Hans' Polo 6R Comfort Edition :: 2012 Volkswagen Polo 1.2 TSI 90pk

Wow, ik dacht altijd dat PDC inbouw best makkelijk was. Maar nu ik zo lees is het een hells karwei. Alles loshalen voor kabels enzo.
Doe je goed jongen
Het is inderdaad best wat werk. Je kan trouwens de CAN aansluitingen ook aan een connector achter het stuur verbinden, maar dan moet het stuur etc. eraf en dan vond ik de middenconsole toch de veiligere oplossing.

Je bent goed bezig! Ook met name dat je het voor ook monteerd maakt het hem gelijk af!
Ik heb achter fabrieksaf er op zitten. Mischien dat ik hem voor aanvul als het niet al te moeilijk zal zijn.
Ja, ik was een beetje huiverig om dit te doen vanwege dat het normaal niet mogelijk is op een Polo, maar nu ik zie wat dadelijk het uiteindelijke resultaat wordt ben ik toch wel blij dat ik hiervoor gekozen heb. Ik zal sowieso wat meer foto's maken van de voorkant.

Of je huidige PDC makkelijk is uit te breiden weet ik niet. Je zal sowieso de kabelboom naar voren nodig hebben voor de front-sensors. De PDC module die je nu hebt zal vervangen moeten worden naar een 8-kanaals controller (ipv de 4 die je nu hebt). Ik neem aan dat je nu ook OPS hebt (op je radioscherm)? Zo ja, dan kan je dat dus met de nieuwe module ook doen, moet je wel zorgen dat je een PDC-module hebt die OPS ondersteund.
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Net nog even snel een foto gemaakt van 1 van de sensoren, ingebouwd in de achterbumper. Deze sensor (zonder rubber) is zo'n 15mm, dus behoorlijk klein. Ik heb de sensoren trouwens laten meespuiten toen mijn auto bij het schadecentrum stond vanwege schade aan de achterbumper. Zo heeft het me dus niets extra's gekost om deze te laten spuiten, en je weet zeker dat de kleur precies hetzelfde is.

7013.jpg
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Ok, dus afgelopen zaterdag de rest van de parkeersensoren ingebouwd. We hoefden alleen nog maar de kabel voor de front sensoren in de motorruimte te krijgen... Uiteindelijk bleek dus dat we het volgende moesten doen:


  • Bodemplaat eruit
  • Voorbumper incl. grille eruit
  • Luchtfilter eruit
  • Accu eruit
  • Boordcomputer eruit
  • Isolatie in motorruimte eruit
  • Metalen schutbord eruit
  • Ruitenwissers eraf
  • Rechter ruitenwissermotor eruit

De motorruimte ziet er dan zo uit:


Retrofitting PDC to Polo 6R by Hans Woltering, on Flickr

Toen kwamen we eindelijk bij de rubber waar de kabel doorheen moest om in de motorruimte te komen. deze zit enorm strak, dus net 2 schroevendraaiers erdoorheen gekregen en op die manier ruimte gemaakt voor de extra kabel.

Met dit stukje alleen zijn we zo'n 5 uur bezig geweest, maar toen kwam het makkelijke:

Gaten afmeten, boren, trekpons erdoorheen. Brackets plaatsen voor de sensoren, en daarna de sensoren zelf plaatsen. De auto zonder bumper en koplampen ziet er trouwens best gek uit:


Polo 6R without front bumper by Hans Woltering, on Flickr

Het terugbouwen van alles ging wat sneller, en gelukkig ook geen schoefjes of klemmetjes overgehouden. Toen alles was teruggeplaatst zag het er zo uit:


Polo 6R with PDC Reat and Front by Hans Woltering, on Flickr

Een closeup van 1 van de sensoren in de voorbumper (Ja, ik moet mijn auto nog wassen...):


Front PDC sensor Polo 6R by Hans Woltering, on Flickr

We hadden de PDC al aangemeld met OPS in de boordcomputer en op de RCD310, dus dan ziet het er uiteindelijk zo uit van binnen:


VW RCD310 PDC/OPS by Hans Woltering, on Flickr

Het volume en toonhoogte van de voorsensoren is apart in te stellen van de achtersensoren, dus het is ook makkelijk te horen welke sensoren wat detecteren. Het beeld op de radio helpt daarbij echt wel om in te schatten waar je nog ruimte hebt.

