Haalbare maat velgen en banden vw polo 9n3

Hallo,
Ik ben nieuw hier.
Heb afgelopen week een vw polo 9n3 uit 2007 gekocht.
Nu willen we graag een mooi setjes velgen eronder, Zou iemand mij kunnen helpen met welke maten er aan te raden zijn.
Graag zou ik zelf 17inch & 7J velgen willen. Is dit aan te raden? En zo ja met welke bandenmaat.

Alvast bedankt.
 
Even een vraag tussendoor. Ik wil graag ook wat grotere inch velgen onder mijn Polo 1.4 uit 2011. Is het verstandig om 17 inch velgen eronder te doen met een banden maat 17" 225/45/R17 ? Ik heb namelijk gehoord dat groter dan 16 inch onder mijn auto niet verstandig zou zijn... waarom weet ik niet :lol:
 
18" past ook, en dan heb ik de polo nog 3,5 cm verlaagd, nergens last van, ook al heb ik 3 mensen achter op de bank ;)
 

Bijlagen

  • 18 inch.jpg
    18 inch.jpg
    241.9 KB · Weergaven: 82
Volkswagen  Polo 9N  1.4 16V (high line) 
Hallo,
Ff een vraag over de banden/velgen maat..
Ik heb een BM met de standaard velgen( iets met green).. Nu wil ik andere sportvelgen gaan plaatsen onder me auto, alleen heb ik geen verstand van de banden maten en soort banden..

Kan iemand me meer hierover vertellen, bijv: is een 16" of 17" inch aan te raden? Waar moet ik rekening mee houden?
Welke type en merk band is goed of aan te raden?
Hoe breed mogen de band zijn etc etc..
Ik wou geen nieuwe topic aanmaken daarom heb ik mijn vraag hier geplaatst..
Graag hoor ik van de experts[emoji14]


Ohjaa ik heb nu Continentel banden banden met de maat 185/60/15
 
In de regel kun je met bandenmaten een lijn zien:
185/60/15
195/50/16
205/40/17, al hoe wel de meeste 6R eigenaren op 215/40/17 staan. Kan een reden zijn om de afrolomtrek zo dicht mogelijk bij origineel te houden.

Hoe groter de velg, de platter de band wordt. M.a.w. het rubber geeft meer door en dus verminderd het comfort iets. I.c.m. een verlaging wordt dit meer (stugger). Zou je aanraden mee te rijden met mensen die zo rijden. Voelt preciezer aan, geeft meer feed-back en de looks natuurlijk ;)
Dacht dat 8J breed nog wel lukt met de goede ET-waarde, maar daar zijn ervaringsdeskundigen genoeg aanwezig hier op het forum...

Ikzelf rij of op A-merk (Conti, Michelin, Goodyear, Bridgestone e.d.) of B-merk die hoger in de diverse tests staan (Hankook, Nokian, Vredestein e.d.)
Van Linglong, Pingpong, e.d. blijf ik af. Zijn wel 4x die aantallen vierkante cm's die contact hebben met de aardkloot :cool:
 
Groenland velgen, 15" 6J 185/60/R15

De band breedte is sterk afhankelijk van de J waarde die je velg heeft. 6J breed = 6 inch = 153 cm breed velgbed (de sleuf waar de band in komt).
Die sleuf is weer J vormig zodat de band er makkelijk in 'klikt' Daarom 6J. 6 inch, J vorm.
De standaard doorsnee van je band, van onder naar boven is dus 15" (het gat waar de velg in komt) en aan de boven en onderkant 60% van 185. Uit m'n hoof is dat 2x 11cm.
Dus als je je meetlintje op de grond zet, en van de straat tot de bovenkant van je band meet (bij de wielkas) is het 15" (38 cm)+ 2x11 cm (2x wang) = 60cm ongeveer.

Stel je haalt een set Mallorys (voorbeeldje, die heb ik zelf dus dat is makkelijk uitleggen).
Die is 17x7, dus 17 inch met 7J breedte. Het velgbed is dus 18 cm breed.
Daarop ligt standaard een 215/40/R17 band.
Die is 215mm breed, de hoogte van de 'want' (waar dan de letters op staan) is 40% van 215 is ongeveer 9 cm.
En de diameter van de velg is 17", met een R van Radiaalband.

