus maar meteen een klapsleutelsetje besteld om die snel in te bouwen. Ik heb daartoe een universeel klapsleutelsetje bij Wenmar besteld, maar wel met VW logo erop. Kosten: 60 euro en binnen 2 dagen in huis.
klapsleutelset.jpg

Eerst maar even de boel getest voordat ik het niet meer terug kon sturen en alles werkte prima. We kunnen beginnen met de voorbereiding:

Voorbereiding: ca. 2 uur
- Bedrading aanpassen en onnodige zaken verwijderen.
- Transponder overzetten in klapsleutel

Benodigdheden
- Platte schroevendraaier
- Punttang
- Kniptang
- Soldeerbout en tin
- Krimpkous of vulkaniserende tape. (geen gewone tape!)
- Saté prikkers
- Isolatiemateriaal. (verpakking)

Werkwijze
Als eerste gaan we alle draden die niet nodig zijn verwijderen, dan kan door met een kleine platte schroevendraaier de pinnetjes op de witte connector in te drukken en aan de draad te trekken. De draad komt kan inclusief contact uit de plastic connector. Maak je een foutje, dan kun je ze zo weer terug duwen. (Eventueel met een hobbymesje het lipje op het contact even terugbuigen) Hieronder volgt een overzicht van de draden die we laten ziten:
1: verwijderen
2: wit
3: geel
4: verwijderen
5: wit-zwart
6: geel-zwart
7: zwart
8: verwijderen
9: verwijderen
10: verwijderen
11: verwijderen (staat op de foto nog wel aangesloten, maar is niet nodig)
12: verwijderen

Omdat de deuren met één draad open en dicht gestuurd worden en het kastje eigenlijk voor twee aparte draden is gemaakt moeten we een aantal aanpassingen maken. Ten eerste een weerstand van 180 Ohm (meegeleverd) moet tussen de wit-zwarte draad geplaatst worden en met de zekering houder worden verbonden. Solderen is de meest zekere optie om storingen tegen te gaan. Vooraf even krimpkous over de draad schuiven want dat kan niet meer als alles vast zit. Soldeer het zoals hieronder aangegeven staat. Schuif de krimpkous erover en maak het warm met een aansteker, zet de zekering houder ook weer in elkaar.
weerstand.JPG

Dan moeten er een aantal draden bij elkaar gezet worden, het gaat om de massa draden die nodig zijn voor de schakelcontacten. Maak het onderstaande exact zo na en zorg ervoor dat je netjes werkt met krimpkous of vulkaniserende tape. (Geen gewone tape want die gaat op den duur los => kortsluiting of storing)
kabelboom.JPG

De volgende stap is het overzetten van de transponder (t.b.v. startonderbreker) uit de bestaande sleutel. Ik heb ervoor gekozen de sleutel met het lampje te nemen omdat je hem daar zo uithaalt. De andere sleutel moet echt gesloopt worden en dan is er geen weg terug meer. De sleutel gaan makkelijk open met een schroevendraaier en vervolgens is de transponder te herkennen aan als een klein glazen buisje van ongeveer 10 bij 2 mm. (rode pijl) Ik heb aan beiden kanten met een hobbymesje de lijm weggesneden en daarna het plastic randje tussen de transponder en het knopje weggeknipt met een scherp zijkniptangetje. Toen kon ik de transponder er zo uithalen. TIP: Gebruik een satéprikker en geen metalen schroevendraaier want dan kan het glazen buisje breken!
transponder-in.JPG

Transponder verwijderd
transponder-uit.JPG

De klapsleutel kun je uit elkaar trekken waardoor je de zender en de sleutel met transponder kan scheiden van elkaar. Aan de kant waar de sleutelbaard zit, is er aan de binnenzijde een klein gaatje waar de transponder exact in past. Ik heb hem in flexibel plastic verpakkingsmateriaal gewikkeld en hem er toen voorzichtig ingeduwd. (Niet te diep, want hij moet er nog uit kunnen!) Daarna sleutel weer in elkaar en klaar!
transponder-klap.JPG


Inbouw: ca. 1 uur
- Demonteren panelen voor toegang
- Aansluiten bedrading
- Inbouw en test

