Gebroken balk en bumper bij slepen.

Hallo,

Mijn naam is Yous en ik ben sinds een half jaar eigenaar van een polo 1.2 tdi (gechipt naar 100pk). Ik lees vaak de berichten op het forum en nu is het tijd om zelf een topic aan te maken met het volgende probleem:

Vandaag kreeg ik opeens vermogen verlies en was de auto niet meer vooruit te branden. Er kwam ook een stank uit de uitlaat en het leek of die verstopt was. Omdat de auto telkens uitviel bij gas geven was ik van plan om de auto te slepen naar mijn garage (geen vw dealer) om de auto na te laten kijken.
Na de sleepoog te hebben aangesloten en na 100 meter rijden is de balk achter de bumper gebroken en is mijn bumper ook kapot gegaan. Ik heb eerder auto's gesleept maar heb dit nog nooit meegemaakt. Is dat uberhaupt mogelijk? De balk zag er wel wat verroest uit en nadat mijn monteur ter plekke kwam konden we zien dat de balk niet gelast is of ooit schade heeft gehad. Ik kan maar niet plaatsen hoe dit mogelijk is en ook hij heeft dat nooit meegemaakt. Kan het een fabricage fout zijn en moet ik dit bij VW vermelden? Helaas voor mij een aanzienlijke schade. Kan iemand mij hier van advies voorzien?

Alvast bedankt.


20200520_194935.jpg
20200520_193004.jpg20200520_194914.jpg
 
Volkswagen  Polo  1.2 tdi 
Ik ''denk'' dat de balk bij de carrosserie van je auto hoort.

https://www.volkswagen.nl/service/overige-services/garantie

12 jaar carrosseriegarantie
De carrosserie van onze modellen is volledig verzinkt of geconstrueerd uit hoogwaardige staalsoorten, die het koetswerk meer dan robuust maken. Daarom ontvang je 12 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit, zonder kilometerbeperking.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0TSI 95pk | Audi A6 4K Avant 40TFSI Firmanentblauw 
Weet er niet veel van en of het hiermee te maken heeft, maar is er niet een terugroepactie geweest op het sleepoog van dit type?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4i 16v CGGB 
Whow dat is niet best zeg inderdaad aardig wat roest maar dan zou dit nog niet mogen gebeuren.
Gelukkig goed afgelopen (behalve de bumper en balk) maar dit had heel anders kunnen aflopen phoe.
Als hij zijn beurten e.d. op tijd heeft gehad en de carrosserie inspecties netjes is afgevinkt dan kan
je dit met je dealer overleggen voor eventuele coulance regeling, succes met het herstel en hopelijk
kan je snel weer genieten van je mooie Polo.
 
Volvo  -  - 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de auto verder nooit bij de dealer onderhouden dus misschien zouden ze daar moeilijk over kunnen doen.
Zoals kawazxr zegt had dit heel anders kunnen aflopen.
Ik zal morgen wel bellen en vragen naar de mogelijkheden.
 
Volkswagen  Polo  1.2 tdi 
Weet er niet veel van en of het hiermee te maken heeft, maar is er niet een terugroepactie geweest op het sleepoog van dit type?

Nee dat is alleen voor de 6C modellen. En het gaat dan om het sleepoog, die zou niet goed zijn gelast. Als je daarvoor naar de VW dealer gaat wisselen ze hem gewoon om voor een goed exemplaar.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
  • Leuk
Waarderingen: Tarabass
Nee dat is alleen voor de 6C modellen. En het gaat dan om het sleepoog, die zou niet goed zijn gelast. Als je daarvoor naar de VW dealer gaat wisselen ze hem gewoon om voor een goed exemplaar.
wat zou hiermee aan de hand zijn, heb een 6c maar nooit een terugroep actie van gezien
 
Volkswagen  polo aw 2021 r-line reef blue  1.0 tsi 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de auto verder nooit bij de dealer onderhouden dus misschien zouden ze daar moeilijk over kunnen doen.
Zoals kawazxr zegt had dit heel anders kunnen aflopen.
Ik zal morgen wel bellen en vragen naar de mogelijkheden.
Maak je borst maar nat dan, mijn vader heeft z’n transporter (uit 2011) tot 2 jaar geleden bij de dealer in onderhoud gehad. Sinds 2 jaar heeft een goede vriend een eigen garagebedrijf en wordt onderhoud dus daar gedaan.

