Hoe stel je met VCDS het stationaire toerental bij (9N3-BUD)

Ik heb mn Polo nu bijna een jaar (2007, 1,4 80PK, BUD, 217.000km) en ik heb een vraagje.

Vorig jaar toen ik m net had sloeg de motor af als ik de airco inschakelde. Niet bij stilstaan, maar juist bij het rijden op de weg, dan de koppeling in om te stoppen en de motor waaide simpelweg uit.

In de herfst en winter geen last gehad (buiten koud genoeg) en nu het weer warmer wordt weer dat probleem.

- De accu is vernieuwd, Bosch S5, 63 AH
- Bobines en bougies zijn vernieuwd
- Airco is gecheckt en geeft 8 bar, en heeft 504 gram koudemiddel gekregen vorige week)
- Aircopomp loopt niet zwaar
- Airco koelt als een diepvries (spreekwoordelijk)

Het stationaire toerental van de auto is wel vrij laag, 720 idle.

- Gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingeleerd. Loopt nu 840 idle.

De motor slaat nu eigenlijk niet meer af, maar houdt m eigenlijk soms net niet aan. Een vriend met een VCDS heeft geadviseerd het toerental te verhogen naar +/- 920 idle.

Maar we kwamen er niet echt uit in de VCDS, heeft iemand een idee onder welk kanaal of welke groep dit zou moeten?

Alvast bedankt!

Ruud
 
Volkswagen  Polo  1.4 16v 59kw 
Voor de rest geen foutcodes in het geheugen van de auto?

Bij mijn 9N3 (2008, 1.2 3cyl 60pk, BBM, 140k km) was het vorig jaar echt onmogelijk om achteruit te rijden zonder dat de motor afsloeg met de airco aan.
Ook vooruit vertrekken met de airco aan was een hele oefening van de koppeling.
Ik had toen ook wel de foutcode "P0171 - System too lean". Zonder de airco helemaal geen problemen, behalve de foutcode in het geheugen en motorstoringslampje dan.

Bleek dat de brandstofpomp niet meer genoeg brandstofdruk leverde. Brandstofpomp vervangen, foutcode ging weg, en zowel vooruit als achteruit vertrekken met airco is helemaal geen probleem meer.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Toevallig was mijn toerental ook aan de lage kant en had ik een soort vermogen dip. Nieuwe bougies en een penbobine en nog niks. Na een tip het brandstoffilter vervangen en het toerental is 100 tot 200 toeren omhoog gegaan. Filter zat er een goede 30.000 km onder. Zijn de kosten niet en kan je goed zelf doen. 3 aansluitingen met een pen indrukken en 1 kruiskop, let wel goed op de druk, staat in het filter gedrukt, was bij mij 6.6 bar, maar bij jou 5.1 of 5.4 bar, denk ik.
 
er zijn geen foutmeldingen getraceerd, en de bobines en bougies zijn vernieuwd. Datzelfde geldt voor het brandstoffilter.

Wat ik zou kunnen doen is weer naar de Shell voor V-power, ipv E10 van Tango. En ik zal er een flesje Wynn's Injector cleaner inkieperen.

 
Volkswagen  Polo  1.4 16v 59kw 
Mag? Ik mag het wel ja, VW vindt het ook wel goed, alleen ben ik er zelf niet blij mee.

Overigens liep mijn vorige Polo (een 6C 1.2 TSI DSG) heel beroerd op E10. Maar dat staat er los van
 
Volkswagen  Polo  1.4 16v 59kw 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!