Benodigdheden
- Platte schroevendraaier (groot en klein)
- Punttang
- Kniptang
- Soldeerbout en tin
- Krimpkous of vulkaniserende tape. (geen gewone tape!)
- Isolatiemateriaal. (verpakking)
- M4 bout en moer
- Aansluit oog M4

Werkwijze
Eerst moeten we bij de draadboom kunnen om de stuurdraad en de +12V af te takken. Trek hiervoor eerst de dorpel aan de bestuurderskant omhoog. Hij zit niet geschroefd, maat doe voorzichtig want het blijft plastic. Daarna moeten we de hendel voor het openen van de motorkap verwijderen. Lastig uit te leggen, maar aan de achterzijde zit een plastic borgschuifje die eruit moet. Gebruik een schroevendraaier en schuif het schuifje naar achteren terwijl je de hendel naar boven beweegt.
hendel.JPG

Als het schuifje los is, kun je de hendel er zo vanaf schuiven. Ook dit is allemaal plastic, dus voorzichtig. Er zit een plastic schroefje die los moet waarna het paneel eraf komt.
Nu komt er een kabelboom uit de deur die we gaan gebruiken. Hij komt later met een boog bij de kabelboom vanaf de dorpel komt gevoegd wordt. We moeten hier twee draden aftakken ter hoogte van de bocht:
1: groen-geel >Vrij dunne draad (Stuurdraad voor de CV)
2: rood-geel >Dikke draad, voornamelijk rood met een dun geel streepje. (Constante 12V)

Let erop dat overal spanning op staat en dat kortsluiting geen optie is. Eventueel kun je overwegen de accupool los te halen. TIP: Wil je er zeker van zijn dat je de constante 12V hebt, gebruik dan een multimeter en een speld die je in de kabel prikt. Dan hoef je hem niet eerst door te knippen! Neem nu de kabelboom die we eerder hebben gemaakt en sluit de kast nog niet aan. Sluit de witte draad aan op de groen-gele draad en de rode op de rood-gele draad. Hieronder volgt een handeiding voor het op de juiste wijze aftakken van een draad. Met een stripverhaal ter illustratie.

1) Stip de draad aan waar je hem wilt aftakken. (niet doorknippen!)
2) Draai de draad die erbij moet er omheen
3) Soldeer tot 1 geheel
4) Gebruik vulkaniserende tape om de boel af te tapen.
draad-1.JPGdraad-2.JPGdraad-3.JPGdraad-4.JPG

Twee van de drie draden zijn nu aangesloten. Soldeer aan de zwarte draad een aansluit oog die groot genoeg is voor een M4 bout. Haal eerst het zijpaneel van het dashboard.
zijpaneel.JPG

Duw nu aan de achterzijde het ventilatie rooster naar voren. De witte connector met de kabelboom moet nu naar boven gehaald worden. Probeer de kabels langs de zijkant te geleiden, dan kun je er later weer makkelijk bij als er nog iets bijgebouwd moet worden. :wink:
De zwarte draad moet met het aansluitoog en de bout op het stalen frame vastgezet worden. Er zijn twee grote gaten, maar tegen het plastic is er ook een kleiner gat. Als alles vast zit kunnen we testen.
massa.JPG

Testen
- Sluit de kast op de connector aan.
- Doe alle deuren van de auto dicht. (belangrijk!)
- Ga buiten de auto staan. (belangrijk!)
- Druk nu op de afstandbediening en de deuren moeten open en dicht gaan.

Ik heb de module achter mijn dashboard geplaatst, paste net en met wat eerder genoemd isolatieschuim en rammelt er ook niets.!
inbouw.JPG

Veel plezier met de inbouw
Remon
 
VW  Polo AW Highline R-line 95pk  1.0 TSI 
Wat ik nog was vergeten te melden is dat het vrij lastig is om iemand te vinden die de sleutel kan kopiëren. Uiteindelijk wel gevonden, maar moest wel 17,50 euro afrekenen.
Ik heb voor de zekerheid de transponder eruit gehaald voordat ik hem afgaf. Je weet nooit of die eruit valt tijdens het slijpen....

Ik heb overigens maar 1 sleutel laten bijmaken en de andere oude sleutel (met de andere transponder) zo gelaten.
 
VW  Polo AW Highline R-line 95pk  1.0 TSI 
Bij Polo 9n3 is de geelgroen niet de juiste.
(heb ik geprobeerd, maar werkt niet.)
Weet iemand wat de kleurcode is voor: Polo 9n3 2007 motorcode BMD?