Een half jaar geleden viel me ineens op dat overal net boven de dorpels roestbubbels onder de lak verschenen. Meteen contact gehad met VW en die gaven meteen de conclusie dat we konden fluiten naar de 12 jaar garantie aangezien we 1 of meerdere keren een beurt niet bij de VW dealer hadden laten doen...
 
wat zou hiermee aan de hand zijn, heb een 6c maar nooit een terugroep actie van gezien

De Polo van mijn moeder is wel teruggeroepen. Het enige wat ze deden was het sleepoog omwisselen voor een goed exemplaar.
Schijnbaar waren ze slecht gelast waardoor het oog los kon laten van de staaf waar hij aan vast zit.
Wat er dan zou gebeuren is dat je op een gegeven moment de auto simpelweg niet meer sleept omdat het oog losgescheurd is.
AF5CB8EC-3A30-4467-90C8-41F37BC6B6A1.jpeg

dat is dus niet bij de auto van @Yous123 gebeurd is. Waar het hier op lijkt is dat de bumperbalk losgerukt is van het plaatje waarmee hij vastzit aan het carrosserie van de auto.
Waar ik dan aan denk is dat de bumperbalk is gaan roesten, en toen er krachten op kwamen te staan hij op het zwakste punt gescheurd is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105PK 
  • Leuk
Waarderingen: Frisbie
Wauw, wat een schade. Het lijkt erop alsof de koker niet goed aan de balk vast heeft gezeten.
Kan je achterhalen of hij ooit schade heeft gehad? Anders heeft het waarschijnlijk nooit echt vastgezeten.

Dit zijn extra stevige delen dus ik verwacht niet dat bij dit bouwjaar roest al om de hoek komt kijken bij dat onderdeel.
 
Volkswagen  6R  1.2 60pk 
Wauw, wat een schade. Het lijkt erop alsof de koker niet goed aan de balk vast heeft gezeten.
Kan je achterhalen of hij ooit schade heeft gehad? Anders heeft het waarschijnlijk nooit echt vastgezeten.

Dit zijn extra stevige delen dus ik verwacht niet dat bij dit bouwjaar roest al om de hoek komt kijken bij dat onderdeel.
Dit wilde ik ook al zeggen. De koker is wel “verroest” maar dat is alleen op het oppervlak. Lijkt eerder op metaalmoeheid/slechte reparatie oid. Als dit door alleen roest was gekomen dan had je de zwarte lak überhaupt niet meer gezien. Toch maar even contact opnemen met VW en iemand ernaar laten kijken. Dit hoort ook niet te gebeuren na 30 jaar én slecht onderhoud, ik denk dat er meer aan de hand is.
 
Ik heb gisteren contact gehad met de dealer en ik werd nog net niet uitgelachen. Het belangrijkste voor mij was om te weten of dat uberhaupt mogelijk is en hoe slecht het had kunnen aflopen. Voor hun kwam het denk ik over alsof ik een gratis reparatie wou claimen. Ben ook maar meteen weggelopen.
Inmiddels heb ik een origineel bumper gevonden die vandaag gespoten wordt en een nieuwe balk. Hopelijk is vanmiddag alles klaar, wel 500 lichter.
 
Volkswagen  Polo  1.2 tdi 
Erg dat de dealer zo reageerde zeg, goed dat je al snel een bumper gevonden hebt en
het herstebedrijf deze al kan spuiten. Kost wat maar als hij straks weer voor de deur staat te blinken
dan is dat ook weer snel vergeten ;).
 
Volvo  -  - 
Ik heb gisteren contact gehad met de dealer en ik werd nog net niet uitgelachen. Het belangrijkste voor mij was om te weten of dat uberhaupt mogelijk is en hoe slecht het had kunnen aflopen. Voor hun kwam het denk ik over alsof ik een gratis reparatie wou claimen. Ben ook maar meteen weggelopen.
Inmiddels heb ik een origineel bumper gevonden die vandaag gespoten wordt en een nieuwe balk. Hopelijk is vanmiddag alles klaar, wel 500 lichter.
Heb je wel direct een r line bumper gekocht?
Als er toch een andere op moet....
Had ik dat gedaan
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Ik heb gisteren contact gehad met de dealer en ik werd nog net niet uitgelachen. Het belangrijkste voor mij was om te weten of dat uberhaupt mogelijk is en hoe slecht het had kunnen aflopen. Voor hun kwam het denk ik over alsof ik een gratis reparatie wou claimen. Ben ook maar meteen weggelopen.
Inmiddels heb ik een origineel bumper gevonden die vandaag gespoten wordt en een nieuwe balk. Hopelijk is vanmiddag alles klaar, wel 500 lichter.
Ik zou dan even direct contact opnemen met PON. Na 65.000 km waren de zuigerwanden compleet naar de haaien, en gebruikte de transporter 3l olie per 1000km. Dealer wilde er niets mee te maken hebben (viel tenslotte buiten garantie). Na paar telefoontjes met PON toch alleen de arbeidsuren hoeven betalen. Anders gewoon het balletje hoger opgooien. Dit mag niet gebeuren en is gewoon levensgevaarlijk
 
Ik heb gisteren contact gehad met de dealer en ik werd nog net niet uitgelachen. Het belangrijkste voor mij was om te weten of dat uberhaupt mogelijk is en hoe slecht het had kunnen aflopen. Voor hun kwam het denk ik over alsof ik een gratis reparatie wou claimen. Ben ook maar meteen weggelopen.
Inmiddels heb ik een origineel bumper gevonden die vandaag gespoten wordt en een nieuwe balk. Hopelijk is vanmiddag alles klaar, wel 500 lichter.
Berichtje op hun social media kanaal plaatsen met de foto’s en het hele verhaal erbij. Dat vinden ze vaak niet zo leuk ;)
 
Volkswagen  R  1.2 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!