Al met al ben ik zeer tevreden over het resultaat. Het kost je dus 2 volle dagen werk (zeker als je de kabels neer wil leggen hoe ze eigenlijk zouden moeten), maar dan heb je ook wat: Een Polo 6R met parkeersensoren voor én achter Big Grin
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Ik heb een kant en klare set gekocht bij carsystems.pl. Als je voor en achter parkeersensoren wil dan krijg je het systeem uit een Passat, aangezien het op een Polo niet af fabriek mogelijk is. De kabelbomen etc. zijn zeer netjes. niet te lang, niet te kort. Het enige waar je wel even op moet letten is dat je de canbuskabels moet twisten, wat nog niet gedaan is.

Verder heb je wat gereedschap nodig waaronder torx schroevendraaiers, poelietrekkers (voor de ruitenwissers) etc. Maar al met al is het goed te doen. Het lastigste vond ik nog de kabel in de motorruimte krijgen.

Trouwens, de sensoren moeten nog wel geverfd worden als je ze besteld. Ik heb het gelukkig net mee kunnen laten spuiten bij een reparatiebedrijf die mijn achterbumper moest maken.
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
Proper gedaan!! Zou het zelf niet kunnen :)

Ervaring is dat je echt wel met twee man moet zijn en dat je nog wat "speciaal" gereedschap en extra onderdelen nodig hebt...

- Goede soldeerbout
- Krimpkousjes
- 12v stroomdraad om draden te verlengen
- 5A (kleine) zekering
- Elektratape
- Goede draadstriptang, waarmee je ook kabels "blank" kan maken zonder ze door te moeten knippen. Deze hebben we gebruikt bij het aansluiten van de Canbus kabels, zodat je zeker het originele kabel niet door hoeft te knippen:

8097.jpg


- Goede dopsleutelset
- Goede torx bitjes van T20 t/m T30 (misschien ook T15)
- Kogellagertrekset om de ruitenwissers los te krijgen
- Garagekrik en jackstands om goed onder de auto te kunnen werken, vooral bij het loshalen van de bodemplaat.

Iets wat wij niet hadden maar wat denk ik wel handig zou zijn geweest zijn de kunststof plaatjes van VW om de interieurdelen los te krijgen. Niet dat er nu schade is ontstaan aan delen, maar het maakt het loshalen toch wat gemakkelijker.

Daarnaast is de werkplaatshandleiding die Hans gedownload heeft behoorlijk van toepassing geweest om alle bevestigingspunten te vinden zonder tijd te verspillen met zelf zoeken. Daarnaast stond er ergens op een duitse site een handleiding van een Nederlander die het ook had ingebouwd (kabel naar voor via de wielkast) waar we ook wel de nodige dingen in hebben opgezocht.

Tijd moet je ook hebben, wat Hans al aangaf is dat we er twee volle dagen mee bezig zijn geweest. En dan komt het aan op een stukje "lef" om er aan te beginnen en soms wat geweld op dingen te zetten om het los te krijgen. Hans heeft de nodige connectoren eerst uit elkaar gehaald om de kabels op de goede manier door te voeren om ze daarna weer in elkaar te zetten. Hans heeft ook al het soldeerwerk gedaan, waar ik het lompere de- en monteer werk heb gedaan en de kabels overal heb weggeleid enzo...

Ga vooral niet aan de gang met kroonsteentjes of onderstaande klemmen, dat gaat geheid fout. Als je niet wil / kan / durft te solderen, vraag iemand die het wel wil / kan / durft of begin er niet aan.

857133_BB_00_FB.EPS_1000.jpg


Oja, je moet ook nog het dopje van de handrem bestellen bij de dealer... Die staat in de werkplaatshandleiding omschreven als "will be damaged if removed" :twisted:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar in de garage ben je wel een stuk meer kwijt. Ja, ik ben het met je eens dat je dan zelf niet het risico loopt, maar ze tellen toch al gauw 3 volle dagen a 70 euro per uur als ze het al in je voorbumper in willen bouwen (want bij de dealer zullen ze niet zo happig zijn om iets wat niet af-fabriek te krijgen is in te bouwen).

Verder is het natuurlijk ook gewoon leuk om ermee bezig te zijn en betwijfel ik of ze bij de garage de kabels wel op de juiste manier neerleggen. Zeker naar de motorruimte toe is dat best lastig en zullen ze voor de gemakkelijke optie kiezen via de wielkast.
 
Volkswagen  Golf Mk7.5  1.5 TSI 150pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!