Of moet ik een andere weerstand gebruiken? (nu heb ik 180ohm)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit ook laten installeren. (cv)

Kun je de roze draad ook nog ergens op een draad aansluiten,
zodat als je op het knopje van de achterklep drukt dat deze ook van het slot afgaat?
Ik heb het idee dat hij namelijk nog niet van het slot afgaat de achterklep.

Ik wil namelijk een ''automatische achterklep'' maken met sterkere veren en sirocco puffers,
maar dan moet hij wel van het slot afgaan.
Ik heb de veren en puffers nog niet dus kan het nog niet testen iemand een idee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 2G / AW  1.0 TSI 95PK 
ik heb dit ook laten installeren kun je de roze draad ook nog ergens op een draad aansluiten zodat als je op het knopje van de achterklep drukt dat deze ook van het slot afgaat ? ik heb het idee dat hij namelijk nog niet van het slot afgaat de (achterklep) ik wil namelijk een automatische achterklep maken met sterkere veren en sirocco puffers
maar dan moet hij wel van het slot afgaan ik heb de veren en puffers nog niet dus kan het nog niet testen iemand een idee ?
Mocht je vandaag of morgen nog in het winkelcentrum komen, koop dan even wat 'punten' en 'hoofdletters'.
Dat maakt je zinnen wat duidelijker leesbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: DeeOow en iichel
VW  Polo AW Highline R-line 95pk  1.0 TSI 
Beste heren,
Ik heb een bluemotion gekocht die ook cv heeft maar zonder afstandsbediening.
Nou heb ik een originele klapsleutel van een vriend gekregen en vroeg ik me af of ik de originele klapsleutel op een of andere manier werkend kan krijgen op mijn vw polo?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI (Slowmotion) 
Ik heb een kastje van Jom gekocht om de auto van mijn vrouw polo easyline 2011 op afstand open en dicht te laten gaan, de bedrading komt overeen met het verslag zoals hier gepost er is echter geen weerstand bijgeleverd, is deze ook bij het kastje van Jom noodzakelijk?
 
volkswagen  polo 6r  1.2 
De bedrading aan het kastje inmiddels gesoldeerd zoals hier aangegeven, ik kan geen geel/groene draad vinden maar wel een wit/blauwe helaas gebeurt er niks als ik deze gebruik. Het kastje en het ledje werken wel tenminste ze klikken en het ledje gaat knipperen. Dus stroom en massa zouden goed moeten zijn. Iemand nog tips?

polo2011.JPG de bedrading zoals die aan de deurschakelaar van de cv zit.
 
volkswagen  polo 6r  1.2 
Bedankt voor je how-to. heb er zeker wat aan gehad!
Zelf heb ik mijn setje (klikkerdeklik!) bij Cartronic gekocht.
Volgens hun informatie volledig toegespitst op de polo easyline.
Ben al enige tijd bezig het setje werkend te krijgen. lijkt alsof de puls niet goed doorgegeven word, of te zwak is om alles aan te sturen.
Zo af en toe (na 5 keer drukken ongeveer) gaat de auto wel op slot maar nooit open.
Ik hoor het kastje wel klikken, betekend dat de voeding en nul wel correct is.
Volgens de handleiding (1 a4tje) moet ik hem op de groen/gele draad bij de BLK connector aansluiten.
Ook dit maakt voor de aansturing geen reet uit, alleen ontzettend lastig bij te komen.
Heb het nu aangesloten op de groen/gele bij de connector van de bestuurdersportier, dit levert dus bovenstaand effect op.

Kan iemand mij vertellen waarom het signaal zo slecht doorkomt wat resulteert in soms wel op slot gaan maar nooit open?
 
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI Bluemotion / 105 pk @ 210nm 
maar als je een Polo 6R Bluemotion hebt, dan heb je toch al CV via afstandsbediening? Of ben ik nou gek? (allebei mag niet)

Toen ik de auto kocht kreeg ik alleen sleutels erbij, zonder afstandsbediening.
cv met afstandsbediening is niet standaard toch?
Heb wel Cv via sleutel in deur.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R 2010  1.2 TDI Bluemotion / 105 pk @ 210nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!