Wat dus belangrijk is... al dit allemaal.

Stap 1.Je moet eerst kijken welke velg op je naaf past.
Naaf diameter moet 57.1mm zijn. Da's nou eenmaal zo bij de Polo.
Je hebt 5 schroeven die samen een denkbeeldige cirkel beschrijven met een steekmaat van 100mm. Da's nou eenmaal zo bij de Polo.
Dus 5x100 57.1mm. Stap 1.

Stap 2, kijken hoe groot je velg moet/mag worden.
15", 16", 17", 18" wil allemaal wel, zolang je niet extreem gaat verlagen. Ik heb 17", graafie en de WRC crew heeft bijvoorbeeld 18".
En je moet kijken naar de breedte. Die is dus aangegven met de 6-7-8-9J.
Ook is er een ET maat. Die moet in de regel tussen 35 en 45 liggen.
We gaan voor 18", hoppa!

Stap 3, kijken welke band je wilt. A-merken zijn Continental, Michelin, Vredestein, Pirelli, Hankook, Bridgestone, etc.
De breedte is afhankelijk van je J maat. Stel, we nemen 8J, we doen ruig. Das in goed nederlands een dikke 20 cm.
Daarbij nemen we een band die ongeveer 3 cm breder is, dus laten we zeggen een 235 bandje. Da's normaal Audi terrotorium. Maar alles voor een leuk voorbeeld :)
We willen een diameter die opnieuw ongeveer 60cm is.
We hebben al 45cm omdat we gaan voor een 18" velg. Dus we moeten nog 15 cm vullen, dus de wang mag 7.5cm zijn.
7.5cm is 30% van 235 dus we gaan voor een 235/30/R18 band. Als die bestaan.

Het is een boel rekenwerk, akkoord.
Ik kan er eventueel voor de liefhebbers wel een excel sheetje van maken. Of nog beter, dat kun je zelf vast ook wel.
Dit is de uitgeschreven versie in ieder geval.

Let wel heeeel goed op de volgende dingen (nadelen):
- bredere velg/band combi is een grotere kans op aanlopen bij sturen
- die kans wordt hoger bij verlagen
- bredere banden geven meer rolweerstand (=meer brandstof verbruik)
- bredere banden geven bij nat weer minder grip (=aquaplaneren)
- grotere velg = dunnere band = minder comfort
 
Heren, bedankt voor de uitleg!
Michel jij ook voor de super uitgebreide uitleg, hier kan ik echt iets mee.. ik zal hiervan ook een notitie voor mezelf maken, kan ik het makkelijk onthouden Stick Out Tongue

Mijn bedoeling is: ik moet op al niet te langere termijn mijn banden vervangen. Ik wil graag andere velgen. als ik nou een set sportvelgen met banden met goeie profieldiepte ergens kan scoren heb ik 2 vliegen in 1 klap.. Ze hoeven niet echt dik/breed te zijn want dat gaat dan weer ter kostte van het verbruik en dat wil ik liever niet. Ik snap dat ik met 17" velgen meer ga verbruiken vergeleken met een 15" maar dat wil ik dan ook minimaal houden..

Btw, wat bedoel je met "kans op aanlopen bij sturen" iichel?
 
Btw, wat bedoel je met "kans op aanlopen bij sturen" iichel?
Als je stuurt dat dan je banden langs de wielkassen schuren omdat je velgen te breed zijn, vandaar dat je wel eens van die verlaagde golfjes ziet met achter heel brede velgen en voor smallere velgen, dat heeft dus te maken met het aanlopen tegen de wielkast bij het sturen

Foto
haveland003.jpg
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 12V 64PK 
Let wel heeeel goed op de volgende dingen (nadelen):
- bredere velg/band combi is een grotere kans op aanlopen bij sturen
- die kans wordt hoger bij verlagen
- bredere banden geven meer rolweerstand (=meer brandstof verbruik)
- bredere banden geven bij nat weer minder grip (=aquaplaneren)
- grotere velg = dunnere band = minder comfort
Mis er één:

Bredere banden geven bij droog weer meer grip Stick Out Tongue
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!